245 506 läst ·
1 918 svar
246k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Lägre nivåer ger lägre fallhöjd och därmed lägre produktion. Höga flöden med låga nivåer kan dra med sig skräp och bottensediment som sliter hårt på turbinen.F fribygg skrev:"vörda" Undrar du fortfarande om jag har svårt att läsa, eller kan det vara så att du är lite dålig på att kolla vad du skriver ibland?
För ett år sedan hade jag nog delat åsikten att alla ställen värda att bygga vattenkraft på i södra Sverige är utbyggda, men med den här sommarens priser tror jag att det kan finnas flera vattendrag värda att fundera på om de skulle vara lönsamma att ta mer kraft ur.
Hur ska vi kunna ha mer vindkraft om vi inte har mer reglerkraft och baskraft som håller frekvensen? , kan inte ändrade vattendommar och större variation i vattenmagasinen vara värt att fundera på?
I våra trakter(Östergötland) kanske Motalaström, Boren, Norrbysjön, Roxen och Glan borde tillåtas att ha lägre lägsta nivå än nu för att slippa återstarta oljeeldad reservkraft i Stenungsund. Om det är lämpligt att ha en högre högsta nivå i vattenmagasinen jag nämnde eller om det innebär för stor risk för bostäder och infrastruktur vet jag inte.
Att höja nivåerna tar mer land i anspråk och dammar blir utsatt för ökad risk för dammbrott. Lika så skulle det komma skyfall vid redan "överdämt" vattendrag så kan det ställa till det rejält nedströms då större volymer vatten måste släppas på kortare tid... Med risk för nedan liggande dammar inte klarar flödet.
Om resonemanget bakom räkneexemplet stämde, så hade vi väl sett ett helt annan konsumtionsmönster av el? Där vi festat loss ordentligt när det är billigt?Kilrain skrev:
Japp, känns garanterat att vi kommer att få ransonering via rullande strömavbrott nu. Eftersom incitamentet att skära ner på förbrukningen minskar ju mer ”elstöd” som ges. Och alla partier verkar vara överens om att trycka in pengar, på nåt sätt.
Sen är ju en annan baksida att ju mer ”elstöd” som ges, desto högre blir elpriserna.
Räkneexempel (påhittade siffror): Om folk i snitt är beredda att betala 5 kr/kWh, men staten går in med pengar som stöd, så kommer priset i slutändan att bli 5 kr/kWh + vartenda öre som staten går in med. För folk är fortfarande beredda att betala 5 kr/kWh, och kommer att bjuda över varandra med vartenda öre de ”får” från staten.
Men statliga åtgärder är ju oundvikliga, oavsett hur felriktade eller trubbiga de blir. Något måste ju göras...
Och som du säger, det gäller för folk att göra sig redo att klara sig själv så mycket man kan. Det är nog det bästa råd man kan ge, även om det börjar bli bråttom nu.
Eller är det snarare så att vi helt enkelt förbrukar det vi har som vana att förbruka, och svär och betalar räkningen när den kommer?
Men ja, just nu finns det ju starka incitament att energieffektivisera. Och de försvinner delvis om elen subventioneras.
Var tar ljuset vägen när du släcker lampan?
Det blir värme.
Det blir värme.
Enda säkra kortet är helt enkelt att försöka få ner sin förbrukning i vinter.
Vad kWh priset blir är det ingen som vet.
Och vad vi kanske får i bidrag av staten är det ingen som vet.
Men en sak är säker: en sparad kWh är en mindre inköpt kWh.
Off topic:
Nu är det budgivning i bland partierna enbart för att locka väljare, men inget parti är så populärt att de kommer att få majoritet. Så jag tar allt de säger med en rejäl nypa salt. Eller jag tror inte på något de presenterar.
De här skulle partierna kunna enas om innan valet men frågan är så svår att enas om så det blir vidlyftiga vallöften istället.
Regeringen har i alla fall gett ett uppdrag till SVK.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/08/hogkostnadsskydd-for-elpriser/
Ska inte det räcka med den informationen innan valet??? 60 Miljarder är budgeten...
En sak saknar jag dock och det är en tidsplan, dvs när förslaget/utredningen ska presenteras, när den ska röstas igenom i riksdagen, och när eventuella pengarna kan betalas ut.
Får vi sedan ett regeringskaos som vid förra valet så lär det här inte gå snabbt...
Tycker riktigt synd om drabbade familjer och företag i SE3 och SE4.
Ett sätt för att få alla att spara kanske skulle vara att alla betalar rörligt elpris under vintern, slopar elområden i vinter, så slipper vi äh, jag har bundet till 60öre så mitt spabad kan stå uppvärmt i vinter... Egentligen varför inte då även de med bundna elpriser fick kompensation om de hade nog hög förbrukning, så en del tjänade på kompensationen... Det skulle garanterat inte smälla högt som vallöfte. Men det skulle gissningsvis vara effektivt.... Det var inte många som hade bundet till lågt pris och ändå fick kompensationen som klagade...
Vad kWh priset blir är det ingen som vet.
Och vad vi kanske får i bidrag av staten är det ingen som vet.
Men en sak är säker: en sparad kWh är en mindre inköpt kWh.
Off topic:
Nu är det budgivning i bland partierna enbart för att locka väljare, men inget parti är så populärt att de kommer att få majoritet. Så jag tar allt de säger med en rejäl nypa salt. Eller jag tror inte på något de presenterar.
De här skulle partierna kunna enas om innan valet men frågan är så svår att enas om så det blir vidlyftiga vallöften istället.
Regeringen har i alla fall gett ett uppdrag till SVK.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/08/hogkostnadsskydd-for-elpriser/
Ska inte det räcka med den informationen innan valet??? 60 Miljarder är budgeten...
En sak saknar jag dock och det är en tidsplan, dvs när förslaget/utredningen ska presenteras, när den ska röstas igenom i riksdagen, och när eventuella pengarna kan betalas ut.
Får vi sedan ett regeringskaos som vid förra valet så lär det här inte gå snabbt...
Tycker riktigt synd om drabbade familjer och företag i SE3 och SE4.
Ett sätt för att få alla att spara kanske skulle vara att alla betalar rörligt elpris under vintern, slopar elområden i vinter, så slipper vi äh, jag har bundet till 60öre så mitt spabad kan stå uppvärmt i vinter... Egentligen varför inte då även de med bundna elpriser fick kompensation om de hade nog hög förbrukning, så en del tjänade på kompensationen... Det skulle garanterat inte smälla högt som vallöfte. Men det skulle gissningsvis vara effektivt.... Det var inte många som hade bundet till lågt pris och ändå fick kompensationen som klagade...
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Så de som nu har bundet till t.ex. 2kr/kWh ska de inte få kompensation de dagar då det rörliga priset i genomsnitt ligger på låt säga 0.5kr/kWh? Då betalar de ju helt plötsligt betydligt mer.H HSP skrev:Enda säkra kortet är helt enkelt att försöka få ner sin förbrukning i vinter.
Vad kWh priset blir är det ingen som vet.
Och vad vi kanske får i bidrag av staten är det ingen som vet.
Men en sak är säker: en sparad kWh är en mindre inköpt kWh.
Off topic:
Nu är det budgivning i bland partierna enbart för att locka väljare, men inget parti är så populärt att de kommer att få majoritet. Så jag tar allt de säger med en rejäl nypa salt. Eller jag tror inte på något de presenterar.
De här skulle partierna kunna enas om innan valet men frågan är så svår att enas om så det blir vidlyftiga vallöften istället.
Regeringen har i alla fall gett ett uppdrag till SVK.
[länk]
Ska inte det räcka med den informationen innan valet??? 60 Miljarder är budgeten...
En sak saknar jag dock och det är en tidsplan, dvs när förslaget/utredningen ska presenteras, när den ska röstas igenom i riksdagen, och när eventuella pengarna kan betalas ut.
Får vi sedan ett regeringskaos som vid förra valet så lär det här inte gå snabbt...
Tycker riktigt synd om drabbade familjer och företag i SE3 och SE4.
Ett sätt för att få alla att spara kanske skulle vara att alla betalar rörligt elpris under vintern, slopar elområden i vinter, så slipper vi äh, jag har bundet till 60öre så mitt spabad kan stå uppvärmt i vinter... Egentligen varför inte då även de med bundna elpriser fick kompensation om de hade nog hög förbrukning, så en del tjänade på kompensationen... Det skulle garanterat inte smälla högt som vallöfte. Men det skulle gissningsvis vara effektivt.... Det var inte många som hade bundet till lågt pris och ändå fick kompensationen som klagade...
Eller är det bara de som har rörligt som ska kompenseras när de betalar mer?
Allt detta är en soppa utan dess like.
Inför ett kraftigt stöd för energieffektivisering säger jag. Värmepumpar, solceller, vindsisolering osv... Det är det enda stödet som gäller mer än en vinter eftersom effektiviseringen är beständig.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Håller egentligen helt med om detta, men givet att allt i världen just nu är totalt sämst är väntetiden på en värmepump närmare ett år…J Jerald Stuartson skrev:
Edit: luft luft går väl förvisso att få tag på…
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Så är det, det som saknas är lite riktigt ledarskap. Någon som kliver upp och säger som det är, att vi kommer att få ett par tuffa år framför oss, men med en del uppoffringar och investeringar kommer vi att vara i ett bättre läge om några år. Men ja, det är klart att det är lättare att lova 60 miljarder här och nu och skylla allt på Putin…
J Jerald Stuartson skrev:
Hej Jerald Stuartson, JanneJanne123JanneJanne123 skrev:
Egentligen så har väl många av oss haft ett tjugutal år att planera och genomföra energibesparingsåtgärder i våra bostäder där uppvärmningen för de flesta är den största elenergislukaren.
Jag brukar fråga studenter ”om ni ärver 200 000 kr och frågar familjen vad ni lämpligen bör satsa pengarna på, ett nytt kök eller en bergvärmeanläggning, vad blir svaret?”
Oftast har svaret blivit ett nytt kök. ”En bergvärmeanläggning ser man inte ens att man lagt pengarna på, men ett kök kan man glädja sig åt varje dag.”
Men satsar man först på en bergvärmeanläggning, då ger den en återbetalning varje år och den återbetalningen fortsätter även efter pay-off tiden.
När bergvärmeanläggningen har återbetalat sig, då har man inbesparade pengar kvar till att satsa på ett nytt kök….
Så blir det inte om man satsar på köket först…
Redigerat: