J
D djac skrev:
Detta är ju tidens samtalsämne och man får insikter man inte hade, den högsta privata elförbrukningen jag stött på har varit 60.000kWh/år, då handlar det mycket om att värma vatten utomhus. Häpnadsväckande högt tyckte jag.
Spabaden och de uppvärmda poolernas tid är nog förbi?

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Är Greta en vampyr som inte åldras?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Är Greta en vampyr som inte åldras?
Nej.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Magnus E K
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nej.
Du skrev om en 15-åring i inlägg #1524. Säg inte att vi har att göra med något nytt stjärnskott.

• Haha
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
D
Solceller upp!

Shell chief warns Europe’s energy crisis will last more than one winter

Shell chief executive Ben van Beurden has warned that Europe may need to ration access to energy for several years as the crisis confronting the region is likely to last more than one winter. The forecast from the head of Europe’s largest oil and gas company came after further cuts to Russian supplies sent European wholesale gas prices to a record high last week, threatening to plunge the continent’s economy into a deep recession.

https://www.ft.com/content/0ed80178-0573-41a8-b437-49e3a293f6a9

Magnus E K
Första gången jag hör talas om skalhövdingen Bengt af Bördan.

• Haha
JockeHX och 1 till
  • Laddar…
Rätt tungt att snittpriset är över 6kr/kWh efter skatt osv i SE3 trots att det faktiskt blåser idag.

• Ledsen
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Är den stor? Min VVB har 0,6kWh i förluster per dygn. Jag tror payoff blir lång för dig.
0,6kwh per dygn och en skillnad på 5kr per kwh... (vilket idag är i underkant idag.. billigast idag är 7öre mot 800öre...)
Då är det faktiskt avbetalt på ganska exakt 2 år
De positiva effekterna är inte medräknade alls

Magnus E K Magnus E K skrev:
Du skrev om en 15-åring i inlägg #1524. Säg inte att vi har att göra med något nytt stjärnskott.
Hon var 15 när hon bestämde sig för att göra något åt en fråga som hon kände starkt för.

Jan Blomgren verkar ju vara något äldre, men det skulle nog gett lika mycket publicitet om han gjort samma sak.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J
A Alexn72 skrev:
0,6kwh per dygn och en skillnad på 5kr per kwh... (vilket idag är i underkant idag.. billigast idag är 7öre mot 800öre...)
Då är det faktiskt avbetalt på ganska exakt 2 år
De positiva effekterna är inte medräknade alls
Det jobbiga är att tex investera i en jättestor varmvattenberedare, och sen visar det sig att priset på natten stiger till nästan samma nivåer... för att "alla" anpassar sig och tvättar, bakar och smälter aluminium nattetid...
Med dessa elpriser så är det nog i farans riktning att elintensiva industrier som INTE kör 3-skift börjar förskjuta sin produktion... Alternativt stänger dagskiftet och bara kör natt. Och folk i hus och stuga slår av värmen dagtid och maxar på natten.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det jobbiga är att tex investera i en jättestor varmvattenberedare, och sen visar det sig att priset på natten stiger till nästan samma nivåer... för att "alla" anpassar sig och tvättar, bakar och smälter aluminium nattetid...
Med dessa elpriser så är det nog i farans riktning att elintensiva industrier som INTE kör 3-skift börjar förskjuta sin produktion... Alternativt stänger dagskiftet och bara kör natt. Och folk i hus och stuga slår av värmen dagtid och maxar på natten.
Prisskillnaderna mellan dag och natt kommer nog jämna ut sig en hel del. Särskilt när elbilar börjar bli vanligare. Så tror inte att stora investeringar för att köpa när det är lågt pris lönar sig.

Möjligen reglera befintlig hårdvara lite smartare.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Emigrera tror jag inte har varit uppe tidigare. Har du några bra förslag på friska länder?
Kontroversiellt och antagligen impopulärt svar, men Ryssland.

Självförsörjande på sånt man måste ha, som mat och el. Lider dock brist på sånt man vill ha, diverse saker som gör livet roligare att leva.

Att jämföra med i princip alla länder i Europa. Har gott om saker man vill ha, men lider nu brist på sånt man måste ha.

Jobbigt för många att inse, men Ryssland håller på att vinna det ekonomiska kriget.

Sen om man faktiskt vill eller kan flytta dit, tja, det är ju en annan fråga... :thinking:

• Haha
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Tycker du att Ryssland är ett friskt land? Det tycker inte jag. :rofl:

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad man kan göra just nu för att undvika elpriserna:
- Sälja och flytta till en lägenhet (om man har hus förstås).
- Sänka innetemperaturen drastiskt.
- Köra värmeanläggningen nattetid, inklusive varmvatten (avstängd dagtid). Själv är jag på gång med att installera timers för bergVPn och varmvattencirkulationen.
- Stäng av/sluta använda all värmekrävande lyx som spa, pool, bastu, elvärmegolv etc.
- Använda elkrävande saker på natten, som tvättmaskinen, torktumlaren, spis och ugn, etc.

Mer går inte att göra (hinns med) innan vintern.
Jag jagar nödlägenhet (med varmhyra såklart) för fullt just nu. Kommer dock inte sälja kåken (än) utan kommer försöka ställa den på minsta möjliga värme och se vart världen landar.

• Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.