245 162 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Värme kostar.L Laso2 skrev:Som många här säger, en intressant tråd.
Bor i område 3, ute på landet, bergvärme, bara ledbelysning, ca 22° inne, avskyr att frysa.
elfakturan i januari låg på 11000 spänn, inte så kul, men bara att tugga i sig, och jo, kan inte dra ner på så mycket mer. Jo, det blev en hel del motorvärmare/kupevärmare då i januari, ca -10 i snitt ute dygnet runt.
.
Bara som en jämförelse:
Bor också i område 3, bergvärme (ca 190 kvm), runt 17 grader inomhus.
Vår totala elkostnad (el+nätavgifter) för januari-mars landade på ca 9 000 kr (rörligt avtal).
Vi har de facto effektbrist i Sverige ibland. Då kan vi tacka kablarna till våra grannländer för att vi hittills inte blivit nedsläkta. Men en del industrier har valt att stoppa produktionen pga för högs elkostnader. Efter att MP "göra kaos med elsystemet". Vi kanske skulle kapa alla kablarna utan dem till (från) Norge?D Daniel 109 skrev:
Här blev det samma period, rörligt avtal, totalkostnad ca 21000 kr, 180 kvm storlek.Kilrain skrev:
Samma period, normalt sätt ligger det på ca 4000-6000 kr.
Redigerat:
Att elen stundtals är dyr beror inte på effektbrist i Sverige. I alka fall inte de senaste månadernas höga priser.C cbrolin skrev:Vi har de facto effektbrist i Sverige ibland. Då kan vi tacka kablarna till våra grannländer för att vi hittills inte blivit nedsläkta. Men en del industrier har valt att stoppa produktionen pga för högs elkostnader. Efter att MP "göra kaos med elsystemet". Vi kanske skulle kapa alla kablarna utan dem till (från) Norge?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 351 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 351 inlägg
med skriver även :P PatrikJo skrev:Intressant att du svarar via PM istället för i tråden. Svårdiskuterat då.
Hursomhelst: Din källa från Samnytt säger ju att det är ett tilläggsbidrag om maximalt 1325 kronor som gäller fram till sista december. En liten bit från dina 8000 kronor från juli och framåt. Känner du att du slirar lite på sanningen här?
”Det extra bidraget betalas ut tillsammans med bostadsbidraget den 27:e varje månad från juli fram till och med december. Som mest kan en familj således få 8000 kronor extra i bidrag under hösten och vintern.”
N Nikorasu skrev:I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:
1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).
Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.
2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.
3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.
4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.
5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.
Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.
Vad har jag missat?
Du bör nog bara blockera tillskott dagtid o kompressorn typ 7-9 o 16-19.
Du kommer övertid att ha en utkyld platta.
Sen höjer du börsvärdet till Max nattetid.
Beror väl på konsekvenserna av att inte ha ett? Det kanske inte går att dra ner på förbrukningen.D Daniel 109 skrev:
Lite som att ha en hemförsäkring, du kanske aldrig behöver den… men när den väl behövs så kan det vara katastrofalt att inte ha en!
Nej. Det är inte katastrofalt att tvingas hålla nere elförbrukningen vid något enstaka tillfälle.
Det kommer vi inte att få.
dags för omstart ! se wikip, vad nordpol var i starten, finns för många som tjänar på öprisetS Skreabengt skrev:Det är många bra åtgärder som listas, men elmarknaden ha ju dessvärre gått överstyr och det är många som kommer drabbas mer eller mindre, kanske värst de som bor i villa i glesbygd (finns även i SE4), där det ofta är sämre arbetsmarknad och det är ju inte alla som har stora marginaler i sin ekonomi. Vi har mycket sällan effektbrist i Sverige och oftast så exporterar vi mellan 1000-6000 MW till Europa och senaste gången det var brist var i januari. Man kan mycket enkelt se effektbalanserna på Kontrollrummet | Svenska kraftnät (svk.se). Egentligen så klarar vi vårat elbehov inom landet, till skillnad från många andra länder inom EU, men då vi låter priset på den sist producerade kilowattimmen sätta priset på hela volymen, så blir det så här. Nordpool är en ekonomisk regulator med extrem hävstångsverkan och den fungerar allt sämre ju mer förnyelsebar, icke reglerbar el som tillförs systemet. Elbörsen är en Kalle Anka-börs | SvD. Ibland är priset 3 öre och ibland 450 öre och osäkerheten gör också att kraftbolagen inte vågar investera eller ens behålla befintlig reglerbar effekt, t.ex. kärnkraft. Produktionskostnad ligger mellan 40-65 öre för de flesta energislag enligt branschorganisationen El från nya anläggningar 2021-714 | (energiforsk.se).
Nej den Nordiska elbörsen är verkligen roten till det onda, men detta verkar vara en ickefråga för våra politiker och jag har inte sett något parti som har dess avskaffande på agendan.
= inget politiskt intresse katjing i statskassan . snart val.. 40 - 60 öre låter högt (prod kostn)
Hittills i år har vi haft 52 timmar med effektbrist i Sverige, dvs vi har tvingats att nettoimportera el. Den värsta timmen var kl 17 2022-02-22 då vi importerade 1.350 MWh. Hade vi haft kvar två av de fyra förstörda reaktorerna hade vi inte behövt någon nettoimport alls. Dessutom hade produktionen legat i samma områden som konsumtionen. Det är marginalproduktionen som avgör priset så det hade hjälpt även de senaste månadernas höga priser, vilka du nu menar är. Men priserna var som allra högst i vintras då vi hade de facto effektbrist. Uppgifterna finns på svk.se men du kanske tycker att de är partiska...D Daniel 109 skrev: