7 733 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Föräldraledig - betald/obetald och risk att bli nekad
Det beror på hur hård din arbetsgivare är men rent arbetsrättsligt så kan det klassas som ogiltig frånvaro eftersom den ledighet du har blivit beviljad är på felaktiga grunder.M Mjolnir skrev:Så om jag söker betald föräldraledighet, det godkänns, och "oj jag hade visst inga dagar kvar så jag går utan lön bara". Vad kan konsekvensen bli? Så FK får ge ut uppgifter till en som ringer och frågar om såna uppgifter, känns inte som i linje med GDPR (?) Bör i så fall vara genom medgivande av personen i fråga.
Enligt föräldraledighetslagen har du enbart rätt att vara föräldraledig om du tar ut föräldrapenning i motsvarande omfattning, dock ej om barnet är under x år. Du kan däremot gå ner i arbetstid upp till 25% utan att ta ut FP, till dess att barnet är 8 år.
Då du inte har föräldradagar med föräldrapenning kvar har du ingen rätt att vara föräldraledig på 100% enligt föräldraledighetslagen. Du får istället ansöka om att vara ledig enligt tjänstledighetsförordningen, de har dock rätt att neka dig den ledigheten.
Med tanke på hur generöst vårt system är, så känns det vansinnigt att du ens överväger att ”lura” systemet för att du vill vara mer ledig.
Men du verkar ju ha tagit ditt förnuft till fånga och gör rätt för dig tillslut.
Men du verkar ju ha tagit ditt förnuft till fånga och gör rätt för dig tillslut.
Din arbetsgivare behöver antagligen ta in en vikarie i din frånvaro, i vetskapen om att du har rätt att få tillbaka din tjänst när du kommer tillbaka, varför det trots allt förefaller vara ganska rimligt att de kan neka dig att vara föräldraledig. Föreslår därför att du talar med din chef om vilka möjligheter som finns. Kanske är det enkelt att hitta korttidsvikarier för din tjänst?M Mjolnir skrev:Hej,
Då mina barn är äldre än 18 månader och mina betalda föräldradagar är slut så har jag förstått att min arbetsgivare kan neka mig obetald föräldraledighet. När jag planerar frånvaro i personalsystemet så kan man välja "föräldraledig betald" eller "föräldraledig obetald". Jag kan ju ta "föräldraledig betald" utan att söka föräldrapenning så kan de ju inte neka mig ledighet, men kan de se att jag inte sökt föräldrapenning hos Försäkringskassan sen? Antar att svaret är nej men dubbelkollar så det inte blir en massa strul sen. Kan tillägga att jag jobbar i offentlig sektor just nu.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 706 inlägg
Varför inte låta barnet gå på förskola och arbeta fram till din skolstart? 🤷♂️
Du kan ju välja vad du vill i interna systemet, men fk har koll då filer skickas från din arbetsgivare till fk. Dvs är dom slut så e dom oavsett, det enda som kan hända e att lön släpar 1månad dvs du ev. Får ut ngn via lön som dras en månad senare. Var julen dyr well chansa, det kommer i retur.M Mjolnir skrev:Hej,
Då mina barn är äldre än 18 månader och mina betalda föräldradagar är slut så har jag förstått att min arbetsgivare kan neka mig obetald föräldraledighet. När jag planerar frånvaro i personalsystemet så kan man välja "föräldraledig betald" eller "föräldraledig obetald". Jag kan ju ta "föräldraledig betald" utan att söka föräldrapenning så kan de ju inte neka mig ledighet, men kan de se att jag inte sökt föräldrapenning hos Försäkringskassan sen? Antar att svaret är nej men dubbelkollar så det inte blir en massa strul sen. Kan tillägga att jag jobbar i offentlig sektor just nu.
Edit, ja din arbetsgivare kan neka ev. Ansökningar om extra ledighet, minst 3 mån innan vill man ha i dom, kan neka ändå. Bra dialog med chefen viktigt, dom löser mkt bara dom vet, annars tvärstopp!
Redigerat:
Efter studier ett läsår, tänkte jag återgå till jobbet.
Blev två och en halv dag. Sa upp mig på egen begäran.
Arbetsgivaren behöll intjänad semesterlön mm
Gjorde i princip vad jag ville.
Köpte t o m ett hus som jag renoverade.
Minns jag rätt fick jag arbetslöshetsersättning efter en månad utan inkomst.
Sökte jobb lite löst. Mor till barna hade jobb. Så vi hankade oss fram.
Efter ett år tog jag ny anställning, och blev där i 32 år.
Med detta menar jag att det är ju inte fel att prova vingarna, även om det blir snålt i kassan.
"Jag har inga särskilda skäl till ledigheten, tänkte bara ta det lugnt, renovera lite här hemma och resa iväg med familjen en längre period. Totalt cirka 5 månader. Har gärna kvar min anställning så uppsägning är inget alternativ".
Du har ju redan dragit upp vad du vill göra och vill att "nån" annan ska betala kalaset.
Och dessutom ha jobbet kvar!
En ekvation som inte går ihop.
Blev två och en halv dag. Sa upp mig på egen begäran.
Arbetsgivaren behöll intjänad semesterlön mm
Gjorde i princip vad jag ville.
Köpte t o m ett hus som jag renoverade.
Minns jag rätt fick jag arbetslöshetsersättning efter en månad utan inkomst.
Sökte jobb lite löst. Mor till barna hade jobb. Så vi hankade oss fram.
Efter ett år tog jag ny anställning, och blev där i 32 år.
Med detta menar jag att det är ju inte fel att prova vingarna, även om det blir snålt i kassan.
"Jag har inga särskilda skäl till ledigheten, tänkte bara ta det lugnt, renovera lite här hemma och resa iväg med familjen en längre period. Totalt cirka 5 månader. Har gärna kvar min anställning så uppsägning är inget alternativ".
Du har ju redan dragit upp vad du vill göra och vill att "nån" annan ska betala kalaset.
Och dessutom ha jobbet kvar!
En ekvation som inte går ihop.
Redigerat:
Äsch,mina arbetsgivare har aldrig kollat om jag faktiskt tagit ut föräldrarpenning. Dessutom tar väl alla föräldrarledigt längre perioder men plockar bara ut typ 3 eller 4 dagar per vecka från FK. Men domsaga, ditt SGI påverkats ju inkl framtida pension etc
Märks att reglerna kring sånt här är lika oklara som allt som har med myndigheter att göra.
Om du söker föräldraledighet så har ju din ersättning från försäkringskassan inte ett skit med din arbetsgivare att göra. Det är ju helt upp till dig att bestämma över dina föräldradagar. Fattar inte vad ni menar.
Det som händer är att din sgi kommer bli lägre då du inte når upp till en viss bruttolön. Då blir dina föräldradagar värda mindre när du väl tar ut dem, men du hade ju ändå inga kvar, vilket jag anser vara helt makalöst med tanke på att ungen bara är 18 månader.
Tips från experten är att tjäna in allt som går inför det år du ska ta ut dina föräldradagar. Ta studieledigt med bidtag och lån. Ta ut alla fleddagar på en gång och släng in det på sparkonto. Då har du bevarat värdet på dessa dagar + ränta. Sen kan du plocka ut pengar i egen regi utan att riskera värdeminskning om diäu skulle ha en lägre inkomst senare, t.ex om du vill vara hemma och gå på sparlåga.
Om du söker föräldraledighet så har ju din ersättning från försäkringskassan inte ett skit med din arbetsgivare att göra. Det är ju helt upp till dig att bestämma över dina föräldradagar. Fattar inte vad ni menar.
Det som händer är att din sgi kommer bli lägre då du inte når upp till en viss bruttolön. Då blir dina föräldradagar värda mindre när du väl tar ut dem, men du hade ju ändå inga kvar, vilket jag anser vara helt makalöst med tanke på att ungen bara är 18 månader.
Tips från experten är att tjäna in allt som går inför det år du ska ta ut dina föräldradagar. Ta studieledigt med bidtag och lån. Ta ut alla fleddagar på en gång och släng in det på sparkonto. Då har du bevarat värdet på dessa dagar + ränta. Sen kan du plocka ut pengar i egen regi utan att riskera värdeminskning om diäu skulle ha en lägre inkomst senare, t.ex om du vill vara hemma och gå på sparlåga.
Nej. Reglerna är tydliga. De första 18 månaderna kan du vara hemma utan att ta ut ersättning, och utan att arbetsgivaren kan neka.J Jontha skrev:Märks att reglerna kring sånt här är lika oklara som allt som har med myndigheter att göra.
Men när barnet blivit 18 månader kan arbetsgivaren neka ifall du inte tar ut föräldradagar från försäkringskassan.
Utan den regeln hade alla på min arbetsplats som har barn under 8 år varit hemma större delen av sommaren de 2 av 3 sommar de haft dåliga semesterperioder.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 522 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 522 inlägg
Som sagt så är det ju inte föräldraledig du vill vara utan tjänstledig. Sök då tjänstledighet!
Sen undrar man lite hur du tänkt göra när barnet blir större, om alla dagarna (inkl lägstanivå) är slut så måste du ju söka semester för dagar då förskola/skola är stängda tex studiedagar... Låter som lite dålig planering?
Sen undrar man lite hur du tänkt göra när barnet blir större, om alla dagarna (inkl lägstanivå) är slut så måste du ju söka semester för dagar då förskola/skola är stängda tex studiedagar... Låter som lite dålig planering?
Tar obetalt, brukar sällan vara ett problem kortare perioder, har aldrig nekats hittills. Sen är vi 2 föräldrar som kan planera ihop om jag av någon anledningen skulle nekas, och tvärtom.S swirve skrev:Som sagt så är det ju inte föräldraledig du vill vara utan tjänstledig. Sök då tjänstledighet!
Barnen är 6+ år gamla. Ekonomin är i sin ordning och i detta fall mindre viktigt i sammanhanget utan det handlar mer om möjligheten till ledighet.J Jontha skrev:Märks att reglerna kring sånt här är lika oklara som allt som har med myndigheter att göra.
Om du inte får tjänstledigt så får du väl vara lite "wild and crazy" och säga upp dig.
Det finns nya jobb att få eller så kanske kan du få tillbaka ditt gamla jobb.
Jag tror inte man kommer att sitta på hemmet på ålderns höst och ångra att man inte jobbade lite mer istället för att vara med familjen.
Det finns nya jobb att få eller så kanske kan du få tillbaka ditt gamla jobb.
Jag tror inte man kommer att sitta på hemmet på ålderns höst och ångra att man inte jobbade lite mer istället för att vara med familjen.
Klicka här för att svara