245 521 läst ·
1 918 svar
246k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Den som inte gjort sig skyldig till stav- eller språkfel i detta forumet, -räck upp en hand!F fribygg skrev:"vörda" Undrar du fortfarande om jag har svårt att läsa, eller kan det vara så att du är lite dålig på att kolla vad du skriver ibland?
För ett år sedan hade jag nog delat åsikten att alla ställen värda att bygga vattenkraft på i södra Sverige är utbyggda, men med den här sommarens priser tror jag att det kan finnas flera vattendrag värda att fundera på om de skulle vara lönsamma att ta mer kraft ur.
Hur ska vi kunna ha mer vindkraft om vi inte har mer reglerkraft och baskraft som håller frekvensen? , kan inte ändrade vattendommar och större variation i vattenmagasinen vara värt att fundera på?
I våra trakter(Östergötland) kanske Motalaström, Boren, Norrbysjön, Roxen och Glan borde tillåtas att ha lägre lägsta nivå än nu för att slippa återstarta oljeeldad reservkraft i Stenungsund. Om det är lämpligt att ha en högre högsta nivå i vattenmagasinen jag nämnde eller om det innebär för stor risk för bostäder och infrastruktur vet jag inte.
Liten stund? Effektskatten infördes på slutet av 90-talet (1999), togs bort 2018. Höjdes i omgångar innan den togs bort.D djac skrev:
Det jag menade menade är att "gamla" systemet med kompensation slog fel i ganska många fall, de som hade bundet till lågt pris och fick kompenation så elkostnaden blev lägre per kWh än de avtalat om och i vissa fall nästan gratis. Och förra vintern var det inte många som hade fastpris på 2kr.J Jerald Stuartson skrev:Så de som nu har bundet till t.ex. 2kr/kWh ska de inte få kompensation de dagar då det rörliga priset i genomsnitt ligger på låt säga 0.5kr/kWh? Då betalar de ju helt plötsligt betydligt mer.
Eller är det bara de som har rörligt som ska kompenseras när de betalar mer?
Allt detta är en soppa utan dess like.
Inför ett kraftigt stöd för energieffektivisering säger jag. Värmepumpar, solceller, vindsisolering osv... Det är det enda stödet som gäller mer än en vinter eftersom effektiviseringen är beständig.
Jag tycker att de som behöver kompensationen för att klara sin ekonomi ska få den.
Vi har varit bortskämda med låga räntor, låga energipriser, ganska billigt bränsle en ganska lång tid.
Klart ett kraftigt långsiktigt stöd är den bästa lösningen men vintern börjar om 3-4 månader.
Det är nu vi måste kapa kostnader och minska förbrukningen. Problemet är att "vi" inte hinner energiefektivisera så snabbt att vi klarar denna vintern men det är inte fel att börja...
Precis som Martil Lundmark skrev vi har haft tjugotalet år på oss egentligen, i stället har vi unnat oss lite "lyx" som nu kanske uteblir.
Redigerat:
Man kommer väldigt långt med statiska timers är min erfarenhet efter 6 månader med timpris.kisumisu skrev:
Nu orkar jag tyvärr inte läsa alla inlägg. Men väldigt många verkar ha "smarta hem". Hur har ni gjort dem smarta? Bor ni nybyggd villa där allt styrs av appar?
Jag förstår att billaddning styrs via Smart via Easy när den är pairad mot Tibber.
Man kan köra manuellt (att vara vaken på natten) eller med timer Diskmaskin, Torktumlare, Tvättmaskin....
Jag har på Tibber valt att vi har bergvärme, men sen blir man tipsad om tillbehör till direktverkande el element och en Pulse P1?
Men enbart en Pulse P1 kan man väl inte styra individuella apparater?
Jag har en Nibe pump, men den verkar kräva någon extra tjänst för att fungera ihop med Tibber??
Ser dock i värmepumpen att man kan göra schemor utan att behöva ha den uppkopplad?....hur har ni andra gjort? Någon annan som äger en Nibe värmepump och har Tibber?
Summa summarum verkar nästan allt kräva smarta apparater som i sin tur tvingas till olika (betal?) tjänster! Så frågan är blir timpris i slutändan så billigt om man vill ha det automatiserad?? 30kr hit, 20kr dit, 40kr där.....tillslut är man uppe i flera hundra per månad bara på dessa tjänster som ska hålla koll på elpriset och styra??
Men så är kanske framtiden att även en diskmaskin snart kräver ett abbonemang hos tillverkarenräcker inte att man en gång köpt produkten....
hoppas det kommer tillverkare som kör opensource i så fall så man kan själv vara chefen över dessa inställningar....!!
Problemet nu är inte att vi slösar. Och precis som 3-4 reaktorer till bara skulle sänka våra priser med 20-30% så skulle massiva besparingsprojekt inte ge mkt mer.H HSP skrev:Det jag menade menade är att "gamla" systemet med kompensation slog fel i ganska många fall, de som hade bundet till lågt pris och fick kompenation så elkostnaden blev lägre per kWh än de avtalat om och i vissa fall nästan gratis. Och förra vintern var det inte många som hade fastpris på 2kr.
Jag tycker att de som behöver kompensationen för att klara sin ekonomi ska få den.
Vi har varit bortskämda med låga räntor, låga energipriser, ganska billigt bränsle en ganska lång tid.
Klart ett kraftigt långsiktigt stöd är den bästa lösningen men vintern börjar om 3-4 månader.
Det är nu vi måste kapa kostnader och minska förbrukningen. Problemet är att "vi" inte hinner energiefektivisera så snabbt att vi klarar denna vintern men det är inte fel att börja...
Precis som Martil Lundmark skrev vi har haft tjugotalet år på oss egentligen, i stället har vi unnat oss lite "lyx" som nu kanske uteblir.
Problemet är den hejdlösa exporten i kombination med att vi måste betala exportpriset själva.
Om jag bara går till mig själv så har jag inte gjort mycket för att sänka energianvändningen tidigare, jag har ansett att elen varit så pass billig att jag helt enkelt inte brytt mig så mycket. Visst jag har väl inte direkt slösat men jag har inte gjort så mycket för att minska förbrukningen...K karlmb skrev:
Vi har haft möjligheten att förfina och minska förbrukningen men valt att lägga fokus på annat.
Nu sitter jag själv inte illa till även om priserna sticker mer. Men intresset för mig har väckts att minska min egen förbrukning och det är fullt möjligt har jag konstaterat.
Så kan det säkert vara på.många håll.H HSP skrev:Om jag bara går till mig själv så har jag inte gjort mycket för att sänka energianvändningen tidigare, jag har ansett att elen varit så pass billig att jag helt enkelt inte brytt mig så mycket. Visst jag har väl inte direkt slösat men jag har inte gjort så mycket för att minska förbrukningen...
Vi har haft möjligheten att förfina och minska förbrukningen men valt att lägga fokus på annat.
Nu sitter jag själv inte illa till även om priserna sticker mer. Men intresset för mig har väckts att minska min egen förbrukning och det är fullt möjligt har jag konstaterat.
Ett förbud mot direktverkande el hade som sagt hjälpt många till självhjälp.
Men dessa insikter kommer till folk långt mkt tidigare än ett elpris på 2 kr + skatter tom.
Om någon sagt till dig för 2år sedan att det var sista vintern du kunde värma huset för 50 öre, så hade du knappast trott på det och inte jag heller. Men nu är det snarare så att folk kopplar det hela till kriget och hoppas att det går över när kriget förhoppningsvis tar slut.
En långsam höjning till 1 kr skulle helt säkert bankat in lite vett i de flesta av oss, utan att för den skull så många behövt gå från hus och hem pga de inte har råd att värma huset längre.
Så jag håller inte med om att vi inte sparar om vi får smaka på 1000% höjningar.
Här hade det varit intressant att veta exakt vad SE4 och SE3 betalar i kapacitetsavgifter till Svenska Kraftnät per kWh, är det någon som har koll på det?
Jag misstänker att priserna kommer bli relativt höga ändå i vinter trots att delar av kapacitetsavgifterna betalas tillbaka till alla konsumenter enligt sossarnas förslag, men jag har inte lyckats googla fram vad de egentligen ligger på.
Jag misstänker att priserna kommer bli relativt höga ändå i vinter trots att delar av kapacitetsavgifterna betalas tillbaka till alla konsumenter enligt sossarnas förslag, men jag har inte lyckats googla fram vad de egentligen ligger på.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 639 inlägg
Det kändes minst sagt absurt när det var på tapeten med förbud mot glödlampor. Vi skulle ju spara el i EU, så jag fick inte köpa en 60 W glödlampa till min takarmatur, men däremot går det fortfarande utmärkt att köpa en elradiator på 1 000 W för att värma upp samma rum.K karlmb skrev:Ett förbud mot direktverkande el hade som sagt hjälpt många till självhjälp.
Men dessa insikter kommer till folk långt mkt tidigare än ett elpris på 2 kr + skatter tom.
Om någon sagt till dig för 2år sedan att det var sista vintern du kunde värma huset för 50 öre, så hade du knappast trott på det och inte jag heller. Men nu är det snarare så att folk kopplar det hela till kriget och hoppas att det går över när kriget förhoppningsvis tar slut.
En långsam höjning till 1 kr skulle helt säkert bankat in lite vett i de flesta av oss, utan att för den skull så många behövt gå från hus och hem pga de inte har råd att värma huset längre.
Så jag håller inte med om att vi inte sparar om vi får smaka på 1000% höjningar.
Även om det inte verkar så nu, är det redan väldigt många hushåll som med tidigare relativt låga elpriser börjat med energibesparing. Jag tror det var nästan 80% av forummedlemmarna (de som svarade på enkäten iaf) som hade en värmepump i sin bostad.
Jag tror också, precis som du, att en långsam och planerad sänkning av hushållets elförbrukning är mycket bättre än den panikartade som skett nu sedan i vintras. Undrar hur många rör som kommer frysa sönder i vinter eftersom någon chansar på att stänga av en värmekabel eller frostvakt som är för dyr i drift? Hur många hus kommer brinna upp för att någon eldar för hårt i en kanske felaktig eldstad?
För att återgå till ämnet har jag beställt en luft/luftvärmepump för att kunna hålla frostfritt i vår stuga till en rimligare kostnad (SE4, månadsrörligt elpris). Montering förhoppningsvis nästa vecka!
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
De som inte kan betala vilka är de?H HSP skrev:Det jag menade menade är att "gamla" systemet med kompensation slog fel i ganska många fall, de som hade bundet till lågt pris och fick kompenation så elkostnaden blev lägre per kWh än de avtalat om och i vissa fall nästan gratis. Och förra vintern var det inte många som hade fastpris på 2kr.
Jag tycker att de som behöver kompensationen för att klara sin ekonomi ska få den.
Vi har varit bortskämda med låga räntor, låga energipriser, ganska billigt bränsle en ganska lång tid.
Klart ett kraftigt långsiktigt stöd är den bästa lösningen men vintern börjar om 3-4 månader.
Det är nu vi måste kapa kostnader och minska förbrukningen. Problemet är att "vi" inte hinner energiefektivisera så snabbt att vi klarar denna vintern men det är inte fel att börja...
Precis som Martil Lundmark skrev vi har haft tjugotalet år på oss egentligen, i stället har vi unnat oss lite "lyx" som nu kanske uteblir.
Om jag går och köper en pool för 1Mkr, en elbil för 1Mkr och sedan inte kan betala räkningen, hur mycket stöd ska jag få?
Ingenting, men heller inte rimligt att du ska betala 15kr/kWh för el som kostat 50 öre att tillverka.J Jerald Stuartson skrev:
Att ta ut marginalpriset för bulken tycker jag är att likna vid ocker.
Vem ska bli utan el när den inte räcker då? Ska vi stänga av för den som förbrukar mest eller ska vi ta till osthyveln?
Det är gungor och karuseller, de är ofta diversifierade och kopplingen till energisituationen i stort gör att de, trots elpriserna, går uruselt.G GVR4 skrev:
https://www.sydsvenskan.se/2022-08-17/uniper-gor-brakforlust
2016 var det klart att den skulle bort och om man hade sett de gamla verken som möjliga att driva lönsamt så hade man gjort det, tyvärr var kalkylen dyster och företag kan inte driva vidare produktionsanläggningar som ren välgörenhet.M Martin_ skrev: