D Daniel 109 skrev:
Det kommer inte att hända.
Du är hela tiden väldigt säker på dina åsikter, du lyckas verkligen leva upp till din titel.(y);)

N Niclas8811 skrev:
Här hemma i Sverige är det många industrier som inte kunnat etablera sig på grund av effektbrist. Pågen i Malmö, Bender i Uddevalla för att ta två exempel. Många jobb som försvinner från Sverige.

Detta är styrande politikers fel men i grund och botten de svenskars fel som röstat fram nötterna.
Det är ju vad MP vill, de har ju som mål att vi ska gå bort från att vara ett konsumtionssamhälle till… ja vad vet de nog inte

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Nej, så kan du inte resonera.
De va konstigt...
När det i media nämndes att Polen önskade mer el och Karshamn startade så kollade jag Svk sida och just då brutto importerade Sverige, så det beror nog på hur man vill se det.

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
MultiMan
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är de som är ansvariga för driften som har varnat för att risken har ökat. Men det handlar fortfarande om en liten risk för mindre bortkopplingar. Många tycks ju tro att de regelbundet ska bli bortkopplade i vinter. Det kommer inte att hända. Sannolikt kommer inget att hända alls. Om något händer så är det inte i närheten av de scenarier som snurrar runt på diverse forum.
Varför skulle jag lita på dig? Sitter du i beslutsfattande position?

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
N noone70 skrev:
en risk som tidigare var obefintlig
Nej, men låg.
Frågan man måste ställa sig är vad det är värt att sänka risken från väldigt låg till lite mindre än väldigt låg. Det blir väldigt dyrt att minska en redan låg risk.

D Daniel 109 skrev:
Nej, men låg.
Frågan man måste ställa sig är vad det är värt att sänka risken från väldigt låg till lite mindre än väldigt låg. Det blir väldigt dyrt att minska en redan låg risk.
Enligt vem?
En hemförsäkring är dyrt, risken att huset brinner ner är mycket låg
Ska jag skippa att ha hemförsäkring?

• Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
D
N Niclas8811 skrev:
Här hemma i Sverige är det många industrier som inte kunnat etablera sig på grund av effektbrist. Pågen i Malmö, Bender i Uddevalla för att ta två exempel. Många jobb som försvinner från Sverige.

Detta är styrande politikers fel men i grund och botten de svenskars fel som röstat fram nötterna.
Det blandas friskt, detta är brister i de lokala spridningsnäten, som är helt privata.

N noone70 skrev:
Enligt vem?
En hemförsäkring är dyrt, risken att huset brinner ner är mycket låg
Ska jag skippa att ha hemförsäkring?
En hemförsäkring minskar inte risken att huset brinner ner. Så det är verkligen att jämföra äpplen och bananer.

D Daniel 109 skrev:
En hemförsäkring minskar inte risken att huset brinner ner. Så det är verkligen att jämföra äpplen och bananer.
det handlar om om risk. Risk för brand eller risk för systemkollaps…

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
N Niclas8811 skrev:

Men vilka ska vi rösta på?
Vänsterpolitikerna som drev högerpolitik och lät kapitalismen styra elpriset blev ju fel.
Vi ska ska alltså hitta nå blåblodiga på högersidan som vill driva kommunist politik med lågt elpris åt alla utan kommersiell styrning?
Ja alltså jag hör ju vad ni säger men det blir min själ inte lätt...

• Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
det handlar om om risk. Risk för brand eller risk för systemkollaps…
Nej. Till att börja med är det inte risk för system kollaps vi pratar om. Det handlar om mindre tillfälliga frånkopplingar.

En försäkring påverkar inte risken alls.

• Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
D
B Bjober skrev:
Vänsterpolitikerna som drev högerpolitik och lät kapitalismen styra elpriset blev ju fel.
Vi ska ska alltså hitta nå blåblodiga på högersidan som vill driva kommunist politik med lågt elpris åt alla utan kommersiell styrning?
Du har sett ljuset kan jag se! ;)

Politikerna ska hållas långt från tekniken och all planering, de ska bara fokusera på det de kan lösa (som de därför undviker), marknadsarrangemangen, detta är ju den kluriga biten och det är också dessa som skapar de höga priserna.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Väldigt oklart. framförallt i korta loppet. Men kärnkraft måste till för att vi ska bli oberoende av import så något parti som står upp för kärnkraften är mitt stalltips. Om ni hör partier prata om att vätgas är ett alternativ till kärnkraft, välj bort dessa omedelbart.

• Gilla
Emanuel01 och 3 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Väldigt oklart. framförallt i korta loppet. Men kärnkraft måste till för att vi ska bli oberoende av import så något parti som står upp för kärnkraften är mitt stalltips. Om ni hör partier prata om att vätgas är ett alternativ till kärnkraft, välj bort dessa omedelbart.
Varför är import av el så dåligt?

Vi är ju vana vid att nästan allt annat är importerat, eller beroende av importerade komponenter, det är ju ingen som höjer på ögonbrynen över det?

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Varför är import av el så dåligt?

Vi är ju vana vid att nästan allt annat är importerat, eller beroende av importerade komponenter, det är ju ingen som höjer på ögonbrynen över det?
Inom kort kommer vi se hur omvärlden förvandlas till protektionistisk vad gäller elförsörjningen. Norge diskuterar redan nu hur de kommer exportera mindre. Vi lär säkert göra likadant. Tyskland kommer dammsuga upp all export till höga priser. Danskarna kommer bli ursinniga med sin sköna vindpark när det inte blåser.

Vi kan ju återkomma till denna punkt efter vinter så får vi återuppta diskussionen hur viktigt det är med att vara oberoende av andra vad gäller elförsörjningen.

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.