S Staffan-N skrev:
Så framställs det inte för mig, utan snarare att det är den typ av obekväma, extrema livstilsförändringar som du föreslår här som behövs. Annars kommer våra hus sköljas bort i störtfloder som i Tyskland förra året, brinna upp i skogsbränder som i Kalifornien, livsmedelspriser som får dagens elpriser att se löjliga ut, flyktingvågor som inte liknar någon vi sett i historien tidigare. DET kommer vara ovärdigt.

Det är snarare den politiske mitten som säger att vi kan äta kakan och ha den kvar.
Tror du verkligen att det kommer göra någon som helst skillnad när stora länder som ryssland,kina och usa skiter fullständigt i vad som pågår med klimatet?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Så framställs det inte för mig, utan snarare att det är den typ av obekväma, extrema livstilsförändringar som du föreslår här som behövs. Annars kommer våra hus sköljas bort i störtfloder som i Tyskland förra året, brinna upp i skogsbränder som i Kalifornien, livsmedelspriser som får dagens elpriser att se löjliga ut, flyktingvågor som inte liknar någon vi sett i historien tidigare. DET kommer vara ovärdigt.

Det är snarare den politiske mitten som säger att vi kan äta kakan och ha den kvar.
Hur skulle mer kärnkraft bidra med det skräckscenariot du radar upp menar du?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Tror du verkligen att det kommer göra någon som helst skillnad när stora länder som ryssland,kina och usa skiter fullständigt i vad som pågår med klimatet?
Nej det gör jag inte.
 
N noone70 skrev:
Det finns ca 2 miljoner småhus
Säg att de förbrukar i snitt 20000kwh per år och att de lyckas sänka sin förbrukning med 10%
2000x2000000=4 000 000 000kwh
Så klart det finns en stor potential
Men om man ser till CO2 utsläppen så är det helt meningslöst i ljuset av att Kina startar upp ett kolkraftverk i veckan
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Hur skulle mer kärnkraft bidra med det skräckscenariot du radar upp menar du?
Jag tror vi behöver vända på varenda sten, inklusive bygga ny kärnkraft, för att bli av med fossilberiendet. Även om kärnkraftsmotsåndarnas mardrömmar besannas och vi får ett nytt Tjernobyl så är det ett ganska milt scenario jämfört med den globala uppvärmningen.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Jag tror vi behöver vända på varenda sten, inklusive bygga ny kärnkraft, för att bli av med fossilberiendet. Även om kärnkraftsmotsåndarnas mardrömmar besannas och vi får ett nytt Tjernobyl så är det ett ganska milt scenario jämfört med den globala uppvärmningen.
Där är vi helt eniga. Dessvärre delar inte vänstersidan den uppfattningen, så blir det inte regimskifte om tre veckor så lär utvecklingen av Sverige fortsätta gå kräftgång i allt snabbare takt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Där är vi helt eniga. Dessvärre delar inte vänstersidan den uppfattningen, så blir det inte regimskifte om tre veckor så lär utvecklingen av Sverige fortsätta gå kräftgång i allt snabbare takt.
Skilj på förändringar för klimatets skull med skillnader för att klara denna vinter med skillnader för att balansera elnätet i sverige.

Tittar vi på en vinter så är miljön inte kritisk.vi åsamkar inte så stor skada på 3 månader. Inte heller är komfort lika kritisk. Vi klarar oss med 15 grader inomhus. Det är inte farligt under 3 månader. Ni blandar ihop 3 olika ämnen.
 
V mutalisken skrev:
Ni blandar ihop 3 olika ämnen.
Det må så vara...men allt hänger ihop i den stora bilden, och som jag ser det finns det en gemensam orsak: dåliga politiska beslut.
 
  • Gilla
Martin_ och 3 till
  • Laddar…
Oj… är det någon som fortfarande tror att nedläggningen av Ringhals var ett marknadsmässigt? beslut? Dokument från Vattenfall med rubriken "Strategisk anläggningsutveckling R1", innehållande text om Ringhals 1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
civilingenjören och 13 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Oj… är det någon som fortfarande tror att nedläggningen av Ringhals var ett marknadsmässigt? beslut?
Vad är det för källa på den där? Skulle tro att Anna Dahlberg på Expressen gärna skulle se den. (y)
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Oj… är det någon som fortfarande tror att nedläggningen av Ringhals var ett marknadsmässigt? beslut?[bild]
Miljöpartiet böt ut styrelsen i Vattenfall till egna kumpaner som sedan påstod att verket lades ned pga. dålig lönsamhet. Inga marknadskunniga personer fanns i Vattenfalls styrelse, bara ditsatta nickedockor.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
civilingenjören och 12 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har inte tillgång till DI men det kanske står något där?
[länk]

Dokumentet i fråga påstås vara publicerat av moderate riksdagsledamoten Jan Ericson (Ericson i Ubbhult).
Saknar ord...
 
Bevis för att rödgröna röran ljuger. Om de ljuger om detta...vad mer ljuger de om? Eller kommer de säga att de inte visste om detta...eller kanske att de varit naiva?
 
  • Gilla
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.