245 493 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Det är väl klart dom vill. Västerländsk livsstil och komfort rullar inte med klimatmålen.T TommyC skrev:Jag tycker tvärtom att det är fel att lägga ner gamla redan betalda kraftverk som producerar planerbar kraft till låg kostnad och ersätta dessa med dyr slumpkraft som inte producerar när el behövs som mest. Med för mycket slumpkraft som inte betalar för sina kostnader så blir resultatet som i Kalifornien. Är det dit terroristerna vill få oss? Svindyr el och roterande avstängningar tar oss tillbaka drygt 100 år i tiden. All produktion flyttar någonstans där el finns alltid tillgänglig till rimligt pris.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Vilket inte stämmer alls. Energipolitiken är knappast något som varit en stridsfråga för något parti i riksdagen, och både det blåa och röda blocket har varit i stort sett överens sen omröstningen om kärnkraften. Inte ens de bruna med sina 12 år i riksdagen har lagt två strån i kors där...A Anders_Nilsson skrev:
Så jag skulle säga att 100% av Sveriges befolkning röstar på ett parti som har ansvar för dagens situation.
Allt töntigt fingerpekande i denna fråga är från folk med väl utvecklade retroskop, sen kan man ju också säga att vid varje tidpunkt sittande politiker inte har något att göra med de beslut som företag tar runt investeringar.Dan_Johansson skrev:
Vilket inte stämmer alls. Energipolitiken är knappast något som varit en stridsfråga för något parti i riksdagen, och både det blåa och röda blocket har varit i stort sett överens sen omröstningen om kärnkraften. Inte ens de bruna med sina 12 år i riksdagen har lagt två strån i kors där...
Så jag skulle säga att 100% av Sveriges befolkning röstar på ett parti som har ansvar för dagens situation.
Att inte investera i produktionsanläggningar vid ett tillfälle med låga marknadspriser är i det sammanhanget inte kontroversiellt utan ett bra och rimligt beslut. Att det sedan visar sig olyckligt när förutsättningarna ändras gör inte beslutet sämre.
Men det är i allmänhet svårt för folk att skilja på ett bra eller dåligt beslut eftersom de har en tendens att titta på resultatet, som ju kommer långt efter beslutet. Resultatet kan påverkas av så många faktorer att det tenderar att handla om tur eller otur.
Där håller jag inte alls med dig. Ett beslut som visar dig leda till ett dåligt resultat är ett dåligt beslut. Däremot kan det ha varit ett rimligt beslut med den information som fanns tillgänglig. Man måste kunna skilja på det.D djac skrev:Allt töntigt fingerpekande i denna fråga är från folk med väl utvecklade retroskop, sen kan man ju också säga att vid varje tidpunkt sittande politiker inte har något att göra med de beslut som företag tar runt investeringar.
Att inte investera i produktionsanläggningar vid ett tillfälle med låga marknadspriser är i det sammanhanget inte kontroversiellt utan ett bra och rimligt beslut. Att det sedan visar sig olyckligt när förutsättningarna ändras gör inte beslutet sämre.
Men det är i allmänhet svårt för folk att skilja på ett bra eller dåligt beslut eftersom de har en tendens att titta på resultatet, som ju kommer långt efter beslutet. Resultatet kan påverkas av så många faktorer att det tenderar att handla om tur eller otur.
Jag gissar att du menar ungefär samma sak men utrycker det på ett sätt som jag tycker är fel. Men i sak är vi nog överens om det här.
Jag håller inte med, ett beslut om att hoppa utför ett stup istället för att ta stigen ner blir inte bra för att det visade sig finnas ett vid tidpunkten okänt segel som fångade en, beslutet var dåligt men resultatet blev bra. Om man ska utvärdera beslut så måste man gå tillbaks till den exakta tidpunkten och bara ta det som då var känt i beaktande, resten är tur.D Daniel 109 skrev:Där håller jag inte alls med dig. Ett beslut som visar dig leda till ett dåligt resultat är ett dåligt beslut. Däremot kan det ha varit ett rimligt beslut med den information som fanns tillgänglig. Man måste kunna skilja på det.
Jag gissar att du menar ungefär samma sak men utrycker det på ett sätt som jag tycker är fel. Men i sak är vi nog överens om det här.
Men vi menar kanske ändå samma sak.
Edit, ser att du använder rimligt/orimligt istället för bra/dåligt, kanske det som är skillnaden.
Redigerat:
Att elpriset blir högt i vinter är nog ingen högoddsare. Men det finns ju mängder med olika bra eller mindre bra åtgärder:TotalControl skrev:
Kamin?
Värmepump?
Fjärrvärme?
Tilläggsisolering?
Solpaneler?
Kallt i huset?
Timdebitering?
Pellets?
Emigrera?
Sprit?
Batterier?
…
Ja listan nog ju göras lång! Antar det är detta tråden är tänkt att ta upp.
såg en ny intervju med en svensk kärnfysiker. Han skyllde det mesta på ett parti, av alla partier.Dan_Johansson skrev:
Vilket inte stämmer alls. Energipolitiken är knappast något som varit en stridsfråga för något parti i riksdagen, och både det blåa och röda blocket har varit i stort sett överens sen omröstningen om kärnkraften. Inte ens de bruna med sina 12 år i riksdagen har lagt två strån i kors där...
Så jag skulle säga att 100% av Sveriges befolkning röstar på ett parti som har ansvar för dagens situation.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Förstår man inte vilka som har huvudansvaret för elkaoset så är man mycket djupt indoktrinerad.
https://ledarsidorna.se/2022/08/blomgren-orosanmalan-skenande-elpriser-i-tyskland/
Edit: Jag är inte tankeläsare, råkade bara svara strax efter du skrev din fråga
https://ledarsidorna.se/2022/08/blomgren-orosanmalan-skenande-elpriser-i-tyskland/
Edit: Jag är inte tankeläsare, råkade bara svara strax efter du skrev din fråga
Den där är en bra grundkurs i hur elsystemet faktiskt fungerar som alla borde ta del av.P pennybridge skrev:
- Det behövs en fysiskt massa i nätet som ger en tröghet vid snabba förändringar. Det tror jag få har förstått.
- Statistiken säger att det blåser ungefär likadant över väldigt stora områden sett över någon period, dvs vindkraft kan inte ersätta vindkraft.
- Den första punkten introducerar en begränsning i hur mycket vind och sol vi kan ha i elnätet, och fortfarande kunna säkerställa stabil frekvens och spänning när man får plötsliga förändringar i produktion eller last.
- Ny för mig, har ej reflekterat över det tidigare: Det räcker inte att bygga ut överföringskapacitet nationellt för det finns (se punkt 1 igen) en praktisk gräns för hur hur stort elnät vattenkraften i norr kan reglera (dvs agera svänghjul för).
Hade alla politiker bara förstått dessa punkter hade besluten sett annorlunda ut tror jag.
Det är inget problem att koppla in ett svänghjul till nätet om man vill. Det behöver inte sitta i ett kärnkraftverk.