Nyfiken. Hur mycket tror ni vi villaägare kan påverka elpriset genom att minska efterfrågan?
Känns som de villorna som har möjlighet att minska rejält på förbrukningen är för få för att påverka speciellt mycket. Har inte riktigt hängt med.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nyfiken. Hur mycket tror ni vi villaägare kan påverka elpriset genom att minska efterfrågan?
Känns som de villorna som har möjlighet att minska rejält på förbrukningen är för få för att påverka speciellt mycket. Har inte riktigt hängt med.
Intressanta är pristopparna vid morgon och kväll, som brukar förklarad med att "många som duschar och lagar mat just då", dvs privatpersoners beteenden. Ändras dessa beteendemönster på bred front så bör väl topparna flyttas eller plattas till?
 
D Daniel 109 skrev:
I värsta fall blir en liten andel abonnenter bortkopplade en kortare period. Det är inte särskilt sannolikt att det händer.
Ditt resonemang haltar, varför skulle abonnenter kopplas bort om vi inte har brist?
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ditt resonemang haltar, varför skulle abonnenter kopplas bort om vi inte har brist?
Googla roterande frånkoppling. Det diskuteras som ett reellt alternativ vid stor effektbrist, för att inte försörjningen ska kollapsa helt.

Edit: Jag fattar, läste inte ordentligt :)
 
Redigerat:
J
Fribygg menar nog att om Daniel har rätt finns ingen brist och ingen anledning att koppla från. Priset kommer vara så högt att folk kopplar från själva, utom några okunniga som får räkningar på 100.000 för en månad...
S Staffan-N skrev:
Googla roterande frånkoppling. Det diskuteras som ett reellt alternativ vid stor effektbrist, för att inte försörjningen ska kollapsa helt.
 
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Fribygg menar nog att om Daniel har rätt finns ingen brist och ingen anledning att koppla från. Priset kommer vara så högt att folk kopplar från själva, utom några okunniga som får räkningar på 100.000 för en månad...
Och de kopplas bort nästa månad när de inte har betalt räkningen....
 
  • Ledsen
gone_fishing
  • Laddar…
Sossarnas kamporgan Aftonbladet levererar förutsägbar demagogi. De har sedan länge förstört debattklimatet i landet genom sin smutskastning. De kallar i artikeln motståndarna för "brunhögerns Molotov-Ribbentroppakt". Vilka svin detta är. De skyller sin misslyckade integration av importerat slödder på friskolorna. Landets sämsta skolor är kommunala men istället för att lära något av Engelska skolan så ser man den som ett hot som ska bekämpas och läggas ner. Sossarna är nöjda om alla skolor är lika dåliga. Att Sverige är på väg att bli ett U-land p g a vanskötsel av de flesta viktiga samhällsområden bryr dom sig inte om. De som tillhör nomenklaturan lever alltid gott på massornas slit liksom i alla tidigare diktaturer. De lär sig aldrig trots att exemplen på misslyckade socialistiska experiment är många och resultatet alltid varit detsamma. Fattigdom och misär för massorna blir alltid resultatet av långvarig vänsterpolitik.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Och de kopplas bort nästa månad när de inte har betalt räkningen....
Se det på den ljusa sidan - om tillräckligt många inte har råd med elräkningen och kopplas bort, så har vi ju löst effektbristfrågan. ;)

:cry:
 
  • Haha
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nyfiken. Hur mycket tror ni vi villaägare kan påverka elpriset genom att minska efterfrågan?
En ren gissning från min sida: inte speciellt mycket. För mig framställs det från vänster/miljösidan, både i debatten om elpriset och utsläppen från bilar, som om folk i allmänhet slösar på el och okynneskör bil. Om bara folk slutar ha 28°C inomhus och slutar köra bil för skojs skull så kommer problemen med elpriserna och miljökatastrofen lösas.

Jag tror inte att folk slösar på el eller kör särskilt många mil bil i onödan. Visst finns det folk som kan spara in en del, men gemene man ligger nog ganska nära punkten där besparingar blir kännbara för livsstilen.

I vårt fall så är nog det enda vi kan göra som påverkar elförbrukningen nämnvärt att inte slå på elvärmegolven i våra två badrum den här vintern. Vi har redan bergvärme och har bytt ut de flesta ljuskällor till LED. Visst, vi skulle kunna sätta tätningslister på alla fönster, men då är jag rädd att vi stör den väl fungerande självdragsventilationen på vårt 50+ år gamla hus med risk för kostsamma fuktskador och ohälsosam inomhusmiljö istället. Vi använder väldigt sällan torktumlare, tvättar och diskar med så fulla maskiner vi kan...så har vi alltid gjort eftersom det är det mest logiska (vem kör diskmaskiner med bara några tallrikar och några få glas?).

Att byta ut alla åldrande (men fullt fungerande) vitvaror skulle ta många år att hämta hem ekonomiskt, och dessutom riktigt dåligt för miljön.

OK, vi har en sak som kan anses vara en lyx- och slöseriförbrukare: en portabel AC i sovrummet som går vid behov under natten. Det handlar dock om hälsa, då vårt sovrum kan närma sig 30° på varma sommardagar.

Jag tror inte att vår situation är unik, eller ens ovanlig. Mest troligt är de flesta hushåll är i ungefär samma situation. De flesta har nog gjort de stora grejerna redan, som att installerat div värmepumpar och sett över vilka andra möjligheter det finns att spara in på elförbrukningen. Så för att göra någon verklig skillnad tror jag att det handlar om att villaägare får flytta ihop i samma rum och stänga av resten av huset gällande uppvärmning och belysning. Dela sovsäckar och undvika att äta uppvärmd mat. Sådant skulle göra skillnad på riktigt...och för mig är det ovärdigt utvecklade länder på 2000-talet som inte befinner sig i krig.

Detta är ett politiskt misslyckande som vi inte sett i modern tid...det går inte att komma undan och skylla på konsumenterna. Det skulle vara klädsamt om ansvariga politiker kunde återanvända ett känt citat: "Vi har varit naiva".
 
  • Gilla
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Hur vi ska förhålla oss till det gemensamma, en bra text som jag tycker är värd 5-10 minuter, plus individuell reflektion efter: [länk]
Norrskensflamman har högre trovärdighet än Aftonbladet.
 
  • Haha
  • Gilla
Martin_ och 4 till
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
Ja du... Har tänkt i samma banor. Tänker att någon klokare än jag har tänkt samma och dumpad det av anledningar jag inte begriper... Effektivitet är enligt en försäljare av sådan infrastruktur upp emot 70% (från el->elektrolys->turbin->el). Men även vid 50% skulle det va skitbra. Vindmöllar och solceller är relativt billiga, och vatten har vi (vanligvis) gott om.
Jag tänkte på hur man kan göra det lönsamt med ett överskott. Ingen vill överdimensionera för att det reducerar lönsamhet. Men om kraftverken får en möjlighet att förbruka allt överskott och kunna sälja det så har de alltid 100% lönsamhet.
 
P Paxman skrev:
En ren gissning från min sida: inte speciellt mycket. För mig framställs det från vänster/miljösidan, både i debatten om elpriset och utsläppen från bilar, som om folk i allmänhet slösar på el och okynneskör bil. Om bara folk slutar ha 28°C inomhus och slutar köra bil för skojs skull så kommer problemen med elpriserna och miljökatastrofen lösas.

Jag tror inte att folk slösar på el eller kör särskilt många mil bil i onödan. Visst finns det folk som kan spara in en del, men gemene man ligger nog ganska nära punkten där besparingar blir kännbara för livsstilen.

I vårt fall så är nog det enda vi kan göra som påverkar elförbrukningen nämnvärt att inte slå på elvärmegolven i våra två badrum den här vintern. Vi har redan bergvärme och har bytt ut de flesta ljuskällor till LED. Visst, vi skulle kunna sätta tätningslister på alla fönster, men då är jag rädd att vi stör den väl fungerande självdragsventilationen på vårt 50+ år gamla hus med risk för kostsamma fuktskador och ohälsosam inomhusmiljö istället. Vi använder väldigt sällan torktumlare, tvättar och diskar med så fulla maskiner vi kan...så har vi alltid gjort eftersom det är det mest logiska (vem kör diskmaskiner med bara några tallrikar och några få glas?).

Att byta ut alla åldrande (men fullt fungerande) vitvaror skulle ta många år att hämta hem ekonomiskt, och dessutom riktigt dåligt för miljön.

OK, vi har en sak som kan anses vara en lyx- och slöseriförbrukare: en portabel AC i sovrummet som går vid behov under natten. Det handlar dock om hälsa, då vårt sovrum kan närma sig 30° på varma sommardagar.

Jag tror inte att vår situation är unik, eller ens ovanlig. Mest troligt är de flesta hushåll är i ungefär samma situation. De flesta har nog gjort de stora grejerna redan, som att installerat div värmepumpar och sett över vilka andra möjligheter det finns att spara in på elförbrukningen. Så för att göra någon verklig skillnad tror jag att det handlar om att villaägare får flytta ihop i samma rum och stänga av resten av huset gällande uppvärmning och belysning. Dela sovsäckar och undvika att äta uppvärmd mat. Sådant skulle göra skillnad på riktigt...och för mig är det ovärdigt utvecklade länder på 2000-talet som inte befinner sig i krig.

Detta är ett politiskt misslyckande som vi inte sett i modern tid...det går inte att komma undan och skylla på konsumenterna. Det skulle vara klädsamt om ansvariga politiker kunde återanvända ett känt citat: "Vi har varit naiva".
Ja det känns som småhus med låt oss säga en förbrukning på 15k kWh per år måste vara en försvinnande liten del av problemet. De småhus runt 10k kWh har nog dragit sitt strå till stacken.
Tror inte heller de som bor i flerbostadshus kan påverka så mycket.
I och för sig så pratar man ju om flytta effekttoppar men ändå.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja det känns som småhus med låt oss säga en förbrukning på 15k kWh per år måste vara en försvinnande liten del av problemet. De småhus runt 10k kWh har nog dragit sitt strå till stacken.
Tror inte heller de som bor i flerbostadshus kan påverka så mycket.
I och för sig så pratar man ju om flytta effekttoppar men ändå.
Det finns ca 2 miljoner småhus
Säg att de förbrukar i snitt 20000kwh per år och att de lyckas sänka sin förbrukning med 10%
2000x2000000=4 000 000 000kwh
Så klart det finns en stor potential
 
P Paxman skrev:
En ren gissning från min sida: inte speciellt mycket. För mig framställs det från vänster/miljösidan, både i debatten om elpriset och utsläppen från bilar, som om folk i allmänhet slösar på el och okynneskör bil. Om bara folk slutar ha 28°C inomhus och slutar köra bil för skojs skull så kommer problemen med elpriserna och miljökatastrofen lösas.

Jag tror inte att folk slösar på el eller kör särskilt många mil bil i onödan. Visst finns det folk som kan spara in en del, men gemene man ligger nog ganska nära punkten där besparingar blir kännbara för livsstilen.

I vårt fall så är nog det enda vi kan göra som påverkar elförbrukningen nämnvärt att inte slå på elvärmegolven i våra två badrum den här vintern. Vi har redan bergvärme och har bytt ut de flesta ljuskällor till LED. Visst, vi skulle kunna sätta tätningslister på alla fönster, men då är jag rädd att vi stör den väl fungerande självdragsventilationen på vårt 50+ år gamla hus med risk för kostsamma fuktskador och ohälsosam inomhusmiljö istället. Vi använder väldigt sällan torktumlare, tvättar och diskar med så fulla maskiner vi kan...så har vi alltid gjort eftersom det är det mest logiska (vem kör diskmaskiner med bara några tallrikar och några få glas?).

Att byta ut alla åldrande (men fullt fungerande) vitvaror skulle ta många år att hämta hem ekonomiskt, och dessutom riktigt dåligt för miljön.

OK, vi har en sak som kan anses vara en lyx- och slöseriförbrukare: en portabel AC i sovrummet som går vid behov under natten. Det handlar dock om hälsa, då vårt sovrum kan närma sig 30° på varma sommardagar.

Jag tror inte att vår situation är unik, eller ens ovanlig. Mest troligt är de flesta hushåll är i ungefär samma situation. De flesta har nog gjort de stora grejerna redan, som att installerat div värmepumpar och sett över vilka andra möjligheter det finns att spara in på elförbrukningen. Så för att göra någon verklig skillnad tror jag att det handlar om att villaägare får flytta ihop i samma rum och stänga av resten av huset gällande uppvärmning och belysning. Dela sovsäckar och undvika att äta uppvärmd mat. Sådant skulle göra skillnad på riktigt...och för mig är det ovärdigt utvecklade länder på 2000-talet som inte befinner sig i krig.

Detta är ett politiskt misslyckande som vi inte sett i modern tid...det går inte att komma undan och skylla på konsumenterna. Det skulle vara klädsamt om ansvariga politiker kunde återanvända ett känt citat: "Vi har varit naiva".
Så framställs det inte för mig, utan snarare att det är den typ av obekväma, extrema livstilsförändringar som du föreslår här som behövs. Annars kommer våra hus sköljas bort i störtfloder som i Tyskland förra året, brinna upp i skogsbränder som i Kalifornien, livsmedelspriser som får dagens elpriser att se löjliga ut, flyktingvågor som inte liknar någon vi sett i historien tidigare. DET kommer vara ovärdigt.

Det är snarare den politiske mitten som säger att vi kan äta kakan och ha den kvar.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja det känns som småhus med låt oss säga en förbrukning på 15k kWh per år måste vara en försvinnande liten del av problemet. De småhus runt 10k kWh har nog dragit sitt strå till stacken.
Tror inte heller de som bor i flerbostadshus kan påverka så mycket.
I och för sig så pratar man ju om flytta effekttoppar men ändå.
Vi ligger på mellan 12 000 och 13 000 kWh per år och är två i hushållet. Att inte använda elgolven under vintern kanske kan ta ned detta till 11 000 kWh, kanske 10 000 (en ren gissning, då jag inte har någon koll på hur mycket golven drar under en eldningssäsong).

Vi kan elda mer i vår kassett i gillestugan...men då huset har stängd planlösning så bidrar det inte så mycket till övriga delar. Och vedeldning är ju miljösidan emot och enligt vår kommuns regler får vi endast trivselelda "då och då", max 1 m2 ved per säsong. Det lär inte vara många som följer den regeln i vinter! :crysmile:
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.