T TommyC skrev:
Jag tycker tvärtom att det är fel att lägga ner gamla redan betalda kraftverk som producerar planerbar kraft till låg kostnad och ersätta dessa med dyr slumpkraft som inte producerar när el behövs som mest. Med för mycket slumpkraft som inte betalar för sina kostnader så blir resultatet som i Kalifornien. Är det dit terroristerna vill få oss? Svindyr el och roterande avstängningar tar oss tillbaka drygt 100 år i tiden. All produktion flyttar någonstans där el finns alltid tillgänglig till rimligt pris.
Det är väl klart dom vill. Västerländsk livsstil och komfort rullar inte med klimatmålen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Reportrar borde väl gräva lite mer i detta? Förstår att politikerna inte vill det.
60% av alla journalister röstar på partiet som bär huvudansvaret för detta.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
60% av alla journalister röstar på partiet som bär huvudansvaret för detta.
Vilket inte stämmer alls. Energipolitiken är knappast något som varit en stridsfråga för något parti i riksdagen, och både det blåa och röda blocket har varit i stort sett överens sen omröstningen om kärnkraften. Inte ens de bruna med sina 12 år i riksdagen har lagt två strån i kors där...

Så jag skulle säga att 100% av Sveriges befolkning röstar på ett parti som har ansvar för dagens situation.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vilket inte stämmer alls. Energipolitiken är knappast något som varit en stridsfråga för något parti i riksdagen, och både det blåa och röda blocket har varit i stort sett överens sen omröstningen om kärnkraften. Inte ens de bruna med sina 12 år i riksdagen har lagt två strån i kors där...

Så jag skulle säga att 100% av Sveriges befolkning röstar på ett parti som har ansvar för dagens situation.
Allt töntigt fingerpekande i denna fråga är från folk med väl utvecklade retroskop, sen kan man ju också säga att vid varje tidpunkt sittande politiker inte har något att göra med de beslut som företag tar runt investeringar.

Att inte investera i produktionsanläggningar vid ett tillfälle med låga marknadspriser är i det sammanhanget inte kontroversiellt utan ett bra och rimligt beslut. Att det sedan visar sig olyckligt när förutsättningarna ändras gör inte beslutet sämre.

Men det är i allmänhet svårt för folk att skilja på ett bra eller dåligt beslut eftersom de har en tendens att titta på resultatet, som ju kommer långt efter beslutet. Resultatet kan påverkas av så många faktorer att det tenderar att handla om tur eller otur.
 
  • Gilla
vespaman och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Allt töntigt fingerpekande i denna fråga är från folk med väl utvecklade retroskop, sen kan man ju också säga att vid varje tidpunkt sittande politiker inte har något att göra med de beslut som företag tar runt investeringar.

Att inte investera i produktionsanläggningar vid ett tillfälle med låga marknadspriser är i det sammanhanget inte kontroversiellt utan ett bra och rimligt beslut. Att det sedan visar sig olyckligt när förutsättningarna ändras gör inte beslutet sämre.

Men det är i allmänhet svårt för folk att skilja på ett bra eller dåligt beslut eftersom de har en tendens att titta på resultatet, som ju kommer långt efter beslutet. Resultatet kan påverkas av så många faktorer att det tenderar att handla om tur eller otur.
Där håller jag inte alls med dig. Ett beslut som visar dig leda till ett dåligt resultat är ett dåligt beslut. Däremot kan det ha varit ett rimligt beslut med den information som fanns tillgänglig. Man måste kunna skilja på det.

Jag gissar att du menar ungefär samma sak men utrycker det på ett sätt som jag tycker är fel. Men i sak är vi nog överens om det här.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Där håller jag inte alls med dig. Ett beslut som visar dig leda till ett dåligt resultat är ett dåligt beslut. Däremot kan det ha varit ett rimligt beslut med den information som fanns tillgänglig. Man måste kunna skilja på det.

Jag gissar att du menar ungefär samma sak men utrycker det på ett sätt som jag tycker är fel. Men i sak är vi nog överens om det här.
Jag håller inte med, ett beslut om att hoppa utför ett stup istället för att ta stigen ner blir inte bra för att det visade sig finnas ett vid tidpunkten okänt segel som fångade en, beslutet var dåligt men resultatet blev bra. Om man ska utvärdera beslut så måste man gå tillbaks till den exakta tidpunkten och bara ta det som då var känt i beaktande, resten är tur.

Men vi menar kanske ändå samma sak.

Edit, ser att du använder rimligt/orimligt istället för bra/dåligt, kanske det som är skillnaden.
 
Redigerat:
Hade varit intressant att höra diskussioner om hur vi förbereder oss för en kärv elvinter. Detta börjar kännas som en dålig flashbacktråd full av politisk pajkastning.
 
  • Gilla
Ylva Andersson och 5 till
  • Laddar…
O onaka skrev:
Hade varit intressant att höra diskussioner om hur vi förbereder oss för en kärv elvinter.
Svaret är enkelt.
En pinne i munnen och bend over. Sen är det bara att bita ihop och ta i mot, för elen/elpriserna kommer levereras utan lube..

Tyvärr..
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Svaret är enkelt.
En pinne i munnen och bend over. Sen är det bara att bita ihop och ta i mot, för elen/elpriserna kommer levereras utan lube..

Tyvärr..
Att elpriset blir högt i vinter är nog ingen högoddsare. Men det finns ju mängder med olika bra eller mindre bra åtgärder:

Kamin?
Värmepump?
Fjärrvärme?
Tilläggsisolering?
Solpaneler?
Kallt i huset?
Timdebitering?
Pellets?
Emigrera?
Sprit?
Batterier?

Ja listan nog ju göras lång! Antar det är detta tråden är tänkt att ta upp.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Emigrera tror jag inte har varit uppe tidigare. Har du några bra förslag på friska länder?
 
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vilket inte stämmer alls. Energipolitiken är knappast något som varit en stridsfråga för något parti i riksdagen, och både det blåa och röda blocket har varit i stort sett överens sen omröstningen om kärnkraften. Inte ens de bruna med sina 12 år i riksdagen har lagt två strån i kors där...

Så jag skulle säga att 100% av Sveriges befolkning röstar på ett parti som har ansvar för dagens situation.
såg en ny intervju med en svensk kärnfysiker. Han skyllde det mesta på ett parti, av alla partier.
 
Johan1975z skrev:
såg en ny intervju med en svensk kärnfysiker. Han skyllde det mesta på ett parti, av alla partier.
Ja, det får du ju gärna länka till.
 
P pennybridge skrev:
Vad tänker du om denna du som verkar påläst i ämnet.

[media]
Den där är en bra grundkurs i hur elsystemet faktiskt fungerar som alla borde ta del av.

  • Det behövs en fysiskt massa i nätet som ger en tröghet vid snabba förändringar. Det tror jag få har förstått.
  • Statistiken säger att det blåser ungefär likadant över väldigt stora områden sett över någon period, dvs vindkraft kan inte ersätta vindkraft.
  • Den första punkten introducerar en begränsning i hur mycket vind och sol vi kan ha i elnätet, och fortfarande kunna säkerställa stabil frekvens och spänning när man får plötsliga förändringar i produktion eller last.
  • Ny för mig, har ej reflekterat över det tidigare: Det räcker inte att bygga ut överföringskapacitet nationellt för det finns (se punkt 1 igen) en praktisk gräns för hur hur stort elnät vattenkraften i norr kan reglera (dvs agera svänghjul för).

Hade alla politiker bara förstått dessa punkter hade besluten sett annorlunda ut tror jag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Det är inget problem att koppla in ett svänghjul till nätet om man vill. Det behöver inte sitta i ett kärnkraftverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.