J JockeHX skrev:
"Det blir inte större momsintäkter bara för att elpriset stiger." Eh jo?

Imorse kostade elen 4 öre utan skatter och avgifter. Med skatt och avgifter var det 10 öre.

Men i skrivande stund är det 281 öre utan och 356 öre med.

Ta en titt på dessa siffror en gång till och fundera.
Höjda elpriser förändrar konsumtionsmönster. Folk lägger pengar på el i stället för t.ex. kläder. Högre momsintäkt på el, lägre momsintäkter på kläder (och typ allt annat). I slutändan blir det ingen skillnad, eller mycket liten skillnad.
 
D Daniel 109 skrev:
Ju högre priset blir desto större incitament att minska förbrukningen. Jag säger inte att incitamentet att spara försvinner med bidraget, men det blir definitivt mindre.
Det blir inte mindre utifrån hur alla reagerade förra vintern. Det kommer bli värre i år och nästa år och förmodligen många år framöver, oavsett pristak. Så incitamentet blir inte mindre kommande tiden.

Skillnaden med pristak är att inte så många behöver lämna sina hem under processen att de minskar sin förbrukning. Det finns ingen rimlig chans att alla hinner uppgradera sina fastigheter under denna akuta fas. Inte alla har råd heller.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Höjda elpriser förändrar konsumtionsmönster. Folk lägger pengar på el i stället för t.ex. kläder. Högre momsintäkt på el, lägre momsintäkter på kläder (och typ allt annat). I slutändan blir det ingen skillnad, eller mycket liten skillnad.
Aha du menar så. Vi kan dra den pucken lite längre, klädbutiken går i konkurs för alla la sina pengar på el, folk förlorar sina jobb, vi går in i lågkonjunktur och staten får extremt mycket mindre intäkter pga lågkonjunkturen.

Men momsen är bara en del i det hela. Kapacitetsavgifterna som Svenska Kraftnät drar in nu vilket var under 2,5 miljarder varje år för nätutbyggnad var 21 miljarder förra året och till nyår har de dragit in 100 miljarder. Det täcker mer än väl alla pristak som kan kommas på. Moderaterna ville använda dessa pengar nästa år på ett eller annat sätt som jag förstår det. Ingen aning hur men vi får se.
 
  • Gilla
Zlatje och 2 till
  • Laddar…
Det är pengar som ska gå till nätutbyggnad. Jag är tveksam till att EU godkänner att de används till subventioner. Men det behöver man ju inte bry sig om när man är i opposition.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är pengar som ska gå till nätutbyggnad. Jag är tveksam till att EU godkänner att de används till subventioner. Men det behöver man ju inte bry sig om när man är i opposition.
Det är rätt många länder som nu struntar i EU, så jag tror inte det blir ett problem. Svenska Kraftnät kommer aldrig kunna spendera de pengarna även om de ville. Du kanske i hemlighet hoppas på att de ska köpa dina oxfiléer?
 
J JohanLun skrev:
Ja, jag håller med om att folk inte ska behöva flytta pga elräkningarna.

Men jag tycker också att folk kan få tvingas dra åt svångremmen och kanske ta tåget istället för SUVen, stänga av poolen och spabadet, dra ned till 18 grader i de flesta rum osv... Om de inte har marginal nog i sin ekonomi att klara det så har de levt över sin förmåga. De senaste 20 åren har mestadels varit curlingår när de som tagit stora risker belönats genom låga räntor, stigande fastighetspriser och löjligt låga priser på varor importerade från lågprisländer. Alla som kan bör försöka ha vissa marginaler i sin ekonomi. Men visst, om elen kostar 150.000 istället för 20.000 kombinerat med att även räntan för huslånet dubblas och maten blir 50% dyrare, den marginalen har inte jag heller. Men jag är ändå beredd att göra vad jag kan för att dra ned förbrukningen så mycket jag kan med en förhoppningsvis inte för stor komfortminskning.

Sen kan det finnas ensamstående och pensionärer som sitter i en villa med små marginaler utan spabad och SUV som verkligen inte klarar detta, som jag absolut tycker ska få bidrag.
Vi har ju redan ett system för att hjälpa människor som har begränsade ekonomiska resurser, hittas i socialtjänstlagen, ekonomiskt bistånd, mera känt som "Försörjningsstöd".

Det absolut snabbaste (och i mitt tycke, bästa) sättet att stödja hushåll som drabbas av höga elräkningar är genom att lägga det på kommunernas (socialtjänstens) bord, och göra det till en hyfsat enkel process där man bortser från vissa av de vanliga kraven på att (inte) äga fast egendom och tex. bilar, men ända behåller den genomlysning av ekonomin som man gör inför beslut om ekonomiskt bistånd. Det gör att man behåller en liten "barrier to entry", men ändå når de som faktiskt är utsatta.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vi har ju redan ett system för att hjälpa människor som har begränsade ekonomiska resurser, hittas i socialtjänstlagen, ekonomiskt bistånd, mera känt som "Försörjningsstöd".

Det absolut snabbaste (och i mitt tycke, bästa) sättet att stödja hushåll som drabbas av höga elräkningar är genom att lägga det på kommunernas (socialtjänstens) bord, och göra det till en hyfsat enkel process där man bortser från vissa av de vanliga kraven på att (inte) äga fast egendom och tex. bilar, men ända behåller den genomlysning av ekonomin som man gör inför beslut om ekonomiskt bistånd. Det gör att man behåller en liten "barrier to entry", men ändå når de som faktiskt är utsatta.
Pensionärer och ensamstående är mest utsatta i denna energikris och ni vill skicka dem till socialen. Vad är det med er? Politikerna har skapat denna skit och får faktiskt ta sitt ansvar genom att inte skicka folk till socialen. Herregud.
 
  • Gilla
Bangan och 7 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Om du slutar köpa oxfilen för att ha råd med elräkningen bli skillnaden i moms obefintlig.
Är du en sådan som vid varje månad gör av med exakt vad du fick i lön på varor/tjänster med exakt samma moms? Om så är fallet stämmer din beräkning annars inte.
 
J JockeHX skrev:
Pensionärer och ensamstående är mest utsatta i denna energikris och ni vill skicka dem till socialen. Vad är det med er? Politikerna har skapat denna skit och får faktiskt ta sitt ansvar genom att inte skicka folk till socialen. Herregud.
Har du ett bättre förslag?

Jag kan föv. inte riktigt förstå denna negativitet mot "socialen", att vi har ett sånt skyddsnät för de utsatta i samhället är något att vara stolt över.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du ett bättre förslag?

Jag kan föv. inte riktigt förstå denna negativitet mot "socialen", att vi har ett sånt skyddsnät för de utsatta i samhället är något att vara stolt över.
Som tur är kommer en temporär lösning på plats oavsett vilken regering vi får så att pensionärer eller ensamstående inte måste flytta från sina hem eller sälja av allt de äger och har för att de ska få pengar från socialen.

Mer än så vill jag inte diskutera med de som vill att folk flyttar från sina hus och hem samt säljer av allt det de har för att få hjälp från socialen i denna energikris. Det om något kommer skynda på processen där folk slutar stödja Ukraina för att de vill att Ryssland ska få gasen att flöda igen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Pensionärer och ensamstående är mest utsatta i denna energikris och ni vill skicka dem till socialen. Vad är det med er? Politikerna har skapat denna skit och får faktiskt ta sitt ansvar genom att inte skicka folk till socialen. Herregud.
Det är många fler än pensionärer och ensamstående som är mest utsatta. Sjuka, arbetslösa (som kommer öka lavinartat framöver), studerande...ja, alla som inte har en stabil och hög inkomst utan allt för stora lån.

De missunsamma, som pekar på välbeställda som har varmt hemma och kanske en badtunna, inser inte att allt hänger ihop. Blir uppvärmingskostnaden för det stora huset för hög för ägaren tvingas denne försöka sälja på en kraschad bostadsmarknad. Kanske går det inte ens att sälja huset och då uppstår risken för personlig konkurs. Då kan den missunsamme kanske le i mjugg...men kommer inte undan att via skattsedeln betala för skuldsanering, ekonomiskt stöd för de som drabbats av den här krisen.

Ingen vinner på att folk (inte ens de "rikingar" som den missunsamme provoceras av) hamnar i ekonomisk kris. Det kanske initialt kan kännas varmt och skönt i byxan när man kissar ned sig...men den känslan övergår snabbt i obehag.
 
  • Gilla
mickewest och 3 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Som tur är kommer en temporär lösning på plats oavsett vilken regering vi får så att pensionärer eller ensamstående inte måste flytta från sina hem eller sälja av allt de äger och har för att de ska få pengar från socialen.

Mer än så vill jag inte diskutera med de som vill att folk flyttar från sina hus och hem samt säljer av allt det de har för att få hjälp från socialen i denna energikris. Det om något kommer skynda på processen där folk slutar stödja Ukraina för att de vill att Ryssland ska få gasen att flöda igen.
Svårt med läsförståelsen?

Jag skrev att man bör undanta detta stöd från de vanliga kraven om att man inte får äga fast egendom eller tex. bilar (kraven skiljer från kommun till kommun).

Ja, det finns ett visst stigma kring att "gå till socialen" men om alternativet är att inte kunna betala elräkningen (och då faktiskt förlora hus eller få sälja av allt man har) så hade jag gjort det utan att blinka. Helikopterpengarna som vi testade förra året är ett betydligt sämre alternativ.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Moderaterna vill eg. införa "takpris" på el, enligt norsk modell. Detta kommer att styra konsumenterna mot "rörliga" avtal, eftersom staten trätt in som garant för höga elpriser. Vem skulle ogilla detta?

Energiåtgången kommer att öka, och drivkraften för innbesparingar och energiförbättringar försvinner.

I nästa moment kommer moderaterna (antagligen) att föreslå statlig garanti mot höga låne-räntor. Även här så gynnas folk som byggt för miljoner med lånade pengar, självklart till "rörlig" ränta.

Sosseriet kommer att hitta på ett eget förslag för det är ju valår.
Det blir ju så när politiker är inne och pillar i saker de ska hålla sina tassar borta i från
Marknaden skötte sig bra fram till Reinfeldt(tror jag) införde effektskatten, sen var sossarna inne och höjde den + att de subventionerade sol och vindkraft… och nu har vi ett system som behöver bidrag för att det inte ska driva folk i konkurs.
 
D Daniel 109 skrev:
Ju högre priset blir desto större incitament att minska förbrukningen. Jag säger inte att incitamentet att spara försvinner med bidraget, men det blir definitivt mindre.
Har du någon som helst vetenskaplig grund för ditt påstående?

om folk lägger alla sina pengar på bränsle till bilen, räntekostnader och elräkningar, hur ska de då spara kapital till att köpa elbil, tilläggsisolera eller investera i en (bättre) värmepump?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Svårt med läsförståelsen?

Jag skrev att man bör undanta detta stöd från de vanliga kraven om att man inte får äga fast egendom eller tex. bilar (kraven skiljer från kommun till kommun).

Ja, det finns ett visst stigma kring att "gå till socialen" men om alternativet är att inte kunna betala elräkningen (och då faktiskt förlora hus eller få sälja av allt man har) så hade jag gjort det utan att blinka. Helikopterpengarna som vi testade förra året är ett betydligt sämre alternativ.
Sorry, läste lite för snabbt. Socialen är fortfarande fel väg att gå, alldeles för många kommer få problem i vinter om inget görs, och det finns inte tillräckligt med biståndshandläggare till att hantera det. Du är ute efter att rätt personer ska få bidrag och det finns nog inget enkelt sätt som är tillräckligt snabbt. Att genomlysa en persons ekonomi tar lång tid och görs inte i en handvändning. Vidare så med vinterns priser finns stor risk att även de som klarar av prischocken men knappt kommer dra ner all övrig konsumtion och utlösa en djup lågkonjunktur. Jag tror ett pristak ändå är en bra väg att gå men kanske ha något övre tak på antalet kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.