G OMathson skrev:
Och en del av Danmarks system sedan länge då Dk har alldeles för lite tillgänglig effekt när inte blåser.
Tyskland och vi själva ska gå samma väg och då kommer Bolund ut med att vi ska skuldsätta våra barns framtid ännu mer med solceller? Samtidigt börjar nu företag se att dettta inte håller, tex Mönsterås gjuteri. Även på kontinenten som aluminium fabriken i Slovakien som troligen får slå igen (tror jag det va) medans Kina gnuggar händerna i förtjusning.
Nu övervärderar du Sveriges betydelse i relation till Kina. Efter att ha bott och arbetat där vet jag att Kineserna skiter fullständigt i ett litet land (Sverige) som är mindre än en medelstor Kinesisk landsortshåla. De flesta vet inte ens om vår existens).
Just nu är det poppis att lova en massa i energifrågan (min elkostnad har ökat med 500% jämfört med 2021). I går var det skjutningarna. Vi behöver rusta upp försvaret, sjukvården, förbättra skolan. Dessvärre verkar S vara de enda som ser till och levererar helheten!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Jonas Persson
L Lars51 skrev:
Dessvärre verkar S vara de enda som ser till och levererar helheten!
Visst verkar så efter åtta år vid makten, eller:thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Visst verkar så efter åtta år vid makten, eller:thinking:
Du glömmer du att den den blåbruna sörjan kuppat in sin budget vid 2 tillfällen, vilken man därefter tvingats arbeta efter. Sedan 8 år är en väääldigt kort tid när man ska rätta till något som kostar pengar, även i ett litet land som Sverige.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
L Lars51 skrev:
I går var det skjutningarna. Vi behöver rusta upp försvaret, sjukvården, förbättra skolan. Dessvärre verkar S vara de enda som ser till och levererar helheten!
Jag är seriöst intresserad av att höra hur du kommit fram till det?
Även om jag aldrig skulle kunna tänka mig att rösta på dem så jag kan förstå hur någon kan rösta på V, C och L.. jag kan tom förstå hur någon kan rösta på partier som MP, KPML(r)och NMR.
Men sossarna, varför? De har ju inga lösningar
 
  • Gilla
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
L Lars51 skrev:
Du glömmer du att den den blåbruna sörjan kuppat in sin budget vid 2 tillfällen, vilken man därefter tvingats arbeta efter. Sedan 8 år är en väääldigt kort tid när man ska rätta till något som kostar pengar, även i ett litet land som Sverige.
Som alltid någon annans fel
De valde att ta regeringsmakten trots att de inte hade tillräckligt stöd för sin budget, ansvaret ligger på S och ingen annan
 
  • Gilla
Prodigys och 4 till
  • Laddar…
L Lars51 skrev:
Du glömmer du att den den blåbruna sörjan kuppat in sin budget vid 2 tillfällen, vilken man därefter tvingats arbeta efter. Sedan 8 år är en väääldigt kort tid när man ska rätta till något som kostar pengar, även i ett litet land som Sverige.
Det är ändå 14 egna budgetar. Sedan gjorde ju sossarna likadant när alliansen regerade, det var de som bröt praxisen… de fick bara smaka på sin egen medicin
 
  • Gilla
mickewest och 3 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Jag är seriöst intresserad av att höra hur du kommit fram till det?
Även om jag aldrig skulle kunna tänka mig att rösta på dem så jag kan förstå hur någon kan rösta på V, C och L.. jag kan tom förstå hur någon kan rösta på partier som MP, KPML(r)och NMR.
Men sossarna, varför? De har ju inga lösningar
(Röstade tidigare på M) Efter att bott och arbetat i olika kulturer har jag sett resultatet. Därför vill jag säga att S är de enda som ser komplexiteten i frågorna och som tar dem på allvar. Skattesänkningar löser inte elförsörjning, sjukvården, lag och ordning, det har vi sett nu.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det är ändå 14 egna budgetar. Sedan gjorde ju sossarna likadant när alliansen regerade, det var de som bröt praxisen… de fick bara smaka på sin egen medicin
Jag är medveten om att de bröt praxisen och det var fult. Dessvärre är det vi som får lida. Eftersom bygga tar mycket längre tid än att riva är dessa större delen av budgetarna gåt åt att rätta till det som dessa 2 ställt till med.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
L Lars51 skrev:
Om det var vindstilla överallt skulle vindkraften ha gett 0% tillskott, hur år det med mattekunskaperna?
Ah, du märker ord...jag skrev retoriskt eftersom 2,2 % är i sammanhanget i princip ingenting. Jag försöker göra en poäng, som du uppenbarligen väljer att ducka för.

