245 505 läst ·
1 918 svar
246k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Jag tycker bara att vi har för mycket tät granskog med låg biologiskt mångfald och jag tycker inte om kalhyggesbruk utan skulle vilja att man arbetar mer med selektiv gallring. Lövskogar och blandskogar är hem för så många fler djur och växter och är trevliga att ströva i.SågspånPappspikEternit skrev:
Jaha, nu var det någon som skickade in skogen i diskussionen också.
Ni som oroar er för den svenska skogen, är ni aldrig runt i landet och ser er omkring, eller sitter ni mest hemma och kollar dokumentärer och läser på nätet om hur illa det är ställt i de svenska skogarna?
Vi har definitivt varken träd- eller elbrist i Sverige.
Men detta är en provocerande åsikt för vissa eftersom granplanteringar ger högst avkastning. Men jag undrar ofta om det stämmer längre med tanke på hur dåligt de skogarna mår med granbarkborre, torka och svampangrepp.
Hej KilrainKilrain skrev:
Men kommer Europa att ha något överskott att exportera till oss om det blir en riktigt sträng vinter? Eller ens om det blir en mild vinter?
Jag är minst sagt skeptisk. Knappast troligt att t.ex. Tyskland släpper till extra gas från sina lager i januari eller februari. Om de ens har några lager kvar då...
[länk]
Som framgår bl.a. av de dokument jag hänvisade till tidigare så bygger den avreglerade elmarknaden på att tillgång-efterfrågan på eleffekt sätter priset, och att elkraften därmed styrs dit eleffektbristen är som störst (priset är högst).
Se t.ex. sid 50 och sid 64 i; ”SYSTEMUTVECKLINGSPLAN 2018–2027 - Svenska kraftnät”
https://www.svk.se/siteassets/om-os...kraftnats-systemutvecklingsplan-2018-2027.pdf
”Nya överföringsförbindelser mot utlandet möjliggör ökad import vid bristsituationer förutsatt att det finns ett överskott hos den exporterande parten. Detta bygger också på att kapaciteten i det interna nätet hos den exporterande parten och på att överföringsförbindelsen är tillgänglig”
”Den ökade handelskapaciteten mellan Sverige och Tyskland gör det möjligt att exportera större mängd förnybar energi i perioder med överskott i Norden men även att importera när stora överskott i resten av Europa ger lägre priser där än i Norden.”
Naturligtvis, om ett land, hittar på att ”bryta” mot det överenskomna systemet med elmarknaden så påverkar det naturligtvis systemet, det kan t.o.m. krascha av den orsaken. Men det gäller ju alla överenskommelser mellan länder, städer, människor etc.
Det är bl.a. av den anledningen som nationalekonomer, Svenska Kraftnät, kunniga på EU- juridiken etc. påpekar att det inte är korrekt att t.ex. skapa en svensk elmarknad (eller annan nationell elmarknad) och särskilja den från en internationell elmarknad inom EU-samarbetet.
Iden med den avreglerade elmarknaden är att den även skall klara den typ av situationer vi nu upplever. MEN då kan vi inte som länder, elproducenter, elanvändare etc. plötsligt hitta på egna ”hemkokta” recept.
Redigerat:
En ny ledning till Tyskland stoppades nyligen. Enda anledningen till att vi inte blir tokmördade av priserna ännu är att vi inte kan exportera hur mycket som helst.M Martin Lundmark skrev:Hej Kilrain
Som framgår bl.a. av de dokument jag hänvisade till tidigare så bygger den avreglerade elmarknaden på att tillgång-efterfrågan på eleffekt sätter priset, och att elkraften därmed styrs dit eleffektbristen är som störst (priset är högst).
Se t.ex. sid 50 och sid 64 i; ”SYSTEMUTVECKLINGSPLAN 2018–2027 - Svenska kraftnät”
[länk]
”Nya överföringsförbindelser mot utlandet möjliggör ökad import vid bristsituationer förutsatt att det finns ett överskott hos den exporterande parten. Detta bygger också på att kapaciteten i det interna nätet hos den exporterande parten och på att överföringsförbindelsen är tillgänglig”
”Den ökade handelskapaciteten mellan Sverige och Tyskland gör det möjligt att exportera större mängd förnybar energi i perioder med överskott i Norden men även att importera när stora överskott i resten av Europa ger lägre priser där än i Norden.”
Naturligtvis, om ett land, hittar på att ”bryta” mot det överenskomna systemet med elmarknaden så påverkar det naturligtvis systemet, det kan t.o.m. krascha av den orsaken. Men det gäller ju alla överenskommelser mellan länder, städer, människor etc.
Det är bl.a. av den anledningen som nationalekonomer, Svenska Kraftnät, kunniga på EU- juridiken etc. påpekar att det inte är korrekt att t.ex. skapa en svensk elmarknad (eller annan nationell elmarknad) och särskilja den från en internationell elmarknad inom EU-samarbetet.
Iden med den avreglerade elmarknaden är att den även skall klara det typ av situationer vi nu upplever. MEN då kan vi inte som länder, elproducenter, elanvändare etc. plötsligt hitta på egna ”hemkokta” recept.
Det är också anledningen till att om vi haft kvar kärnkraften i den utsträckning vi hade tidigare i söder hade vi haft ett mer inhemskt pris om vi överproducerat.
Läs SvD näringsliv i dagens tidning, det är intressant förutom att det finns en del partsinlagor från Lennart Söder som verkar vara en tydlig kärnkraftsmotståndare.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Jag är för mångfald i skogsägandet och brukandet. Jag anser också att skogsbruket generellt behöver anpassas bättre till de specifika förhållandena i varje skogsskifte. När det inte görs, när man planterar gran på olämpliga platser t ex, härjar granbarkborrarna som du nämner. Vi är kanske överens ändå?
Om vi ska återgå till trådens ämne, har skogen en viktig roll att fylla inför kommande vinter med höga priser på köpe-el. Det kommer behövas mera ved, men också restprodukter som skogsflis till fjärrvärme- och förhoppningsvis kraftvärmeverk, samt pellets. Fossilfri och i de flesta fall lokalproducerad energi!
(Tillägg: citerade inte dig @witten från början, men nu blev mitt inlägg obegripligt eftersom en massa andra svarat under tiden jag skrev.)
Om vi ska återgå till trådens ämne, har skogen en viktig roll att fylla inför kommande vinter med höga priser på köpe-el. Det kommer behövas mera ved, men också restprodukter som skogsflis till fjärrvärme- och förhoppningsvis kraftvärmeverk, samt pellets. Fossilfri och i de flesta fall lokalproducerad energi!
(Tillägg: citerade inte dig @witten från början, men nu blev mitt inlägg obegripligt eftersom en massa andra svarat under tiden jag skrev.)
Det har förekommit påståenden i tråden om att vi inte har elbrist.
Vad jag ser:
Vi har exceptionellt höga elpriser, sett åtminståne 80 år bakåt i tiden. Männskor i allmänhet och företag har stora problem med det.
Vi ser regelbundet rapporter om att företag över hela landet inte kan etableras pga den krävda elen inte kan levereras.
Vi ser planer från företag på produktion som kräver oerhört mycket el för att fungera. Planerna är intressanta då de kan sägas utgöra en mycket viktig komponent i lösandet av klimat och miljöproblemet i Sverige. Och de är tänkta att verkställas i en relativt nära framtid.
Att det finns tillräcklig el lokalt (typ norrland) i begränsad mängd ändrar inte detta.
Därför anser jag att det är brist på el. Det kan finnas andra definitioner på elbrist, men jag ser inte relevansen av dem i dagens situation.
Vad jag ser:
Vi har exceptionellt höga elpriser, sett åtminståne 80 år bakåt i tiden. Männskor i allmänhet och företag har stora problem med det.
Vi ser regelbundet rapporter om att företag över hela landet inte kan etableras pga den krävda elen inte kan levereras.
Vi ser planer från företag på produktion som kräver oerhört mycket el för att fungera. Planerna är intressanta då de kan sägas utgöra en mycket viktig komponent i lösandet av klimat och miljöproblemet i Sverige. Och de är tänkta att verkställas i en relativt nära framtid.
Att det finns tillräcklig el lokalt (typ norrland) i begränsad mängd ändrar inte detta.
Därför anser jag att det är brist på el. Det kan finnas andra definitioner på elbrist, men jag ser inte relevansen av dem i dagens situation.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag övervärderade inte Sverige utan ser att Kina strategiskt försöker tar över hela världen. Kina äger ju tex gruvor, hamnar, infrastruktur lite överallt samt försöker ta över matrialförsörjning.L Lars51 skrev:Nu övervärderar du Sveriges betydelse i relation till Kina. Efter att ha bott och arbetat där vet jag att Kineserna skiter fullständigt i ett litet land (Sverige) som är mindre än en medelstor Kinesisk landsortshåla. De flesta vet inte ens om vår existens).
Just nu är det poppis att lova en massa i energifrågan (min elkostnad har ökat med 500% jämfört med 2021). I går var det skjutningarna. Vi behöver rusta upp försvaret, sjukvården, förbättra skolan. Dessvärre verkar S vara de enda som ser till och levererar helheten!
Om du tror att S som alltid har skattehöjningar som lösning på allt så lycka till. Vad jag vet då va det Yngeman som bara för ett tag sedan va inblandad i att lägga ned både R1 och R2, de två benen gick väldigt fort att såga av. Det växer inte ut några nya från S vad jag kan se. Nyss skjutningar? Det är det väl fortfarande? Men det verkar ju S ha koll på? Morgan fixar det eller?
Hej JockeHXJ JockeHX skrev:En ny ledning till Tyskland stoppades nyligen. Enda anledningen till att vi inte blir tokmördade av priserna ännu är att vi inte kan exportera hur mycket som helst.
Det är också anledningen till att om vi haft kvar kärnkraften i den utsträckning vi hade tidigare i söder hade vi haft ett mer inhemskt pris om vi överproducerat.
Läs SvD näringsliv i dagens tidning, det är intressant förutom att det finns en del partsinlagor från Lennart Söder som verkar vara en tydlig kärnkraftsmotståndare
Om vi tänker oss att tre personer bestämmer att ge sig ut med en roddbåt för att fiska och upptäcker, sedan de kommit en bra bit från land, att de har tagit fel båt. Den båt som inte har läckage är kvar vid bryggan.
Är det inte då lämpligast, att de struntar i att diskutera vem som valde fel båt, varför inte den trasiga båten är bortforslad, varför inte den trasiga båten är reparerad etc. Utan alla fokuserar på att lösa problemet i närtid. Att två öser (vilket behövs) och en ror fortast möjligt till land.
Du nämner här precis som många andra gör ”om vi haft kvar kärnkraften”.
Vi har en stundande vinter, ett krig i Europa och bekymmer med energitillgången.
Det vi alla i Europa bör göra i närtid (omedelbart) är att minska vår elanvändning och därigenom bl.a. spara gas så den kan användas till vintern. Om inte annat så talar det höga elpriset i Europa om att det är brist på energi.
Elmarknaden i Sverige avreglerades 1996. Många jublade för att nu var de fritt att välja vem man köpte sin elkraft ifrån. Senare jublade många för att de kunde sätta solceller på taket på huset och vara sin egen elleverantör. Men trots att många år har gått, så verkar vi ännu inte lärt oss hur elmarknaden fungerar (villkoren för att elförsörjningen och att elmarknaden fungerar)
Redigerat:
Jag har alltid varit fascinerad av er som tror att samhällets kostnader betalas ”någon där uppe” och att samhällsproblem löses av en enskild person med några enkla åtgärder/beslut.G OMathson skrev:Jag övervärderade inte Sverige utan ser att Kina strategiskt försöker tar över hela världen. Kina äger ju tex gruvor, hamnar, infrastruktur lite överallt samt försöker ta över matrialförsörjning.
Om du tror att S som alltid har skattehöjningar som lösning på allt så lycka till. Vad jag vet då va det Yngeman som bara för ett tag sedan va inblandad i att lägga ned både R1 och R2, de två benen gick väldigt fort att såga av. Det växer inte ut några nya från S vad jag kan se. Nyss skjutningar? Det är det väl fortfarande? Men det verkar ju S ha koll på? Morgan fixar det eller?
Mycket bra skrivet, jag håller med om vartenda ord!M Martin Lundmark skrev:Hej JockeHX
Om vi tänker oss att tre personer bestämmer att ge sig ut med en roddbåt för att fiska och upptäcker, sedan de kommit en bra bit från land, att de har tagit fel båt. Den båt som inte har läckage är kvar vid bryggan.
Är det inte då lämpligast, att de struntar i att diskutera vem som valde fel båt, varför inte den trasiga båten är bortforslad, varför inte den trasiga båten är reparerad etc. Utan alla fokuserar på att lösa problemet i närtid. Att två öser (vilket behövs) och en ror fortast möjligt till land.
Du nämner här precis som många andra gör ”om vi haft kvar kärnkraften”.Jag kan nämna mängder av saker vi borde gjort (behålla generatorerna i kärnkraftverken som synkronkompensatorer, installera statiska kompensatorer vid sydvästlänken, låta hela sydvästlänken vara en 400 kV luftledning osv.). Men att rada upp vad som tidigare borde vara gjort annorlunda, det ändrar inget i närtid (t.ex. denna vinter).
Vi har en stundande vinter, ett krig i Europa och bekymmer med energitillgången.
Det vi alla i Europa bör göra i närtid (omedelbart) är att minska vår elanvändning och därigenom bl.a. spara gas så den kan användas till vintern. Om inte annat så talar det höga elpriset i Europa om att det är brist på energi.
Elmarknaden i Sverige avreglerades 1996. Många jublade för att nu var de fritt att välja vem man köpte sin elkraft ifrån. Senare jublade många för att de kunde sätta solceller på taket på huset och vara sin egen elleverantör. Men trots att många år har gått, så verkar vi ännu inte lärt oss hur elmarknaden fungerar (villkoren för att elförsörjningen och att elmarknaden fungerar)![]()
visst är det så Martin Lundmark. Den bästa beskrivningen jag sett hittills om vad vi borde göra nu tycker jag är sammanfattat här:M Martin Lundmark skrev:Hej JockeHX
Om vi tänker oss att tre personer bestämmer att ge sig ut med en roddbåt för att fiska och upptäcker, sedan de kommit en bra bit från land, att de har tagit fel båt. Den båt som inte har läckage är kvar vid bryggan.
Är det inte då lämpligast, att de struntar i att diskutera vem som valde fel båt, varför inte den trasiga båten är bortforslad, varför inte den trasiga båten är reparerad etc. Utan alla fokuserar på att lösa problemet i närtid. Att två öser (vilket behövs) och en ror fortast möjligt till land.
Du nämner här precis som många andra gör ”om vi haft kvar kärnkraften”.Jag kan nämna mängder av saker vi borde gjort (behålla generatorerna i kärnkraftverken som synkronkompensatorer, installera statiska kompensatorer vid sydvästlänken, låta hela sydvästlänken vara en 400 kV luftledning osv.). Men att rada upp vad som tidigare borde vara gjort annorlunda, det ändrar inget i närtid (t.ex. denna vinter).
Vi har en stundande vinter, ett krig i Europa och bekymmer med energitillgången.
Det vi alla i Europa bör göra i närtid (omedelbart) är att minska vår elanvändning och därigenom bl.a. spara gas så den kan användas till vintern. Om inte annat så talar det höga elpriset i Europa om att det är brist på energi.
Elmarknaden i Sverige avreglerades 1996. Många jublade för att nu var de fritt att välja vem man köpte sin elkraft ifrån. Senare jublade många för att de kunde sätta solceller på taket på huset och vara sin egen elleverantör. Men trots att många år har gått, så verkar vi ännu inte lärt oss hur elmarknaden fungerar (villkoren för att elförsörjningen och att elmarknaden fungerar)![]()
https://www.fortum.se/om-oss/nyheter/blogg/hur-far-vi-ner-de-hoga-elrakningarna
Och visst är det så att varken utbyggnad av kärnkraft eller stamnät räddar oss på kort sikt, det tar många år innan detta är gjort.
Inget av detta förändrar faktumet att om linorna till kontinenten hade haft mer kapacitet hade vi haft ännu dyrare priser. Vi bör hjälpa Tyskland allt vi kan, men det är inte så att vi i Sverige sagt åt tyskarna att vara till 50% beroende av rysk gas…
Det är naturligvis bäst att göra något åt problemet än att klaga över det.
Men när problemen blir stora trots det har man ett behov att avreagera sig.
Anekdotiskt så gjorde jag nyss ett överslag i huvudet och kom fram till att jag ekonomiskt skulle tjäna stort på att kallställa mina hus utan att tömma ledningarna och då ta kostnaden för sönderfrysta ledningar. (Naturligtvis skulle jag tömma ledningarna, så gott det går, om jag skulle kallställa. Men tycker den ekonomiska situationen är intressant.)
Men när problemen blir stora trots det har man ett behov att avreagera sig.
Anekdotiskt så gjorde jag nyss ett överslag i huvudet och kom fram till att jag ekonomiskt skulle tjäna stort på att kallställa mina hus utan att tömma ledningarna och då ta kostnaden för sönderfrysta ledningar. (Naturligtvis skulle jag tömma ledningarna, så gott det går, om jag skulle kallställa. Men tycker den ekonomiska situationen är intressant.)
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Och hur i helv... kan du tillskriva mej detta?L Lars51 skrev:
Du tror alltså på att höja skatt ALLTID är den enda lösningen? Du kan om du nu tycker sossarna gör och har gjort ett bra jobb tex betala Dan Eliassons lön med höjd skatt.