75 980 läst ·
396 svar
76k läst
396 svar
Förändring av Telldus Basic 2023-04-24
Hej! Jag skickade detta mail till Telldus.
--------------
Hej,
jag har köpt ett antal Telldus-produkter genom Kjell & Company, för mindre än tre år sedan.
Enligt information ni publicerat, https://telldus.com/important-announcement/ - kommer funktionen inte att vara enligt den beskrivning som gällde när jag köpte produkterna. Då beskrevs nämligen att produkten kan användas för schemaläggning m.m. även utan eventuellt betalmedlemskap.
Kommer jag kunna hantera detta gentemot er återförsäljare som ett garantiärende?
Produkterna som jag köpt kommer ju inte leverera enligt specifikation längre.
Tacksam för ert resonemang kring varför detta inte skulle kunna utgöra ett reklamations/garantiärende - dvs falla inom ramarna för konsumentköplagen.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/
Att reklamera innebär att du klagar på fel. I Sverige har du reklamationsrätt i tre år. Du kan till exempel reklamera en vara som fungerar dåligt eller är trasig. Men du kan också göra en reklamation om varan inte stämmer överens med informationen du fått eller inte är anpassad efter ändamålet.
Vad räknas som fel?
Du kan klaga på fel i följande fall:
Om varan är trasig, bristfällig eller fungerar dåligt. Varan kanske har synliga fel, till exempel transportskador. Det kan också handla om fel inuti varan som gör att den fungerar dåligt eller inte alls.
Om varan inte stämmer överens med informationen. Till exempel om varan levereras i en annan färg eller storlek eller saknar en funktion som fanns med i beskrivningen.
Tack på förhand
-------------------------
Vi får se vad de svarar.
--------------
Hej,
jag har köpt ett antal Telldus-produkter genom Kjell & Company, för mindre än tre år sedan.
Enligt information ni publicerat, https://telldus.com/important-announcement/ - kommer funktionen inte att vara enligt den beskrivning som gällde när jag köpte produkterna. Då beskrevs nämligen att produkten kan användas för schemaläggning m.m. även utan eventuellt betalmedlemskap.
Kommer jag kunna hantera detta gentemot er återförsäljare som ett garantiärende?
Tacksam för ert resonemang kring varför detta inte skulle kunna utgöra ett reklamations/garantiärende - dvs falla inom ramarna för konsumentköplagen.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/
Att reklamera innebär att du klagar på fel. I Sverige har du reklamationsrätt i tre år. Du kan till exempel reklamera en vara som fungerar dåligt eller är trasig. Men du kan också göra en reklamation om varan inte stämmer överens med informationen du fått eller inte är anpassad efter ändamålet.
Vad räknas som fel?
Om varan är trasig, bristfällig eller fungerar dåligt. Varan kanske har synliga fel, till exempel transportskador. Det kan också handla om fel inuti varan som gör att den fungerar dåligt eller inte alls.
Om varan inte stämmer överens med informationen. Till exempel om varan levereras i en annan färg eller storlek eller saknar en funktion som fanns med i beskrivningen.
Tack på förhand
Vi får se vad de svarar.
Jag skulle gissa påB Bråkis skrev:Hej! Jag skickade detta mail till Telldus.
--------------
Hej,
Enligt information ni publicerat, [länk] - kommer funktionen inte att vara enligt den beskrivning som gällde när jag köpte produkterna. Då beskrevs nämligen att produkten kan användas för schemaläggning m.m. även utan eventuellt betalmedlemskap.
[länk]
Vad räknas som fel?
Tack på förhand
Vi får se vad de svarar.
"Tack för din feedback"
Räcker bra med t.ex. sajten Allabolag, ger inte alla svar men tillräckligt för att man ska ta sig en funderare. Inte av nyfikenhet, däremot om man är osäker på ett bolag kan det ge en vink.wildeside skrev:
Titta gärna Telldus Tech. AB så ser du
Jag tror ändå att du får göra skillnad på produkten och den levererade tjänsten.B Bråkis skrev:Hej! Jag skickade detta mail till Telldus.
