245 521 läst ·
1 918 svar
246k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Annars finns det ju UPS och powerstations som ett alternativM Martin Lundmark skrev:Hej Kilrain
Det är absolut inte för sent att börja tänka på förberedelser för eventuella strömavbrott, men det är nog bråttom. Det är även viktigt att man har tid och möjlighet att testa att den utrustning man köper, kan driva den utrustning som man anser skall fungera, vid ett strömavbrott.
För att kontrollera att den 12/230 V inverter jag har, klarar av att starta och driva ett antal kyl- och frysar, så har jag bl.a. genomfört ett test i ca tre dagar.
[länk]
Men man får även tänka på att priserna stiger även på alternativa bränslen som ved, pellets och utrustning som elverk.
I september 2021 kunde du köpa ett Honda EU22i elverk, för under 13 000 kr. I början på januari i år kostade, enligt ”prisjakt” elverket 13 990 kr idag verkar du få betala 17 490 kr för samma elverk.
Ett Champion CPG4000E1-EU-SC kostade enligt prisjakt 4 616 kr i november 2021, idag kostar samma elverk 5 495 kr
Ett AL-KO 2500-C kostade enligt prisjakt 3 495 kr i oktober 2021, idag kostar samma elverk 3 695 kr.
I morgon kan elverken vara restnoterade....
Inte en katastrof ? Det som är på väg att hända är vad som tidigare bara inträffade i u-länder och bananrepublikerJ JohanLun skrev:
Hej noone70N noone70 skrev:
Eftersom jag tittar på att klara upp till en veckas strömavbrott så tror jag inte att ” UPS och powerstations” är det optimala, i alla fall inte för mig. Se här och följande sidor;
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476
Elverket är backup för batterisystemet och förlänger driftstiden.
Jag testar och modifierar ständigt min anläggning. Jag klarar flera dagars strömavbrott om det skulle ske denna vinter, men eftersom jag bor långt norrut ”där vi har överskott” för närvarande, så har jag en flerårsplan där jag succesivt lär mig och testar olika lösningar.
Jag kör efter devisen ”tar man med paraplyet då regnar det inte”.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Tycker självklart att elpriserna inte ska tvinga folk från hus och hem, men samtidigt känns det så otroligt fel att använda en så stor del av pengarna som skulle användas till att bygga oss bort från det här problemet. Kunde man iallafall inte ha presenterat någon form av mer långsiktig lösning tillsammans med denna panikåtgärd? Känns som att vi kissar i byxorna den här vintern och njuter av den kortvariga värmen, men nästa vinter då? Och vintern efter den?
Ett generellt stöd ökar efterfrågan så priset blir lika högt som utan stödet. Det blir ju inte mer av subventionen.
Vi kissade på oss när våra politiker fick för sig att ta död på de ekonomiska förutsättningarna för att driva kärnkraften vidare… allt efterföljande är bara lättare inkontinensproblemJanneJanne123 skrev:
Tycker självklart att elpriserna inte ska tvinga folk från hus och hem, men samtidigt känns det så otroligt fel att använda en så stor del av pengarna som skulle användas till att bygga oss bort från det här problemet. Kunde man iallafall inte ha presenterat någon form av mer långsiktig lösning tillsammans med denna panikåtgärd, känns som att vi kissar i byxorna den här vintern och njuter av den kortvariga värmen, men nästa vinter då? Och vintern efter den?
Uppförandekodex för de producenter som vill koppla in sig på vårt nät? En av punkterna skulle kunna vara -du ska inte vara oändlig och orimligt girigJanneJanne123 skrev:
Tycker självklart att elpriserna inte ska tvinga folk från hus och hem, men samtidigt känns det så otroligt fel att använda en så stor del av pengarna som skulle användas till att bygga oss bort från det här problemet. Kunde man iallafall inte ha presenterat någon form av mer långsiktig lösning tillsammans med denna panikåtgärd? Känns som att vi kissar i byxorna den här vintern och njuter av den kortvariga värmen, men nästa vinter då? Och vintern efter den?
Imponerande och roligt projekt, kollade andra tråden, vem vet, det kanske blir strömavbrott och då kommer du att känna stor tillfredsställelse när du drar igång prylarna!M Martin Lundmark skrev:Hej noone70
Eftersom jag tittar på att klara upp till en veckas strömavbrott så tror jag inte att ” UPS och powerstations” är det optimala, i alla fall inte för mig. Se här och följande sidor;
[länk]
Elverket är backup för batterisystemet och förlänger driftstiden.
Jag testar och modifierar ständigt min anläggning. Jag klarar flera dagars strömavbrott om det skulle ske denna vinter, men eftersom jag bor långt norrut ”där vi har överskott” för närvarande, så har jag en flerårsplan där jag succesivt lär mig och testar olika lösningar.
Jag kör efter devisen ”tar man med paraplyet då regnar det inte”.![]()
"vörda" Undrar du fortfarande om jag har svårt att läsa, eller kan det vara så att du är lite dålig på att kolla vad du skriver ibland?D Daniel 109 skrev:
För ett år sedan hade jag nog delat åsikten att alla ställen värda att bygga vattenkraft på i södra Sverige är utbyggda, men med den här sommarens priser tror jag att det kan finnas flera vattendrag värda att fundera på om de skulle vara lönsamma att ta mer kraft ur.
Hur ska vi kunna ha mer vindkraft om vi inte har mer reglerkraft och baskraft som håller frekvensen? , kan inte ändrade vattendommar och större variation i vattenmagasinen vara värt att fundera på?
I våra trakter(Östergötland) kanske Motalaström, Boren, Norrbysjön, Roxen och Glan borde tillåtas att ha lägre lägsta nivå än nu för att slippa återstarta oljeeldad reservkraft i Stenungsund. Om det är lämpligt att ha en högre högsta nivå i vattenmagasinen jag nämnde eller om det innebär för stor risk för bostäder och infrastruktur vet jag inte.
Om frånluften håller den temp så är det så kallt i huset och alltså har alla vattenledningar frusit.L Labbeliten skrev:
Avluften skulle dock kunna vara så kall, men jag betvivlar att det finns nån fvlp som sänker den så mycket.