Med ditt resonemang måste vi strössla med vindsnurror över hela landet. Sverige är ett så pass litet land att det finns tillfällen då det i princip inte blåser någonstans vid till exempel högtrycksblockering. Vad ska vi då med alla dessa vindsnurror till, som du och alla andra vilseledda vill bygga? Och sen när lågtrycket sveper in, då måste många vindsnurror blockeras för att de producerar för mycket istället.

Tittar man på "Kontrollrummet" lite då och då (eller kikar historiskt) så ser man att vindkraften periodvis bidrar med en ganska stor del av elproduktionen. Detta är jättebra, men det behövs inte fler vindsnurror som inte bidrar med planerbar el, utan det behövs mer reglerbar produktion. Eftersom vattenkraften i princip är maxad så kvarstår alternativet kärnkraft.
 
  • Gilla
mickewest och 3 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Som alltid någon annans fel
De valde att ta regeringsmakten trots att de inte hade tillräckligt stöd för sin budget, ansvaret ligger på S och ingen annan
De tog ansvar för landet, vilket de övriga klart visat att de inte gör, de bara vädjar till folks "reptilhjärnor"!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Ah, du märker ord...jag skrev retoriskt eftersom 2,2 % är i sammanhanget i princip ingenting. Jag försöker göra en poäng, som du uppenbarligen väljer att ducka för.

Med ditt resonemang måste vi strössla med vindsnurror över hela landet. Sverige är ett så pass litet land att det finns tillfällen då det i princip inte blåser någonstans vid till exempel högtrycksblockering. Vad ska vi då med alla dessa vindsnurror till, som du och alla andra vilseledda vill bygga? Och sen när lågtrycket sveper in, då måste många vindsnurror blockeras för att de producerar för mycket istället.

Tittar man på "Kontrollrummet" lite då och då (eller kikar historiskt) så ser man att vindkraften periodvis bidrar med en ganska stor del av elproduktionen. Detta är jättebra, men det behövs inte fler vindsnurror som inte bidrar med planerbar el, utan det behövs mer reglerbar produktion. Eftersom vattenkraften i princip är maxad så kvarstår alternativet kärnkraft.
Så du menar att det inte var 2,2%? Hur stor var den då, 25%? I en diskussion får man se upp hur man formulerar sig, nu tappade du trovärdighet, hur stor del var egentligen vindrkraft?
I sak håller jag med dig att vi behöver största delen av energiförsörjningen från källor som kan leverera ett jämt flöde. Om det sedan är kärnkraft, vindkraft eller någon annan energikälla överlåter jag till de som studerat frågan närmare. Jag är visseligen ingenjör men elkraftförsörjning har inte varit mitt område.
 
L Lars51 skrev:
I sak håller jag med dig att vi behöver största delen av energiförsörjningen från källor som kan leverera ett jämt flöde. Om det sedan är kärnkraft, vindkraft...
Och där tappade du helt i trovärdighet eftersom "jämt flöde" från vindkraft är en fysisk omöjlighet. Fast du kanske har gått på den tramsiga reklamen från Skellefteå kraft att det alltid kommer ny vind.

Jag har noterat att du Lars51 endast är här på forumet för att sprida socialdemokratisk propaganda, och det är jag helt ointresserad av att bemöta, så jag avslutar diskussionen med dig här.
 
  • Gilla
civilingenjören och 9 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Man kan se våra höga priser som bistånd till Tyskland, de håller på att fylla på sina gaslager inför vintern och ersätter därför gas med el så mycket de bara kan, vi bidrar och därför är vår elräkning hög.
Hej djac

Genom att länder i Europa kan fylla på sina gaslager nu, har vi i Europa större beredskap att generera eleffekt när t.ex vinterkylan kommer. Skulle det bli rejält kallt (t.ex. en tioårsvinter, eller mer) då räknar man med att Sverige behöver importera elkraft för att klara effektbehovet.

Se t.ex. sid 50 och sid 64 i; ”SYSTEMUTVECKLINGSPLAN 2018–2027 - Svenska kraftnät”
https://www.svk.se/siteassets/om-os...kraftnats-systemutvecklingsplan-2018-2027.pdf

”Nya överföringsförbindelser mot utlandet möjliggör ökad import vid bristsituationer förutsatt att det finns ett överskott hos den exporterande parten. Detta bygger också på att kapaciteten i det interna nätet hos den exporterande parten och på att överföringsförbindelsen är tillgänglig”

”Den ökade handelskapaciteten mellan Sverige och Tyskland gör det möjligt att exportera större mängd förnybar energi i perioder med överskott i Norden men även att importera när stora överskott i resten av Europa ger lägre priser där än i Norden.”

För att undvika akut effektbrist vid t.ex. snabbstopp i en stor produktionsanläggning (kärnkraft) eller ett fel på en stor transmissionsledning i Sverige, då krävs det att tillräcklig produktionskapacitet finns snabbt tillhands (sekunder till minuter).

Sverige kan nog inte räkna med att ensam klara de incidenter som kan inträffa. Därför så är det nog bra att Norden och Europa kan hjälpas åt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Och där tappade du helt i trovärdighet eftersom "jämt flöde" från vindkraft är en fysisk omöjlighet. Fast du kanske har gått på den tramsiga reklamen från Skellefteå kraft att det alltid kommer ny vind.

Jag har noterat att du Lars51 endast är här på forumet för att sprida socialdemokratisk propaganda, och det är jag helt ointresserad av att bemöta, så jag avslutar diskussionen med dig här.
Jag tar inte ställning i frågan vilken sorts energi vi skall ha, jag nöjer mig med att konstatera att större delen behöver komma från ett jämt flöde. Det finns människor som har det som sitt jobb att gå igenom, utvärdera och ge oss det bästa möjliga utifrån givna ramar. Även om du fabricerar siffror, försöker jag bemöta dig på ett seriöst sätt. Hur mycket var det egentligen som var vindkraft? Är dina åsikter så illa undebyggda att du måste fabricera siffror för att underbygga din argumentation?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Genom att länder i Europa kan fylla på sina gaslager nu, har vi i Europa större beredskap att generera eleffekt när t.ex vinterkylan kommer. Skulle det bli rejält kallt (t.ex. en tioårsvinter, eller mer) då räknar man med att Sverige behöver importera elkraft för att klara effektbehovet.

Se t.ex. sid 50 och sid 64 i; ”SYSTEMUTVECKLINGSPLAN 2018–2027 - Svenska kraftnät”
[länk]

”Nya överföringsförbindelser mot utlandet möjliggör ökad import vid bristsituationer förutsatt att det finns ett överskott hos den exporterande parten. Detta bygger också på att kapaciteten i det interna nätet hos den exporterande parten och på att överföringsförbindelsen är tillgänglig”

”Den ökade handelskapaciteten mellan Sverige och Tyskland gör det möjligt att exportera större mängd förnybar energi i perioder med överskott i Norden men även att importera när stora överskott i resten av Europa ger lägre priser där än i Norden.”

För att undvika akut effektbrist vid t.ex. snabbstopp i en stor produktionsanläggning (kärnkraft) eller ett fel på en stor transmissionsledning i Sverige, då krävs det att tillräcklig produktionskapacitet finns snabbt tillhands (sekunder till minuter).

Sverige kan nog inte räkna med att ensam klara de incidenter som kan inträffa. Därför så är det nog bra att Norden och Europa kan hjälpas åt.
Men kommer Europa att ha något överskott att exportera till oss om det blir en riktigt sträng vinter? Eller ens om det blir en mild vinter?

Jag är minst sagt skeptisk. Knappast troligt att t.ex. Tyskland släpper till extra gas från sina lager i januari eller februari. Om de ens har några lager kvar då...

https://www.bloomberg.com/news/arti...h-gas-for-less-than-3-months-on-russia-cutoff
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.