Jonas Persson
Jag har en fristående vedbasu med riktig takdusch och tillhörande VVB.

Har sedan tidigare en WISER rumsgivare under en lav. När den visar 30 grader är det ca 60-65 i bastun. Satte lite automation på det hela... VVB är normalt avstängd och sätts på i tre timmar när temperaturen i bastun är 27 grader. Så elda i bastun för att få varmvatten.

Notera att jag bara har 5l varmvatten. Jag har installerat en Nibe Nibette på 5l och 2,2kW. Den värmer på sju minuter till 45 grader och 13 min för 80 grader. Två vuxna kan utan problem duscha. Tar det slut finns det mer efter några minuter.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3060395å

Så ett inlägg i debatten är om inte denna lösning är ett smart sätt att spara på varmvatten och energi.

• Det är billigare att värma vattnet vid behov än att hålla det varmt dygnet runt.
  • 5l är effektivt uppvaknande för dem som duschar länge (y)
Edit: I huset har vi 180l i BVP. Men om man inte har någon BVP eller liknande kan detta hjälpa till.

Redigerat:
  • Gilla
hus520 och 3 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej SågspånPappspikEternit

Jag håller med dig om "att en långsam och planerad sänkning av hushållets elförbrukning är mycket bättre än den panikartade som skett nu sedan i vintras"

Idag kan vi i ny teknik läsa; ”Rusch efter energirådgivning – "Många är desperata"
[länk]

Det är nog många som nu vaknar upp att de ”borde agerat tidigare” och minskat sin elanvändning, samtidigt som det nog inte saknats varningar om att marginalen mellan tillgång och efterfrågan på effekt i elsystemet minskar, och risken för effektbrist ökar. Svenska kraftnät har haft ett ansvar att upphandla effektreserv. Se sid 5 i ”Svensk elförsörjning och effektbalansen”

”Erfarenhetsmässigt kan man beräkna hur stor del av den maximala (installerade) effekten som alltid finns tillgänglig i olika kraftverk. För att undvika effektbrist, exempelvis under kalla vinterdagar, har Svenska kraftnät enligt lag än så länge (till 2020) ansvar för att upphandla en viss fastställd effektreserv. Effektreserven ska vara ett komplement till den övriga produktionskapacitet som finns på elmarknaden.”
[länk]

Läs även här; ”SYSTEMUTVECKLINGSPLAN 2018–2027 - Svenska kraftnät”
[länk]

Det pågående kriget har dramatiskt ökat (påskyndat) problematiken.

Om vi lämnar diskussionen gällande vilka fel vi anser att våra politiker och beslutfattare gjort, och i stället tittar till oss själva.

Varför agerar vi inte tidigare när vi får prognoser om läget?

Är vi tvungna att se elpriserna stiga, innan vi tror att effektbrist ger högre elpris? Detta på en marknad där ”varan” (elkraften) är svår (kostsam) att lagra. utan behöver produceras i samma ögonblick som den används.

”Sveriges 150 000 hushåll som värmer upp villan med direktverkande el.”.
[länk]

Borde det inte vara betydligt färre som har direktel som uppvärmning?

På grund av vår ”senfärdighet” var det kanske bra, att EU ställde verkningsgradskrav på ljuskällor och banade väg för LED-lampor, annars hade nog övergången tagit mångdubbelt lång tid?
Men, vad har VERKLIGEN förändrats gällande vår produktion/distribution de två senaste åren, eftersom det nu talas så alarmistiskt, vad jag vet har inget av betydelse, annat än positivt, hänt?

Jag tycker det är viktigt att vi använder rätt ord och begrepp, att använda folks oro för ekonomin för att lura in de på stickspår känns både fel och vanligt.

Det som har hänt är ju omvärldsförändringar som inte påverkar vår elproduktion, och dess driftkostnader, nämnvärt, däremot påverkar det priserna genom en olycklig och ogenomtänkt marknadskonstruktion.

Jag skulle vilja positionera prishöjningarna som ren greedflation.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Men, vad har VERKLIGEN förändrats gällande vår produktion/distribution de två senaste åren, eftersom det nu talas så alarmistiskt, vad jag vet har inget av betydelse, annat än positivt, hänt?

Jag tycker det är viktigt att vi använder rätt ord och begrepp, att använda folks oro för ekonomin för att lura in de på stickspår känns både fel och vanligt.

Det som har hänt är ju omvärldsförändringar som inte påverkar vår elproduktion, och dess driftkostnader, nämnvärt, däremot påverkar det priserna genom en olycklig och ogenomtänkt marknadskonstruktion.

Jag skulle vilja positionera prishöjningarna som ren greedflation.
Hej djac

Den svenska elmarknaden avreglerades 1996, och det satte igång en mängd förändringar, som fortfarande pågår. Men likt, att det tar tid innan ett stort fartyg på havet kan väja eller stoppa för ett isberg, så tar förändringar lång tid på elmarknaden (på elkraftområdet).

Att bygga en större kraftledning eller ett ställverk tar från idé till start ca 6 år. Att bygga stora elproduktionsanläggningar som t.ex. ett kärnkraftverk tar ca 17 år från idé till start. Detta om inga protester mm. försenar processen.

Samma sak gäller många av de industribyggen som batterifabriker och stålframställning med vätgas som kräver ökad mängd elkraft.

Att stänga ned elproduktionsanläggningar och industrier går betydligt snabbare.

När du frågar om ”vad har VERKLIGEN förändrats gällande vår produktion/distribution de två senaste åren” så är två år, bara en delmängd av ett långt skeende. Ett skeende som bl.a. beskrivs i de dokument (och tidigare dokument av samma utgivare, och andra) som jag länkade till.

Det vi nu ser som ”plötsliga kraftiga prisökningar”, är till stor del konsekvenser av vad som hänt (och inte hänt) under långt mer än två år.

På samma sätt som att konsekvenserna när ett fartyg kolliderar med ett isberg inte bestäms, så mycket, av vad som sker de sista 12 metrarna utan snarare, långt innan.

• Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
J
M Martin Lundmark skrev:
Jag tror definitivt vår uppväxt och vad vår föräldrageneration förmedlade till oss, har en stor betydelse hur vi ser på det som nu sker, och vår egen ”beredskap” för detta.:)
Mina föräldrar hade 350kvm villa att värma på den tiden, de installerade jordvärme (värmepump) om jag minns rätt tidigt 1980-tal. De tilläggsisolerade också, på ett estetiskt tilltalande sätt för ett 20-talshus då de bytte håltegel mot "frigolit" med tunnputs, men idag är nog metoden inte helt bra. Jag är fostrad i att bevara utseende på gamla hus. Min fru kommer från 70-talshus, vedeldning och snålvärme. Hennes föräldrar verkar älska fula tilläggsisoleringar och hata gamla hus då de tror de är då dålig komfort i dem. Jag har både som barn och i nuvarande boende bra komfort i gammalt hus, och till svärfars stora förtret så kostar vårt något större 110-åriga hus mindre att värma än deras <10 år gamla hus. Men jag vill riva bort en ful tilläggsisolering och då är jag nog om dem i kostnad. Men, det är inte plan på att göra det än, nu känns det bra att ha den där fula fasaden med fönster som sitter en bit in. Jag siktar på smart uppvärmning istf bästa isolering. Sen är nästan hela övervåningen snedtak så ärligt så tror jag fasaden inte har så stor inverkan...

Men visst, nog är det så att om man är fostrad att tänka på husfysik, själv är ingenjör och lite intresserad så har man mer koll än de som "bara bor"...

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Notera att jag bara har 5l varmvatten. Jag har installerat en Nibe Nibette på 5l och 2,2kW. Den värmer på sju minuter till 45 grader och 13 min för 80 grader. Två vuxna kan utan problem duscha. Tar det slut finns det mer efter några minuter.
Smart, samma tänk jag har med att lägga till en LVP trots BVP kunde man ha med en sådan VVB. Om man har sådan kan man ju klara att BVP pajar och ändå få VV. Och att duschen tas på billiga timmar och hålls begränsad i tid. Kunde ju till och med ha den kopplad på shelly så man bara får duscha varmt när det är billigt elpris. :rofl:

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
hsd
Här slår kanske industrin igen
Ett guteri kör bara reducerad kapacitet efter semestern, görs inget slår dom igen
Kunderna blir tvingade att köpa från andra länder tex. Kina
Elpriset på onsdagen motsvarar hela Gjuteribolagets omsättning. Ett vanligt år har företaget elkostnader på 5,4 miljoner kronor – nu ser det ut att landa på 54 miljoner kronor.
Det skenande elpriset kan bli flera företags fall.
– Vi har inte kunnat kört igång gjuterierna för fullt efter semestern, säger Rickard Wiger, som är vd för Mönsterås Metall.

Redigerat:
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Den svenska elmarknaden avreglerades 1996, och det satte igång en mängd förändringar, som fortfarande pågår. Men likt, att det tar tid innan ett stort fartyg på havet kan väja eller stoppa för ett isberg, så tar förändringar lång tid på elmarknaden (på elkraftområdet).

Att bygga en större kraftledning eller ett ställverk tar från idé till start ca 6 år. Att bygga stora elproduktionsanläggningar som t.ex. ett kärnkraftverk tar ca 17 år från idé till start. Detta om inga protester mm. försenar processen.

Samma sak gäller många av de industribyggen som batterifabriker och stålframställning med vätgas som kräver ökad mängd elkraft.

Att stänga ned elproduktionsanläggningar och industrier går betydligt snabbare.

När du frågar om ”vad har VERKLIGEN förändrats gällande vår produktion/distribution de två senaste åren” så är två år, bara en delmängd av ett långt skeende. Ett skeende som bl.a. beskrivs i de dokument (och tidigare dokument av samma utgivare, och andra) som jag länkade till.

Det vi nu ser som ”plötsliga kraftiga prisökningar”, är till stor del konsekvenser av vad som hänt (och inte hänt) under långt mer än två år.

På samma sätt som att konsekvenserna när ett fartyg kolliderar med ett isberg inte bestäms, så mycket, av vad som sker de sista 12 metrarna utan snarare, långt innan.
Jo, det där är ganska självklart men elmarknaden saluför stolt att priserna sätts i princip i realtid för att balansera produktion, nät och förbrukning (b-shit såklart) för att detta ska kunna stämma så måste något oerhört ha hänt i april 2021, inget är tillgängligt för allmänheten men antingen startades något som dubblade hela Sveriges elförbrukning på bara några dagar (näring för konspirationer), officiellt gick den upp 3,9%, eller så stängdes hemlig elproduktion som halverade vår produktion, också inom loppet av några veckor, officiellt gick denna upp 3,6%.

Mer troligt är såklart att den dåligt konstruerade prissättningsmodellen har havererat mitt framför ögonen på oss men eftersom detta skulle innebära ett nederlag, och hårt arbete om man ska fixa, för de inblandade, så hittar man på allsköns anledningar, nerläggning av produktion decennier bak i tiden, framtida laddning av elbilar, ja i stort sett allt och alla har felat, bara inte de som har skapa denna perfekta handel.

• Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo, det där är ganska självklart men elmarknaden saluför stolt att priserna sätts i princip i realtid för att balansera produktion, nät och förbrukning (b-shit såklart) för att detta ska kunna stämma så måste något oerhört ha hänt i april 2021, inget är tillgängligt för allmänheten men antingen startades något som dubblade hela Sveriges elförbrukning på bara några dagar (näring för konspirationer), officiellt gick den upp 3,9%, eller så stängdes hemlig elproduktion som halverade vår produktion, också inom loppet av några veckor, officiellt gick denna upp 3,6%.

Mer troligt är såklart att den dåligt konstruerade prissättningsmodellen har havererat mitt framför ögonen på oss men eftersom detta skulle innebära ett nederlag, och hårt arbete om man ska fixa, för de inblandade, så hittar man på allsköns anledningar, nerläggning av produktion decennier bak i tiden, framtida laddning av elbilar, ja i stort sett allt och alla har felat, bara inte de som har skapa denna perfekta handel.
Hej djac

Det som framför allt hände i närtid, var att det startades ett krig (i gryningen den 24 februari 2022.) som innebar en succeciv förändrad tillgång på energi i Europa. Något som naturligtvis även påverkade elmarknaden som är en del av energimarknaden.

Men, bl.a. i de dokument jag hänvisade till, så fanns sedan flera år varningar om risk för effektbrist (och frånkoppling) vid t.ex. stark kyla. Kriget innebar att risken för effektbrist (och den tillhörande ökningen av elpriset) kom tidigare än en kraftig prishöjning p.g.a. "eventuell stark vinterkyla".

Vi har nu ”dubbla” problemställningar. Krgets påverkan på tillgången på energi i Europa, samt ”eventuell stark vinterkyla”.

Den svenska elmarknaden avreglerades 1996. Det innebär att vi köper och säljer en produkt (elkraft) som är svår (dyr) att lagra och som bl.a. därför handlas (prissätts) timme för timme.

Vid en brist på eleffekt så stiger priset på elmarknaden för att vi som är elanvändare skall ”dra ned” på elanvändningen.

Starkt förenklat; Det är den ”mekanismen” som vi sjösatte vid avregleringen 1996 som nu är extra tydlig.

J Jerald Stuartson skrev:
De som inte kan betala vilka är de?

Om jag går och köper en pool för 1Mkr, en elbil för 1Mkr och sedan inte kan betala räkningen, hur mycket stöd ska jag få?
Det finns ganska många som bor i villa och helt plötsligt får 12- 15 000:- i elräkning på en månad som inte har elbil, pool eller 100 000:- i månadslön.

• Gilla
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit och 8 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Det som framför allt hände i närtid, var att det startades ett krig (i gryningen den 24 februari 2022.) som innebar en succeciv förändrad tillgång på energi i Europa. Något som naturligtvis även påverkade elmarknaden som är en del av energimarknaden.

Men, bl.a. i de dokument jag hänvisade till, så fanns sedan flera år varningar om risk för effektbrist (och frånkoppling) vid t.ex. stark kyla. Kriget innebar att risken för effektbrist (och den tillhörande ökningen av elpriset) kom tidigare än en kraftig prishöjning p.g.a. "eventuell stark vinterkyla".

Vi har nu ”dubbla” problemställningar. Krgets påverkan på tillgången på energi i Europa, samt ”eventuell stark vinterkyla”.

Den svenska elmarknaden avreglerades 1996. Det innebär att vi köper och säljer en produkt (elkraft) som är svår (dyr) att lagra och som bl.a. därför handlas (prissätts) timme för timme.

Vid en brist på eleffekt så stiger priset på elmarknaden för att vi som är elanvändare skall ”dra ned” på elanvändningen.

Starkt förenklat; Det är den ”mekanismen” som vi sjösatte vid avregleringen 1996 som nu är extra tydlig.
Fast att elpriset höjdes redan i april 2021 för ett krig, som de flesta inte kände till redan då, som utbryter 24 februari 2022, är det rimligt? Jag hittar inget som hände i april som motiverar en till att börja med fördubbling men som under de följande månaderna bara accelererade, gör du?

Att sedan en gasbrist i centraleuropa får sätta elpriserna i Sverige är såklart ett designfel.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns ganska många som bor i villa och helt plötsligt får 12- 15 000:- i elräkning på en månad som inte har elbil, pool eller 100 000:- i månadslön.
Det är så märkligt att så många tror att bara för att man köpt ett hus så badar man i pengar. Det är nog en försvinnande del som köpt sitt hus kontant och dessutom har feta bankkonton. De allra flesta har lån på sina hus, alla har underhållskostnader och alla står för sina egna uppvärmningskostnader. När man tar beslutet att köpa hus/lägenhet kalkylerar man för månadskostnaden, där normala nivåer på el och bolåneräntor ingår med höjd tagen för viss uppgång. Men när då dessa två skenar iväg på grund av omständigheter hamnar många i knipa.

Då kraxar den missunsamme att man får skylla sig själv om man köpt sin bostad, och att man borde ha haft med i beräkningen att kostnader kan komma att skena. Det man då glömmer bort är att om alla tog höjd för kostnader som är helt orimliga så skulle ingen kunna köpa någon bostad.

Situationen vi är i nu, med helt galna elpriser, beror på politiska beslut tagna av vilseledda och blåögda makthavare. Inte alls bara att vänstersidan/miljörörelsen i Sverige motarbetat kärnkraften, men det bidrar givetvis.

Det är lite intressant att Tyskland gav de sydeuropeiska länderna kalla handen under eurokrisen med motiveringen att t ex Grekland satt sig själva i skiten...och nu turnerar Olaf Scholz runt och vädjar om hjälp med elförsörjningen när de själva gjort sig beroende av Putins fossilenergi genom sin "Energiewende".

• Gilla
cbrolin och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast att elpriset höjdes redan i april 2021 för ett krig, som de flesta inte kände till redan då, som utbryter 24 februari 2022, är det rimligt? Jag hittar inget som hände i april som motiverar en till att börja med fördubbling men som under de följande månaderna bara accelererade, gör du?

Att sedan en gasbrist i centraleuropa får sätta elpriserna i Sverige är såklart ett designfel.
Hej djac

Varför vill du försöka koppla en viss prishöjning i april 2021 till just till starten av ett krig?

Det händer hela tiden (tusentals) olika saker (vissa stora vissa små) på elmarknaden och om du vill veta om en specifik prishöjning i april 2021 bland (tusentals) olika prisjusteringar under årens lopp (vissa stora vissa små) så kan jag rimligen inte svara på det.

Eftersom vi har kopplat ihop flera länders elnät (ger bl.a. en redundans vid fel i elproduktion och elöverföring) så påverkar olika länders elpris varandra.

Vid ett snabbstopp i ett kärnkraftverk i Sverige eller Finland då kan t.ex. de vattenkraftverk som finns i Norden hjälpas åt att snabbt ta över lasten och undvika spänningskollaps . Samma sak vid ett fel i en stor transmissionsledning.

Eftersom tillgång på och kostnaden för elgenerering bl.a. är beroende på olika bränslepriser så påverkar detta elgenereringen.

När vi förstår hur elmarknaden fungerar, är det lättare för oss elanvändare, att ta bra beslut.

Redigerat:
Jonas Persson
P Paxman skrev:
Då kraxar den missunsamme att man får skylla sig själv om man köpt sin bostad, och att man borde ha haft med i beräkningen att kostnader kan komma att skena. Det man då glömmer bort är att om alla tog höjd för kostnader som är helt orimliga så skulle ingen kunna köpa någon bostad.
Man kan fundera på vilka krav en bank sätter idag för ett bolån. Tidigare var det att man skulle klara 6-7% ränta. Vad är det idag, samma räntesats plus en galen inflation och el som ökat med 500%.

Man inser direkt att situationen är overklig och att ingen kan vara serös om de menar att de tagit höjd för detta i sin privatekonomi. Samma gäller för företag som har snarlika utmaningar. De kan inte bara höja priserna då färre kommer att vilja betala. Hur många har tex köpt ett dyrt grafikkort till datorn de senaste åren med ett pris närmare, om inte över, 20kkr? Väldigt få och det gagnar inte de som säljer dem.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Jonas Persson
Läste någonstans att IKEA i USA kommer att sänka priserna för att få upp volymerna och trots sämre avans, tjäna mer pengar.

Halloj!
Har också gjort vad jag kan. Senaste året har jag betalat 45 öre/kwh med fast avtal. Att byta blev en klurig fråga. Men det fick bli timavtal. Min LVV-pump från Nibe kommer att vara igång mellan 00 och 06 på natten med hjälp av schemaläggning till vintern. Ska testa mig fram med grader men tänker prova med 12 grader. På dagen kommer jag elda i en kamin och en öppen spis. Jag ställer in tvätt och diskmaskin med förskjuten start så de kör mellan 00 och 06. MEN wops så kom bakslag flera nätter var det inte alls billigt utan lika dyrt som på dagen. Jag kommer hålla koll på detta. Men jag tänker att oavsett om jag behöver skippa timavtal och gå på fast eller rörligt så är ändå det viktigaste att förbruka mindre el på alla sätt det går. Jag har skippat all belysning som gick på timer. Tänder bara där jag är. Kommer elda om dagarna oavsett avtal. Vara effektivare vid matlagning. TV och dator endast på när jag använder dem, inga stand-by läge. Nu fram till schemaläggningen på LVV-pumpen ska hoppa igång sätter jag bara på den till varmvatten (00-06) när det behövs. Jag tänker många bäckar små....så alla småsaker räknas likväl som de stora.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Du får stänga av säkringen eller klippa kabeln (y)
Annars kan du utlösa överhettningsskyddet och sedan framöver trycka in det när som helst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.