Ikväll förblev det svart i fönstren och utebelysning.
Undrar hur länge Telldus överlever...

FredrikR FredrikR skrev:
Ikväll förblev det svart i fönstren och utebelysning.
Undrar hur länge Telldus överlever...
Samma här, men det gick att aktivera scheman samt pushnotiser igen, få se hur länge det håller i sig.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Samma här, men det gick att aktivera scheman samt pushnotiser igen, få se hur länge det håller i sig.
Testade aktivera igen här med.
Få positiva tankar kring Telldus från min sida nu.
Pengarna dom får in på förändringen kommer inte rädda något, utan i bästa fall (för dom) mjölka mer pengar innan spiken i kistan.
My 2 cents...

När man loggar in så möts man av följande meddelande, dock lite svårt att tolka vad det faktiskt betyder? Att det går att programmera men att allt nollställs varje dygn?
Textmeddelande: "Viktig notis, grundläggande tillgång begränsas var 24:e timme från 24/4/2023."

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
D Dublin skrev:
När man loggar in så möts man av följande meddelande, dock lite svårt att tolka vad det faktiskt betyder? Att det går att programmera men att allt nollställs varje dygn?
[bild]
Så tolkar jag det.

A
Och som av en händelse så har Shelly specialpris på 5 pluggar.
https://www.shelly.cloud/en/products/shop/shelly-plug-s/shelly-plug-s-5-pack

Blir ca 150kr styck med moms och frakt och då får man pluggar som fungerar och har energimätning till skillnad från 433MHz junket som bara aktiveras ibland.

Har däremot inte hittat någon riktigt bra ersättare till Telldus termometrar, liten med två kanaler som man kan hänga på väggen och som har display så man kan läsa av den manuellt också och som inte kostar skjortan.

• Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Har däremot inte hittat någon riktigt bra ersättare till Telldus termometrar, liten med två kanaler som man kan hänga på väggen och som har display så man kan läsa av den manuellt också och som inte kostar skjortan.
Håller med om det. Har letat som en tok. Har egentligen mest z-wave prylar, men om jag förstått det rätt så är det nån licensavgift för z-wave som gör det omöjligt att göra billiga prylar. För zigbee finns det mer att välja på men inget alternativ (som jag hittat) med två givare (inne/ute), vilket är märkligt för tekniskt finns det ju inget som hindrar det. Sen har shelly en add-on pryl som gör att du kan koppla upp till 5 externa temp-sensorer till den (dock ingen display), en sån har jag tänkt installera i pannrummet såsmåningom.

D Dublin skrev:
[bild]
Fast spelar det någon roll?
Att det skulle kosta att använda smarta styrningar och schema känner vi ju till.

Lägger man smarta händelser/scheman automatiseringar i HA behöver man dem inte i Telldus live. På/av räcker.

För att Telldus ska överleva behöver koncernen sälja sina nya produkter Smartline flow/ Telldus Flow. Grejerna behöver stå i hyllan bredvid Philips Hue och ha ett straktivt pris.

De som är lite nojiga mot internetuppkopplade grejer i hemmet kan ju använda bluetooth appen.

De som vill vara smartare och internetuppkopplade köper nya Telldus Flow burken och kör Telldus appen.

blackarrow blackarrow skrev:
Fast spelar det någon roll?
Nja, jag tror att jag har flyttat fokus till mera praktiskt "här och nu" :) Som t.ex. varför lyser frugans växtbelysning nu på morgonen?? När jag gick och la mig igår tänkte jag att jag behöver tända den manuellt, men den lös imorse. Kan jag ha lagt mig utan att märka att den inte hade släckts kl 22??

Nu fick jag svar. "Lokal API är aktivt på alla TellStick precis som innan. Kommer du inte åt det så prova att starta om TellStick och eventuellt testa annan webläsare."

Så jag fattar inte varför HA ändå vill gå upp och verifiera mot servern. Men jag har inte hunnit testa nåt mer, det kanske blir tid till det ikväll.

Min telldus-scheman lade av idag och är inte glad när jag förstod anledningen.

Syftet är solklart från deras sida, då att de har många som använder gratisversionen av deras produkt, och vill få ett mer jämt kassaflöde när deras produkt inte är lika populär i nyförsäljning. Titta på adobes lönsamhet när de bytte affärsmodell från ägande av programvara till prenumeration, skillnaden var att de var marknadsledande. Det har inte telldus varit så tvivlar att de får samma resultat.

Jag hade hellre sett att man fick en produkt med minne som man kan köra lokalt utan internet och betala extrakostnader för serverlösningen om man önskar. Men har aldrig varit nöjd då det laggat en del, så ingen idé att nu börja betala för något som man inte varit helnöjd med.

Kommer börja läsa på efter alternativ nu.

D Dublin skrev:
Nu fick jag svar. "Lokal API är aktivt på alla TellStick precis som innan. Kommer du inte åt det så prova att starta om TellStick och eventuellt testa annan webläsare."

Så jag fattar inte varför HA ändå vill gå upp och verifiera mot servern. Men jag har inte hunnit testa nåt mer, det kanske blir tid till det ikväll.
YES! Lyckades ansluta lokalt nu. Efter lite letande och sökande efter knep och knåp så löste det sig faktiskt med det som står i svaret från service desk. Jag testade helt enkelt att logga in i stickan från edge och det gick bra. Så när det funkade så loggade jag in i HA via edge också och tog bort integrationen mot telldus moln, startade om och fick frågan om hur jag ska ansluta, valde min IP-adress och vips nu funkar det. OBS! Först måste du konfat in IP adressen enligt instruktion i inlägg #130 (följ länken).
Nu är jag tillbaka i Chrome och allt funkar!! Detta är super.

En fråga dock till er som använt HA lite längre, varför finns fortfarande molnet kvar vid integrationen nu när jag är lokalt ansluten? Jag hade förväntat mig att den skulle försvinna nu när jag kör lokalt. Ser det likadant ut hos er exempelvis @pxp och @blackarrow ?
Skärmdump av gränssnitt, Tellus Live, visar IP-adress, 10 enheter och 18 entiteter kopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
soleros och 3 till
  • Laddar…
Det går betydligt snabbare att köra lokalt också. Deras molntjänst är ju rätt seg...

K Knallskalle skrev:
Min telldus-scheman lade av idag och är inte glad när jag förstod anledningen.

Syftet är solklart från deras sida, då att de har många som använder gratisversionen av deras produkt, och vill få ett mer jämt kassaflöde när deras produkt inte är lika populär i nyförsäljning. Titta på adobes lönsamhet när de bytte affärsmodell från ägande av programvara till prenumeration, skillnaden var att de var marknadsledande. Det har inte telldus varit så tvivlar att de får samma resultat.

Jag hade hellre sett att man fick en produkt med minne som man kan köra lokalt utan internet och betala extrakostnader för serverlösningen om man önskar. Men har aldrig varit nöjd då det laggat en del, så ingen idé att nu börja betala för något som man inte varit helnöjd med.

Kommer börja läsa på efter alternativ nu.
Jag tror att den nya versionen av Homey Pro kommer att vara grym.
Den har ju även stöd för 433MHz inbyggt, och det tycker jag är lockande.
Så jag kommer i alla fall att kika på den för en eventuell framtida migrering.

F
E etompau skrev:
En work-around för de som vill komma billigare undan är att ha flera Tellstick mot ett och samma betalande konto. Tellstick:erna kan sitta utspritt i världen och behöver ej befinna sig på samma nätverk.
De styrbara enheterna kommer då att samlas i samma enhetslista. Schema och händelser kan göras för samtliga enheter.
Vi har tre Tellstick på samma konto. Dvs den redan låga avgiften blir 1/3. Funkar ypperligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.