7 733 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Föräldraledig - betald/obetald och risk att bli nekad
Sida 1 av 3
Hej,
Då mina barn är äldre än 18 månader och mina betalda föräldradagar är slut så har jag förstått att min arbetsgivare kan neka mig obetald föräldraledighet. När jag planerar frånvaro i personalsystemet så kan man välja "föräldraledig betald" eller "föräldraledig obetald". Jag kan ju ta "föräldraledig betald" utan att söka föräldrapenning så kan de ju inte neka mig ledighet, men kan de se att jag inte sökt föräldrapenning hos Försäkringskassan sen? Antar att svaret är nej men dubbelkollar så det inte blir en massa strul sen. Kan tillägga att jag jobbar i offentlig sektor just nu.
Då mina barn är äldre än 18 månader och mina betalda föräldradagar är slut så har jag förstått att min arbetsgivare kan neka mig obetald föräldraledighet. När jag planerar frånvaro i personalsystemet så kan man välja "föräldraledig betald" eller "föräldraledig obetald". Jag kan ju ta "föräldraledig betald" utan att söka föräldrapenning så kan de ju inte neka mig ledighet, men kan de se att jag inte sökt föräldrapenning hos Försäkringskassan sen? Antar att svaret är nej men dubbelkollar så det inte blir en massa strul sen. Kan tillägga att jag jobbar i offentlig sektor just nu.
På vilka grunder nekar de dig? Du vet väl om att du har rätt att gå ner i arbetstid också tills barnet fyller 8år?
Står en del bland annat här: https://jamstalldhetsmyndigheten.se/fakta-om-jamstalldhet/foraldraledighetslagen/
Står en del bland annat här: https://jamstalldhetsmyndigheten.se/fakta-om-jamstalldhet/foraldraledighetslagen/
Det känner jag till.dof skrev:
De har inte nekat mig utan jag tänkte ansöka om att vara föräldraledig längre tid och sammanhängande, men om jag väljer "föräldraledig obetald" så kan de ju neka mig. Om jag däremot tar "föräldraledig betald" så är jag garanterad ledighet, men jag har inga dagar kvar så i praktiken blir det ju obetald föräldraledighet. Och jag undrar om det här kan bli ett "problem"?
Dom ska ju ha väldigt bra skäl för att kunna neka dig obetald föräldraledighet. Är det många perioder du tänkt vara ledig? 3ggr per år kan dom inte neka, sedan verkar det vara lite godtyckligt vad som menas. Där jag jobbar räknas alla dagar på samma ansökan som en period...... Vad säger din närmaste chef om ledigheten?
Du menar de betalda dagarna antar jag, nej har 0 kvar tyvärr. Går ju fortfarande att ange "betald föräldraledighet" i planeringen i personalsystemet, även om jag inte söker nåt sen.A atomlab skrev:
Jag tänkte vara ledig 1x sammanhängande period på 4-5 månader. Har inte framfört det till min chef än, vill veta på vilket spår jag ska gå på innan jag tar upp det.dof skrev:
Dom ska ju ha väldigt bra skäl för att kunna neka dig obetald föräldraledighet. Är det många perioder du tänkt vara ledig? 3ggr per år kan dom inte neka, sedan verkar det vara lite godtyckligt vad som menas. Där jag jobbar räknas alla dagar på samma ansökan som en period...... Vad säger din närmaste chef om ledigheten?
Du har rätt att gå ner i arbetstid till 75%, utöverdet har du inte rätt till mer föräldraledighet när dina dagar är slut.
Min arbetsgivare kontrollerar med försäkringskassan att den som söker ledigt tagit ut dagar för den sökta perioden.
Däremot kan du ha en välvilligt inställd arbetsgivare som godkänner föräldraledighet utan ersättning, men de är inte skyldiga att godkänna.
Jag rekomenderar sig att vara ärlig mot din arbetsgivare. Får du sedan Inte ledig får du överväga om du i så fall vill säga upp dig istället.
Min arbetsgivare kontrollerar med försäkringskassan att den som söker ledigt tagit ut dagar för den sökta perioden.
Däremot kan du ha en välvilligt inställd arbetsgivare som godkänner föräldraledighet utan ersättning, men de är inte skyldiga att godkänna.
Jag rekomenderar sig att vara ärlig mot din arbetsgivare. Får du sedan Inte ledig får du överväga om du i så fall vill säga upp dig istället.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 632 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 632 inlägg
M Mjolnir skrev:
Nej dom obetalda. Har för mig att jag fick 240 betalda dagar och 180 obetalda.
Hur som helst så får inte arbetsgivaren neka dig att vara hemma om ungen är under 18mån förutsatt att du ansökt om den ledigheten på rätt sätt.
Så om jag söker betald föräldraledighet, det godkänns, och "oj jag hade visst inga dagar kvar så jag går utan lön bara". Vad kan konsekvensen bli? Så FK får ge ut uppgifter till en som ringer och frågar om såna uppgifter, känns inte som i linje med GDPR (?) Bör i så fall vara genom medgivande av personen i fråga.V vbg-1 skrev:Du har rätt att gå ner i arbetstid till 75%, utöverdet har du inte rätt till mer föräldraledighet när dina dagar är slut.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 632 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 632 inlägg
Ansök om tjänstledighet bara, visst kan de neka men om dina skäl är starka och de vill ha dig kvar så får du säkert tjänstledighet. Det är bäst att vara ärlig annars kan du få problem med din arbetsgivare nu och även arbetsgivare i framtiden.M Mjolnir skrev:
Det är dessa problem du beskriver jag försöker förstå, vilka de kan bli? Känner jag min chef rätt så tror jag att jag blir nekad. Jag har inga särskilda skäl till ledigheten, tänkte bara ta det lugnt, renovera lite här hemma och resa iväg med familjen en längre period. Totalt cirka 5 månader. Har gärna kvar min anställning så uppsägning är inget alternativt.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 632 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 632 inlägg
Din tjänst behöver vara tillsatt, ditt arbete behöver göras, det är kostsamt att lära upp någon ny för att vikariera för dig. Därav kan din arbetsgivare neka dig ta tjänstledighet när du inte har giltigt skäl. Giltigt skäl är inte att du vill vara ledig och ta det lite lugnt. Du får hoppas att din chef är förstående. Var ärlig annars blir det en belastning för dig i nuvarande anställning och framtida anställningar.M Mjolnir skrev:Det är dessa problem du beskriver jag försöker förstå, vilka de kan bli? Känner jag min chef rätt så tror jag att jag blir nekad. Jag har inga särskilda skäl till ledigheten, tänkte bara ta det lugnt, renovera lite här hemma och resa iväg med familjen en längre period. Totalt cirka 5 månader. Har gärna kvar min anställning så uppsägning är inget alternativt.