G
D Dayangel skrev:
Jag jagar nödlägenhet (med varmhyra såklart) för fullt just nu. Kommer dock inte sälja kåken (än) utan kommer försöka ställa den på minsta möjliga värme och se vart världen landar.
Vad tror du landets hyresvärdar kommer göra vid nästa hyresförhandling?

Finns ingen chans att dom kommer ta smällen ensamma utan det kommer bli ett jävligt gnäll när hyrorna börjar höjas.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
TRJBerg
G Greger_08 skrev:

Finns ingen chans att dom kommer ta smällen ensamma utan det kommer bli ett jävligt gnäll när hyrorna börjar höjas.
Jo. Men värmekostnaden för en lägenhet (per yta) bör vara jämförelsevis låga.

• Gilla
Dayangel
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:

Blir det så jävla illa att folk inte ens har råd att bo lägenheter sen så har vi nog inget land kvar. Vid det laget har nog inbördeskrig och anarki redan anammats i halva europa också.

D djac skrev:
Elsystemet uppgraderas och elproduktionen har förändrats men jag tycker inte det är fel att lägga till ny produktion när gammal går ur tiden.
Normalt byter man ut det gamla mot något som är bättre. I det här fallet bytte man till något som är sämre i de flesta avseenden. Saken blir inte bättre av att man byter ut något som fungerar:

”Den nya regeringen kommer inte aktivt stänga några kärnkraftsreaktorer. Men högre avgifter och ökade säkerhetskrav kommer att leda till att kärnkraften stängs ändå”.
https://www.nkp.se/2022/03/13/socialdemokraternas-stora-svek-i-karnkraftsfragan/

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vilket inte stämmer alls. Energipolitiken är knappast något som varit en stridsfråga för något parti i riksdagen, och både det blåa och röda blocket har varit i stort sett överens sen omröstningen om kärnkraften.
”Den nya regeringen kommer inte aktivt stänga några kärnkraftsreaktorer. Men högre avgifter och ökade säkerhetskrav kommer att leda till att kärnkraften stängs ändå”.
https://www.nkp.se/2022/03/13/socialdemokraternas-stora-svek-i-karnkraftsfragan/

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
[länk]
Man måste ju gilla att en insändare som börjar med ganska många "jag" sedan avslutas anonymt?

Vad vill du säga annars? Om det var en sån viktig fråga, varför slöt inte de andra partierna upp och stoppade det?

• Gilla
djac
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Jovisst. Idag och under 2021 hade jag rörligt. Nu när jag fixat ”lastförskjutningen” kommer jag byta till timdebitering, annars funkar det givetvis inte.
du tänker helt rätt. Vi kör samma styrning på vår flvp & använder 65-70% av vår el på natten året runt. Gör av med cirka 15000kw per år. (Har elbil också). Vårt snittpris för hela 2022 är cirka 1kr/kw & för oss lönar det sig verkligen att köra timpris.
Har du bytt till timdebitering ännu? Ett tips kan även vara att köra tidstariff på elnätet för att sänka den kostnaden, då är överföringsavgiften billig mellan 22-06

• Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Man måste ju gilla att en insändare som börjar med ganska många "jag" sedan avslutas anonymt?

Vad vill du säga annars? Om det var en sån viktig fråga, varför slöt inte de andra partierna upp och stoppade det?
Jag läste insändaren och hittade inga faktafel. Det är solklart var ansvaret ligger för energihaveriet.
Vad är ditt problem egentligen?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…

Med risk för att jag missat något i er diskussion, men övriga partier gjorde precis det du säger och slöt upp och röstade om det i riksdagen.

S, MP och C vann omröstningen med minsta möjliga marginal och Ringhals 1 och 2 lades ner.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/riksdagen-rostar-om-ringhals

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S Skreabengt skrev:
Hittade detta relativt nya utspel!

Nooshi Dadgostar kräver Sverigepriser på el - Vänsterpartiet | Andra lovar – vi agerar (vansterpartiet.se)

Detta är ju huvudet på spiken och om man lyssnar på Youtubeklippet, så har de tydligen kollat upp vad EU-direktivet säger och även förstått hur elbolagen kommit på hur man kan manipulera markanden genom att lägga till dyr spetsel (troligen Karlshamnsverket på 662 MW) av exportskäl.

Det är dock inte mitt parti, men jag har ännu inte hört något annat parti som vågar ifrågasätta elmarknaden! De flesta människor tror ju på någon grad av marknadsekonomi, men om en dysfunkfunktionell marknad kommer förstöra alla småhusägare privatekonomi, slå undan benen på många företag och ta bort all köpkraft, vilket leder till recession, så kanske man bör reagera!
Precis min tanke . Hon så även att både Polen, Italien och Tyskland gör något liknande, någon som vet mer om det?

Gjorde de inte det?

K karlmb skrev:
Precis min tanke . Hon så även att både Polen, Italien och Tyskland gör något liknande, någon som vet mer om det?
Det är på gång nu verkar det som. EU ser ut att frikoppla gasen från resten av elmarknaden, förslag väntas detaljeras nästa vecka. Man gör det kanske genom att sätta ett pristak på gasen så får de prisa in sig på nordpool på det sättet. Gasverken kommer gå med astronomiska förluster, så det råder rätt mycket oklarheter hur de ska ersätta, eller förstatliga, för att åstadkomma detta.

https://www.ft.com/content/02f848fc-3b80-4ddc-ba4f-26109d79db89

Kan ju inte se det som en riktig lösning, gasen kommer ändå behövas för elproduktionen så utan pristak och förstatligande som du säger blir det nog ändå rejält dyrt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Kan ju inte se det som en riktig lösning, gasen kommer ändå behövas för elproduktionen så utan pristak och förstatligande som du säger blir det nog ändå rejält dyrt.
Precis, vem plockar upp notan för pristak för gas är ju frågan. Om jag känner marknadskrafterna rätt så kommer giriga traders passa på att handla upp kol och olja också. Men vem vet, det kanske funkar.

J JockeHX skrev:
Med risk för att jag missat något i er diskussion, men övriga partier gjorde precis det du säger och slöt upp och röstade om det i riksdagen.

S, MP och C vann omröstningen med minsta möjliga marginal och Ringhals 1 och 2 lades ner.

[länk]
Du länkar till en omröstning som skedde i januari 2020, om att försöka ändra ett beslut om att lägga ner reaktorer som tagits redan 2015?

R2 lades (enligt din egen länk) ner redan i december 2019.

Ganska naivt att tro att man kunde förändra något med den här omröstningen, det är enbart teater från SD...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.