58 275 läst ·
132 svar
58k läst
132 svar
Föräldraledighetsprojekt: Garage
Jag har varit lite snål med uppdateringar på sistone ser jag 🙄
Det har dock hänt en del sedan i mars, värmen är inkopplad sedan drygt en månad tillbaka, jag är nästan klar utvändigt och idag fick jag på snörasskyddet:
Jag ska försöka skärpa mig och lägga upp lite retroaktiva uppdateringar!
Det har dock hänt en del sedan i mars, värmen är inkopplad sedan drygt en månad tillbaka, jag är nästan klar utvändigt och idag fick jag på snörasskyddet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska försöka skärpa mig och lägga upp lite retroaktiva uppdateringar!
I somras var det mycket jobb runt omkring garaget. Jag flyttade boden 4-5m, närmare garaget, fixade parkeringsplatsen mellan bod och garage, fixade en liten mur att hantera nivåskillnaden samt tog bort grusgången mellan hus och parkering och sådde gräs istället.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan fortsatte jag med att förbereda för att koppla in värmen i garaget via kulverten, först tog jag upp det limmade golvet (bröt upp det i tre sektioner):
Sedan sågade jag upp ett pilothål med vinkelslipen för att kolla förutsättningarna:
Det var som väntat, tunn platta, ingen armering, sand/silt under. Därefter sågades en ränna upp hela vägen och grävde ur drygt 2 dm (jävla slit), byggde ihop en kulvert med 10cm cellplast i botten som jag fräste ur för slangen, sedan la jag ett lock med 5 cm cellplast ovanpå:
Därefter så lödde jag ihop 22m kopparrör för anslutning i det extra shuntuttaget i pannan, som jag kopplade ihop med kulverten via en shunt och cirkulationspump som jag fyndat på tradera:
Kopplade in och testkörde nån vecka innan jag gjöt igen alltihopa och pusslade ihop golvet igen (det hade gått sönder en del, men lyckades fräsa ett nytt spår):
Har tänkt bygga nån styrning till shuntventilen men den är ganska stabil när man kör manuellt så det är ingen panik. Jag shuntar ut ~22 grader och får 20 grader tillbaka för att hålla 16-17 grader i garaget.
Logga in
Skapa konto
Sedan sågade jag upp ett pilothål med vinkelslipen för att kolla förutsättningarna:
Logga in
Skapa konto
Det var som väntat, tunn platta, ingen armering, sand/silt under. Därefter sågades en ränna upp hela vägen och grävde ur drygt 2 dm (jävla slit), byggde ihop en kulvert med 10cm cellplast i botten som jag fräste ur för slangen, sedan la jag ett lock med 5 cm cellplast ovanpå:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Därefter så lödde jag ihop 22m kopparrör för anslutning i det extra shuntuttaget i pannan, som jag kopplade ihop med kulverten via en shunt och cirkulationspump som jag fyndat på tradera:
Logga in
Skapa konto
Kopplade in och testkörde nån vecka innan jag gjöt igen alltihopa och pusslade ihop golvet igen (det hade gått sönder en del, men lyckades fräsa ett nytt spår):
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har tänkt bygga nån styrning till shuntventilen men den är ganska stabil när man kör manuellt så det är ingen panik. Jag shuntar ut ~22 grader och får 20 grader tillbaka för att hålla 16-17 grader i garaget.
Om man sätter snörasskydd längs hela sådär gör man inte bara saken värre? Tanken är väl att skydda korta snittar inte att bygga upp en redig lavin på hela talet?S scim skrev:
(Obs: Jag har ingen aning)
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 389 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 389 inlägg
Nej, korta snuttar är det sämsta man kan göra.J Jaggatagga skrev:
Allt eller inget är rekommendationerna och är bästa sättet men det gäller att man dimensionerar rätt så inte snörasskyddet eller dess infästningar går sönder av snön.
Jag övervägde att bara sätta över entrédörren (4,8m) när jag begärde in offerter, men vissa ville inte ens lämna offert på det. Det var hela sträckan eller inget.
Slutade med att jag inte köpte alls, utan kompletterade med det i år. En vinter av snörasskottning var all motivation som behövdes 🤓
Tror beslagen ska sättas cc90 eller något enligt snözon, lutning etc, men jag satte upp alla som ingick i paketen, så det blev cc75.
Slutade med att jag inte köpte alls, utan kompletterade med det i år. En vinter av snörasskottning var all motivation som behövdes 🤓
Tror beslagen ska sättas cc90 eller något enligt snözon, lutning etc, men jag satte upp alla som ingick i paketen, så det blev cc75.
Undrar också. Jag har varit hemma 8-10 månader med varje barn och inte haft tid till annat. Eller ja, jag hade om jag prioriterat bort att vara med mitt barn.F Fideliox skrev:
F Fideliox skrev:
Det framgår om ni läser tråden. Eftersom bygglovet drog ut på tiden så hände det inte så mkt de första månaderna, det var främst de 2-3 sista månaderna när jag var föräldraledig heltid som det började hända något. Mycket av det var förberedning för kulvert och gjutning av platta, dvs många timmar med spaden och traktorn. Små barn sover mycket och gillar att åka traktor, svårare än så är det väl inte 🤷♂️tensiden skrev:
I fjol höstas när jag gick över till att jobba och vara föräldraledig 50/50 så gick ju tempot ner och det blev mer sporadiskt jobb när barnen gått och lagt sig. Sedan har det ju tagit mig 1,5 år att komma dit jag är nu, hade jag byggt på heltid så hade jag väl varit klar på 1,5 månad.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden