M Martin Lundmark skrev:
Hej Kilrain

Det är absolut inte för sent att börja tänka på förberedelser för eventuella strömavbrott, men det är nog bråttom. Det är även viktigt att man har tid och möjlighet att testa att den utrustning man köper, kan driva den utrustning som man anser skall fungera, vid ett strömavbrott.

För att kontrollera att den 12/230 V inverter jag har, klarar av att starta och driva ett antal kyl- och frysar, så har jag bl.a. genomfört ett test i ca tre dagar.
[länk]

Men man får även tänka på att priserna stiger även på alternativa bränslen som ved, pellets och utrustning som elverk.

I september 2021 kunde du köpa ett Honda EU22i elverk, för under 13 000 kr. I början på januari i år kostade, enligt ”prisjakt” elverket 13 990 kr idag verkar du få betala 17 490 kr för samma elverk.
Ett Champion CPG4000E1-EU-SC kostade enligt prisjakt 4 616 kr i november 2021, idag kostar samma elverk 5 495 kr
Ett AL-KO 2500-C kostade enligt prisjakt 3 495 kr i oktober 2021, idag kostar samma elverk 3 695 kr.

I morgon kan elverken vara restnoterade....
Annars finns det ju UPS och powerstations som ett alternativ
 
J JohanLun skrev:
Nja, exportdelen lär inte få del av pristaket.

Timpris för alla, bidrag bara till privatpersoner.

Bra är det inte, men inte katastrof. Men det blir en överföring till alla privatägda kraftbolag.
Inte en katastrof ? Det som är på väg att hända är vad som tidigare bara inträffade i u-länder och bananrepubliker
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Annars finns det ju UPS och powerstations som ett alternativ
Hej noone70

Eftersom jag tittar på att klara upp till en veckas strömavbrott så tror jag inte att ” UPS och powerstations” är det optimala, i alla fall inte för mig. Se här och följande sidor;
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476

Elverket är backup för batterisystemet och förlänger driftstiden.

Jag testar och modifierar ständigt min anläggning. Jag klarar flera dagars strömavbrott om det skulle ske denna vinter, men eftersom jag bor långt norrut ”där vi har överskott” för närvarande, så har jag en flerårsplan där jag succesivt lär mig och testar olika lösningar.

Jag kör efter devisen ”tar man med paraplyet då regnar det inte”.:)
 
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Tycker självklart att elpriserna inte ska tvinga folk från hus och hem, men samtidigt känns det så otroligt fel att använda en så stor del av pengarna som skulle användas till att bygga oss bort från det här problemet. Kunde man iallafall inte ha presenterat någon form av mer långsiktig lösning tillsammans med denna panikåtgärd? Känns som att vi kissar i byxorna den här vintern och njuter av den kortvariga värmen, men nästa vinter då? Och vintern efter den?
 
  • Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
Ett generellt stöd ökar efterfrågan så priset blir lika högt som utan stödet. Det blir ju inte mer av subventionen.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tycker självklart att elpriserna inte ska tvinga folk från hus och hem, men samtidigt känns det så otroligt fel att använda en så stor del av pengarna som skulle användas till att bygga oss bort från det här problemet. Kunde man iallafall inte ha presenterat någon form av mer långsiktig lösning tillsammans med denna panikåtgärd, känns som att vi kissar i byxorna den här vintern och njuter av den kortvariga värmen, men nästa vinter då? Och vintern efter den?
Vi kissade på oss när våra politiker fick för sig att ta död på de ekonomiska förutsättningarna för att driva kärnkraften vidare… allt efterföljande är bara lättare inkontinensproblem
 
  • Gilla
  • Arg
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tycker självklart att elpriserna inte ska tvinga folk från hus och hem, men samtidigt känns det så otroligt fel att använda en så stor del av pengarna som skulle användas till att bygga oss bort från det här problemet. Kunde man iallafall inte ha presenterat någon form av mer långsiktig lösning tillsammans med denna panikåtgärd? Känns som att vi kissar i byxorna den här vintern och njuter av den kortvariga värmen, men nästa vinter då? Och vintern efter den?
Uppförandekodex för de producenter som vill koppla in sig på vårt nät? En av punkterna skulle kunna vara -du ska inte vara oändlig och orimligt girig
 
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej noone70

Eftersom jag tittar på att klara upp till en veckas strömavbrott så tror jag inte att ” UPS och powerstations” är det optimala, i alla fall inte för mig. Se här och följande sidor;
[länk]

Elverket är backup för batterisystemet och förlänger driftstiden.

Jag testar och modifierar ständigt min anläggning. Jag klarar flera dagars strömavbrott om det skulle ske denna vinter, men eftersom jag bor långt norrut ”där vi har överskott” för närvarande, så har jag en flerårsplan där jag succesivt lär mig och testar olika lösningar.

Jag kör efter devisen ”tar man med paraplyet då regnar det inte”.:)
Imponerande och roligt projekt, kollade andra tråden, vem vet, det kanske blir strömavbrott och då kommer du att känna stor tillfredsställelse när du drar igång prylarna!
 
D
N noone70 skrev:
Vi kissade på oss när våra politiker fick för sig att ta död på de ekonomiska förutsättningarna för att driva kärnkraften vidare… allt efterföljande är bara lättare inkontinensproblem
Du är felinformerad, eller har valt info från dålig källa.
 
  • Haha
noone70
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Du är felinformerad, eller har valt info från dålig källa.
Hur menar du? Effektskatten va väl inge vidare men drog in pengar en liten stund...
 
D Daniel 109 skrev:
Alla ställen som är vörda att bygga på är utbyggda i södra Sverige.
"vörda" Undrar du fortfarande om jag har svårt att läsa, eller kan det vara så att du är lite dålig på att kolla vad du skriver ibland?

För ett år sedan hade jag nog delat åsikten att alla ställen värda att bygga vattenkraft på i södra Sverige är utbyggda, men med den här sommarens priser tror jag att det kan finnas flera vattendrag värda att fundera på om de skulle vara lönsamma att ta mer kraft ur.
Hur ska vi kunna ha mer vindkraft om vi inte har mer reglerkraft och baskraft som håller frekvensen? , kan inte ändrade vattendommar och större variation i vattenmagasinen vara värt att fundera på?

I våra trakter(Östergötland) kanske Motalaström, Boren, Norrbysjön, Roxen och Glan borde tillåtas att ha lägre lägsta nivå än nu för att slippa återstarta oljeeldad reservkraft i Stenungsund. Om det är lämpligt att ha en högre högsta nivå i vattenmagasinen jag nämnde eller om det innebär för stor risk för bostäder och infrastruktur vet jag inte.
 
  • Gilla
Kocodelux
  • Laddar…
D djac skrev:
Du är felinformerad, eller har valt info från dålig källa.
Så effektskatten är bara hittepå?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Elmätarna behöver också bytas för att klara mätning per kvart då timpris snart kommer bli kvartpris.
Länk till det.
 
L Labbeliten skrev:
Om frånluften i systemet är -10 grader eller ända ner till -15, mha en stark
Om frånluften håller den temp så är det så kallt i huset och alltså har alla vattenledningar frusit.
Avluften skulle dock kunna vara så kall, men jag betvivlar att det finns nån fvlp som sänker den så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.