F fribygg skrev:
Effektbristen väntas uppgå till 1400MW under topplasttimmen i vinter enligt ekonomifakta.se

Både du @Daniel 109 och jag har nog förberett oss med välfyllda vedlager, men att stoppa huvet i sanden som du gör här ovan angående eltillgången i vinter hjälper oss knappast att hålla bostaden upplyst, kyl och frys kall, datorn strömförsörjd och kläderna rena trots att vi fixar värmen med lokalproducerat biobränsle.
Det jag har syftat på när jag skrivit att vi inte har effektbrist är de påståendena om att de höga elpriserna nu beror på att Sverige har effektbrist. Det stämmer inte, har el över och exporterar.

Vi har däremot inte så att vi kan hålla låga priser under kalla vindsvaga perioder även om vi klipper exportledningarna. Men att tycka att alla länder ska ha sådan produktion tillgänglig är inte realistiskt. Det kostar på tok för mycket.

Jag är fullt medveten om att det kommer att bli en dyr vinter, och väldigt många drabbas värre än mig. Men det påverkar inte det faktum att Sverige är ett av de länder med mest överproduktion.

Men som sagt, nu har definitivt inte effektbrist.
 
K karlmb skrev:
Fast vi får ju än en gång skilja på tillfälliga maxtimmar och hela året med dessa sjuka priser.
Javisst
Under topplasttimmen blir det mörkt och kallt i vinter, du får kostnaden efteråt när du får slänga det som eventuellt blivit förstört i frysen, laga ev sönderfrusna rör osv...
Har du otur bor du i SE 4 som saknar reaktorer sedan s, v och c stängde Barsebäck och får kanske en lång kall vinter utan tillgång till el när det inte blåser.
 
F fribygg skrev:
Javisst
Under topplasttimmen blir det mörkt och kallt i vinter, du får kostnaden efteråt när du får slänga det som eventuellt blivit förstört i frysen, laga ev sönderfrusna rör osv...
Har du otur bor du i SE 4 som saknar reaktorer sedan s, v och c stängde Barsebäck och får kanske en lång kall vinter utan tillgång till el när det inte blåser.
I värsta fall blir en liten andel abonnenter bortkopplade en kortare period. Det är inte särskilt sannolikt att det händer. Så lägg ner att sprida de skräckhistorierna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det jag har syftat på när jag skrivit att vi inte har effektbrist är de påståendena om att de höga elpriserna nu beror på att Sverige har effektbrist. Det stämmer inte, har el över och exporterar.
Men som sagt, nu har definitivt inte effektbrist.
Det är rätt ointressant för oss medborgare/konsumenter om producenterna exporterar eller inte nu i mitten/slutet på augusti, vi behöver el 24/7 365 dagar om året och det klarar inte vårat svenska elsystem utan effektbristen under topplasttimmen fodrar en till reaktor av storleken som används i Oskarshamn.
 
  • Gilla
mickewest och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I värsta fall blir en liten andel abonnenter bortkopplade en kortare period. Det är inte särskilt sannolikt att det händer. Så lägg ner att sprida de skräckhistorierna.
Hur tror du att SE4 ska strömförsörjas topplasttimmen då det inte blåser om våra grannar inte kan eller vill exportera 1400MW?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är rätt ointressant för oss medborgare/konsumenter om producenterna exporterar eller inte nu i mitten/slutet på augusti, vi behöver el 24/7 365 dagar om året och det klarar inte vårat svenska elsystem utan effektbristen under topplasttimmen fodrar en till reaktor av storleken som används i Oskarshamn.
Nej. Givet att allt fungerade som under 2020 hade vi ett väl fungerande system i Nordeuropa. Utan dina reaktorer.
Idag har vi oftast ännu mer el att erbjuda länder med problem, så vi har moraliskt sett ännu bättre möjligheter till import ifall det skulle krävas en kall vindstilla timme.
 
F fribygg skrev:
Hur tror du att SE4 ska strömförsörjas topplasttimmen då det inte blåser om våra grannar inte kan eller vill exportera 1400MW?
Från SE3 och från kontinenten.
 
K karlmb skrev:
Nej. Givet att allt fungerade som under 2020 hade vi ett väl fungerande system i Nordeuropa. Utan dina reaktorer.
Idag har vi ännu mer el att erbjuda länder med problem, så vi har moraliskt sett ännu bättre möjligheter till import ifall det skulle krävas en kall vindstilla timme.
Jo men nu har energisituationen i Europa ändrats när gaskranarna inte längre är/förutsätts vara öppna österut så vi får kallt räkna med att inte ha import möjlighet då det inte blåser.

Det är inte 'mina reaktorer' utan näringslivets ekonomifakta.se som hävdar 1400MW effektbrist.
Effektbristen 'översätter' jag till en reaktor motsvarande O3.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Från SE3 och från kontinenten.
Jag hoppas du får rätt, men tror det inte då SE 3 inte har tillräcklig produktion och kontinenten sannolikt inte kan exportera till oss då de har energibrist.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Är det rimligt att dimensionera elproduktion så att hela variationen ska hanteras på produktionssidan? Det är sannolikt mycket mer kostnadseffektivt att göra något på konsumtionssidan när det är som mest ansträngt.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det rimligt att dimensionera elproduktion så att hela variationen ska hanteras på produktionssidan? Det är sannolikt mycket mer kostnadseffektivt att göra något på konsumtionssidan när det är som mest ansträngt.
Ja det är väl därför man har avtal med stora förbrukare typ Braviken som stänger när det är brist, så var det föregående vinter när Braviken stängde.
Nu har ju Sundsvall (Kubal?) börjat önska kärnkraft så det är tydligt att inte ens i Norrland räknar med att ha tillräckligt med el framöver, knappast troligt att det går att flytta större mängder kraft söderut i framtiden när norrlänningarna redan nu ser sej om efter mer stabil baskraft för att behålla jobb och välstånd.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det rimligt att dimensionera elproduktion så att hela variationen ska hanteras på produktionssidan? Det är sannolikt mycket mer kostnadseffektivt att göra något på konsumtionssidan när det är som mest ansträngt.
Men vi har haft dimensionerad elproduktion just för detta, så ja det är rimligt för annars skulle vi inte ha haft det redan. Däremot förekom det en viss kapitalförstöring genom politiska beslut pga. ren ideologi.
 
  • Gilla
mickewest och 6 till
  • Laddar…
D
N noone70 skrev:
Lustigt att trots det så var det SD väljarna som långt innan övriga ViHarVaritNaiva-partiernas väljare insåg att invandringen var ingen jackpot för sverige och att det var inga läkare, kärnfysiker eller raketforskare som kom till sverige i mängder under 2000-2015…
Sen var det kd och deras väljare som fattade

MPs väljare (som tillhör de mest högutbildade väljarna) är fortfarande ”naiva”
Jo, det är säkert många SD/KD-väljare som går på retoriken medan det i själva verket handlar om helt andra saker, som faktiskt är relevant även för denna tråden. Hur vi ska förhålla oss till det gemensamma, en bra text som jag tycker är värd 5-10 minuter, plus individuell reflektion efter: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/EadKVK/karin-pettersson-om-hogern-och-valfardskapitalet
 
  • Haha
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Jo, det är säkert många SD/KD-väljare som går på retoriken medan det i själva verket handlar om helt andra saker, som faktiskt är relevant även för denna tråden. Hur vi ska förhålla oss till det gemensamma, en bra text som jag tycker är värd 5-10 minuter, plus individuell reflektion efter: [länk]
En socialdemokrat som bjäbbar in tidning som är oberoende socialdemokratiskt kan inte vara värd att läsa..
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
...en bra text som jag tycker är värd 5-10 minuter, plus individuell reflektion efter: [länk]
Vad har denna tydligt vänstervridna artikel full av skrämselpropaganda, skriven av en kvinna som uppenbart tror på (höger) spöken, att göra med trådens ämne?
 
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.