--------------
Hej,
Enligt information ni publicerat, [länk] - kommer funktionen inte att vara enligt den beskrivning som gällde när jag köpte produkterna. Då beskrevs nämligen att produkten kan användas för schemaläggning m.m. även utan eventuellt betalmedlemskap.
[länk]
Vad räknas som fel?
Tack på förhand
Vi får se vad de svarar.
Du kan köpa produkten, och använda den enligt de specifikationer som finns, men samtidigt så finns det en tjänst som kan kopplas till produkten.
Det är i avtalet angående tjänsten (Telldus Live) som du får söka svaret.
Jag har inte lusläst vad som står i avtalet som jag ingick när jag registrerade mig där, men troligtvis så är det inget livslångt åtagande från Telldus sida, det är jag tämligen övertygad om att dom har koll på.
Det är i alla fall min korta anlays som hobby-jurist.
Förändring i tjänsteavtal är i sig ingenting konstigt, däremot tycker jag att framförhållningen här blev lite kort.
Men å andra sidan så är prislappen i princip obefintlig, så det har ju ingen påverkan överhudtaget för ett enda hushåll i hela världen som håller på med hemautomatisering.
Men jag fattar att vi alla är olika vad gäller konspiratorisk läggning eller att vara principfast.
Och vore det inte så, då skulle ju världen vara lite tråkig, och framförallt skulle många forum inte hållas levande
Tror inte det stod någonstans att grejorna för evigt skulle fungera på sättet de salufördes.B Bråkis skrev:
Rent krasst tror jag att Jula var en av de sista kedjorna som sålde ZNet, har för mig att de fanns i lokala butiker för 1-2 månader sedan.
I Julas beskrivning så anges det tydligt hur grejorna funkar och vilka fler funktioner som fås med "Pro-abonnemang."
Text från Julas sida:
Med gratisversionen Telldus Live kan du exempelvis: styra av/på, dimma, skapa händelser, schemalägga och skapa händelser som skickar push-notiser.
Det jag inte gillar är den här texten när man ska betala för premium.
"Genom att bekräfta abonnemanget ger du Telldus Technologies AB tillåtelse att debitera ditt kort för den här och framtida betalningar enligt deras villkor."
Sen ser man en liten text med villkor som är länk till villkoren.
Men den texten dyker inte upp om man väljer "Fler betalningsalternativ"
Men hur man än vrider och vänder på det så gillar jag inte att ge ut mina kortuppgifter.
Får väl göra som vanligt och använda mitt kort för internet betalningar, där det aldrig finns mer en några tior över den summan jag är på gång och ska betala.
"Genom att bekräfta abonnemanget ger du Telldus Technologies AB tillåtelse att debitera ditt kort för den här och framtida betalningar enligt deras villkor."
Men hur man än vrider och vänder på det så gillar jag inte att ge ut mina kortuppgifter.
Får väl göra som vanligt och använda mitt kort för internet betalningar, där det aldrig finns mer en några tior över den summan jag är på gång och ska betala.
Ja, det är ganska lika för Spoity, Netflix mm som är prenumerationer.wildeside skrev:
Det jag inte gillar är den här texten när man ska betala för premium.
Får väl göra som vanligt och använda mitt kort för internet betalningar, där det aldrig finns mer en några tior över den summan jag är på gång och ska betala.![]()
Bara att läsa avtalet och ta ställning från det.
Nå, hur blev det? Slutade schemalagda på/av att fungera?
Någon med ZNet lite v2 föreslog i går att dra ur kabeln för internet så fortsätter inprogrammerade scheman fungera ( tills klockan dragit sig mer än vad man står ut med).
Samtidigt gick en Telldus Tellstick ZNet Lite V2 för 1232kr på Tradera just igår kväll.
Någon med ZNet lite v2 föreslog i går att dra ur kabeln för internet så fortsätter inprogrammerade scheman fungera ( tills klockan dragit sig mer än vad man står ut med).
Samtidigt gick en Telldus Tellstick ZNet Lite V2 för 1232kr på Tradera just igår kväll.