D Dayangel skrev:
Det mest spontana jag kan komma på är väl att inget politiskt parti har någon quickfix på det hela så därför kan de inte stå och valfläska om det heller. Vilka som än vinner valet kommer få utstå folkets vrede i vinter och flera vintrar efter det.. synd att valet inte var nästa år istället.

Som jag spekulerade tidigare, med 5kr så ryker nog en del hushåll redan i år. Börjar det landa uppåt 10 så börjar det även bli svettigt i välbärgade medelklassare även om de kanske klarar denna vinter.. men det här kanske vi får dras med i 10 vintrar till sen så räkna med att världen kommer se annorlunda ut efter detta.
Men det kan väl inte vara en nyhet detta? Man borde rimligen vetat om att det inte blåser 24/7.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Det mest spontana jag kan komma på är väl att inget politiskt parti har någon quickfix på det hela… vi får dras med i 10 vintrar till sen så räkna med att världen kommer se annorlunda ut efter detta.
Korrekt. Det finns ingen ”quickfix” efter att man systematiskt lagt ner planerbar kraft och stor svängmassa i södra Sverige, till betydande del baserat på vilseledande politiska manövrar och undanhållande av kritisk information. Varken vind- eller solkraft kan rätta upp detta tyvärr, inte i närtid och inte på sikt.

Det blir minst tio svåra år vi ser fram emot.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
De vill inte prata om det för det kommer att inkriminera MP,C och S. Det finns ingen annan lösning än att bränna ett hundratal miljoner liter olja per år tills vi har återfått stora stabila generatorer från troligtvis kärnkraftverk. Och som professor Jan säger tar det ett årtionde tills det händer. Vidare så kommer framtida regering oavsett om det är S eller M att spä på inflationen genom elprisbidrag. Det de kan göra är att göra om elpriszonerna. De kommer de göra tidigast nästa år. Så de vill inte riktigt prata om en situation de inte kan ta sig ur.
Reportrar borde väl gräva lite mer i detta? Förstår att politikerna inte vill det.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Men det kan väl inte vara en nyhet detta? Man borde rimligen vetat om att det inte blåser 24/7.
Ja absolut, men svenskarna är lätta att blåsa så det är väl klart att dom nu står och säger att vi inte såg det komma. I själva verket kan man ju vara lite konspiratorisk också och tänka sig att detta är en djupt rotad plan för att förändra hela västvärlden mot ett enklare samhälle.. kolla bara all regimtrogen media just nu, dom fokuserar mer på hur vi skall förändra våra vanor och elkonsumtion för att vara mer hållbara än att ställa makthavare mot väggen.

• Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hade ju varit najs om tråden handlade om det TS önskade och inte amatörbedömningar om allt mellan himmel och jord som kan, eller inte kan, ha påverkan elpriset nu och en okänd framtid.

Tack på förhand.

OT:

Jag räknar med att Elda i kaminen som f*n, jobba hemma under dagarna och elda upp en värme som lagrar sig i huset, kanske innertemp på 24-26 grader. Sedan får elden brinna ut och huset svalnar av succesivt. På Morgonen så eldar vi igen och fortsätter så. Är det låga elpriser (volatilitet) så brassar vi på med elen för att värma istället. Försöker hålla oss flytande på så sätt.

Många pratar om en Timer, vad för timer pratar vi om ? Vi har en varmvattenberedare som går på direktverkande el, hade varit najs om man kunde styra "när" den får ta värme..
Det kan du göra. Kolla in Shelly 3 EM alternativt Shellyplug S. Kopplar du den till en homeassistant så kan du även koppla mot elpriset.

J
H Harald Blåtumme skrev:
Jo privatekonomiskt kan det ev vara lönsamt - eller i alla fall ha en potential att minska energismällen vi åsamkats av havererad energipolitik senaste decennierna. Detta i likhet som med solcellsinstallationer med rådande subventioner, kan vara privatekonomiskt en god affär men man måste räkna igenom investeringen noga och jämföra med alternativa kapitalplaceringar.
Undrar om man kan gå off-grid med små batterier, ganska få solceller om man ordnar så man eldar med ved för uppvärmning?

Har varken vedpanna, solceller eller batterier...

D djac skrev:
Det är väl i ständig uppmontering, om något?
Bor du i Finland?

D
C cbrolin skrev:
Bor du i Finland?
Vi lägger nya och byter ut gamla kablar hela tiden.

F Finndjävel skrev:
Jag beställde just ett nytt kylskåp. Det tio år gamla elektrolyx skräpet låter som en traktor och kompressorn går nästan jämnt. Mätte upp förbrukningen, 1,48kWh per dygn. Köpte ett Bosch skåp med energiklass D (tidigare A++ eller A+++?) som förbrukar 93kWh per år.

Då jag har solceller i ödrift så räknar jag att skåpet måste ligga på griden ca sju månader i året under vinterhalvan. Med inköpskostnad på 699€ och inbesparing på [1,48 - (93/360)] * 30 * 7 = 256,5kWh så räknar jag med att spara ~128€ i året med 0,50€ kostnad per kWh om vintrarna framöver. Inbesparingstiden blir 699/127 = 5,46år. Inbesparingen blir antagligen ännu lite större då jag kan köra kylen över ödrift under en större del av året än med elektrolyxen som har så hög förbrukning.
Kul att du kan spara en liten slant på fryse/kyl eventuellt. Men kolla framför allt upp vad tex din arbetsdator drar inkl skärmar osv. Mest på sådant man kan spara när man fasat ut div halogenlampor och annat som står igång länge. Moderna laptopar typ macbook med M1-cpu drar extremt litet energi jfr med vad som var det vanliga för bara något år sedan.

M m@nge skrev:
Man hade räknat med att köpa smutsig kolkraft billigt ifrån Polen och Tyskland. Men då blev elen ännu dyrare där pga den strypta fossilgasen och nu får Sverige exportera istället för att importera.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Reportrar borde väl gräva lite mer i detta? Förstår att politikerna inte vill det.
Ser just nu på agenda. Verkar mest som att programledarna hyschar dem som tar upp frågan. Det kan ju skada Socialdemokraterna.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Det just nu på agenda. Verkar mest som att programledarna hyschar dem som tar upp frågan. Det kan ju skada Socialdemokraterna.
ja precis… marknadsmässiga skäl efter att skatten smyghöjdes på kärnkraftsel osv.. kan rekommendera den som är intresserad att lyssna på detta avsnitt med Jan Blomgren. Riktigt bra!
https://poddtoppen.se/podcast/15554...llt-du-behover-veta-om-sveriges-elforsorjning

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vi lägger nya och byter ut gamla kablar hela tiden.
Och byter ut planerbar kärnkraft där elen behövs mot intermittent vindkraft där den inte behövs.

• Haha
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
D
C cbrolin skrev:
Och byter ut planerbar kärnkraft där elen behövs mot intermittent vindkraft där den inte behövs.
Elsystemet uppgraderas och elproduktionen har förändrats men jag tycker inte det är fel att lägga till ny produktion när gammal går ur tiden.

Jag tycker tvärtom att det är fel att lägga ner gamla redan betalda kraftverk som producerar planerbar kraft till låg kostnad och ersätta dessa med dyr slumpkraft som inte producerar när el behövs som mest. Med för mycket slumpkraft som inte betalar för sina kostnader så blir resultatet som i Kalifornien. Är det dit terroristerna vill få oss? Svindyr el och roterande avstängningar tar oss tillbaka drygt 100 år i tiden. All produktion flyttar någonstans där el finns alltid tillgänglig till rimligt pris.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.