wildeside
Hannuse Hannuse skrev:
Då tar du med dig maten i en påse och äter hemma.
Då går priset upp ytterligare för påsen:crysmile:
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hej! Jag skickade detta mail till Telldus.
--------------
Hej,
jag har köpt ett antal Telldus-produkter genom Kjell & Company, för mindre än tre år sedan.
Enligt information ni publicerat, https://telldus.com/important-announcement/ - kommer funktionen inte att vara enligt den beskrivning som gällde när jag köpte produkterna. Då beskrevs nämligen att produkten kan användas för schemaläggning m.m. även utan eventuellt betalmedlemskap.

Kommer jag kunna hantera detta gentemot er återförsäljare som ett garantiärende?
Produkterna som jag köpt kommer ju inte leverera enligt specifikation längre.

Tacksam för ert resonemang kring varför detta inte skulle kunna utgöra ett reklamations/garantiärende - dvs falla inom ramarna för konsumentköplagen.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/
Att reklamera innebär att du klagar på fel. I Sverige har du reklamationsrätt i tre år. Du kan till exempel reklamera en vara som fungerar dåligt eller är trasig. Men du kan också göra en reklamation om varan inte stämmer överens med informationen du fått eller inte är anpassad efter ändamålet.

Vad räknas som fel?
Du kan klaga på fel i följande fall:

Om varan är trasig, bristfällig eller fungerar dåligt. Varan kanske har synliga fel, till exempel transportskador. Det kan också handla om fel inuti varan som gör att den fungerar dåligt eller inte alls.
Om varan inte stämmer överens med informationen. Till exempel om varan levereras i en annan färg eller storlek eller saknar en funktion som fanns med i beskrivningen.


Tack på förhand
-------------------------


Vi får se vad de svarar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bråkis skrev:
Hej! Jag skickade detta mail till Telldus.
--------------
Hej,
jag har köpt ett antal Telldus-produkter genom Kjell & Company, för mindre än tre år sedan.
Enligt information ni publicerat, [länk] - kommer funktionen inte att vara enligt den beskrivning som gällde när jag köpte produkterna. Då beskrevs nämligen att produkten kan användas för schemaläggning m.m. även utan eventuellt betalmedlemskap.

Kommer jag kunna hantera detta gentemot er återförsäljare som ett garantiärende?
Produkterna som jag köpt kommer ju inte leverera enligt specifikation längre.

Tacksam för ert resonemang kring varför detta inte skulle kunna utgöra ett reklamations/garantiärende - dvs falla inom ramarna för konsumentköplagen.

[länk]
Att reklamera innebär att du klagar på fel. I Sverige har du reklamationsrätt i tre år. Du kan till exempel reklamera en vara som fungerar dåligt eller är trasig. Men du kan också göra en reklamation om varan inte stämmer överens med informationen du fått eller inte är anpassad efter ändamålet.

Vad räknas som fel?
Du kan klaga på fel i följande fall:

Om varan är trasig, bristfällig eller fungerar dåligt. Varan kanske har synliga fel, till exempel transportskador. Det kan också handla om fel inuti varan som gör att den fungerar dåligt eller inte alls.
Om varan inte stämmer överens med informationen. Till exempel om varan levereras i en annan färg eller storlek eller saknar en funktion som fanns med i beskrivningen.


Tack på förhand
-------------------------


Vi får se vad de svarar.
Jag skulle gissa på

"Tack för din feedback"
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag skulle gissa på

"Tack för din feedback"
Ja möjligen men då kan jag i alla fall gå till Kjell och company och ta det med dem i så fall.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag skulle gissa på

"Tack för din feedback"
Enligt bolagsfakta finns ingen personal, oki det kan ju vara autosvar;)
 
wildeside
Om ni är nyfikna kan ni ringa kronofogden och fråga om dom har något registrerat där.
 
wildeside wildeside skrev:
Om ni är nyfikna kan ni ringa kronofogden och fråga om dom har något registrerat där.
Räcker bra med t.ex. sajten Allabolag, ger inte alla svar men tillräckligt för att man ska ta sig en funderare. Inte av nyfikenhet, däremot om man är osäker på ett bolag kan det ge en vink.
Titta gärna Telldus Tech. AB så ser du;)
 
  • Gilla
CadillacCab
  • Laddar…
B Bråkis skrev:
Hej! Jag skickade detta mail till Telldus.
--------------
Hej,
jag har köpt ett antal Telldus-produkter genom Kjell & Company, för mindre än tre år sedan.
Enligt information ni publicerat, [länk] - kommer funktionen inte att vara enligt den beskrivning som gällde när jag köpte produkterna. Då beskrevs nämligen att produkten kan användas för schemaläggning m.m. även utan eventuellt betalmedlemskap.

Kommer jag kunna hantera detta gentemot er återförsäljare som ett garantiärende?
Produkterna som jag köpt kommer ju inte leverera enligt specifikation längre.

Tacksam för ert resonemang kring varför detta inte skulle kunna utgöra ett reklamations/garantiärende - dvs falla inom ramarna för konsumentköplagen.

[länk]
Att reklamera innebär att du klagar på fel. I Sverige har du reklamationsrätt i tre år. Du kan till exempel reklamera en vara som fungerar dåligt eller är trasig. Men du kan också göra en reklamation om varan inte stämmer överens med informationen du fått eller inte är anpassad efter ändamålet.

Vad räknas som fel?
Du kan klaga på fel i följande fall:

Om varan är trasig, bristfällig eller fungerar dåligt. Varan kanske har synliga fel, till exempel transportskador. Det kan också handla om fel inuti varan som gör att den fungerar dåligt eller inte alls.
Om varan inte stämmer överens med informationen. Till exempel om varan levereras i en annan färg eller storlek eller saknar en funktion som fanns med i beskrivningen.


Tack på förhand
-------------------------


Vi får se vad de svarar.
Jag tror ändå att du får göra skillnad på produkten och den levererade tjänsten.
Du kan köpa produkten, och använda den enligt de specifikationer som finns, men samtidigt så finns det en tjänst som kan kopplas till produkten.
Det är i avtalet angående tjänsten (Telldus Live) som du får söka svaret.
Jag har inte lusläst vad som står i avtalet som jag ingick när jag registrerade mig där, men troligtvis så är det inget livslångt åtagande från Telldus sida, det är jag tämligen övertygad om att dom har koll på.
Det är i alla fall min korta anlays som hobby-jurist.
Förändring i tjänsteavtal är i sig ingenting konstigt, däremot tycker jag att framförhållningen här blev lite kort.
Men å andra sidan så är prislappen i princip obefintlig, så det har ju ingen påverkan överhudtaget för ett enda hushåll i hela världen som håller på med hemautomatisering.
Men jag fattar att vi alla är olika vad gäller konspiratorisk läggning eller att vara principfast.
Och vore det inte så, då skulle ju världen vara lite tråkig, och framförallt skulle många forum inte hållas levande :D
 
  • Gilla
Marninger
  • Laddar…
§13.5 i användaravtalet talar om att Telldus kan ändra sina användarvillkor.

§ 13.5. Telldus may update the terms of the Privacy Policy or the Terms of Service
 
  • Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
§13.5 i användaravtalet talar om att Telldus kan ändra sina användarvillkor.

§ 13.5. Telldus may update the terms of the Privacy Policy or the Terms of Service
Ja men det handlar om hur Kjell och company marknadsförde produkten då den såldes.
 
B Bråkis skrev:
Ja men det handlar om hur Kjell och company marknadsförde produkten då den såldes.
Tror inte det stod någonstans att grejorna för evigt skulle fungera på sättet de salufördes.

Rent krasst tror jag att Jula var en av de sista kedjorna som sålde ZNet, har för mig att de fanns i lokala butiker för 1-2 månader sedan.
I Julas beskrivning så anges det tydligt hur grejorna funkar och vilka fler funktioner som fås med "Pro-abonnemang."

Text från Julas sida:
Med gratisversionen Telldus Live kan du exempelvis: styra av/på, dimma, skapa händelser, schemalägga och skapa händelser som skickar push-notiser.

 
  • Gilla
Bråkis och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Det jag inte gillar är den här texten när man ska betala för premium.

"Genom att bekräfta abonnemanget ger du Telldus Technologies AB tillåtelse att debitera ditt kort för den här och framtida betalningar enligt deras villkor."
Sen ser man en liten text med villkor som är länk till villkoren.

Men den texten dyker inte upp om man väljer "Fler betalningsalternativ"

Men hur man än vrider och vänder på det så gillar jag inte att ge ut mina kortuppgifter.
Får väl göra som vanligt och använda mitt kort för internet betalningar, där det aldrig finns mer en några tior över den summan jag är på gång och ska betala.:cool:
 
wildeside wildeside skrev:
Det jag inte gillar är den här texten när man ska betala för premium.

"Genom att bekräfta abonnemanget ger du Telldus Technologies AB tillåtelse att debitera ditt kort för den här och framtida betalningar enligt deras villkor."
Sen ser man en liten text med villkor som är länk till villkoren.

Men den texten dyker inte upp om man väljer "Fler betalningsalternativ"

Men hur man än vrider och vänder på det så gillar jag inte att ge ut mina kortuppgifter.
Får väl göra som vanligt och använda mitt kort för internet betalningar, där det aldrig finns mer en några tior över den summan jag är på gång och ska betala.:cool:
Ja, det är ganska lika för Spoity, Netflix mm som är prenumerationer.
Bara att läsa avtalet och ta ställning från det.
 
wildeside
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, det är ganska lika för Spoity, Netflix mm som är prenumerationer.
Bara att läsa avtalet och ta ställning från det.
Jo jag vet, av den anledningen avstår jag oftast dessa tjänster.
Siter som bäst och läser Telldus villkor sen får man väl ta ställning till deras villkor.
 
Nå, hur blev det? Slutade schemalagda på/av att fungera?
Någon med ZNet lite v2 föreslog i går att dra ur kabeln för internet så fortsätter inprogrammerade scheman fungera ( tills klockan dragit sig mer än vad man står ut med).
Samtidigt gick en Telldus Tellstick ZNet Lite V2 för 1232kr på Tradera just igår kväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.