1 818 895 läst ·
27 210 svar
1819k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
11 ToR, dvs drygt 5 enkelt skulle jag skrivit.Johannes Carlsson skrev:
En egolf är klart trevligare än en zoey, men med motsvarande räckvidd troligen mkt dyrare (brorsan har en egolf).
Är det jobbpendlig och lite småäremden i närområdet den ska användas till så funkar nog båda elbilarna i fråga. En fossilgolf blir nog på sista raden betydligt dyrare efter säg 4 år...
Det är just det dom inte har.Nötegårdsgubben skrev:
Bensinstationer finns det på landsbygden även om det kan vara långt emellan men ofta är det bara den som har ström.
I lite mer tätbefolkade områden finns det fler bensinstationer än här hemma, det kan ligga 5 stationer bredvid varandra!
Under pandemin bodde jag i Tanzania i nästan två år, jag har två hus där och har rest mycket över hela landet så detta är inte websurfad info utan med egna ögon upplevd verklighet.
Det blir hela tiden bättre men ute i riktiga landsbygden går det långsamt.
In sub-Saharan Africa alone, 600 million people, that is 70% of the population, lack access to electricity and clean cooking.
https://www.sida.se/en/for-partners/private-sector/power-africa
Den hushållsel som finns i byarna är en 10W solpanel direktkopplad på ett 8 Ah batteri och en eller två led-lampor och en laddare till telefonen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Förnekelse....R RogerHql skrev:
Nej elbilar grundar sig inte på rationell forskning. Det var enkelt. Även om du inte vill se problemen med elbil så finns de där. Elbilar är beprövad teknik.enkelt att börja tillverka. När man började etanol... enkelt för tillverkarna.... byta ut några slangar
Perfekt.
ingen raket forskning direkt. men visst vi du tro att det var några super forskare som kläckte iden? förresten det ingen ny uppfinning
Där har du faktiskt fel.R RogerHql skrev:
Den nuvarande elbilstrenden har inte sin upprinnelse i klimatproblemet, utan i "hälsovådlig luft p.g.a. avgaser i storstäder"-problemet, med viss dragning åt "peak-oil".
Det är ingen slump att Elon Musk börjar sälja elbilar i Kalifornien, där det både finns gott om pengar, gott om smog, och gott om utbildat folk som inte vill dö i förtid p.g.a. av smogen.
Kalifornien var tidigt med att införa hårda avgaskrav på fordon, vilket tidigt gjorde det lönsamt med elbilar.
Många av världens storstäder oavsett kontinent har svåra problem med hälsovådlig luft, där inte minst fordonstrafik med dieselmotorer av gammal typ som avger mycket kväveoxider är ett stort problem.
Problemet med den dåliga luften kan flyttas bort, om stora delar av fordonsflottan i städerna istället är eldrivna, vilket naturligtvis innebär att dessa fordon inte ger några utsläpp av vare sig partiklar, kväveoxider eller co2 vid användning, och därför förbättras luftkvaliteten i städerna. De hälsovådliga partiklarna från gummihjulen blir dock kvar.
Huruvida en bil med elmotor generar större eller mindre utsläpp av Co2, har allt att göra med hur elen som används för att ladda bilen genereras, och hur hur "hållbart" elbilen byggts.
En elbil som laddas med el framställd från kolkraft, är inte så värst klimatvänlig, även om den stad där bilen körs får bättre luft.
I senare skede, så har på något märkligt sätt, elbilar blivit synonymt med "klimatvänligt".
Det är långt ifrån säkert att det är sant. Visst, i Sverige där stora delar av elen är vattenkraftsel, så är sannolikt elbilskörning mer klimatvänlig, men det räcker med att titta på den kontinentala elmixen, för att det ska bli mer tveksamt om det verkligen finns någon stor skillnad i klimatvänlighet mellan en modern bil med dieselteknik, och en elbil, eftersom mycket av elen kommer från kol eller naturgas.
Biodiesel (och reduktionsplikten) gör det ännu mer tveksamt vilken teknik som är bra för klimatet.
En sak är i alla fall säker: det är ytterst förmånligt för bilindustrin, att få sälja en hel massa nya bilar för att byta ut västvärldens bilflotta...
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Där sitter man inte och slösurfar eller slöglor på tv hela dagarna.D Dilato skrev:Det är just det dom inte har.
Bensinstationer finns det på landsbygden även om det kan vara långt emellan men ofta är det bara den som har ström.
I lite mer tätbefolkade områden finns det fler bensinstationer än här hemma, det kan ligga 5 stationer bredvid varandra!
Under pandemin bodde jag i Tanzania i nästan två år, jag har två hus där och har rest mycket över hela landet så detta är inte websurfad info utan med egna ögon upplevd verklighet.
Det blir hela tiden bättre men ute i riktiga landsbygden går det långsamt.
In sub-Saharan Africa alone, 600 million people, that is 70% of the population, lack access to electricity and clean cooking.
[länk]
Den hushållsel som finns i byarna är en 10W solpanel direktkopplad på ett 8 Ah batteri och en eller två led-lampor och en laddare till telefonen.
[bild]
Du bekräftade min tanke när det problemen med el.
Att bygga ut bensinstationer är enkelt en tank behövs och en pump. Kan placeras överallt egentligen. för att ladda en elbil så måste man dra fram helt ny infrastruktur. Så en elbil fungerar säkert bra i storstäderna. Men inte utanför och troligtvis inte mellan dessa. Jag måste meddela de som är riktigt djupt nere i elbils religonen. Att der räcker inte med en enkel väggkontakt. Det krävs en del för att ladda en elbil.
Rätta mig om jag har fel när det gäller infrastruktur och Afrika. Jag vill lära mig!
Om elbilen numera är synomym med klimatvänlig finner jag det naturligt och inte ett dugg märkligt.S skogaliten skrev:Där har du faktiskt fel.
Den nuvarande elbilstrenden har inte sin upprinnelse i klimatproblemet, utan i "hälsovådlig luft p.g.a. avgaser i storstäder"-problemet, med viss dragning åt "peak-oil".
Det är ingen slump att Elon Musk börjar sälja elbilar i Kalifornien, där det både finns gott om pengar, gott om smog, och gott om utbildat folk som inte vill dö i förtid p.g.a. av smogen.
Kalifornien var tidigt med att införa hårda avgaskrav på fordon, vilket tidigt gjorde det lönsamt med elbilar.
Många av världens storstäder oavsett kontinent har svåra problem med hälsovådlig luft, där inte minst fordonstrafik med dieselmotorer av gammal typ som avger mycket kväveoxider är ett stort problem.
Problemet med den dåliga luften kan flyttas bort, om stora delar av fordonsflottan i städerna istället är eldrivna, vilket naturligtvis innebär att dessa fordon inte ger några utsläpp av vare sig partiklar, kväveoxider eller co2 vid användning, och därför förbättras luftkvaliteten i städerna. De hälsovådliga partiklarna från gummihjulen blir dock kvar.
Huruvida en bil med elmotor generar större eller mindre utsläpp av Co2, har allt att göra med hur elen som används för att ladda bilen genereras, och hur hur "hållbart" elbilen byggts.
En elbil som laddas med el framställd från kolkraft, är inte så värst klimatvänlig, även om den stad där bilen körs får bättre luft.
I senare skede, så har på något märkligt sätt, elbilar blivit synonymt med "klimatvänligt".
Det är långt ifrån säkert att det är sant. Visst, i Sverige där stora delar av elen är vattenkraftsel, så är sannolikt elbilskörning mer klimatvänlig, men det räcker med att titta på den kontinentala elmixen, för att det ska bli mer tveksamt om det verkligen finns någon stor skillnad i klimatvänlighet mellan en modern bil med dieselteknik, och en elbil, eftersom mycket av elen kommer från kol eller naturgas.
Biodiesel (och reduktionsplikten) gör det ännu mer tveksamt vilken teknik som är bra för klimatet.
En sak är i alla fall säker: det är ytterst förmånligt för bilindustrin, att få sälja en hel massa nya bilar för att byta ut västvärldens bilflotta...
Sen finns det ingen kolkraft i landet vad jag vet och det lär inte byggas någon heller.
Det är nog bara kineserna som bygger kolkraft men i andra länder än sitt eget.
Noterar också att du inte har några kommentarer på utbyggnaden av vind och solkraft.
Själv kör jag min elbil på kärnkraft.
Snart blir det med egen solkraft.
Redigerat:
Just det med bensin är inte så himla enkelt. I vår kommun har 2 bensinstationer fått stänga för att tankarna ligger för nära bostäder. Så du kan inte bara kasta ner det i marken och tro att det var klart.Bananskalare skrev:
Där sitter man inte och slösurfar eller slöglor på tv hela dagarna.
Du bekräftade min tanke när det problemen med el.
Att bygga ut bensinstationer är enkelt en tank behövs och en pump. Kan placeras överallt egentligen. för att ladda en elbil så måste man dra fram helt ny infrastruktur. Så en elbil fungerar säkert bra i storstäderna. Men inte utanför och troligtvis inte mellan dessa. Jag måste meddela de som är riktigt djupt nere i elbils religonen. Att der räcker inte med en enkel väggkontakt. Det krävs en del för att ladda en elbil.
Rätta mig om jag har fel när det gäller infrastruktur och Afrika. Jag vill lära mig!
För en laddbox vet jag inte vad för extrem byråkrati kan stoppa men så länge det finns lite el så går det ju att bygga ut lite här och där.
Precis som en bensinmack så måste du ha el till den med och kan inte placera överallt utan någon elinfrastruktur
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu vet jag inte vad du yrar om. Men jag var kvar i afrika Va det inte tydligt nog? Testa och läs igen. Jag lovar det kommer att klarna.Rkarlsson skrev:Just det med bensin är inte så himla enkelt. I vår kommun har 2 bensinstationer fått stänga för att tankarna ligger för nära bostäder. Så du kan inte bara kasta ner det i marken och tro att det var klart.
För en laddbox vet jag inte vad för extrem byråkrati kan stoppa men så länge det finns lite el så går det ju att bygga ut lite här och där.
Precis som en bensinmack så måste du ha el till den med och kan inte placera överallt utan någon elinfrastrukturEller var tanken från dig att man satte ut en ovanmarktank och stod och pumpa för hand?
Så nästa gång läs lite bättre
Om vi nu flyttar tillbaka till Sverige så är det så enkelt att det är inte alltid bara sätta upp. Infrastrukturen räcker inte till. Kablarna i marken är inte dimensionerade för elbilar.
Ah.Bananskalare skrev:
Ja även i afrika behöver du ström för att driva en mack.
Eller det är i afrika du menar att de ska handpumpa? De gör de nog redan idag där de inte har el.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Ja, Tanzania skulle ju kommit bland de fattigaste exemplen jag drog upp, i klass med Rwanda, och strax under medel i eltillgång på landsbygden. Grannlandet Kenya har dock gått från enstaka procent till 2/3-delar på ett par decennier, så spridningen kan gå fort och gör det också.D Dilato skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://data.worldbank.org/indicator/EG.ELC.ACCS.RU.ZS?locations=ZG-KE-TZ
Jag uppskattar att bli emotsagd, och i synnerhet så med faktabackade påståenden (och empiri slår högt enligt min uppfattning). Så jag ska inte säga emot mer än att konstatera att mobiltelefonen slog den fasta telefonin till den afrikanska landsbygden för att det räkte med punktvisa elförsörjda radiomaster för att bygga ut nätet och att motsvarande punkter skulle kunna vara stommen till ett laddnät.
Men ekonomin till att köpa den typen av bilar finns förstås oavsett inte än.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Försöker du rädda ditt misstag?Rkarlsson skrev:
Varför skulle man inte kunna pumpa förhand?
eller använda solceller? Det krävs inte mycket för att driva en pump. I Afrika så är jag övertygad om att det inte är samma krav som vi har. varken hastigheten eller säkerheten
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag är ganska övertygad om de kablarna som går fram till basstationerna inte skulle klara av att ladda en en elbil. Dessa basstationer placeras ut där de täcker bäst. Inte där alla är.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, Tanzania skulle ju kommit bland de fattigaste exemplen jag drog upp, i klass med Rwanda, och strax under medel i eltillgång på landsbygden. Grannlandet Kenya har dock gått från enstaka procent till 2/3-delar på ett par decennier, så spridningen kan gå fort och gör det också.
[bild]
[länk]
Jag uppskattar att bli emotsagd, och i synnerhet så med faktabackade påståenden (och empiri slår högt enligt min uppfattning). Så jag ska inte säga emot mer än att konstatera att mobiltelefonen slog den fasta telefonin till den afrikanska landsbygden för att det räkte med punktvisa elförsörjda radiomaster för att bygga ut nätet och att motsvarande punkter skulle kunna vara stommen till ett laddnät.
Men ekonomin till att köpa den typen av bilar finns förstås oavsett inte än.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Så du kommer prestera så bra med el så att du kan.ladda din elbil.R RogerHql skrev:Om elbilen numera är synomym med klimatvänlig finner jag det naturligt och inte ett dugg märkligt.
Sen finns det ingen kolkraft i landet vad jag vet och det lär inte byggas någon heller.
Det är nog bara kineserna som bygger kolkraft men i andra länder än sitt eget.
Noterar också att du inte har några kommentarer på utbyggnaden av vind och solkraft.
Själv kör jag min elbil på kärnkraft.
Snart blir det med egen solkraft.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg