3 534 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Registerhållningsavgift på släp ej betald i flera år - måste nästa ägare betala för de gångna åren?
Hej!
Vi ärvde en äldre släpvagn för fem år sedan. Eftersom den hade reparationsbehov ställde vi den i ett hörn på tomten och tänkte inte så mycket på den. Nu tänkte jag att fixa och besiktiga den igen.
Men nu har jag märkt att den är fortfarande reggad på min bortgångne svärfar, dvs registerhållningsavgiften betalades aldrig de senaste 5-6 åren. Släpet finns dock kvar i registret och är i traifk.
Nu undrar jag om jag måste betala registerhållningsavgiften plus påminnelseavgifter etc. för de gångna åren. Släpet ar skattebefriad. När jag kollar fordonsuppgifterna på Transportstyrelsen står det bara "debiterad avgift: 100 kr" under fliken "skatt och avgifter".
Någon som har erfarenheter med ett liknande fall?
Vi ärvde en äldre släpvagn för fem år sedan. Eftersom den hade reparationsbehov ställde vi den i ett hörn på tomten och tänkte inte så mycket på den. Nu tänkte jag att fixa och besiktiga den igen.
Men nu har jag märkt att den är fortfarande reggad på min bortgångne svärfar, dvs registerhållningsavgiften betalades aldrig de senaste 5-6 åren. Släpet finns dock kvar i registret och är i traifk.
Nu undrar jag om jag måste betala registerhållningsavgiften plus påminnelseavgifter etc. för de gångna åren. Släpet ar skattebefriad. När jag kollar fordonsuppgifterna på Transportstyrelsen står det bara "debiterad avgift: 100 kr" under fliken "skatt och avgifter".
Någon som har erfarenheter med ett liknande fall?
Ja, skulden är inte din. Men fordonet får inte användas förän skulden är betald.
Tack för svaren! Jag ringde transportstyrelsens automatiserade kundtjänst och fick svaret att det finns, konstigt nog, inga skulder på släpet. Skulder omfattar då obetald fordonsskatt, trängselskatt, felparkeringsavgifter och infrastrukturavgifter. Registerhållningsavgiften var inte nämnd, jag hoppas att det ingår i kategorin fordonsskatt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Är den i trafik och inte avställd så debiteras ingen sådan avgift separat. Då ingår den i skatten som även den ska betalas såklart.
Klicka här för att svara