245 151 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Varför skulle någon med fast elpris dra ner på sin förbrukning. Vad som händer är att man blir tvungen att göra rullande nersläckningar. Det innebär att man stänger av några områden i några timmar sedan stänger man ner andra områden och det första får tillbaka sin el. Men värmer man sitt hus med el så får ju aggregatet jobba så mycket hårdare när väl får tillbaka strömmen för att ta igen den nerkylningen som inträffade innan.D Daniel 109 skrev:
Vi har dessutom redan sådannaD Daniel 109 skrev:
Allt blir värme och jag hoppas att ingen påstår motsatsen. Men det finns fler saker att beakta. För det första. Behövs det värme just där och då? Om inte så har man värmt i onödan och alltså gjort av med el som man kanske kunnat undvika. För det andra. Värms huset med elvärme? Om inte så kanske den värmen blev dyrare än om man låtit husets värmesystem sköta värmen.C cbrolin skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 784 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 784 inlägg
Det är så man splittrar samhällen. Det måste man säga att regeringarna sedan 2014 varit mästare på.Johan1975z skrev:
Utöver att denn inte kan producera varmvatten och värme samtidigt. Så verkar den dessutom bara ge varmvatten 40C. Så el tillskott ärN Nikorasu skrev:I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:
1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).
Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.
2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.
3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.
4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.
5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.
Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.
Vad har jag missat?
Nog ett måste där.
Därför att här i Sollentuna har vi en debitering förutom fastpris på hur mycket man topp förbrukar under tiden 7 - 17 under månaden och det är runt en hundring per KWH.C cbrolin skrev:Varför skulle någon med fast elpris dra ner på sin förbrukning. Vad som händer är att man blir tvungen att göra rullande nersläckningar. Det innebär att man stänger av några områden i några timmar sedan stänger man ner andra områden och det första får tillbaka sin el. Men värmer man sitt hus med el så får ju aggregatet jobba så mycket hårdare när väl får tillbaka strömmen för att ta igen den nerkylningen som inträffade innan.
Hej tack för ditt svar, men i mina 56 öre är allt inräknat. Ingenting tillkommer! Se bild.C cbrolin skrev:Grattis till ditt avtal!
Och bra frågor.
Det är bara den första siffran du kan påverka om du inte är beredd att flytta.
Vet inte vad andra lägger in i sina siffror, men det är ointressant för de flesta att addera båda eftersom siffrorna då inte blir jämförbara eftersom överföringen kostar olika.
Sen är ju nästa fråga om den första siffran innehåller skatt plus moms eller inte. Och huruvida det finns fasta kostnader vid sidan av.
Själv lyckades jag bara få till ett fyraårigt avtal på lite drygt 100 öre/kWh. Minns inte om det var några fasta avgifter utöver det.
Edit: kollade upp min faktura:
76,60 öre/kWh exkl moms vilket ger 95,75 öre/kWh inkl moms.
Fast avgift 315 kr/år eller 4,44 öre/kWh med min uppskattade förbrukning så totalt 100,19 öre/kWh. Så jag mindes ganska rätt.
Så det kan inte vara vettigt att starta ett kraftverk i södra sverige?D Daniel 109 skrev:
4,33 kr kWh (inkl allt) i juli talar ju för att det är uppåt väggarna.
Men södra sverige ska inte få samma förmåner som norra för ett misstag vänstersidan gjorde såklart =)
Intressant att du svarar via PM istället för i tråden. Svårdiskuterat då.Johan1975z skrev:
Hursomhelst: Din källa från Samnytt säger ju att det är ett tilläggsbidrag om maximalt 1325 kronor som gäller fram till sista december. En liten bit från dina 8000 kronor från juli och framåt. Känner du att du slirar lite på sanningen här?
Jo, det kan det vara. Men det är ju på grund av exporten. Inte den påstådda effektbristen i Sverige.Rkarlsson skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 267 inlägg
Som många här säger, en intressant tråd.
Bor i område 3, ute på landet, bergvärme, bara ledbelysning, ca 22° inne, avskyr att frysa.
elfakturan i januari låg på 11000 spänn, inte så kul, men bara att tugga i sig, och jo, kan inte dra ner på så mycket mer. Jo, det blev en hel del motorvärmare/kupevärmare då i januari, ca -10 i snitt ute dygnet runt.
Kör tvätt/tumlare och diskmaskin när det enligt spot är låga priser. Alltså inte enbart på nätterna.
T.ex just nu när jag skriver, så är spotpriset enligt mitt elbolag 3 öre fram till ca kl 17 då går det upp till ca 14-15 öre, sedan går det ner igen ca 3-4 öre igen.
Enligt appen elen, ska spotpriset ligga på ca 5,54 öre, fram till i morgon eftermiddag.så det stämmer inte, men vadå, diffar på 2 öre, vem bryr sig.
Vi har lite belysning på nattetid, för där vi bor, finns ingen gatbelysning, så när det är mörk ute, då är det mörk också, det blir kolsvart, men eftersom vi bara har led, 7 lampor inne, och två ute vid garaget nattetid, så drar det totalt bara ca 30 gamla watt per natt.
Vi kör smartsystem med all led och övriga elkomponenter så långt det är möjligt.
Men att jaga el ören hit och dit håller vi inte på med, då riskerar man bara att bli dumsnål i slutändan.
Att t.ex dra ner så mycket på sina elkostnader inomhus, så att man funderar på att alla nog sover i samma rum, måste klä på sig extra tröjor, raggsockor/tofflor, stänga rum, bara köra alla maskiner samtidigt nattetid mellan några få timmar, och så vidare, Brukar kunna straffa sig i slutet.
Visst förstår jag att alla som bor i södra sverige, har det tuffare med sina elpriser, men man får kanske tänka lite bredare ibland också. Mycket därför också som vi inte tänker skaffa någon elbil ännu på några år.
Däremot kan det bli solceller istället, men det är så jäkla dyrt fortfarande, tar lång tid innan det är betalt.
Bor i område 3, ute på landet, bergvärme, bara ledbelysning, ca 22° inne, avskyr att frysa.
elfakturan i januari låg på 11000 spänn, inte så kul, men bara att tugga i sig, och jo, kan inte dra ner på så mycket mer. Jo, det blev en hel del motorvärmare/kupevärmare då i januari, ca -10 i snitt ute dygnet runt.
Kör tvätt/tumlare och diskmaskin när det enligt spot är låga priser. Alltså inte enbart på nätterna.
T.ex just nu när jag skriver, så är spotpriset enligt mitt elbolag 3 öre fram till ca kl 17 då går det upp till ca 14-15 öre, sedan går det ner igen ca 3-4 öre igen.
Enligt appen elen, ska spotpriset ligga på ca 5,54 öre, fram till i morgon eftermiddag.så det stämmer inte, men vadå, diffar på 2 öre, vem bryr sig.
Vi har lite belysning på nattetid, för där vi bor, finns ingen gatbelysning, så när det är mörk ute, då är det mörk också, det blir kolsvart, men eftersom vi bara har led, 7 lampor inne, och två ute vid garaget nattetid, så drar det totalt bara ca 30 gamla watt per natt.
Vi kör smartsystem med all led och övriga elkomponenter så långt det är möjligt.
Men att jaga el ören hit och dit håller vi inte på med, då riskerar man bara att bli dumsnål i slutändan.
Att t.ex dra ner så mycket på sina elkostnader inomhus, så att man funderar på att alla nog sover i samma rum, måste klä på sig extra tröjor, raggsockor/tofflor, stänga rum, bara köra alla maskiner samtidigt nattetid mellan några få timmar, och så vidare, Brukar kunna straffa sig i slutet.
Visst förstår jag att alla som bor i södra sverige, har det tuffare med sina elpriser, men man får kanske tänka lite bredare ibland också. Mycket därför också som vi inte tänker skaffa någon elbil ännu på några år.
Däremot kan det bli solceller istället, men det är så jäkla dyrt fortfarande, tar lång tid innan det är betalt.
Jaha, men det har inte jag här i elområde 3. Jag har fast elpris i fyra år till 100,19 öre/kWh. Förbrukar jag mer blir det lägre pris per kWh. Så kallad mängdrabatt, visserligen marginellt men ändå.L Lars51 skrev: