245 496 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Nyfiken. Hur mycket tror ni vi villaägare kan påverka elpriset genom att minska efterfrågan?
Känns som de villorna som har möjlighet att minska rejält på förbrukningen är för få för att påverka speciellt mycket. Har inte riktigt hängt med.
Känns som de villorna som har möjlighet att minska rejält på förbrukningen är för få för att påverka speciellt mycket. Har inte riktigt hängt med.
Intressanta är pristopparna vid morgon och kväll, som brukar förklarad med att "många som duschar och lagar mat just då", dvs privatpersoners beteenden. Ändras dessa beteendemönster på bred front så bör väl topparna flyttas eller plattas till?TotalControl skrev:
Fribygg menar nog att om Daniel har rätt finns ingen brist och ingen anledning att koppla från. Priset kommer vara så högt att folk kopplar från själva, utom några okunniga som får räkningar på 100.000 för en månad...
S Staffan-N skrev:
Och de kopplas bort nästa månad när de inte har betalt räkningen....J JohanLun skrev:
Sossarnas kamporgan Aftonbladet levererar förutsägbar demagogi. De har sedan länge förstört debattklimatet i landet genom sin smutskastning. De kallar i artikeln motståndarna för "brunhögerns Molotov-Ribbentroppakt". Vilka svin detta är. De skyller sin misslyckade integration av importerat slödder på friskolorna. Landets sämsta skolor är kommunala men istället för att lära något av Engelska skolan så ser man den som ett hot som ska bekämpas och läggas ner. Sossarna är nöjda om alla skolor är lika dåliga. Att Sverige är på väg att bli ett U-land p g a vanskötsel av de flesta viktiga samhällsområden bryr dom sig inte om. De som tillhör nomenklaturan lever alltid gott på massornas slit liksom i alla tidigare diktaturer. De lär sig aldrig trots att exemplen på misslyckade socialistiska experiment är många och resultatet alltid varit detsamma. Fattigdom och misär för massorna blir alltid resultatet av långvarig vänsterpolitik.
En ren gissning från min sida: inte speciellt mycket. För mig framställs det från vänster/miljösidan, både i debatten om elpriset och utsläppen från bilar, som om folk i allmänhet slösar på el och okynneskör bil. Om bara folk slutar ha 28°C inomhus och slutar köra bil för skojs skull så kommer problemen med elpriserna och miljökatastrofen lösas.TotalControl skrev:
Jag tror inte att folk slösar på el eller kör särskilt många mil bil i onödan. Visst finns det folk som kan spara in en del, men gemene man ligger nog ganska nära punkten där besparingar blir kännbara för livsstilen.
I vårt fall så är nog det enda vi kan göra som påverkar elförbrukningen nämnvärt att inte slå på elvärmegolven i våra två badrum den här vintern. Vi har redan bergvärme och har bytt ut de flesta ljuskällor till LED. Visst, vi skulle kunna sätta tätningslister på alla fönster, men då är jag rädd att vi stör den väl fungerande självdragsventilationen på vårt 50+ år gamla hus med risk för kostsamma fuktskador och ohälsosam inomhusmiljö istället. Vi använder väldigt sällan torktumlare, tvättar och diskar med så fulla maskiner vi kan...så har vi alltid gjort eftersom det är det mest logiska (vem kör diskmaskiner med bara några tallrikar och några få glas?).
Att byta ut alla åldrande (men fullt fungerande) vitvaror skulle ta många år att hämta hem ekonomiskt, och dessutom riktigt dåligt för miljön.
OK, vi har en sak som kan anses vara en lyx- och slöseriförbrukare: en portabel AC i sovrummet som går vid behov under natten. Det handlar dock om hälsa, då vårt sovrum kan närma sig 30° på varma sommardagar.
Jag tror inte att vår situation är unik, eller ens ovanlig. Mest troligt är de flesta hushåll är i ungefär samma situation. De flesta har nog gjort de stora grejerna redan, som att installerat div värmepumpar och sett över vilka andra möjligheter det finns att spara in på elförbrukningen. Så för att göra någon verklig skillnad tror jag att det handlar om att villaägare får flytta ihop i samma rum och stänga av resten av huset gällande uppvärmning och belysning. Dela sovsäckar och undvika att äta uppvärmd mat. Sådant skulle göra skillnad på riktigt...och för mig är det ovärdigt utvecklade länder på 2000-talet som inte befinner sig i krig.
Detta är ett politiskt misslyckande som vi inte sett i modern tid...det går inte att komma undan och skylla på konsumenterna. Det skulle vara klädsamt om ansvariga politiker kunde återanvända ett känt citat: "Vi har varit naiva".
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Jag tänkte på hur man kan göra det lönsamt med ett överskott. Ingen vill överdimensionera för att det reducerar lönsamhet. Men om kraftverken får en möjlighet att förbruka allt överskott och kunna sälja det så har de alltid 100% lönsamhet.JesperKn skrev:
Ja du... Har tänkt i samma banor. Tänker att någon klokare än jag har tänkt samma och dumpad det av anledningar jag inte begriper... Effektivitet är enligt en försäljare av sådan infrastruktur upp emot 70% (från el->elektrolys->turbin->el). Men även vid 50% skulle det va skitbra. Vindmöllar och solceller är relativt billiga, och vatten har vi (vanligvis) gott om.
Ja det känns som småhus med låt oss säga en förbrukning på 15k kWh per år måste vara en försvinnande liten del av problemet. De småhus runt 10k kWh har nog dragit sitt strå till stacken.P Paxman skrev:En ren gissning från min sida: inte speciellt mycket. För mig framställs det från vänster/miljösidan, både i debatten om elpriset och utsläppen från bilar, som om folk i allmänhet slösar på el och okynneskör bil. Om bara folk slutar ha 28°C inomhus och slutar köra bil för skojs skull så kommer problemen med elpriserna och miljökatastrofen lösas.
Jag tror inte att folk slösar på el eller kör särskilt många mil bil i onödan. Visst finns det folk som kan spara in en del, men gemene man ligger nog ganska nära punkten där besparingar blir kännbara för livsstilen.
I vårt fall så är nog det enda vi kan göra som påverkar elförbrukningen nämnvärt att inte slå på elvärmegolven i våra två badrum den här vintern. Vi har redan bergvärme och har bytt ut de flesta ljuskällor till LED. Visst, vi skulle kunna sätta tätningslister på alla fönster, men då är jag rädd att vi stör den väl fungerande självdragsventilationen på vårt 50+ år gamla hus med risk för kostsamma fuktskador och ohälsosam inomhusmiljö istället. Vi använder väldigt sällan torktumlare, tvättar och diskar med så fulla maskiner vi kan...så har vi alltid gjort eftersom det är det mest logiska (vem kör diskmaskiner med bara några tallrikar och några få glas?).
Att byta ut alla åldrande (men fullt fungerande) vitvaror skulle ta många år att hämta hem ekonomiskt, och dessutom riktigt dåligt för miljön.
OK, vi har en sak som kan anses vara en lyx- och slöseriförbrukare: en portabel AC i sovrummet som går vid behov under natten. Det handlar dock om hälsa, då vårt sovrum kan närma sig 30° på varma sommardagar.
Jag tror inte att vår situation är unik, eller ens ovanlig. Mest troligt är de flesta hushåll är i ungefär samma situation. De flesta har nog gjort de stora grejerna redan, som att installerat div värmepumpar och sett över vilka andra möjligheter det finns att spara in på elförbrukningen. Så för att göra någon verklig skillnad tror jag att det handlar om att villaägare får flytta ihop i samma rum och stänga av resten av huset gällande uppvärmning och belysning. Dela sovsäckar och undvika att äta uppvärmd mat. Sådant skulle göra skillnad på riktigt...och för mig är det ovärdigt utvecklade länder på 2000-talet som inte befinner sig i krig.
Detta är ett politiskt misslyckande som vi inte sett i modern tid...det går inte att komma undan och skylla på konsumenterna. Det skulle vara klädsamt om ansvariga politiker kunde återanvända ett känt citat: "Vi har varit naiva".
Tror inte heller de som bor i flerbostadshus kan påverka så mycket.
I och för sig så pratar man ju om flytta effekttoppar men ändå.
Det finns ca 2 miljoner småhusTotalControl skrev:
Ja det känns som småhus med låt oss säga en förbrukning på 15k kWh per år måste vara en försvinnande liten del av problemet. De småhus runt 10k kWh har nog dragit sitt strå till stacken.
Tror inte heller de som bor i flerbostadshus kan påverka så mycket.
I och för sig så pratar man ju om flytta effekttoppar men ändå.
Säg att de förbrukar i snitt 20000kwh per år och att de lyckas sänka sin förbrukning med 10%
2000x2000000=4 000 000 000kwh
Så klart det finns en stor potential
Så framställs det inte för mig, utan snarare att det är den typ av obekväma, extrema livstilsförändringar som du föreslår här som behövs. Annars kommer våra hus sköljas bort i störtfloder som i Tyskland förra året, brinna upp i skogsbränder som i Kalifornien, livsmedelspriser som får dagens elpriser att se löjliga ut, flyktingvågor som inte liknar någon vi sett i historien tidigare. DET kommer vara ovärdigt.P Paxman skrev:En ren gissning från min sida: inte speciellt mycket. För mig framställs det från vänster/miljösidan, både i debatten om elpriset och utsläppen från bilar, som om folk i allmänhet slösar på el och okynneskör bil. Om bara folk slutar ha 28°C inomhus och slutar köra bil för skojs skull så kommer problemen med elpriserna och miljökatastrofen lösas.
Jag tror inte att folk slösar på el eller kör särskilt många mil bil i onödan. Visst finns det folk som kan spara in en del, men gemene man ligger nog ganska nära punkten där besparingar blir kännbara för livsstilen.
I vårt fall så är nog det enda vi kan göra som påverkar elförbrukningen nämnvärt att inte slå på elvärmegolven i våra två badrum den här vintern. Vi har redan bergvärme och har bytt ut de flesta ljuskällor till LED. Visst, vi skulle kunna sätta tätningslister på alla fönster, men då är jag rädd att vi stör den väl fungerande självdragsventilationen på vårt 50+ år gamla hus med risk för kostsamma fuktskador och ohälsosam inomhusmiljö istället. Vi använder väldigt sällan torktumlare, tvättar och diskar med så fulla maskiner vi kan...så har vi alltid gjort eftersom det är det mest logiska (vem kör diskmaskiner med bara några tallrikar och några få glas?).
Att byta ut alla åldrande (men fullt fungerande) vitvaror skulle ta många år att hämta hem ekonomiskt, och dessutom riktigt dåligt för miljön.
OK, vi har en sak som kan anses vara en lyx- och slöseriförbrukare: en portabel AC i sovrummet som går vid behov under natten. Det handlar dock om hälsa, då vårt sovrum kan närma sig 30° på varma sommardagar.
Jag tror inte att vår situation är unik, eller ens ovanlig. Mest troligt är de flesta hushåll är i ungefär samma situation. De flesta har nog gjort de stora grejerna redan, som att installerat div värmepumpar och sett över vilka andra möjligheter det finns att spara in på elförbrukningen. Så för att göra någon verklig skillnad tror jag att det handlar om att villaägare får flytta ihop i samma rum och stänga av resten av huset gällande uppvärmning och belysning. Dela sovsäckar och undvika att äta uppvärmd mat. Sådant skulle göra skillnad på riktigt...och för mig är det ovärdigt utvecklade länder på 2000-talet som inte befinner sig i krig.
Detta är ett politiskt misslyckande som vi inte sett i modern tid...det går inte att komma undan och skylla på konsumenterna. Det skulle vara klädsamt om ansvariga politiker kunde återanvända ett känt citat: "Vi har varit naiva".
Det är snarare den politiske mitten som säger att vi kan äta kakan och ha den kvar.
Vi ligger på mellan 12 000 och 13 000 kWh per år och är två i hushållet. Att inte använda elgolven under vintern kanske kan ta ned detta till 11 000 kWh, kanske 10 000 (en ren gissning, då jag inte har någon koll på hur mycket golven drar under en eldningssäsong).TotalControl skrev:
Ja det känns som småhus med låt oss säga en förbrukning på 15k kWh per år måste vara en försvinnande liten del av problemet. De småhus runt 10k kWh har nog dragit sitt strå till stacken.
Tror inte heller de som bor i flerbostadshus kan påverka så mycket.
I och för sig så pratar man ju om flytta effekttoppar men ändå.
Vi kan elda mer i vår kassett i gillestugan...men då huset har stängd planlösning så bidrar det inte så mycket till övriga delar. Och vedeldning är ju miljösidan emot och enligt vår kommuns regler får vi endast trivselelda "då och då", max 1 m2 ved per säsong. Det lär inte vara många som följer den regeln i vinter!