A AG A skrev:
Du har glömt plånboken när du är på jobbet. Din arbetskamrat betalar en pizza åt dig, så du får lunch, 100kr. På Måndag tar du med en hundring till din kollega. Han vill dock nu ha 150kr, för att pizzerian höjt priset på pizza under helgen.
Rätt eller fel. Var du skyldig hundra kronor, eller en pizza?
Det rätta är att betala tillbaka 100 kronor plus en dags ränta. Vad det nu har med det jag skrev att göra.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag menar att om systern inte var den som ville köpa huset så hade föräldrarna inte heller köpt det.
Och då hade det ju inte blivit någon reavinst.

Och som någon annan skrev nyss, tänk om huset hade kraschat i pris, varit mindre värt nu, tror du att TS hade startat en tråd med frågan:
"Mina föräldrar köpte ett hus åt min syster som nu är värt mindre, visst ska jag vara med och betala förlusten?"
Om huset var värt mindre än 600' när systern tog över, tror du då att hon hade gått med på att betala över marknadspris? Systern tog ingen risk. Hon fick inte gåvan för tolv år sedan eftersom då hade nog TS gjort sitt inlägg i BH redan då.

Dessutom verkar du ha fått för dig att föräldrarna köpte huset för 600'. Det vet vi ingenting om. De köpte det kanske för 1"5. Det var systern som fick köpa det för 600' och det är det som är det orättvisa!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T torn skrev:
Det kan stå dina barn dyrt en dag i framtiden! Speciellt om det som i TS fall verkar handla om 2 Mkr till ett barn och kanske inget speciellt till ett annat. Både jag och Ärvdabalken anser att föräldrarna har ett ansvar där. (Och med "dyrt” syftar jag främst på syskonkärleken).
De är uppfostrade på ett annat sätt och så vitt jag vet har en helt annan syn på rättvist och vad som är viktigt i livet.

Men mina kommentarer var inte riktade till TS frågeställning utan till spin-off diskussionen om ambitionen om millimeter-rättvisa, som med stor visshet leder till både kasst föräldraskap och stora orättvisor.

Mikael_L
C cbrolin skrev:
Om huset var värt mindre än 600' när systern tog över, tror du då att hon hade gått med på att betala över marknadspris? Systern tog ingen risk. Hon fick inte gåvan för tolv år sedan eftersom då hade nog TS gjort sitt inlägg i BH redan då.

Dessutom verkar du ha fått för dig att föräldrarna köpte huset för 600'. Det vet vi ingenting om. De köpte det kanske för 1"5. Det var systern som fick köpa det för 600' och det är det som är det orättvisa!
Tror du att föräldrarna köpte huset ifråga med tanke på att det skulle vara en penningplacering som förräntade sig bra, och sen, som bara av en slump så behövde ett av barnen precis dagen efter hitta någonstans att hyra?

Men egentligen hade de tänkt att hitta någon annan hyresgäst, vilken som helst, att tjäna pengar på ...

• Gilla
kent2020
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tycker du på fullt allvar att det här är en representativ bild av omständigheter na såsom TS beskrivit dem?

Dottern var hyresgäst och fick till och med betalt för det renoveringsarbete hon utförde i bostaden.

Utifrån de omständigheterna och din åsikt om TS rätt till avkastning på investeringen: Varför ska dottern ha något?
Anledningen till husköpet var att dottern skulle bo där. De hade ju inte köpt huset annars. De lånade istället för dottern. Saknas viktig information i tråden. TS kanske redan har gjort bostadskarriär på samma marknad?Framgår inte.

T tmjexpress skrev:
Anledningen till husköpet var att dottern skulle bo där. De hade ju inte köpt huset annars. De lånade istället för dottern. Saknas viktig information i tråden. TS kanske redan har gjort bostadskarriär på samma marknad?Framgår inte.
Det är alltid en massa som inte framgår, det blir dock i mina ögon sällan bättre av att man gissar. Och TS lär nog bli mer häpen än tacksam om han loggar ikväll och ser de 200 inlägg med till stor del rena gissningar som kommit sen igår.

• Gilla
  • Haha
Hans Al och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Jo du tänker fel. Föräldrarna köpte huset för 12 år sedan för att dotterns skulle kunna hyra det för ett självkostnadspris. Det är en neutral affär som inte påverkar föräldrarnas ekonomi givet att de tog ut rätt hyra vilket vi kan anta då TS inte uttryckt någon orättvisa pga detta.

Du ser det istället som att dottern tagit ett lån på 600' av föräldrarna. Vad fick du det beloppet ifrån? Blandat du kanske ihop det med föräldrarnas lån på banken? Vi vet inte vad föräldrarna betalade för huset? Om man ser det på detta sätt så borde i rimligheten namn även TS vid tidpunkten fått en gåva motsvarande köpeskillingen minus de 600' som systern fick låna. Då hade ju även TS kunna investera dessa pengar i sitt boende och förhoppningsvis också fått en motsvarande värdeökning. Men då vitt jag förstår fick inte TS det. Och det tycker i alla fall jag är orättvist. Kanske är TS 15 år yngre än sin syster och föräldrarna ämnar ge en gåva även till honom när han har åldern inne. Vem vet?
”Om man ser det på detta sätt så borde i rimligheten namn även TS vid tidpunkten fått en gåva motsvarande köpeskillingen minus de 600' som systern fick låna.”

Korrekt, och det säger jag också i tråden. Saknas information.

Keiller Keiller skrev:
Så glad att jag bara har ett barn. Då kan jag hjälpa henne ekonomiskt om det behövs utan att behöva vara "rättvis" ner till minsta krona och redovisa allt som "förskott på arv" som man tydligen, enligt flera i tråden, mer eller mindre måste göra om man har två eller fler barn.
Snart får du kanske barnbarn i plural. Då blir det svårare med rättvisan.

Ingen begär rättvisa till minsta kronan. Det är matematiskt omöjligt att vara helt rättvis eftersom barn har olika behov? Det går alltså inte alltid att säga vad som är rättvist om det finns fler än en skalär parameter inblandad i jämförelsen. Men det är inte samma sak som att orättvisa inte existerar.

Folk som behandlar andra orättvist eller som blir fördelaktigt behandlad brukar ofta hojta om att det finns minsann ingen millimeterrättvisa! Nä, jag håller med om det, men det är nog inte många som efterfrågar det heller. De flesta nöjer sig med vanlig hederlig rättvisa.

Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Snart får du kanske barnbarn i plural. Då blir det svårare med rättvisan.

Ingen begär rättvisa till minsta kronan. Det är matematiskt omöjligt att vara helt rättvis eftersom barn har olika behov? Det går alltså inte alltid att säga vad som är rättvist om det finns fler än en skalär parameter inblandad. Men det är inte samma sak som att orättvisa inte existerar.

Folk som behandlar andra orättvist eller som blir fördelaktigt behandlad brukar ofta hojta om att det finns ändå ingen millimeterrättvisa! Nä, jag håller med om det, men det är nog inte många som efterfrågar det heller. De flesta nöjer sig med vanlig hederlig rättvisa.
Jag tror istället att själva idén om millimeterrättvisa är kontraproduktiv i ambitionen att skapa rättvisa.

Om mina barn vet att jag finns där för att hjälpa dem efter förmåga när de behöver hjälp, är det så mycket mer värt än att sitta och ägna tid åt kompensation för behov som inte finns.

Men jag har bara 5 barn varav 4 är vuxna så jag kanske saknar relevanta erfarenheter.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T tmjexpress skrev:
”Mina föräldrar köpte ett hus för permanentboende att hyra ut till min syster för 15 år sedan.”

Vad är oklart här tycker du?

Dottern kunde inte låna själv. Föräldrarna ställde upp och hjälpte dottern att låna istället för dottern. Varför skall då TS ta del av värdeökningen? Eller ev. förlust?

Det som räknas är tidpunkten för investeringsbeslutet och lånet, samt risken.

Däremot framgår det inte om det fanns någon kontantinsats. Det saknas information för att kunna dra några andra slutsatser.
Jag förstår vad det betyder men du gör det tydligen fortfarande inte. Varför skulle dottern behöva ta ett lån om hon ska hyra bostaden av föräldrarna?

Vidare är det inte jag som antar att kontantinsatsen var noll kronor. Det är du! Ganska ovanligt att en bank går med på det om det var ett bolån.

Och slutligen, vad fick sonen vid investeringstillfället? Hade han fått samma vore det ju inget att orda om nu men så vitt vi vet fick han ingenting alls. Och han var okej med det eftersom det dottern fick var inte ett lån utan rätten att hyra ett hus som ägdes av föräldrarna till självkostnadspris.

S sjoberga skrev:
De är uppfostrade på ett annat sätt och så vitt jag vet har en helt annan syn på rättvist och vad som är viktigt i livet.

Men mina kommentarer var inte riktade till TS frågeställning utan till spin-off diskussionen om ambitionen om millimeter-rättvisa, som med stor visshet leder till både kasst föräldraskap och stora orättvisor.
Det är nog framförallt du som talar om millimeterrättvisa. Att det ofta inte går att uppnå millimeterrättvisa betyder väl inte att orättvisa inte förekommer? Eller vad menar du egentligen.

Redigerat:
  • Gilla
torn
  • Laddar…
Så jävla svenskt att vara så pengarkåt och att ens ta upp något som det här. Vad ska du göra, anmäla och skicka bura in dina föräldrar? För pengar? När de lever i högsta grad?
Fy fan säger jag usch

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tror du att föräldrarna köpte huset ifråga med tanke på att det skulle vara en penningplacering som förräntade sig bra, och sen, som bara av en slump så behövde ett av barnen precis dagen efter hitta någonstans att hyra?

Men egentligen hade de tänkt att hitta någon annan hyresgäst, vilken som helst, att tjäna pengar på ...
Nej det tror jag inte. Jag utgår ifrån att systern fick betala hyra för att täcka föräldrarnas kostnad för huset. Varför undrar du det?

T tmjexpress skrev:
”Om man ser det på detta sätt så borde i rimligheten namn även TS vid tidpunkten fått en gåva motsvarande köpeskillingen minus de 600' som systern fick låna.”

Korrekt, och det säger jag också i tråden. Saknas information.
Hade TS fått detta betvivlar jag starkt att han hade känt sig förfördelad och dragit igång den här tråden. Du lägger tydligen in allt möjligt i "saknar information". Vi vet ju inte heller hur många miljoner TS fått i gåvor ifrån sina föräldrar. Det skriver han ingenting om .

S sjoberga skrev:
Jag tror istället att själva idén om millimeterrättvisa är kontraproduktiv i ambitionen att skapa rättvisa.

Om mina barn vet att jag finns där för att hjälpa dem efter förmåga när de behöver hjälp, är det så mycket mer värt än att sitta och ägna tid åt kompensation för behov som inte finns.

Men jag har bara 5 barn varav 4 är vuxna så jag kanske saknar relevanta erfarenheter.
Läste du överhuvudtaget vad jag skrev?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.