Jonas Persson Jonas Persson skrev:
De kan inte bara höja priserna då färre kommer att vilja betala. Hur många har tex köpt ett dyrt grafikkort till datorn de senaste åren med ett pris närmare, om inte över, 20kkr? Väldigt få och det gagnar inte de som säljer dem.
Problemet för oss kunder är ju dock att vi inte kan avstå från att köpa el. Visst, vi kan dra ned lite på förbrukningen, men det blir ändå bara på marginalen. Vårt hushåll ligger på mellan 12 000 och 13 000 kW/h per år. Jag har inte ansträngt mig för att försöka få koll på vad som drar vad, men jag har väldigt svårt att tro att vi skulle kunna komma ned under 10 000 kW/h utan att inskränka orimligt mycket på vårt sätt att leva.

Kuriosa: Jag har inte köpt en ny dator sen 2011, tack vare att min gamla MacBook Pro fungerar utmärkt fortfarande. Det enda jag har gjort med den är att ha bytt batteri två gånger, bytt till en SSD och maxat RAM-minnet. Nu spelar jag inte tunga spel på den, och ibland segar den lite pga maxat RAM vilket löses med en omstart, men den räcker till allt jag använder den till...enda nackdelen med den är ju att den behöver el hela tiden. :p
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
G
P Paxman skrev:
Problemet för oss kunder är ju dock att vi inte kan avstå från att köpa el. Visst, vi kan dra ned lite på förbrukningen, men det blir ändå bara på marginalen. Vårt hushåll ligger på mellan 12 000 och 13 000 kW/h per år. Jag har inte ansträngt mig för att försöka få koll på vad som drar vad, men jag har väldigt svårt att tro att vi skulle kunna komma ned under 10 000 kW/h utan att inskränka orimligt mycket på vårt sätt att leva.

Kuriosa: Jag har inte köpt en ny dator sen 2011, tack vare att min gamla MacBook Pro fungerar utmärkt fortfarande. Det enda jag har gjort med den är att ha bytt batteri två gånger, bytt till en SSD och maxat RAM-minnet. Nu spelar jag inte tunga spel på den, och ibland segar den lite pga maxat RAM vilket löses med en omstart, men den räcker till allt jag använder den till...enda nackdelen med den är ju att den behöver el hela tiden. :p
Och som jag skrev tidigare, vi kunder köper typ som "in blanco" eller som att lämna in sitt Visa kort i baren. Det tar flera veckor innan vi VET vad det vi förbrukade kostar. Alla sitter inte och uppdaterar en excell varje timme hela livet med pris och förbrukning per timme, tror inte ens någon i dessa bh trådarna ang el med timpris VET exakt vad nästkommande faktura hamnar på.
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
J
kisumisu kisumisu skrev:
Pengarna är slut. Alla är heller inte miljonärer bara för att dem har elbil eller pool!

Själv såg jag elhybriden som en investering och det har varit också en bra investering. Alla är inte bilmekaniker eller ens möjlighet laga gamla bilar.

Den 15år gamla dieseln kostade ca 20 000kr per år bara i reparationer/service. Sedan tillkom skatt och med dagens literpris på diesel är jag ännu gladare jag bytte in den!

Ångrar dock att jag inte lånade 100 kkr och köpte en 100% eldrift. Hybriden går segt ladda, ska man ha värme i bilen går den på bensin och man kommer bara ca 50-60km på el.

Idag lönar sig inte heller spara med tanke på dagens inflation.
Bara för att jag hittils lyckats spara ihop pengar gör inte mig miljonär! Det har varit ett nödvändigt ont då lönerna och överhuvudtaget situationen på arbetsmarknaden har inte varit den bästa för min del! Tycker det självklart man ska ha en budget åtminstone någon månadslön.

Men du tycker det rimligt betala så mycket vi gör idag för elen? Då kanske vi kan säga att det är ju helt okej att bensin och diesel också kostar det de gör idag! Det är ju lyx överhuvudtaget äga och köra bil :thinking:
Jag tycker inget det är du som tolkar in saker.

Jag bara resonerar vem som ska ha stöd. Endel anser att det är de med rörligt pris, endel dem med höga elräkningar, endel tycker att alla ska ha, endel tycker att inga ska ha.

Ska jag få mer stöd om jag sätter på elpatronen till vintern istället för kompressorn. Ska jag bryta ett fast avtal för att få rörligt och därmed kvalificera mig för ekonomiskt stöd.

Ja det finns många alternativ och därför är det en soppa.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
P Paxman skrev:
Problemet för oss kunder är ju dock att vi inte kan avstå från att köpa el. Visst, vi kan dra ned lite på förbrukningen, men det blir ändå bara på marginalen. Vårt hushåll ligger på mellan 12 000 och 13 000 kW/h per år. Jag har inte ansträngt mig för att försöka få koll på vad som drar vad, men jag har väldigt svårt att tro att vi skulle kunna komma ned under 10 000 kW/h utan att inskränka orimligt mycket på vårt sätt att leva.

Kuriosa: Jag har inte köpt en ny dator sen 2011, tack vare att min gamla MacBook Pro fungerar utmärkt fortfarande. Det enda jag har gjort med den är att ha bytt batteri två gånger, bytt till en SSD och maxat RAM-minnet. Nu spelar jag inte tunga spel på den, och ibland segar den lite pga maxat RAM vilket löses med en omstart, men den räcker till allt jag använder den till...enda nackdelen med den är ju att den behöver el hela tiden. :p
Precis, men vissa tror att man kan höja priser lite hur som. Man kan göra det, men du lär få färre kunder.

El är som jag skrev i mitt långa inlägg en bit upp en hörnsten för vår civilisation och något som inte får vara unnat endast de rika om vårt samhälle ska utvecklas på ett positivt sätt.

Om vi vore fossilfria (men i brist på annat inte kärnkraftsfria) bör vi eftersträva att göra energi mer tillgänglig, ingen ska behöva snåla och låtsas stt det är år 1890 med ett stearinljus. Som Sverige var på 80-talet. Så det gäller att hålla farten uppe, inte stänga ner innan bättre energikällor tar över så att vi hamnar där vi är nu med dyr och begränsad tillgång/distribution och att även inte acceptera nuläget för hur mycket el som behövs, utan att planera för att flerdubbla energitillgången inom ett tiotal år. Hur kommer vi dit, med 20 000 vindkraftverk som fungerar ibland eller en mer stabil produktion så att elpriset blir mindre volatilt och industrier mfl vet att det alltid finns el att tillgå.

Tyvärr är mitt datorbehov lite mer krävande. En dyr hobby även om datorn nu är fem år.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
hsd
S SB58 skrev:
Halloj!
Har också gjort vad jag kan. Senaste året har jag betalat 45 öre/kwh med fast avtal. Att byta blev en klurig fråga. Men det fick bli timavtal. Min LVV-pump från Nibe kommer att vara igång mellan 00 och 06 på natten med hjälp av schemaläggning till vintern. Ska testa mig fram med grader men tänker prova med 12 grader. På dagen kommer jag elda i en kamin och en öppen spis. Jag ställer in tvätt och diskmaskin med förskjuten start så de kör mellan 00 och 06. MEN wops så kom bakslag flera nätter var det inte alls billigt utan lika dyrt som på dagen. Jag kommer hålla koll på detta. Men jag tänker att oavsett om jag behöver skippa timavtal och gå på fast eller rörligt så är ändå det viktigaste att förbruka mindre el på alla sätt det går. Jag har skippat all belysning som gick på timer. Tänder bara där jag är. Kommer elda om dagarna oavsett avtal. Vara effektivare vid matlagning. TV och dator endast på när jag använder dem, inga stand-by läge. Nu fram till schemaläggningen på LVV-pumpen ska hoppa igång sätter jag bara på den till varmvatten (00-06) när det behövs. Jag tänker många bäckar små....så alla småsaker räknas likväl som de stora.
Såå elmarknaden, den fria, kastar oss tillbaka till 50-talet... undrar hur miljön påverkas
 
Den enklaste och snabbaste nödhjälpen är att de som förstörde elenergisystemet sänker de konfiskatoriska skatterna. Att låta kompetent folk sköta komplicerade frågor är nog att hoppas på underverk och kommer troligast inte att ske. Att sluta slösa med skattepengar på helt meningslösa åtgärder är nog också uteslutet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
"Det är långt till den 15 november – det datum som statliga Svenska kraftnät fått som deadline för att komma med ett detaljerat förslag på hur elpriskompensationen ska gå till i praktiken."

Hittade uppgiften här...
https://www.dn.se/ekonomi/pagen-tvingas-hoja-priserna-det-ar-jattetufft/

Ska byta ut armaturen i köksdelen. idag är det en "lysrörslimpa" på 2x18W rören gav upp i morse. Så istället för att köpa nya rör så byter jag hela armaturen till LED, det passar bra då jag vill ha en ny armatur då den gamla gulnat.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Tro mig, det här hamnar inom en mycket nära framtid på högsta politiska nivå, alternativet att inte göra någonting och låta tiotusentals hushåll gå i personlig konkurs blir alldeles för dyrt för samhället i slutändan. Ta bara en sådan sak som att man först har en orimligt hög skatt på elen, men därefter tar man dessutom ut moms på den skattsumman, skatt på skatt !!! :mad:
Liberalerna går nu ut med radikalt sänkt elskatt, dom kommer inte att vara ensamma om det förslaget så länge till :thinking:
Dumheter, även om man sänker skatten är det bara en droppe i havet, den största delen är inte moms och skatt!
 
  • Gilla
Anonymiserad 238506 och 3 till
  • Laddar…
L Lars51 skrev:
Dumheter, även om man sänker skatten är det bara en droppe i havet, den största delen är inte moms och skatt!
Skatt och avgiftet är ca 45% av kostnaden.
Skippa dom så sänker vi inflationen och alla får sin rättvisa del av ”kompensationen”
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Skatt och avgiftet är ca 45% av kostnaden.
Skippa dom så sänker vi inflationen och alla får sin rättvisa del av ”kompensationen”
Det är mycket effektivare att ge sig på grundorsaken än att hålla på att skrapa på ytan!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
L Lars51 skrev:
Det är mycket effektivare att ge sig på grundorsaken än att hålla på att skrapa på ytan!
Det tar många år innan det här kompletta shitstorm som europas och sveriges politiker har ställt till med är löst
 
  • Gilla
JockeHX och 3 till
  • Laddar…
L Lars51 skrev:
Det är mycket effektivare att ge sig på grundorsaken än att hålla på att skrapa på ytan!
Men har vi tur åker MP ur den 11 september, det skulle vara en bra början
 
  • Gilla
  • Älska
Emanuel01 och 6 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det tar många år innan det här kompletta shitstorm som europas och sveriges politiker har ställt till med är löst
Dessvärre är det nog värre än så. Under tiden kommer det att behövas pengar att betala de som köpt de inkompetent outsourcade samhällsfunktionerna!
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Men har vi tur åker MP ur den 11 september, det skulle vara en bra början
Jaa, det är klart att strömförbrukningen blir ju jämnare över året i Sverige när temperaturen stiger........
 
Redigerat:
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
"Det finns goda skäl för den konservativa oppositionen att inte hörsamma regeringen Anderssons inbjudan till blocköverskridande energisamtal. Statsministern själv, visar historiken, är inbiten motståndare till ny kärnkraft på samma sätt som hon personligen är helt övertygad om vindkraftens framtid och förträfflighet."

...

“Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den elförsörjning alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation”

https://ledarsidorna.se/2022/08/en-statsminister-dead-against-ny-karnkraft/
 
  • Gilla
  • Haha
cbrolin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.