245 496 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Tror du verkligen att det kommer göra någon som helst skillnad när stora länder som ryssland,kina och usa skiter fullständigt i vad som pågår med klimatet?S Staffan-N skrev:Så framställs det inte för mig, utan snarare att det är den typ av obekväma, extrema livstilsförändringar som du föreslår här som behövs. Annars kommer våra hus sköljas bort i störtfloder som i Tyskland förra året, brinna upp i skogsbränder som i Kalifornien, livsmedelspriser som får dagens elpriser att se löjliga ut, flyktingvågor som inte liknar någon vi sett i historien tidigare. DET kommer vara ovärdigt.
Det är snarare den politiske mitten som säger att vi kan äta kakan och ha den kvar.
Hur skulle mer kärnkraft bidra med det skräckscenariot du radar upp menar du?S Staffan-N skrev:Så framställs det inte för mig, utan snarare att det är den typ av obekväma, extrema livstilsförändringar som du föreslår här som behövs. Annars kommer våra hus sköljas bort i störtfloder som i Tyskland förra året, brinna upp i skogsbränder som i Kalifornien, livsmedelspriser som får dagens elpriser att se löjliga ut, flyktingvågor som inte liknar någon vi sett i historien tidigare. DET kommer vara ovärdigt.
Det är snarare den politiske mitten som säger att vi kan äta kakan och ha den kvar.
Men om man ser till CO2 utsläppen så är det helt meningslöst i ljuset av att Kina startar upp ett kolkraftverk i veckanN noone70 skrev:
Jag tror vi behöver vända på varenda sten, inklusive bygga ny kärnkraft, för att bli av med fossilberiendet. Även om kärnkraftsmotsåndarnas mardrömmar besannas och vi får ett nytt Tjernobyl så är det ett ganska milt scenario jämfört med den globala uppvärmningen.P Paxman skrev:
Där är vi helt eniga. Dessvärre delar inte vänstersidan den uppfattningen, så blir det inte regimskifte om tre veckor så lär utvecklingen av Sverige fortsätta gå kräftgång i allt snabbare takt.S Staffan-N skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Skilj på förändringar för klimatets skull med skillnader för att klara denna vinter med skillnader för att balansera elnätet i sverige.P Paxman skrev:
Tittar vi på en vinter så är miljön inte kritisk.vi åsamkar inte så stor skada på 3 månader. Inte heller är komfort lika kritisk. Vi klarar oss med 15 grader inomhus. Det är inte farligt under 3 månader. Ni blandar ihop 3 olika ämnen.
Miljöpartiet böt ut styrelsen i Vattenfall till egna kumpaner som sedan påstod att verket lades ned pga. dålig lönsamhet. Inga marknadskunniga personer fanns i Vattenfalls styrelse, bara ditsatta nickedockor.N noone70 skrev:
Jag har inte tillgång till DI men det kanske står något där?
https://www.di.se/nyheter/dokument-...steringsbehov-latt-att-driva-vidare-ringhals/
Dokumentet i fråga påstås vara publicerat av moderate riksdagsledamoten Jan Ericson (Ericson i Ubbhult).
https://www.di.se/nyheter/dokument-...steringsbehov-latt-att-driva-vidare-ringhals/
Dokumentet i fråga påstås vara publicerat av moderate riksdagsledamoten Jan Ericson (Ericson i Ubbhult).