7 733 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Föräldraledig - betald/obetald och risk att bli nekad
Din arbetsgivare kan begära att du visar intyg från FK att du tagit ut dagar för berörd period.M Mjolnir skrev:Så om jag söker betald föräldraledighet, det godkänns, och "oj jag hade visst inga dagar kvar så jag går utan lön bara". Vad kan konsekvensen bli? Så FK får ge ut uppgifter till en som ringer och frågar om såna uppgifter, känns inte som i linje med GDPR (?) Bör i så fall vara genom medgivande av personen i fråga.
Min arbetsgivare brukar även begära intyg i förväg för att säkerställa att den som söker ledigt har rätt till det.
Är osäker på exakt hur allvarligt arbetsgivaren ser på en sån sak.
Men begär INTE ledighet du inte har rätt till.
Om arbetsgivaren får reda på det och ber dig komma till jobbet, samtidigt som du befinner dig utomlands, så kan det ses som arbetsvägran.
Tänk också på att tjänstledighet som inte är studier, föräldraledighet, starta eget etc dvs enligt Lag, inte ger dig möjlighet att återgå tidigare än vad du ansökt om, ifall att det tex händer ngt oförutsett.
Har haft en del som fått ledigt för att prova annat tex och ledsnat efter en månad när de ansökt om 6 månader....
Har haft en del som fått ledigt för att prova annat tex och ledsnat efter en månad när de ansökt om 6 månader....
Tjänstledigt för att testa eget kan de ju också neka som jag förstått, kanske de inte hade gjort däremot. Det är ett starkare skäl än att bara ta det lugnt. Studier hade jag kunnat tänka mig då det säkerligen finns utrymme för det men det går nog inga program eller kurser under den period barnen är lediga för att kunna resa iväg några månader.john68 skrev:
Tänk också på att tjänstledighet som inte är studier, föräldraledighet, starta eget etc dvs enligt Lag, inte ger dig möjlighet att återgå tidigare än vad du ansökt om, ifall att det tex händer ngt oförutsett.
Var ärlig mot arbetsgivaren. Är du oärlig och chefen får reda på det kan du få det jobbigt framöver. Finns risk att chefen nedprioriterar dina önskemål längre fram vad gäller schemaläggning, semester etc. Får du en konflikt med chefen får du bara ta detta eller söka nytt jobb. Du kommer aldrig kunna vinna en sån konflikt som kan uppstå utifrån att du är oärlig som du beskriver initialt i tråden.
Sen är det vettigt att tänka lite ur ett arbetsgivarperspektiv och på kollegorna också. Är det jobb du tänker vara kvar på länge är småbarnsåren ganska kort tid. Snart kan du inte va föräldraledig. Om kollegor uppfattar dig som självisk nu när du tar föräldraledig kommer de bli mindre hjälpsamma att kompromissa med dina ledigheter längre fram, och i framtiden när andra får barn och tar föräldraledighet och chefen nekar dig semester för att din kollega tagit föräldraledigt, så har du inga argument mot din kollega. Handlar om kulturen på arbetsplatsen.
Men kort sagt, var ärlig, ljug inte. Vill inte chefen ge ledigt, var öppen för en diskussion och fråga vad du kan göra för att få ledigt vid annat tillfälle som kanske passar jobbet bättre.
Sen är det vettigt att tänka lite ur ett arbetsgivarperspektiv och på kollegorna också. Är det jobb du tänker vara kvar på länge är småbarnsåren ganska kort tid. Snart kan du inte va föräldraledig. Om kollegor uppfattar dig som självisk nu när du tar föräldraledig kommer de bli mindre hjälpsamma att kompromissa med dina ledigheter längre fram, och i framtiden när andra får barn och tar föräldraledighet och chefen nekar dig semester för att din kollega tagit föräldraledigt, så har du inga argument mot din kollega. Handlar om kulturen på arbetsplatsen.
Men kort sagt, var ärlig, ljug inte. Vill inte chefen ge ledigt, var öppen för en diskussion och fråga vad du kan göra för att få ledigt vid annat tillfälle som kanske passar jobbet bättre.
Men blir det inte problem med din SGI oavsett vilket sätt du gör detta på? Alltså att du kommer få mindre i ersättning från försäkringskassan vid exempelvis vabb?M Mjolnir skrev:Hej,
Då mina barn är äldre än 18 månader och mina betalda föräldradagar är slut så har jag förstått att min arbetsgivare kan neka mig obetald föräldraledighet. När jag planerar frånvaro i personalsystemet så kan man välja "föräldraledig betald" eller "föräldraledig obetald". Jag kan ju ta "föräldraledig betald" utan att söka föräldrapenning så kan de ju inte neka mig ledighet, men kan de se att jag inte sökt föräldrapenning hos Försäkringskassan sen? Antar att svaret är nej men dubbelkollar så det inte blir en massa strul sen. Kan tillägga att jag jobbar i offentlig sektor just nu.
Väljer du "betald" kan det vara så att din arbetsgivare betalar t.ex. 10 procent utav din lön under föräldraledigheten. Det är rätt vanligt. Har du koll på ditt kollektivavtal? Eller arbetar du på TESLA? ☺️M Mjolnir skrev:Hej,
Då mina barn är äldre än 18 månader och mina betalda föräldradagar är slut så har jag förstått att min arbetsgivare kan neka mig obetald föräldraledighet. När jag planerar frånvaro i personalsystemet så kan man välja "föräldraledig betald" eller "föräldraledig obetald". Jag kan ju ta "föräldraledig betald" utan att söka föräldrapenning så kan de ju inte neka mig ledighet, men kan de se att jag inte sökt föräldrapenning hos Försäkringskassan sen? Antar att svaret är nej men dubbelkollar så det inte blir en massa strul sen. Kan tillägga att jag jobbar i offentlig sektor just nu.
Kolla vad obetald/betald fl betyder på din arbetsplats. Du får ju pengar även på de dagar som du kallar obetalda hos fk. Egentligen heter det väl grundnivå/sjukpenningnivå(osäker på benämning).
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 031 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 031 inlägg
Ärlighet varar alltid längst brukar det ju heta så du gör helt rätt om du väljer det spåret.
När jag arbetade med personalfrågor (på ett statligt företag men även på de privata jag var anställd hos senare) kollade vi alltid med F-kassan att uttag av föräldradagar gjorts där.
När det gällde studier krävdes antagningsbesked i någon form för beviljad ledighet.
Såg att någon nämnde de 10 % löneutfyllnad man kunde/kan få vid uttag av betald F-ledighet.
För att få detta krävdes att utbetalningarna som gjorts från F-kassan kunde styrkas.
När jag arbetade med personalfrågor (på ett statligt företag men även på de privata jag var anställd hos senare) kollade vi alltid med F-kassan att uttag av föräldradagar gjorts där.
När det gällde studier krävdes antagningsbesked i någon form för beviljad ledighet.
Såg att någon nämnde de 10 % löneutfyllnad man kunde/kan få vid uttag av betald F-ledighet.
För att få detta krävdes att utbetalningarna som gjorts från F-kassan kunde styrkas.
Det vet man inte förrän efteråt, men generellt sett är det aldrig bra att uppge falska uppgifter.M Mjolnir skrev:Det känner jag till.
De har inte nekat mig utan jag tänkte ansöka om att vara föräldraledig längre tid och sammanhängande, men om jag väljer "föräldraledig obetald" så kan de ju neka mig. Om jag däremot tar "föräldraledig betald" så är jag garanterad ledighet, men jag har inga dagar kvar så i praktiken blir det ju obetald föräldraledighet. Och jag undrar om det här kan bli ett "problem"?
Bra val.M Mjolnir skrev:
Ansöker du om betald föräldraledighet och inte tar ut dagar från försäkringskassan, så vid en kontroll av din arbetsgivare så är det risk för avsked.