1 818 382 läst ·
27 204 svar
1818k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Jag tycker i alla fall att det är intressant, och tillnyktrande. Som utvecklingsoptimist ser jag dock de ljusa stråken i den till synes mörka bilden.D Dilato skrev:Kanske helt OT men elbil/buss är något som överhuvudtaget inte finns i Afrika!
1,4 Miljarder invånare och några tusen elbilar max.
Miljoner gamla diesel & bensinbilar/bussar som spyr ut avgaser (i många fall helt utan rening) får ett andra liv där och besiktning finns inte.
Vad som händer/hänt är att vi i "rika världen" dumpar våra uttjänta fosilfordon i Afrika och slår oss på bröstet för vi är så himla miljömedvetna...
According to government estimates, only about 1,000 of South Africa’s 12 million vehicles are electric vehicles. In Kenya, approximately 350 of the country’s 2.2 million automobiles. Kenya wants electric vehicles to account for 5% of all car imports by 2025, and it is cutting EV import duties in half. Ghana, Rwanda, the Seychelles, and Mauritius have all reduced or eliminated import duties as well. Egypt intends to manufacture 20,000 electric vehicles (EVs) per year in-house starting in 2023. Namibia aims to have 10,000 electric vehicles on the road by 2030, while South Africa aims to have 2.9 million by 2050.
(Det här blir nog ännu mer OT och samhällsvetenskapligt, scrolla bara förbi om du inte gillar det.)
Stora delar av Afrika är på en rikedomsnivå vi var på för 50–70 år sedan, men med mycket större spridning. Vissa lever som de sämst ställda på 1800-talet, men de är relativt få. Tittar vi på länderna i inlägget ovan ser deras rikedomsutveckling ut såhär (med Sydafrika som referensland och Sverige och världen med sist). Graferna är tagna från Globalis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De mer välmående afrikanska länderna är alltså där världen i stort var för 20 år sedan och där Sverige var för 50 år sedan. De fattigare är ytterligare flera decennier efter, men utvecklas fort (till skillnad från exempelvis Sydafrika som rent av tappat de senaste tio åren och är där de var för 15 år sen, men alla utvecklade länder har haft bakslag och platåer).
Med det i åtanke är inte våra största problem deras största problem. Även om fossil kraftproduktion är stora problem här som där bedöms miljöaspekterna mycket större i Afrika än här, medan folk bryr sig mindre om klimataspekterna. De ”kommer sen”. Skälet till det är att folk dör på riktigt där. Men det är som sagt luftföroreningar de dör av, inte klimatrelaterade frågor. Tvärtom blir klimatet allt mindre dödande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grafer från Bjørn Lomborgs twitter.
Så det finns goda skäl att tro att att även Afrikas länder kommer ta till sig elbilar. Men i fattigare länder med svagare stater kommer det att kräva att dessa inte är orimligt dyra. När vi räknar löpande kostnader i Sverige gör vi det i en situation där avgasbilar beskattas fyra gånger så hårt som elbilar per kilometer. Så är det inte överallt, långt ifrån. Därför blir också kalkylerna sämre. Och ärligt talat byggs det ju ändå inte så mycket elbilar att det räcker till alla än.
Men med ett 50 årigt perspektiv snarare än tioårigt så kommer avgasbilarna att fasas ut även där. Och kanske går tekniksprånget ännu fortare om det byggs enklare elbilar, utan massa färddatorer och grejer. Bara robusta, hållbara bilar som drivs med el. För el har de även ute på landsbygden. Sannolikt enklare tillgänglig än bensin och diesel.
Så för dem som inte kan vänta utan limmar fast sig på stadens gator i sin klimatdesperation går den afrikanska omställningen förstås extremt långsamt och kraven på att någon måste göra något (nu!) haglar.
För oss andra finns tecken på att det händer saker även där, som de lyfta importtullarna och planerna på egen produktion som det skrivs om i citatet.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag tror att elbilar länge kommer föra en tynande tillvaro. Men om vi har problem med laddstationer aom ändå kan tyckas ha en bättre infrastruktur än afrika. Afrika börjar närma sig länderna o väst. problemet är afrika är stort. Stora delar har inte samma utbyggnad av infrastruktur. Jag tror att vi ska böra realistiskt. Försöka byta ut de bilar som rullar mod modernare bilar. Dessa är mycket bättre för miljön.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker i alla fall att det är intressant, och tillnyktrande. Som utvecklingsoptimist ser jag dock de ljusa stråken i den till synes mörka bilden.
(Det här blir nog ännu mer OT och samhällsvetenskapligt, scrolla bara förbi om du inte gillar det.)
Stora delar av Afrika är på en rikedomsnivå vi var på för 50–70 år sedan, men med mycket större spridning. Vissa lever som de sämst ställda på 1800-talet, men de är relativt få. Tittar vi på länderna i inlägget ovan ser deras rikedomsutveckling ut såhär (med Sydafrika som referensland och Sverige och världen med sist). Graferna är tagna från Globalis.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
De mer välmående afrikanska länderna är alltså där världen i stort var för 20 år sedan och där Sverige var för 50 år sedan. De fattigare är ytterligare flera decennier efter, men utvecklas fort (till skillnad från exempelvis Sydafrika som rent av tappat de senaste tio åren och är där de var för 15 år sen, men alla utvecklade länder har haft bakslag och platåer).
Med det i åtanke är inte våra största problem deras största problem. Även om fossil kraftproduktion är stora problem här som där bedöms miljöaspekterna mycket större i Afrika än här, medan folk bryr sig mindre om klimataspekterna. De ”kommer sen”. Skälet till det är att folk dör på riktigt där. Men det är som sagt luftföroreningar de dör av, inte klimatrelaterade frågor. Tvärtom blir klimatet allt mindre dödande.
[bild]
[bild]
Grafer från Bjørn Lomborgs twitter.
Så det finns goda skäl att tro att att även Afrikas länder kommer ta till sig elbilar. Men i fattigare länder med svagare stater kommer det att kräva att dessa inte är orimligt dyra. När vi räknar löpande kostnader i Sverige gör vi det i en situation där avgasbilar beskattas fyra gånger så hårt som elbilar per kilometer. Så är det inte överallt, långt ifrån. Därför blir också kalkylerna sämre. Och ärligt talat byggs det ju ändå inte så mycket elbilar att det räcker till alla än.
Men med ett 50 årigt perspektiv snarare än tioårigt så kommer avgasbilarna att fasas ut även där. Och kanske går tekniksprånget ännu fortare om det byggs enklare elbilar, utan massa färddatorer och grejer. Bara robusta, hållbara bilar som drivs med el. För el har de även ute på landsbygden. Sannolikt enklare tillgänglig än bensin och diesel.
Så för dem som inte kan vänta utan limmar fast sig på stadens gator i sin klimatdesperation går den afrikanska omställningen förstås extremt långsamt och kraven på att någon måste göra något (nu!) haglar.
För oss andra finns tecken på att det händer saker även där, som de lyfta importtullarna och planerna på egen produktion som det skrivs om i citatet.
Sorry men dom som vet någonting om klimatforskning har en annan åsikt. Det kan du också ta reda på Dilato!D Dilato skrev:Nja, egentligen är det väl inget nytt problem, det blir varmare och kallare av naturliga skäl.
"Problemet" är väl att "vi" bestämt att det klimat vi har nu är det som ska bevaras för all framtid.
Om man i stället accepterar att klimatet varierar och att din strandtomt kan bli innanhav eller tvärtom så finns inget problem, "shit happens, live with it".
[bild]
[länk]
Elon Musk är från Sydafrika, bara så att du vet...Bananskalare skrev:
Jag tror att elbilar länge kommer föra en tynande tillvaro. Men om vi har problem med laddstationer aom ändå kan tyckas ha en bättre infrastruktur än afrika. Afrika börjar närma sig länderna o väst. problemet är afrika är stort. Stora delar har inte samma utbyggnad av infrastruktur. Jag tror att vi ska böra realistiskt. Försöka byta ut de bilar som rullar mod modernare bilar. Dessa är mycket bättre för miljön.
Nej, det är ingen elbilsreligion jag talar om. Skiftet till elbilar grundar sig på rationell klimatforskning.Bananskalare skrev:
Låter som du elbils religonen. Men en sak förstår jag inte. Varför skulle bilen inte vara frihet även om det är en elbil? Är det så usel räckvidd att den är.längre än din längsta skarvsladd? Då bör du nog se över valet av elbil. Annars kan jag berätta en hemlis. En ny elbil klarar sig väldigt bra utan skarvsladd....
Jag själv vill inte ha en bil där räckvidden inte är längre än skarvsladden, eller där man får börja reservdunken så fort man startat bilen.
Där avståndet mäts i reservdunkar eller i skarvsladdar.
Religion i Bilsammanhang ser man varje år när Norrtälje invaderas av fossilbilar.
Ingen av dom har katalysatorer.
Där kan man snacka om Religion!
Jag har haft ett par nya fossilgolfar (7or) och en passat gte. Har downsizat och köpt en bil privat istället. Så har en Zoe 2019 sen i mars med (nyss) friköpt batteri (40kwh) och vinterdäck har den kostat knappt 190k. Jag har ca 11 mil till jobbet och verkar som 2-3 dagar i veckan är det som det blir närmsta framtiden. Vi har en lastgammal v70 också. Zoeyn funkar skitbra för vardagskörning men har sina begränsningar. Dock har jag marginellt lägre kostnad för bil nu än med förmånsbil och efter 4 år är bilen betald. Framförallt var det långa väntetider och stor osäkerhet vad månadskostnaden egentligen skulle bli som gjorde att jag köpte en bil. Skulle väl egentligen behöva köra mer mil för att det verkligen skulle löna sig. Åker man ofta resor på 15 mil eller mer med mycket bagage är zoeyn inte så bra. På sommaren kan man köra 25 mil utan problem, eller 40+ om man planerar ett längre laddstopp. Den har snabb långsamladdning men ingen snabbladdning. I detta klimatet tar jag v70 om jag ska mer än 15 mil och har tidspress.Johannes Carlsson skrev:
1 år fast i SE3 ligger på 3,6:-/kWh
Är i fasen att byta ut båda bilarna i stallet. Vad har vi egentligen för vettiga och prisvärda alternativ?
(En pendlarbil och en Familjebil är behovet) Jag har 50km till jobbet och siktar på att jobba hemifrån 2 dagar i veckan. Familjebilen idag är en XC70, Bra makfrigång för frugans hemtrakter och drar släp genom europa.
Nya bilar känns som en dyr investering idag, speciellt utan bonus men det är skönt att åka ny bil, privatleasing har blivit dyrt och köpa... känns dumt att binda kapital i bilar?
En 2019 Zoe ligger runt 200'
En 2019 E-Niro Ligger runt 350'
En 2019 Passat Alltrack Ligger runt 200'
En 2019 Golf Ligger strax under 200'
Hur brukar ni räkna på kostnaden och resonera för att ha en setup som är lagom nice men samtidigt prisvärd?
En fossilgolf-kombi klarar ju "allt" men kommer kosta 20.000 mer om året i bränsle och troligen ha 20.000 högre värdeminskning.
Om man ändå har två bilar och bara en frekvent går långa sträckor skulle jag inte tveka på att ha vardagsbil som elbil!
Zoeyn har troligen sämre kvalitet än vw, men vw har ganska mycket problem (iallafall vissa modeller). Men vws garanti är kortare.
Japp, det håller jag med om, brukar säga att om du köper en finare bil spelar bränsleförbrukningen ingen roll, det utgör en väldigt liten del av milkostnaden iaf.Mikael_L skrev:
Ja, det är nog som du skriver, med ett bilägande som är nytt-> 3 år, så blir vissa andra parametrar så övervägande att skillnaden i drivmedelskostnad "försvinner".
Då kommer följande ägare få skörda frukterna av billigare bilägande.
Det är ju dock ingen kioskvältare, så har det väl alltid varit?, man får betala drygt för lukten av ny plast i en nyproducerad bil!
Så diskussionen här rör sig i princip uteslutande i en spekulation om framtida restvärde och det är det som gör det så svårt.
Jo, det var nog rekord i OT kan man tänka. Åtminstone för den här tråden...Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker i alla fall att det är intressant, och tillnyktrande. Som utvecklingsoptimist ser jag dock de ljusa stråken i den till synes mörka bilden.
(Det här blir nog ännu mer OT och samhällsvetenskapligt, scrolla bara förbi om du inte gillar det.)
Stora delar av Afrika är på en rikedomsnivå vi var på för 50–70 år sedan, men med mycket större spridning. Vissa lever som de sämst ställda på 1800-talet, men de är relativt få. Tittar vi på länderna i inlägget ovan ser deras rikedomsutveckling ut såhär (med Sydafrika som referensland och Sverige och världen med sist). Graferna är tagna från Globalis.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
De mer välmående afrikanska länderna är alltså där världen i stort var för 20 år sedan och där Sverige var för 50 år sedan. De fattigare är ytterligare flera decennier efter, men utvecklas fort (till skillnad från exempelvis Sydafrika som rent av tappat de senaste tio åren och är där de var för 15 år sen, men alla utvecklade länder har haft bakslag och platåer).
Med det i åtanke är inte våra största problem deras största problem. Även om fossil kraftproduktion är stora problem här som där bedöms miljöaspekterna mycket större i Afrika än här, medan folk bryr sig mindre om klimataspekterna. De ”kommer sen”. Skälet till det är att folk dör på riktigt där. Men det är som sagt luftföroreningar de dör av, inte klimatrelaterade frågor. Tvärtom blir klimatet allt mindre dödande.
[bild]
[bild]
Grafer från Bjørn Lomborgs twitter.
Så det finns goda skäl att tro att att även Afrikas länder kommer ta till sig elbilar. Men i fattigare länder med svagare stater kommer det att kräva att dessa inte är orimligt dyra. När vi räknar löpande kostnader i Sverige gör vi det i en situation där avgasbilar beskattas fyra gånger så hårt som elbilar per kilometer. Så är det inte överallt, långt ifrån. Därför blir också kalkylerna sämre. Och ärligt talat byggs det ju ändå inte så mycket elbilar att det räcker till alla än.
Men med ett 50 årigt perspektiv snarare än tioårigt så kommer avgasbilarna att fasas ut även där. Och kanske går tekniksprånget ännu fortare om det byggs enklare elbilar, utan massa färddatorer och grejer. Bara robusta, hållbara bilar som drivs med el. För el har de även ute på landsbygden. Sannolikt enklare tillgänglig än bensin och diesel.
Så för dem som inte kan vänta utan limmar fast sig på stadens gator i sin klimatdesperation går den afrikanska omställningen förstås extremt långsamt och kraven på att någon måste göra något (nu!) haglar.
För oss andra finns tecken på att det händer saker även där, som de lyfta importtullarna och planerna på egen produktion som det skrivs om i citatet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Inte då. Men det var ett roligare inlägg att skriva än:R RogerHql skrev:
Eftersom att en stor del av alla bilar i Afrika är andrahandsimporter och det nog inte ens finns subventioner i form av skatteundantag för elbilar så är det nog i många år än på ekonomisk grund för tidigt att köpa elbil där.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Blir väl liknande setup för mig då, fast kortare resa till jobbet. Golf ca 20% lägre i inköp än Zoe. Lite trevligare som bil. Tänker att värdeminskningen på en 5 år gammal bil bör vara ganska låg så det är väl mest bränslet som skiljer.J JohanLun skrev:Jag har haft ett par nya fossilgolfar (7or) och en passat gte. Har downsizat och köpt en bil privat istället. Så har en Zoe 2019 sen i mars med (nyss) friköpt batteri (40kwh) och vinterdäck har den kostat knappt 190k. Jag har ca 11 mil till jobbet och verkar som 2-3 dagar i veckan är det som det blir närmsta framtiden. Vi har en lastgammal v70 också. Zoeyn funkar skitbra för vardagskörning men har sina begränsningar. Dock har jag marginellt lägre kostnad för bil nu än med förmånsbil och efter 4 år är bilen betald. Framförallt var det långa väntetider och stor osäkerhet vad månadskostnaden egentligen skulle bli som gjorde att jag köpte en bil. Skulle väl egentligen behöva köra mer mil för att det verkligen skulle löna sig. Åker man ofta resor på 15 mil eller mer med mycket bagage är zoeyn inte så bra. På sommaren kan man köra 25 mil utan problem, eller 40+ om man planerar ett längre laddstopp. Den har snabb långsamladdning men ingen snabbladdning. I detta klimatet tar jag v70 om jag ska mer än 15 mil och har tidspress.
En fossilgolf-kombi klarar ju "allt" men kommer kosta 20.000 mer om året i bränsle och troligen ha 20.000 högre värdeminskning.
Om man ändå har två bilar och bara en frekvent går långa sträckor skulle jag inte tveka på att ha vardagsbil som elbil!
Zoeyn har troligen sämre kvalitet än vw, men vw har ganska mycket problem (iallafall vissa modeller). Men vws garanti är kortare.
Fast det är lockande med nyare "moderna" bilarna.
Byggnovis
· Göteborg
· 229 inlägg
Nya bilar kan inte stänga av säkerhetssystem som lane change assist permanent för då får de inte 5 stjärnor i euro ncap.
Jag tycker inte den funktionen är det viktigaste och därmed definierar vad som är en bra bil. Eller menar du att bilar som i övrigt är bra även kan kolla ur start/stop?Alfredo skrev:
Jag tycker min bil är bra, och kan koppla genom att programmera om bilen alternativt köra med sportläget på automatlådan. Kanske det räknas också då.