75 966 läst ·
396 svar
76k läst
396 svar
Förändring av Telldus Basic 2023-04-24
Men var utvecklar de, vilket bolag? Den 22 november 2022 tömdes Telldus Tech. AB på i princip allt eget kapital genom utdelning på 5 Mkr, behåller kortsiktiga skulder på 1 Mkr och inga anställda redovisas 2021 från haft 6 st 2020.
Två bolag som är relaterade till Telldus är Proove och Holdit.A AndersS skrev:
Proove köpte, eller ingick någon sorts partnerskap med det ursprungliga Telldus i Lund för ca 11 år sedan.
Grundarna av Telldus lämnade företaget förra året.
Hade nog kunnat tycka det är OK om de begränsade all online-verksamhet till premium. Jag kan gå med på att det kostar pengar att hålla en hemsida igång. Jag hade tyckt det var OK att betala för bekvämligheten att kunna se/styra/logga värde på distans med deras server.
Men fan om inte man skulle kunna kommunicera med en sån hub genom webläsaren i lokala nätverket och att den kunde hålla de schemaläggningarna sparade lokalt. Inte ska väl en server behövas för att starta mina lampor vareviga dag?
Varför ska man vara tvungen att gå via deras hemsida och server (som tar en evig tid och funkar lite då och då) för att ändra mina schemaläggningar? Och dessutom betala för det varje månad?
Intressant också att de fortfarande säljer in sina prylar med Basic-abbonemang där schemaläggning ingår...
Nä, inte en krona till kommer läggas på Telldus om de beter sig så. Om de mot förmodan gör så att man framöver kan styra sin telldus via lokalt nätverk, kan köra sina schema osv lokalt och/eller via Google Home eller liknande så kan den få stanna kvar. Annars åker den också ut vid tillfälle till förmån för något vettigare.
Men fan om inte man skulle kunna kommunicera med en sån hub genom webläsaren i lokala nätverket och att den kunde hålla de schemaläggningarna sparade lokalt. Inte ska väl en server behövas för att starta mina lampor vareviga dag?
Varför ska man vara tvungen att gå via deras hemsida och server (som tar en evig tid och funkar lite då och då) för att ändra mina schemaläggningar? Och dessutom betala för det varje månad?
Intressant också att de fortfarande säljer in sina prylar med Basic-abbonemang där schemaläggning ingår...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, inte en krona till kommer läggas på Telldus om de beter sig så. Om de mot förmodan gör så att man framöver kan styra sin telldus via lokalt nätverk, kan köra sina schema osv lokalt och/eller via Google Home eller liknande så kan den få stanna kvar. Annars åker den också ut vid tillfälle till förmån för något vettigare.
Mycket olika åsikter här på forumet
. Jag undrar ju vad ett vettigt altrnqtiv skulle vara för mig som bara kör av/på schema, Jar plejjd i delar av huset, funkar bra men om jag hyter ut typ 20 pluggar är det en kostnad på 4-5 tusen. HA är jag inte bekant med, men en enkel 433 mhz sändare som kan styras från HA eller annan app är ju intrssant,
Enbart 433 och schemaläggning---> Nexa smart Hub. Den har stöd för max ca 60 enheter och har minne för 16 schemaläggningar. Styrs med Bluetooth från app.O olof63 skrev:Mycket olika åsikter här på forumet. Jag undrar ju vad ett vettigt altrnqtiv skulle vara för mig som bara kör av/på schema, Jar plejjd i delar av huset, funkar bra men om jag hyter ut typ 20 pluggar är det en kostnad på 4-5 tusen. HA är jag inte bekant med, men en enkel 433 mhz sändare som kan styras från HA eller annan app är ju intrssant,
Pris ca 250 kr.
Inget astrour.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Klarar man sig verkligen med bara 16 scheman och inget astrour? Men självklart som nödlösning...E etompau skrev:
För den går inte att styra i sin tur med HA?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det är ju tråkigt att behöva byta pluggarna, men 20 pluggar och gateway blir typ 2700 kr om du går på IKEAs Dirigera.O olof63 skrev:Mycket olika åsikter här på forumet. Jag undrar ju vad ett vettigt altrnqtiv skulle vara för mig som bara kör av/på schema, Jar plejjd i delar av huset, funkar bra men om jag hyter ut typ 20 pluggar är det en kostnad på 4-5 tusen. HA är jag inte bekant med, men en enkel 433 mhz sändare som kan styras från HA eller annan app är ju intrssant,
Du får då även in både Plejd och IKEA i Google Home och/eller Apple Homekit så du slipper flera appar.
Tomtom79 skrev:
Hade nog kunnat tycka det är OK om de begränsade all online-verksamhet till premium. Jag kan gå med på att det kostar pengar att hålla en hemsida igång. Jag hade tyckt det var OK att betala för bekvämligheten att kunna se/styra/logga värde på distans med deras server.
[bild]
ZNet och Net v.2 (vit låda) har schema lagrade lokalt och fungerar utan kontakt med internet. Styrning via appen går direkt mellan app--och dessa enheter när mobilen befinner sig på samma nätverk.
Men jag ställer mig fortfarande frågande till varför du skaffade Telldus överhuvudtaget?Tomtom79 skrev:
[bild]
Det har ju alltid fungerat på detta sätt, och du verkar tycka att det är värdelöst.
Så varför investera i ett system som har en icke önskvärd funktionalitet från grunden?
Det är en seriös fråga, jag funderar bara på hur 300kr/år kan göra skillnad, det är i princip noll kronor per år.
Du bör ju ändå kasta ut systemet, oavsett den saftiga årsavgiften?
Fortfarande förvånad över vilken rama skri det blev för att Telldus vill ha betalt för sin tjänst.
Hur mycket betalar vi inte för allt annat.
Några ger oss i alla fall något i utbyte
Mobiltelefon
Mobilsurf
Fiber
TV via parabol
Tv via fiber
Spotyfy
Sen kommer några statliga kostnader som i alla fall inte ger mej något mer en högst tillåtelse att nyttja min mark och sända via VHF
Jaktkort dej tillåtelse att jaga.
VHF Licens ger tillåtelse att inneha och bruka en VHF radio.
TV Licens som det hette förut? nu är det inte ens möjligt att avstå från även om man inte ser på SVT eller lyssnar på SR.
Det finns en oändlig lista över abonnemang och kostnader.
Är det något jag blir upprörd över om nått så är det alla kommunala och statliga kostnader som inte ger mej något i utbyte och inte är valfria(abonnemang).
Så dom där futtiga tiorna som nu Telldus ber mej att betala frivilligt är en droppe i havet som är valbart och betalar jag så får jag iaf något i utbyte.
Så nu har jag spytt gala färdigt för i dag
Mobiltelefon
Mobilsurf
Fiber
TV via parabol
Tv via fiber
Spotyfy
Sen kommer några statliga kostnader som i alla fall inte ger mej något mer en högst tillåtelse att nyttja min mark och sända via VHF
TV Licens som det hette förut? nu är det inte ens möjligt att avstå från även om man inte ser på SVT eller lyssnar på SR.
Är det något jag blir upprörd över om nått så är det alla kommunala och statliga kostnader som inte ger mej något i utbyte och inte är valfria(abonnemang).
Så dom där futtiga tiorna som nu Telldus ber mej att betala frivilligt är en droppe i havet som är valbart och betalar jag så får jag iaf något i utbyte.
Så nu har jag spytt gala färdigt för i dag
Funkar det alltså att ställa in schema via lokalt nätverk också så är jag nöjd. Men det återstår att se om några dagar.E etompau skrev:
Det är principen det handlar om. De har sålt in en massa produkter med reklam om ett antal gratisfunktioner. När kunder väl köpt sakerna börjar de ta betalt. De gör dessutom fortfarande reklam för gratisfunktioner som försvinner inom nån vecka...Hannuse skrev:
Men jag ställer mig fortfarande frågande till varför du skaffade Telldus överhuvudtaget?
Det har ju alltid fungerat på detta sätt, och du verkar tycka att det är värdelöst.
Så varför investera i ett system som har en icke önskvärd funktionalitet från grunden?
Det är en seriös fråga, jag funderar bara på hur 300kr/år kan göra skillnad, det är i princip noll kronor per år.
Du bör ju ändå kasta ut systemet, oavsett den saftiga årsavgiften?
Jag är mer orolig för att det är sista dödsrycket för Telldus, har inte haft speciellt mycket koll på dem de senaste åren men det jag läst och sett nu på sistone gör mig inte imponerad och frågan är om de kommer finnas kvar så länge till?wildeside skrev:
Fortfarande förvånad över vilken rama skri det blev för att Telldus vill ha betalt för sin tjänst.
Mobiltelefon
Mobilsurf
Fiber
TV via parabol
Tv via fiber
Spotyfy
Så nu har jag spytt gala färdigt för i dag![]()
När man börjar få erbjudande om riktigt bra rabatter när man betalar för lång tid i förväg ska man vara vaken. Framförallt med företag som riskerar konkurs, gym är väl en av de primära skurkarna i den kategorin. Undrar hur många gym som har erbjudit finfina årskortspriser i januari-februari för att sen mystiskt gå i konkurs framåt sommaren.D Dublin skrev:
Kanske inte samma sak här men osar lite tycker jag.