245 505 läst ·
1 918 svar
246k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Om det var vindstilla överallt skulle vindkraften ha gett 0% tillskott, hur år det med mattekunskaperna?P Paxman skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Jaha, nu var det någon som skickade in skogen i diskussionen också.
Ni som oroar er för den svenska skogen, är ni aldrig runt i landet och ser er omkring, eller sitter ni mest hemma och kollar dokumentärer och läser på nätet om hur illa det är ställt i de svenska skogarna?
Vi har definitivt varken träd- eller elbrist i Sverige.
Ni som oroar er för den svenska skogen, är ni aldrig runt i landet och ser er omkring, eller sitter ni mest hemma och kollar dokumentärer och läser på nätet om hur illa det är ställt i de svenska skogarna?
Eller så är det så att om alliansen inte varit så tända på en amatörmässig outsourcing så hade vi fortfarande haft kontroll över elpriserna! Jag kommer att rösta rätt!Mats-S skrev:
Dumheter är att sossarna skrotade vår grundproduktion av el via kärnkraften. Nu snackar sossarna om "Putinpriser" när det i själva verket är "Sossepriser", eftersom vi hade aldrig hamnat i den här situationen om regeringen skött energipolitiken utan att ge vika för miljömupparna i MP. Men tydligen är allt värt att offra för att få behålla makten.
Rösta rätt om 4 veckor om ni vill få någon ordning och reda på elförsörjningen i det här landet![]()
Det var som sagt en vinklad dokumentären, men det är inga som helst problem med själva skogen. Tvärt omSågspånPappspikEternit skrev:
Jaha, nu var det någon som skickade in skogen i diskussionen också.
Ville bara visa på problemet med att (vissa) politiker helt saknar förmåga att göra konsekvensanalyser.
btw jag äger själv några hektar skog så jag gör mer än ”kollar” på dokumentärer.
Men utan den så hade vi inte haft möjlighet köpa skitig gas/kol kraft när vind och sol inte ger tillräckligt med el nu är 6 reaktorer är nerlagda.L Lars51 skrev:
Inget ont som inte har något gott med sig
Jag är inte mot kärnkraft men utan alliansens aktiviteter i budgeten hade det funnits penar at bygga ut ledningsnätet. Man kan också fundera över hur läget hade varit om vi S hade sluppit släpa på MP.N noone70 skrev:
S valde att samarbeta med MP, ingen tvingade dem. MP är det parti som åsamkat det svensk elsystemet absolut mest skada.L Lars51 skrev:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Shelly har en rätt billig serie brytare, numera även 3 fas. Finns app där du kan lägga veckoschema. Bara att kolla Nordpool varje dag och justera schemat efter spot priserna.Viktor.J skrev:
Hade ju varit najs om tråden handlade om det TS önskade och inte amatörbedömningar om allt mellan himmel och jord som kan, eller inte kan, ha påverkan elpriset nu och en okänd framtid.
Tack på förhand.
OT:
Jag räknar med att Elda i kaminen som f*n, jobba hemma under dagarna och elda upp en värme som lagrar sig i huset, kanske innertemp på 24-26 grader. Sedan får elden brinna ut och huset svalnar av succesivt. På Morgonen så eldar vi igen och fortsätter så. Är det låga elpriser (volatilitet) så brassar vi på med elen för att värma istället. Försöker hålla oss flytande på så sätt.
Många pratar om en Timer, vad för timer pratar vi om ? Vi har en varmvattenberedare som går på direktverkande el, hade varit najs om man kunde styra "när" den får ta värme..
Hjälper inte min hyresgäst för jag har noll intresse för att investera i energieffektivisering.J Jerald Stuartson skrev:Så de som nu har bundet till t.ex. 2kr/kWh ska de inte få kompensation de dagar då det rörliga priset i genomsnitt ligger på låt säga 0.5kr/kWh? Då betalar de ju helt plötsligt betydligt mer.
Eller är det bara de som har rörligt som ska kompenseras när de betalar mer?
Allt detta är en soppa utan dess like.
Inför ett kraftigt stöd för energieffektivisering säger jag. Värmepumpar, solceller, vindsisolering osv... Det är det enda stödet som gäller mer än en vinter eftersom effektiviseringen är beständig.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Och en del av Danmarks system sedan länge då Dk har alldeles för lite tillgänglig effekt när inte blåser.D djac skrev:
Tyskland och vi själva ska gå samma väg och då kommer Bolund ut med att vi ska skuldsätta våra barns framtid ännu mer med solceller? Samtidigt börjar nu företag se att dettta inte håller, tex Mönsterås gjuteri. Även på kontinenten som aluminium fabriken i Slovakien som troligen får slå igen (tror jag det va) medans Kina gnuggar händerna i förtjusning.
Jaa, för att stoppa de allra värsta galenskaperna den blåbruna sörjan skulle ställt till med! (kan inte säga att jag är stolt över att ha varit med att rösta fram alliansen en gång).N noone70 skrev: