Danielhallgren Danielhallgren skrev:
På vintern?
Ja det är billigare att torka tvätten på lina utomhus än i torkskåp även på vintern. Men det lär ta tid.

Danielhallgren Danielhallgren skrev:
På vintern?
Det tar längre tid men tvätten torkar faktiskt även om den är djupfryst.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
Hej! Du har inte funderat på att låsa ditt rörliga pris till ett fast pris? Var inga problem att låsa för ca 80 öre/kWh i vintras när det bar iväg på det rörliga priserna. Känns som man slipper hela ditt trixande då, men jag kanske är lite för bekväm av mig.

Lycka till!

• Haha
Attitudeswe
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Japp, det är det jag är igång med nu, för att pröva upplägget. Varmvattnet är kollat, det funkar fint med 4h värmning per dygn. Klurigare att test golvvärmen, jag försöker dra upp pannan Max, men är inte säker på att jag kan få den att dra hela dess 6.5kW nu i augusti.
Blir det inte skillnad när allt ska börja och det har varit 10 minus och snålblåst några dygn?

D Daniel 109 skrev:
Om vi tar ett av de siste exemplen. KD som vill öppna upp PUK registren för att lösa olösta skjutningar. Där har man ju gärningsmännen tillgängliga. Men inga DNA bevis från brotten.

Eller från den andra kanten V, som vill stoppa frihandeln. Vilket i så fall kräver att vi lämnar EU. Men det nämner de inte.

Eller varför inte S genomförda elbidrag som medförde att det lönade sig att bränna el för vissa. Eller tusenlappen till alla bilägare, som M stoppade för att de ville göra samma sak på ett annat sätt så att fläsket skulle komma från dem i stället.

Allt riktigt dåliga förslag från alla kanter på den politiska skalan.
Jag ser inga som helst problem med de lägger sådana förslag(även om jag håller med om att nästan alla de exempel du angav är urbota korkade), men det är en del av den demokratiska processen.

Men man kan vända på det, hur många förslag och varningar om invandring (som nu i efterhand nästan alla partier ställer sig bakom) från ett visst parti har inte avfärdats som populism? Om man lyssnat på dem hade vi inte haft så mycket problem med ”utsatta områden”

Eller att V drev igenom höjda pensioner för pensionärer? Det om något är populism, men bra populism… enligt min åsikt, trots att jag politiskt är långt till höger och så torr konservativ att det är eldningsförbud i närheten av mig

Hela poängen med demokrati är ju att folket ska bestämma och att då kalla politiska förslag läggs för att tilltala väljarna för ”populism” är bara kontraproduktivt.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag tror det är svårt att hitta en riktig konsensus om vad ordet betyder. Låt oss ta ett exempel.

En politiker säger saker som många vill höra oavsett om det är möjligt att genomföra. Tar politiska poäng med orimliga löften. Är det populism? Är det något fel med det?

Vad innebär populism för dig?
Tror jag försökte förklara mig i föregående inlägg

B
Läser många trådar om elpriserna, men blir aldrig riktigt klar över om folk jämför ”äpplen och päron”. Tacksam om någon kan göra klart för mig hur man ska räkna/jämföra. Vilka saker ska man ta med när räknar fram sitt elpris?

Jag hörde talas om att man hade rätt att teckna om avtal tidigare om man betalade mellanskillnaden (det belopp som elföretaget förlorar fram tills dess avtalet skulle gått ut) som en engångssumma. Alltså frågade jag om vi kunde göra så. Märkte att elpriserna var på väg att gå upp och ville säkra upp ett hyfsat avtal.

Mitt tidigare avtal var 53 öre och skulle gå ut 2021-12-06. Trots att jag var villig att betala för perioden mellan 2021-08-06–2021-12-06, fick jag ett ännu bättre deal. Elföretaget sa att de gick med på att teckna ett nytt avtal 2021-08-06 och som skulle börja gälla från 2021-12-06, UTAN att jag behövde betala mellanskillnaden (förlusten) för dem. Jag fortsatte alltså att gå på mitt gamla avtal, men hade ett nytt giltigt avtal som jag undertecknat och som skulle börja gälla fr o m 2021-12-06. Och detta avtal var fantastiskt enligt mig.

Avtalet är perioden 2021-12-06 — 2024-12-06, fast bundet pris på tre år.
56 öre per kilowattimme
INGEN årsavgift
INGA andra avgifter tillkommer. Fakturan är på antalet kilowattimmar gånger 56 öre. Inget mer.

Från EON får jag sedan en faktura på nätavgifterna; elöverföringskostnad, skatt mm. Den är 163 öre per kWh. Dessa är väl kostnader jag inte kan påverka eftersom jag inte kan göra några val där. Eller?

När ni här pratar om era elpriser menar ni då 56 öre + 163 öre = 219 öre per kWh? Eller pratar ni bara om den första siffran; 56 öre per kilowattimme?

Tacksam om någon här förklarar vilka siffror ni diskuterar. :heart::heart::heart::heart:

Intressant tråd. Jag har också gjort lite investeringar för att minska energiförbrukningen (plus att det är kul med ny teknik. Sedan 2 år har vi solceller 12.3 kWp installerat. Nu under den ljusa tiden av året är är det trevligt med 0 kr i elräkning plus vinst från försäljning men under de dyrare vintermånaderna är tillskottet endast marginellt.

Den största förändringen jag gjort i år, och som direkt gav effekt var installation av en ny LLVP med 2 innedelar. Månaden efter installationen minskade förbrukningen med 600 kWh (plus att vi fick ett bättre inneklimat med jämnare värme). Tidigare värmde vi övervåningen med oljeradiatorer.

Jag tror också på styrning utifrån elpriset och behov. Har haft elabonnemang hos Tibber i drygt två år vilket jag antar du har också (eller motsvarande). Även om timpriset ibland varit ruggigt högt pga sportpris har snittpriset utslaget på månaden legat lägre än de traditionella rörligt-pris abonnemangen.

Från Tibber beställde jag en Homey (hin för styrning av smarta hem) som jag hittills kopplat till LLVP och belysning så de styrs av flöden aktiverade av vår närvaro, tider, väderprognosen, och solens upp/nedgång.

Jag har även köpt hem nya golvvärmetermostater som jag kan koppla till Homey/Tibber för samma styrning. Golvvärmen är nog dyrt men skönt att ha när man är henne men resten av tiden kan temperaturen sänkas några grader.

Utöver detta har jag även bytt ut tvättmaskinen (även om det var oplanerat). Den nya är märkt A+ men det bästa är nog att den inte hörs :)

Framåt ligger byte av torktumlare (om den jag vill ha kommer på rea) och byte av runt 20 halogenspottar till LED men de är i badrum och kök och därmed sällan tända. Har även funderat på att tilläggsisolera på vinden (fylla på med mer isolering i bjälklaget) men är osäker på hur mycket det skulle göra och om det kanske skulle vara negativt på annat sätt tex orsaka fuktproblem.

Tror det kommer skita dig gör fig på ett par punkter, pga undermålig värmekälla. Dels försöker du värma både platta och varmvatten under mycket begränsad tid. Dt går inte parallelt, utan värmeproduktionen stängs av när den går varmvatten.

Sen är effekten i kompressorn betydligt lägre än 6,5kw om jag fattat det rätt. 6,5kw är eltillsatsen. Risken är stor att du bara får ut 4-5KW och dessutom med lågt coop

A Avemo skrev:
Jag vet inte några specifika siffror för din värmepump. Men det du bör tänka på är att en frånluftsvärmepump får en del av sin värme från just frånluften medan resten måste komma från elpatronen. Ju högre effekt du tar ut desto större del av energin kommer via just elpatronen. Så risken finns att den totala energiåtgången ökar med ditt upplägg. Om det är möjligt skulle jag förorda att låta kompressorn gå dygnet runt medan du spärrar elpatronen till att bara gå på de tider du önskar. Då kan du flytta en del av förbrukningen till natten utan att öka den totala förbrukningen.
N Nikorasu skrev:
Det är en klart bra poäng. Det går enkelt att ställa in så endast eltilskottet blockeras, och kompressorn kan gå dygnet runt.
Avemo, Nikorasu

Jag ser en frånluftsvärmepump (FLVP) med elpatron, som ett värmesystem där man har direktelvärme (från elpatronen) kompletterad med en mekanisk ventilation som har återföring av värmeenergin mellan frånluften (som lämnar huset) och tilluften (som tas in i huset).

Den maximala värmeenergin som FLVP kan leverera tas från husets frånluft plus eventuell förlustvärme från kompressoraggregatet.

Har man (i ytterlighetsfallet) ett tomt välisolerat hus så pumpar man bara runt värmen (i ventilationsluften) och tillför lite förluster.

Har väldigt lite erfarenhet av FLVP men det jag funderar på, är hur mycket värme man tillför huset en kall vinterdag, om man inte använder elpatronen och sparsamt med annan elutrustning utan bara FLVP på grund av ett högt elpris. En stillasittande person levererar ca 1 W per kilo kroppsvikt, mer vid aktivitet.

Om man inriktar sig på att använda sina elapparater (flytta tidpunkt) så mycket som möjligt, till fyra timmar under natten, samtidigt med elpatronen, samt att använda FLVP alla dygnets timmar, hur mycket värme levererar då FLVP?

D djac skrev:
Det du kan se är att vi har gott om el, det är vår elexport som sätter priserna, inte tillgången på el i Sverige, som är väldigt god.
Säg inte att du också tillhör dem som inte förstår skillnaden mellan energi och effekt. Som inte förstår att electriciteten måste tillverkas samtidigt som den förbrukas. Sverige har inte längre alltid effekt så att det räcker ens till oss själva. Det var det som hände i vintras. Och det var därför elen blev så dyr. Effekten räckte inte eftersom det samtidigt som det var kallt och efterfrågan var hög så blåste det så lite att vindkraften bidrog nästan inte alls. Hade vi haft kvar de där 3,5 GW så hade detta knappast inträffat. I alla fall hände det inte då vi hade dem trots att vi även då var ihopkopplade med andra länder.

• Gilla
mickewest och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Finns det något bättre alternativ att rösta på?
De verkar vara rena populisterna hela bunten.
Alternativet hade knappast lagt ner kärnkraften i förtid. Men nu är det för sent att reparera det misstaget så du har nog rätt i att det inte spelar någon roll hur man röstar. Fast jag befarar att om MP får chansen igen så kommer de förvärra situationen ytterligare. Både för miljön och elkonsumenter.

• Gilla
  • Älska
big mike och 7 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Kilrain Kilrain skrev:
Jag skulle t.ex. inte vilja vara i restaurangbranschen just nu. Kan bli svårt att locka kunder när man dels måste höja priserna för att täcka ökade kostnader, och folk i allmänhet har mindre pengar att slösa bort på krogbesök.
Får mig att tänka på en vanlig pizzeria och deras ugnar. En sådan är på 25-40kW. Hur ska de överleva utan att höja priset på pizzorna?:(

• Gilla
Flipbed
  • Laddar…
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Får mig att tänka på en vanlig pizzeria och deras ugnar. En sådan är på 25-40kW. Hur ska de överleva utan att höja priset på pizzorna?:(
Du får bunkra i frysen med Grandiosa

Just nu känner jag att det var smart av mig att behålla min pelletsanläggning några år till. Kombinerat med en luftvärmepump som installerades för 2 år sen så går det reglera rätt bra när man ska förbruka el kontra pellets för att få en rimlig förbrukning på pellets och el.
Har även fylllt på med ved till kaminen inför vintern.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.