Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du länkar till en omröstning som skedde i januari 2020, om att försöka ändra ett beslut om att lägga ner reaktorer som tagits redan 2015?

R2 lades (enligt din egen länk) ner redan i december 2019.

Ganska naivt att tro att man kunde förändra något med den här omröstningen, det är enbart teater från SD...
vattenfall skriver på sin hemsida:

”Ringhals 2 togs ur drift den 30 december 2019 och Ringhals 1 den 31 december 2020. Reaktorerna är nu permanent avställda, vilket innebär att de enligt lag aldrig får tas i drift igen.”

Således var det inte försent vid omröstningen att hålla R1 fortsatt i liv och återstarta R2.
 
  • Gilla
gone_fishing och 4 till
  • Laddar…
Så visst var det så att oppositionen försökte gemensamt stoppa vansinnet när de såg att södra delarna av Sverige skulle drabbas hårt av detta. Och lika sant är det att S, MP och V struntade i våra öden när de tog detta beslutet i hopp om att vi skulle kunna fortsatt importera billigt fossilbaserat från kontinenten för att täcka upp effektbristen i söder.
 
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
L Lars51 skrev:
1) Byt ut torkskåpet mot en tumlare med återvinning. Torkskåp gör av med minst 2KWh per timma ungefär och tumlaren gör av med med ca ,5 KWh. Torka dessutom ute så mycket och länge som möjligt.
2) Vi bytte dessutom till en tvättmaskin med autodosering av tvättmedel. Detta gjorde att tvätten var fri från tvättmedelsrester när vi hade tvättat normalt.
3) Tvätta kortprogram, de flesta plagg räcker det att köra ett kortprogram.
Vi har kört 300l avstängt mellan 7 - 19 sedan ett år tillbaka och vi har aldrig haft någon varmvattenbrist.
4) Har du bytt till ledlampor har du ganska lite att hämta där.
Om du sätter på VVB kl 19 idag och bor i område 3 eller 4 kostar det ca 8 kr/kWh till 21 PLUS skatter och nätavgift och sedan går det ner. På natten däremot är samma pris normalt kring 10-20 öre. Tyvärr händer något konstigt i natt, för 24 - 01 kostar det 5,50 och det blir aldrig billigt förrän det går upp igen i morgon. Oklart varför.
 
B Byggahus48 skrev:
Hej tack för ditt svar, men i mina 56 öre är allt inräknat. Ingenting tillkommer! Se bild. :heart::heart::heart::heart:
Jo, nätavgiften och elskatten, som tydligen någon annan än Vattenfall kräver av dig.
 
TRJBerg
T torkelb skrev:
Om du sätter på VVB kl 19 idag och bor i område 3 eller 4 kostar det ca 8 kr/kWh till 21 PLUS skatter och nätavgift och sedan går det ner. På natten däremot är samma pris normalt kring 10-20 öre. Tyvärr händer något konstigt i natt, för 24 - 01 kostar det 5,50 och det blir aldrig billigt förrän det går upp igen i morgon. Oklart varför.
Jag har Tibber. Enligt dom är priset mellan 0:00 och 1:00 36.4 öre.
I övrigt har jag konstaterat att "högpristiden" numera tenderar att vara utsträckt till minst 22:00 och ibland ända till 24:00. Förut brukade den ta slut vid 21:00 tiden.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har Tibber. Enligt dom är priset mellan 0:00 och 1:00 36.4 öre.
I övrigt har jag konstaterat att "högpristiden" numera tenderar att vara utsträckt till minst 22:00 och ibland ända till 24:00. Förut brukade den ta slut vid 21:00 tiden.
Vattenfall måste ha fått skräp i forsen, men nu är det korrigerat. Du har rätt och jag kan sova lugnare. Kanske var det jag som tittade fel. Jag ser att område 4 har hiskeliga priser även på natten. Där kostar det 5,50 plus från midnatt och 85 öre som billigast kl 3. En timme senare går det upp igen...
 
Chefen för Karlshamnsverket Henrik Svensson repeterar det som vi redan har konstaterat:
"Hade vi haft några av kärnkraftverken kvar i södra Sverige så hade inte det tyska elpriset påverkat det svenska i samma utsträckning. Vi hade kunnat fylla upp exportkablarna ändå, utan att köra oljekraft, och då hade elpriset varit mycket lägre."

Lösryckt citat från https://www.nyteknik.se/premium/karlshamnsverket-branner-tiotusentals-liter-olja-i-timmen-7036927

S med stödpartier fortsätter att skylla ifrån sig och vägrar ta ansvar för energikatastrofen som dom är ytterst ansvariga för.
 
  • Gilla
Martin_ och 5 till
  • Laddar…
Vad ni än säger så lägger jag upp ett stort lager ved.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Det är ju ingen naturlag som gör att priset faller så dramatiskt på natten utan det har att göra med gott om vatten i norr och förbrukning låg nog att detta kan sprida sig söderut. Hade det varit ett torrår även i norr skulle vi nog inte sett priser under 2-3 kr på natten i nuläget, och när det blir kallare blir det svårare för överföringen att räcka till (men kan kompenseras av att kärnkraften då går för fullt och att det tenderar att vara bättre vind, om det inte är riktig köldknäpp).
 
M
Lite fånigt av uniper att hela tiden försöka skylla på någon annan att de vill köra anläggningen för att tjäna pengar. Ingen tvingar ju dem att göra det. De går ut i tidningarna varje gång de startar även om kraftreserven inte är påkallad.


T TommyC skrev:
Chefen för Karlshamnsverket Henrik Svensson repeterar det som vi redan har konstaterat:
"Hade vi haft några av kärnkraftverken kvar i södra Sverige så hade inte det tyska elpriset påverkat det svenska i samma utsträckning. Vi hade kunnat fylla upp exportkablarna ändå, utan att köra oljekraft, och då hade elpriset varit mycket lägre."

Lösryckt citat från [länk]

S med stödpartier fortsätter att skylla ifrån sig och vägrar ta ansvar för energikatastrofen som dom är ytterst ansvariga för.
QUOTE="TommyC, post: 4890082, member: 115512"]Chefen för Karlshamnsverket Henrik Svensson repeterar det som vi redan har konstaterat:
"Hade vi haft några av kärnkraftverken kvar i södra Sverige så hade inte det tyska elpriset påverkat det svenska i samma utsträckning. Vi hade kunnat fylla upp exportkablarna ändå, utan att köra oljekraft, och då hade elpriset varit mycket lägre."

Lösryckt citat från https://www.nyteknik.se/premium/karlshamnsverket-branner-tiotusentals-liter-olja-i-timmen-7036927

S med stödpartier fortsätter att skylla ifrån sig och vägrar ta ansvar för energikatastrofen som dom är ytterst ansvariga för.[/QUOTE]
T TommyC skrev:
Chefen för Karlshamnsverket Henrik Svensson repeterar det som vi redan har konstaterat:
"Hade vi haft några av kärnkraftverken kvar i södra Sverige så hade inte det tyska elpriset påverkat det svenska i samma utsträckning. Vi hade kunnat fylla upp exportkablarna ändå, utan att köra oljekraft, och då hade elpriset varit mycket lägre."

Lösryckt citat från [länk]

S med stödpartier fortsätter att skylla ifrån sig och vägrar ta ansvar för energikatastrofen som dom är ytterst ansvariga för.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D
T TommyC skrev:
Chefen för Karlshamnsverket Henrik Svensson repeterar det som vi redan har konstaterat:
"Hade vi haft några av kärnkraftverken kvar i södra Sverige så hade inte det tyska elpriset påverkat det svenska i samma utsträckning. Vi hade kunnat fylla upp exportkablarna ändå, utan att köra oljekraft, och då hade elpriset varit mycket lägre."

Lösryckt citat från [länk]

S med stödpartier fortsätter att skylla ifrån sig och vägrar ta ansvar för energikatastrofen som dom är ytterst ansvariga för.
Det har gjorts många simuleringar som visar att hans höftning är fel, inget konstigt i sig, det är svårt att snabbt slänga ur sig saker.
 
Vi har facit i form av verkligheten men du tycker bättre om simuleringar :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
D
T TommyC skrev:
Vi har facit i form av verkligheten men du tycker bättre om simuleringar :thinking:
Tyvärr har vi inte det, vi har inget parallelt europa med Barsebäck i drift, det är därför man gör simuleringar.

Jag skulle gärna sett att man byggt nytt i Barsebäck, för 10 år sedan, men effekten på elpriserna hade nog varit försumbar, som det idag är ganska fastslaget.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Vad ni än säger så lägger jag upp ett stort lager ved.
Jo det är bäst så, men se till den är inlåst. Vedtjuvar kan bli en sak i framtiden.

Mina föräldrars vedhög
0gGQOyBh.jpg
 
  • Gilla
Greger_08 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.