245 479 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Vi importerar när det är lönsamt. Tex när det blåser i Tyskland och Danmark. Antalet timmar vi importerar för att tillgänglig effekt inte räcker är mindre. Priset skulle absolut bli högre de timmarna om vi enbart exporterade och inte importerade.
Men om vi struntar helt i exporten och bara leker med tanken.D Daniel 109 skrev:
Är de inte lönt att tex få igång barsebäck igen? Vi har höga priser i skåne för de påstår att de inte kan överföra ström.
Men du tycker inte de är lönt och att alla i se 4 ska betala över 4 kr för en junimånad? (jag skrev fel innan och skrev juli, den ligger runt 3,85kr)
Sonens Nibe F370 pajade kompressorn i dec 2021 och har stått på kö hos installatör sedan dess för ny Nibe F730.Han fick köra elpatron + braskamin hela vintern med jävulusiska elräkningar.Fortfarande vet ingen när leverans kan ske ,riktigt galet och funderar nu på att komplettera med Lfvp tills vidare ,då en vinter till inte kan gå med elpatronerAttitudeswe skrev:
.
Nej, det är definitivt inte lönt att försöka återstarta gamla kärnkraftverk.
En reparerad F370 kompletterad med en bra LLVP ger nästan samma energibesparing totalt som en F730 om planlösningen i huset är någorlunda öppen.C carl fabian skrev:Sonens Nibe F370 pajade kompressorn i dec 2021 och har stått på kö hos installatör sedan dess för ny Nibe F730.Han fick köra elpatron + braskamin hela vintern med jävulusiska elräkningar.Fortfarande vet ingen när leverans kan ske ,riktigt galet och funderar nu på att komplettera med Lfvp tills vidare ,då en vinter till inte kan gå med elpatroner
.
Jovars,men pumpen är från 2008 då huset byggdes och enl.2 installatörer inte värd att reparera pga kostnad och framtida fler problem,dels är den lite underdimensionerad för huset på 208kvm.Har nu llvp på övervån. och tänker komplettera med llvp på undervån.Öppna ytor i hela huset så tänker köra elpatron nattetid för uppvärming av varmvatten samt llvp dagtid.Det får nog bli så och kofta påJ Josth skrev:
Ok. F370 kom hösten 2010. Om huset är 208 kvm är det även lite för stort för F730 då 200 kvm anges som max där. Hoppas ni fått fler energiberäkningar på bergvärme och luftvattenvärmepump också och kan jämföra mot.
Som sagt, värme kostar. Långkalsonger och en varm tröja kostar bra mycket mindre än 12 000 kr.L Laso2 skrev:
Men för oss är 17 grader komfort. Innan vi skaffade bergvärme hade vi tio år med 12-15 grader i huset (och punktvärmde rummen vi använde mest). Det var lite överkurs i snålhet.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Jag tycker du gör helt rätt. Varje sparad krona ökar bankkontot. Som ung kastade jag smörgås med en 5 öring. Min far var ingen snåljåp, men han sa, man kastar inte pengar i sjön. Den devisen har jag levt med hela livet, efter det.N Nikorasu skrev:
Dra ner på mysbelysning, brygg kaffe och töm upp i termos istället för att kaffebryggaren står på. Låt mat gå klart på eftervärme på spis och i ugn. Köp ångkokare och kör potatis och grönsaker samtidigt.
Det finns kronor här och där, vilket snart blir många hundralappar på ett år.
Nej. Det går åt mer effekt för att värma upp men det går åt mindre energi totalt sett eftersom snitttemperaturen minskar.KristinaRT skrev:
Har du alltid alla spisplattor på max glödande dygnet runt för att spara energi?
Rkarlsson skrev:
Enka svaret är att om det varit lönt hade det gjorts, det är just lönsamheten som är problemet.Rkarlsson skrev: