N noone70 skrev:
Lustigt att trots det så var det SD väljarna som långt innan övriga ViHarVaritNaiva-partiernas väljare insåg att invandringen var ingen jackpot för sverige och att det var inga läkare, kärnfysiker eller raketforskare som kom till sverige i mängder under 2000-2015…
Sen var det kd och deras väljare som fattade

MPs väljare (som tillhör de mest högutbildade väljarna) är fortfarande ”naiva”
MPs väljare är inte de mest högutbildade. Vet du hur demografiska nedbrytningar görs?

G
L Lars51 skrev:
Jag står för allt jag skrivit, men inte för dina tillägg!
Vilka tillägg?
Du sätter gärna etiketter på andra men verkar inte stå för det du skiver.

G
L Lars51 skrev:
Kan bero på att man vill förhindra att det blir ännu fler hål i båten!
Det "blir" inte fler hål av sig själv! Det är ju de som ror som gör hålen!

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Vilka tillägg?
Du sätter gärna etiketter på andra men verkar inte stå för det du skiver.
Verkar som du känner dig träffad och samtidigt lägger till en massa som jag inte skrivit!

G OMathson skrev:
Det "blir" inte fler hål av sig själv! Det är ju de som ror som gör hålen!
Tycker det verkar som de som inte ror gör hål för glatta livet!

G OMathson skrev:
...medans Kina gnuggar händerna i förtjusning.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om MP’s väljare tillhör de mest högutbildade är det illa ställt i svärje…
Bara för man lyckats supa sig igenom en genusmagister examen på Södertörns högskola så betyder inte det att man är intelligent

• Gilla
civilingenjören och 9 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Bara för man lyckats supa sig igenom en genusmagister examen på Södertörns högskola så betyder inte det att man är intelligent
Nej, i många fall verkar de lika lättmanipulerade som SD-väljarna!

G OMathson skrev:
Jag håller inte med ang "båten". Det är dumt att låta personen som valde "båt" första gången välja nästa gång på samma grunder, därmed ska man inte glömma alla historiska problem och felaktiga beslut och vem/vilka som va ansvariga.
Naturligtvis måste man ändå tillsammans lösa nuvarande problem så gott det går när man sitter i en "rutten båt"
Hej OMathson

Hopsan, du verkar att förutsätta att de tre personerna i båten överlevde äventyret i det fallet att de grälade om orsaker bakåt i tiden, och glömde nutid. Naturligtvis, om de överlevde så lärde de sig något och handlade annorlunda nästa gång.

Men, det kunde ju vara så att ingen av dem hade flytväst eller var simkunnig (noviser om villkoren för hur elmarknaden fungerar :)), och ingen överlevde.

Om det nordiska elnätet kollapsar (eller ännu värre hela det europeiska) då är det inte lika enkelt, som att i ett dataspel med några knapptryckningar göra en omstart, där alla överlever och man fortsätter en bit ”bakåt i tiden” i ”felsäkert läge”.

Om ett stort strömavbrott sker när det är (mycket) kallt, med en hög eller alltför hög effektlast i förhållande till elgenereringskapaciteten i elsystemet. Då skapar t.ex. alla de som använder elkraft för uppvärmning en ”energiskuld”, som förenklat innebär att effektlasten vid återinkoppling är större än effektlasten som fanns vid frånslaget som skedde på grund av överlast.

Många vattenkraftstationer kan klara av att göra en ”kallstart”, (i princip starta själv utan hjälp av ett yttre fungerande elnät). Ett kärnkraftverk är stort och ofta förhållandevis långsamt att starta upp, efter ett snabbstopp, och klarar rimligen inte en ”kallstart”, bl.a. därför att många av dem, har byggts för start mot ett normalt fungerande elnät inte för "kallstart".

Kort sagt, en uppstart av ett stort (europeiskt) elnät vid stark kyla kan ta tid (dagar) och riskerar att innebära att inte hela det tidigare elnätet fungerar efter en vecka, detta t.ex. om man försöker koppla in för stor last.

Sedan så skall vi inte vara säkra på att våra försäkringar gäller vid ett så stort strömavbrott eller att försäkringsbolagen med säkerhet ”överlever”.

Idag är det ekonomiskt, tufft även för stora energibolag; det är inte säkert att alla dessa "överlever" heller; "Ryska gasen orsakade Uniper en brakförlust
https://www.hbl.fi/artikel/0208a897-e3e0-4274-a4bb-3cd181679f50

Redigerat:
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
30miljarder delat på 4,8miljoner hushåll det blir 6250kr till varje hushåll för hela vintern om det delas lika...

Undrar hur pengarna ska fördelas?
Det blev intressant. Satt och funderade lite...
Förbrukning avser en vintermånad.
Exempel 1: lägenhet ensamstående med barn 200kWh * 10kr =2.000kr mot kanske 400kr tidigare skillnad 1.600kr

Exempel 2: villa med ensamstående med barn
2000kWh * 10kr =20.000kr mot kanske 4.000kr tidigare. Skillnad 16.000kr

Exempel 3. Villa med ensamstående med barn 2000kWh bundet till 2 kr kostnad oförändrad på 4000kr

Exempel 4. Villa med ensamstående med barn 2000kWh bundet till 5kr kostnad 10.000kr

När pengarna är slut så är de slut för en familj...
Så enkelt är det. Jag tänker att exempel ett, två och fyra ovan har rätt till bidrag.

Jag tror inte alls att alla kommer att få bidrag och definitivt inte belopp som motsvarar kostnadsökningen.

Frågan är då om de som bundit el till en kostnad på exempelvis 2kr eller lägre ska få bidrag?

Jag tror på ett förslag på att exempelvis om elen kostar över 2kr/kWh så går bidraget in och täcker upp större mellanskillnaden mot aktuellt pris...
Men som sagt 30miljarder är mycket men delat på alla hushåll så blir det inte så mycket....

Nu är 2, 5 och 10kr/kWh påhittade priser som jag i beräkningen anser innehålla allt (kWh priset, nätavgifter, skatt och moms) men de påhittade priserna är kanske ingen omöjlighet...
Och det är bara en månad jag räknade på vintern har 3-4 kalla månader...

Nu är SE4 och SE3 hårt drabbade, men vem vet vad priset blir i vinter SE2 och SE1 kanske får SE4:as nuvarande priser om SE4 kommer upp i 10kr/kWh...

Fan det gäller att kapa förbrukningen... Och hoppas på rimliga priser...
Tycker synd om hårt drabbade.

Så alla möjliga energibesparingar är att föredra redan nu.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
L Lars51 skrev:
Nej, i många fall verkar de lika lättmanipulerade som SD-väljarna!
Den korrekta benämningen är NAIVA :p

• Gilla
Lars51
  • Laddar…
TRJBerg
H HSP skrev:
30miljarder delat på 4,8miljoner hushåll det blir 6250kr till varje hushåll för hela vintern om det delas lika...

Undrar hur pengarna ska fördelas?
Det blev intressant. Satt och funderade lite...
Exempel 1: lägenhet ensamstående med barn 200kWh * 10kr =2.000kr mot kanske 400kr tidigare skillnad 1.600kr

Exempel 2: villa med ensamstående med barn
2000kWh * 10kr =20.000kr mot kanske 4.000kr tidigare. Skillnad 16.000kr

Exempel 3. Villa med ensamstående med barn 2000kWh bundet till 2 kr kostnad oförändrad på 4000kr

Exempel 4. Villa med ensamstående med barn 2000kWh bundet till 5kr kostnad 10.000kr

När pengarna är slut så är de slut för en familj...
Så enkelt är det. Jag tänker att exempel ett, två och fyra ovan har rätt till bidrag.

Jag tror inte alls att alla kommer att få bidrag och definitivt inte belopp som motsvarar kostnadsökningen.

Frågan är då om de som bundit el till en kostnad på exempelvis 2kr eller lägre ska få bidrag?

Jag tror på ett förslag på att exempelvis om elen kostar över 2kr/kWh så går bidraget in och täcker upp större mellanskillnaden mot aktuellt pris...
Men som sagt 30miljarder är mycket men delat på alla hushåll så blir det inte så mycket....

Nu är 2, 5 och 10kr/kWh påhittade priser som jag i beräkningen anser innehålla allt (kWh priset, nätavgifter, skatt och moms) men de påhittade priserna är kanske ingen omöjlighet...
Och det är bara en månad jag räknade på vintern har 3-4 kalla månader...

Nu är SE4 och SE3 hårt drabbade, men vem vet vad priset blir i vinter SE2 och SE1 kanske får SE4:as nuvarande priser om SE4 kommer upp i 10kr/kWh...

Fan det gäller att kapa förbrukningen... Och hoppas på rimliga priser...
Tycker synd om hårt drabbade.

Så alla möjliga energibesparingar är att föredra redan nu.
Är lite förvånad att du räknar med 2000kWh för villa. 10000kWh är nog mer realistiskt och 20000kWh är inte alls ovanligt.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
I exemplet avser 2000 kWh förbrukningen per vintermånad

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
H HSP skrev:
I exemplet avser 2000 kWh förbrukningen per vintermånad
Ok.

G
M Martin Lundmark skrev:
Hej OMathson

Hopsan, du verkar att förutsätta att de tre personerna i båten överlevde äventyret i det fallet att de grälade om orsaker bakåt i tiden, och glömde nutid. Naturligtvis, om de överlevde så lärde de sig något och handlade annorlunda nästa gång.

Men, det kunde ju vara så att ingen av dem hade flytväst eller var simkunnig (noviser om villkoren för hur elmarknaden fungerar :)), och ingen överlevde.

Om det nordiska elnätet kollapsar (eller ännu värre hela det europeiska) då är det inte lika enkelt, som att i ett dataspel med några knapptryckningar göra en omstart, där alla överlever och man fortsätter en bit ”bakåt i tiden” i ”felsäkert läge”.

Om ett stort strömavbrott sker när det är (mycket) kallt, med en hög eller alltför hög effektlast i förhållande till elgenereringskapaciteten i elsystemet. Då skapar t.ex. alla de som använder elkraft för uppvärmning en ”energiskuld”, som förenklat innebär att effektlasten vid återinkoppling är större än effektlasten som fanns vid frånslaget som skedde på grund av överlast.

Många vattenkraftstationer kan klara av att göra en ”kallstart”, (i princip starta själv utan hjälp av ett yttre fungerande elnät). Ett kärnkraftverk är stort och ofta förhållandevis långsamt att starta upp, efter ett snabbstopp, och klarar rimligen inte en ”kallstart”, bl.a. därför att många av dem, har byggts för start mot ett normalt fungerande elnät inte för "kallstart".

Kort sagt, en uppstart av ett stort (europeiskt) elnät vid stark kyla kan ta tid (dagar) och riskerar att innebära att inte hela det tidigare elnätet fungerar efter en vecka, detta t.ex. om man försöker koppla in för stor last.

Sedan så skall vi inte vara säkra på att våra försäkringar gäller vid ett så stort strömavbrott eller att försäkringsbolagen med säkerhet ”överlever”.

Idag är det ekonomiskt, tufft även för stora energibolag; det är inte säkert att alla dessa "överlever" heller; "Ryska gasen orsakade Uniper en brakförlust
[länk]
Nej, jag förutsatty inte att alla tre överlevde, det va ett av två scenarion. Och jag skrev "Naturligtvis måste man ändå tillsammans lösa nuvarande problem så gott det går när man sitter i en "rutten båt" och det gäller när det är kris, men tyvärr verkar det inte vara så i verkligheten...
och ja, jag känner verkligen till problemet med tex Uniper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.