146 263 läst ·
440 svar
146k läst
440 svar
Föräldrar sålde hus långt under marknadsvärde till min syster
Mycket bra skrivetlutorm skrev:
Tycker det är beklämmande att barn ser sina föräldrars tillgångar som "sina" medan dom fortfarande är i livet. Jag har sagt åt mina föräldrar att dom får njuta av sina tillgångar bäst dom vill, jag förväntar mig inget när dom kilar vidare. Sedan om brorsan som bott i samma by som föräldrarna och ställt upp och hjälpt till hela livet får något, det vore fullt förståeligt för mig.
Jag brukar framhålla att det är bra med advokat men nu har man ju inte med att gör vad ens föräldrar gör med sina tillgångar bara för att de är äldre.Rafff skrev:
Klart att föräldrarna ska njuta av tillgångarna men tycker inte att de ska behandla barnen orättvist och olika.lutorm skrev:
Tycker det är beklämmande att barn ser sina föräldrars tillgångar som "sina" medan dom fortfarande är i livet. Jag har sagt åt mina föräldrar att dom får njuta av sina tillgångar bäst dom vill, jag förväntar mig inget när dom kilar vidare. Sedan om brorsan som bott i samma by som föräldrarna och ställt upp och hjälpt till hela livet får något, det vore fullt förståeligt för mig.
Han ska vara glad för sin systers skull när han blir behandlad orättvist? Idiotiskt resonemang!V Valle10 skrev:Tragiskt att läsa detta inlägg. Tragiskt att en medelåldersman överhuvudtaget lägger fokus på detta. Lägg av och gå vidare med ditt liv. Var glad för din systers skull. Vet inte ens varför jag svarar på detta men det irriterar mig att du ens funderar på arv, rättvis fördelning dagen x etc.
Allt är tragiskt med det du skriver. Att du ens har lagt tid på att undersöka faktiskt marknadsvärde osv. Tänk vad liten du blivit i dina föräldrars syn efter allt detta. Lägg av och gå vidare ♂️♂️
V Valle10 skrev:Tragiskt att läsa detta inlägg. Tragiskt att en medelåldersman överhuvudtaget lägger fokus på detta. Lägg av och gå vidare med ditt liv. Var glad för din systers skull. Vet inte ens varför jag svarar på detta men det irriterar mig att du ens funderar på arv, rättvis fördelning dagen x etc.
Allt är tragiskt med det du skriver. Att du ens har lagt tid på att undersöka faktiskt marknadsvärde osv. Tänk vad liten du blivit i dina föräldrars syn efter allt detta. Lägg av och gå vidare ♂️♂️
Bara någon som själv har fått/ tagit fördel av sina föräldrar skriver på detta sättet.. man skulle kunna tro att du är systern.
Vi har bara hört ena sidan av förklarliga skäl. Men varför skall man alltid utgå ifrån att TS inte talar sanning?
TS har ingen kontakt med sina föräldrar,
TS är inte schysst osv…
Jo för att det är SÅ enkelt att skuldbelägga någon och svårt att tro att människor faktiskt är ganska egoistiska och fula. Så TS MÅSTE ha gjort något som har lett fram till detta och får därför skylla sig själv.
Absolut är föräldrar fria att göra precis som man vill. Men då kan man iaf vara väldigt tydlig med varför och att det görs.
Att hjälpa till lite här och där utan att kräva tusenlappar är väl självklart men här handlar det om en substantiell summa och dessutom att undanhålla sanningen. Jag förstår TS.
Varför pratar man INTE om framtiden och arv osv. Ni är väldigt få som står där den dagen när minnena av någon man förlorat svalnat och det enda som finns kvar är arvet. Just för att det faktiskt är något som är mätbart och därmed också skall vara så rättvist som absolut möjligt.
Och hade jag varit systern hade jag inte kunnat leva med mig själv. Oavsett inbördes relationer i familjen.
Men vi kan ju sopa allt under mattan, knyta näven i fickan och ta på oss låtsasleendet.
Eller så tar vi tag i saker och kommer till lösningar.
Ok, antagandet berodde på vad du skrev och hur du avslutade ditt inlägg.V Valle10 skrev:
Oavsett kön, du tycker att en ordning där föräldrar ger allt till ett barn är helt i sin ordning och inget ett förfördelat barn ska ha några som helst synpunkter på?
L llundberg skrev:
Frågan är väl oxå. Hur närvarande är han, ställer han upp och hjälper till, hälsar på etc, etc.L llundberg skrev:
Eller kommer han bara när han måste och sitter av tiden. Då ska han vara glad om han får något överhuvudtaget
Och vad är korrekt om tex ena arvingen är missbrukare av någon sort? Ska landet mellanmjölk bestämma eller individen ?krillek skrev:
Varför spekulerar du i det? Du har ingen som helst anledning att göra det. Lägg ner ditt idiotiska resonemang.K kortis skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Det skulle ju mycket väl kunna vara så att systern är medveten om de "fördelar" hon fått och reglerar detta med brodern när arvet så småningom skall fördelas, t.ex. genom att ge brodern en större del av dödsboets tillgångar.Dr Benz skrev:
NÄ felet med hela resonemanget är att barn kan tänka på sina föräldrars egendom som mitt kommande arv.
Det är ar arv när föräldrarna är döda inte en sekund före det.
Jag gör som jag tycker med mina pengar o tillgångar tills jag dör sen får barnen det som blir över när jag inte behöver det mer.
Det är ar arv när föräldrarna är döda inte en sekund före det.
Jag gör som jag tycker med mina pengar o tillgångar tills jag dör sen får barnen det som blir över när jag inte behöver det mer.
Hej ! Jag har varit med om något liknande. Det är inte pengarna i sig, utan känslan att det pågår ”affärer” bakom ens rygg. Visst, det är föräldrarnas pengar och de får göra vad de vill med dem. Min läxa, mot mina barn, är att alltid vara transparent. Har t.o.m. ett excel dokument där jag noterar större saker som körkort, insats till lägenhet osv. Man vill ju att barnen ska kännas sig rättvis behandlade och framförallt vara vänner i framtiden.
UlrikaSpg skrev:
Det skulle ju mycket väl kunna vara så att systern är medveten om de "fördelar" hon fått och reglerar detta med brodern när arvet så småningom skall fördelas, t.ex. genom att ge brodern en större del av dödsboets tillgångar.[/QUOTE
Det KAN ju absolut vara så. Men läser man texten så får man absolut känslan att syster och föräldrar gjort detta utan intentionen att göra det transparent och rättvist.