245 505 läst ·
1 918 svar
246k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Så elpriskompensationen som fick för att det var så höga priser i december, januari och februari berodde på en händelse sista veckan i februari?M Martin Lundmark skrev:
Helt korrekt.useless skrev:
Sveriges allvetande styre hade det lite på känn så att säga.
För övrigt samma på känn som gjorde att vi inte monterade ner hela försvaret, både militära och civila.
Jäklar vad imponerande… Känner att jag omedelbart måste poströsta på MP (får man rösta två gånger om man gör det för en god sak?)O [old rusty] skrev:
Okej då förstår jag.J Jerald Stuartson skrev:Jag tycker inget det är du som tolkar in saker.
Jag bara resonerar vem som ska ha stöd. Endel anser att det är de med rörligt pris, endel dem med höga elräkningar, endel tycker att alla ska ha, endel tycker att inga ska ha.
Ska jag få mer stöd om jag sätter på elpatronen till vintern istället för kompressorn. Ska jag bryta ett fast avtal för att få rörligt och därmed kvalificera mig för ekonomiskt stöd.
Ja det finns många alternativ och därför är det en soppa.
Håller med dig och själv sett även dessa diskussioner.
Tycker personligen det är lite konstigt med dessa olika elprisområden också. Även om jag är själv glad och få bo där det är billigare el.
Dock kan jag tycka kommuner där det finns produktion och tas iniativ att byggas kraftverk borde få billigare el! Är så många idag som är emot byggandet men ändå vill man ha billig el! I våran kommun pågår diskussioner att "vindkraft förfular och varför ska vi behöva stå för energikris som finns i södra Sverige osv osv" bland den vanliga befolkningen.
Nu säger jag inte att vindkraft heller är någon lösning men dåhär generellt. Går man med att bo granne med t ex kärnkraftverk så borde man ju kunna få lite rabatt på elen.
kanske hade något med sydvästlänken att göra SydVästlänken | Svenska kraftnät (svk.se)K karlmb skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Sen är det ju det här med om att om alla gör lite så blir det mycket.MaxHugo skrev:Har du gjort en uträkning på hur mycket du kommer att tjäna på en vinter månad, genom att köra diskmaskinen på natten?
En diskmaskin körning är ca 1kwh, så då blir det 5kr per maskin utan att bry sig. Skulle man då köra på natten, kan det blir 30 öre.
Så diskar du varje natt istället för dag hela vinter månaden, sparar du 141 kr. Så gör du av med 3000kwh i december, som du tror kan bli 15000kr elräkning.
Jag ser ingen vinst med att spara in på dom små sakerna. Tyvärr
Så om alla begränsar sin förbrukning under "högtimmarna" så kommer priset överlag sjunka (eftersom efterfrågan går ned)
Men precis som med andra frågor (tex utsläpp, sopsortering etc) så sparar man inte så mycket själv, utan det är först när tillräckligt många gör så som effekterna ses
https://www.expressen.se/leva-och-b...dmannens-varning-for-farliga-prylar-i-hemmet/
"Diska, tvätta och torktumla inte under natten
Visst kan det vara bekvämt att starta i gång en disk eller tvätt lagom till läggdags? Men gör inte det! Tyvärr händer det då och då att en disk- eller tvättmaskin plötsligt fattar eld, och då är det viktigt att man är närvarande och kan agera direkt."
Det är inte lätt att veta hur man ska göra...personligen kör jag aldrig några maskiner med brand/läckagerisk på nätterna, eller när vi inte är hemma. Nu har vi inte timdebitering, men även om vi hade det anser jag att insatsen skulle vara för hög. Besparingen att köra vitvaror på nätterna kan aldrig ersätta förlusten en brand eller en stor vattenskada orsakar. Och då pratar jag ens inte om de känslomässiga förlusterna.
"Diska, tvätta och torktumla inte under natten
Visst kan det vara bekvämt att starta i gång en disk eller tvätt lagom till läggdags? Men gör inte det! Tyvärr händer det då och då att en disk- eller tvättmaskin plötsligt fattar eld, och då är det viktigt att man är närvarande och kan agera direkt."
Det är inte lätt att veta hur man ska göra...personligen kör jag aldrig några maskiner med brand/läckagerisk på nätterna, eller när vi inte är hemma. Nu har vi inte timdebitering, men även om vi hade det anser jag att insatsen skulle vara för hög. Besparingen att köra vitvaror på nätterna kan aldrig ersätta förlusten en brand eller en stor vattenskada orsakar. Och då pratar jag ens inte om de känslomässiga förlusterna.
Jag försöker starta dem så de blir klara precis när jag går och lägger mig. Startar jag vid nio är de klara lite innan midnatt... Men många har ju tidigare tider, jag hade det när jag var på jobbet varje dag för att slippa köer. Så förstår det inte funkar för alla. Man kan iofs sätta timern på att maskinen startar 30 minuter innan man stiger upp och fixa det innan man åker till jobbet.P Paxman skrev:[länk]
"Diska, tvätta och torktumla inte under natten
Visst kan det vara bekvämt att starta i gång en disk eller tvätt lagom till läggdags? Men gör inte det! Tyvärr händer det då och då att en disk- eller tvättmaskin plötsligt fattar eld, och då är det viktigt att man är närvarande och kan agera direkt."
Det är inte lätt att veta hur man ska göra...personligen kör jag aldrig några maskiner med brand/läckagerisk på nätterna, eller när vi inte är hemma. Nu har vi inte timdebitering, men även om vi hade det anser jag att insatsen skulle vara för hög. Besparingen att köra vitvaror på nätterna kan aldrig ersätta förlusten en brand eller en stor vattenskada orsakar. Och då pratar jag ens inte om de känslomässiga förlusterna.
Hmm, isf borde man ju släcka VP, avfuktare, kyl, frys (läkagerisk + brand) samt router, hemlarm, fläktar (enbart brand) m.m. på natten för att undvika fel i elektriska installationer när man sover. Det känns lite kluvet att lämna massa "always-on" förbrukare på samtidigt som man inte bör köra disken eller tvätten.P Paxman skrev:[länk]
"Diska, tvätta och torktumla inte under natten
Visst kan det vara bekvämt att starta i gång en disk eller tvätt lagom till läggdags? Men gör inte det! Tyvärr händer det då och då att en disk- eller tvättmaskin plötsligt fattar eld, och då är det viktigt att man är närvarande och kan agera direkt."
Det är inte lätt att veta hur man ska göra...personligen kör jag aldrig några maskiner med brand/läckagerisk på nätterna, eller när vi inte är hemma. Nu har vi inte timdebitering, men även om vi hade det anser jag att insatsen skulle vara för hög. Besparingen att köra vitvaror på nätterna kan aldrig ersätta förlusten en brand eller en stor vattenskada orsakar. Och då pratar jag ens inte om de känslomässiga förlusterna.
Har brandvarnare i alla rum, och brandsläckare. Jag kommer nog att komplettera med läckagesensor i tvättstugan (har redan i kök nära diskmaskin) och ändå köra dessa på natten.
Folk är inte bra på riskvärdering. Han är brandman, ser bara en brandrisk och väger inte in nyttan. Som du säger kan konsekvenserna (inte risken) minskas med brandvarnare och brandsläckare. Tror inte att det är så mycket bättre om man diskar på dagen och står i andra sidan av trädgården och vattnar blommorna.JesperKn skrev:
Hmm, isf borde man ju släcka VP, avfuktare, kyl, frys (läkagerisk + brand) samt router, hemlarm, fläktar (enbart brand) m.m. på natten för att undvika fel i elektriska installationer när man sover. Det känns lite kluvet att lämna massa "always-on" förbrukare på samtidigt som man inte bör köra disken eller tvätten.
Har brandvarnare i alla rum, och brandsläckare. Jag kommer nog att komplettera med läckagesensor i tvättstugan (har redan i kök nära diskmaskin) och ändå köra dessa på natten.
Nu tolkar du det jag postade som djävulen läser bibelnW witten skrev:
Inlägget visar på det absurda i att våra politikers åtgärder (läs inkompetens) för att ”rädda klimatet” och maktbegär har gjort det är billigare (tidvis) att ladda bilen med ett elverk som går på bensin än via eluttaget
Kw/h priset kommer inte sjunka i zon 3&4 för att vi börjar köra diskmaskiner på natten.klaskarlsson skrev:
Sen är det ju det här med om att om alla gör lite så blir det mycket.
Så om alla begränsar sin förbrukning under "högtimmarna" så kommer priset överlag sjunka (eftersom efterfrågan går ned)
Men precis som med andra frågor (tex utsläpp, sopsortering etc) så sparar man inte så mycket själv, utan det är först när tillräckligt många gör så som effekterna ses
Precis som med plast skatten. Bara för vi höjde priset i Sverige, slutade inte länder i Sydamerika med sin utsläpp i havet.
Framför allt är våra politiker inte bra på varken risk eller konsekvens - analys.W witten skrev:Folk är inte bra på riskvärdering. Han är brandman, ser bara en brandrisk och väger inte in nyttan. Som du säger kan konsekvenserna (inte risken) minskas med brandvarnare och brandsläckare. Tror inte att det är så mycket bättre om man diskar på dagen och står i andra sidan av trädgården och vattnar blommorna.
Se bara på politikernas idéer om att vi ska bygga mer med trä… vid en första anblick är ju det en lysande idé, trä är naturligt osv osv
Men träd och skog absorberar kopiösa mängder CO2, men när vi hugger ner dem och skapat kalhyggen (som vi i sverige avverkar nu) så blir det tvärt om. Kalhyggen avger CO2, så mycket att det tar tiotals år innan det har vuxit tillräckligt mycket träd så marken ligger på en netto absorbering av CO2
Så om man bara ser till CO2 är kalhyggen dåliga, men… kalhyggen är även bra för insekter(plus mkt mer) tex bin och bin ju är bra, det vet alla… och sen fortsätter det
Tyvärr stannar politikernas förmåga till konsekvensanalys vid ”trähus är en bra ide”
