1 818 611 läst ·
27 208 svar
1819k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
nätbolagen håller koll på att topologin fungerar så ingen behöver ha ångest för överspänning.Nötegårdsgubben skrev:
Blir det? Hur många grannar har du som behöver din solel mitt på dagen på sommaren och vad händer om även de skaffar solpaneler? Jag förstår att konceptet grannar även kan inbegripa företag och andra verksamheter, men ändå: solel i Sverige bidrar extremt lite till att matcha utbud och efterfrågan.
Måste vara därför det byggs så mycket av det då… Sanningen är att den batterikapacitet som skulle krävas för att matcha solelsproduktion med efterfrågetopparna är gigantisk. Sommar=sol. Vinter=elbehov. Now do math.
Det finns absolut länder där solel med viss batterilagring kan göra nytta, men hos oss är det en bransch för bidragsentreprenörer.
Angående vinterhalvåret fungerar både solpaneler och vindkraft med överlappande egenskaper dvs dom producerar i regel inte el samtidigt.
Att solpaneler bidrar marginellt till total energförsörjnig är riktigt men dom producerar i nätet där dom gör mest nytta nämligen i nätperiferin, dvs transmissionsförlusterna blir mycket låga,
Sen handlar det förstås om vart vi är på väg och 2021 ökade den totala solpanelsparken med 40% !!
Finns ingen annat elproducerande teknik med samma utveckling möjligen med undantag för vindkraftverk?
Sen kommer förstås batteritekniken att utvecklas där dyngsvariationerna i första hand kompenseras.
Frågor på det?
Att Sverige inte skulle passa för solpaneler är förstås en seg myt. Så är ju inte fallet.
Inget behöver subventioneras för att löna sig på den sidan.
Det har teknikutvecklingen ordnat sedan flera år tillbaka.
Angående den totala energiproduktionen finns här lite lättläst statistik för landet-->
https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2022/fortsatt-hog-elproduktion-och-elexport-under-2021/
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Det finns flera intressanta aspekter på solpaneler i nätperiferin dvs egnhem eller liknande som inte alla tänker på:
1) integration med elbilsbatteriet
Samt
2) konvertering av överskottsenergi till vätgas.
1) pågår redan. Moderna elbilar kan pytsa ut den energi man tryckte in i batteriet på nattimmarna.
Du kan alltså koka ditt morgonkaffe inte bara på solenergi utan även på billig nattel om du inte tänker åka någonstans den dagen.
2) kanske är mera okänt men man behöver inte så mycket batterivikt i bilen om den även är utrustad med vätgasdrivna bränsleceller. Det finns redan bilar för det av toyota och mercedes som rullar på våra vägar, framför allt på kontinenten.
Om man är rädd för vätgas vill jag bara påpeka att det finns inget lättare än vätgas. Läcker det ut går det rakt upp om man tillåter gasen att göra det vilket man alltså bör göra.
Utrustning för konvertering av vatten till vätgas(och syrgas) finns redan och kostar inte mycket.
Att det blir konverteringsförluster kompenseras av att det är överskottsel, dvs man kan designa system med den målsättningen. Konverteringsvärmen kan tas om hand av huset, framför allt vår och höst.
https://www.ebay.com/itm/High-purit...0-9ee7-4bde-a277-e161a226d7a8&redirect=mobile
1) integration med elbilsbatteriet
Samt
2) konvertering av överskottsenergi till vätgas.
1) pågår redan. Moderna elbilar kan pytsa ut den energi man tryckte in i batteriet på nattimmarna.
Du kan alltså koka ditt morgonkaffe inte bara på solenergi utan även på billig nattel om du inte tänker åka någonstans den dagen.
2) kanske är mera okänt men man behöver inte så mycket batterivikt i bilen om den även är utrustad med vätgasdrivna bränsleceller. Det finns redan bilar för det av toyota och mercedes som rullar på våra vägar, framför allt på kontinenten.
Om man är rädd för vätgas vill jag bara påpeka att det finns inget lättare än vätgas. Läcker det ut går det rakt upp om man tillåter gasen att göra det vilket man alltså bör göra.
Utrustning för konvertering av vatten till vätgas(och syrgas) finns redan och kostar inte mycket.
Att det blir konverteringsförluster kompenseras av att det är överskottsel, dvs man kan designa system med den målsättningen. Konverteringsvärmen kan tas om hand av huset, framför allt vår och höst.
https://www.ebay.com/itm/High-purit...0-9ee7-4bde-a277-e161a226d7a8&redirect=mobile
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Svårt att acceptera ett nej? Vi har som sagt ett flertal andra trådar där det diskuteras energisystem och kraftproduktion, exempelvis den här: https://www.byggahus.se/forum/threads/elpriserna-uppe-och-sniffar-pa-rekordnivaer-igen.474716/ Och nej, den handlade inte heller om det från början, så det är ett ämne som snabbt parasiterar på annat. Därför envisas jag med att inte svara i sak – här.R RogerHql skrev:
Sen får du gärna låta bli att kalla mig vän samtidigt som du insinuerar att jag ljuger.
Sorry om du uppfattar det på det viset NGG!Nötegårdsgubben skrev:
Svårt att acceptera ett nej? Vi har som sagt ett flertal andra trådar där det diskuteras energisystem och kraftproduktion, exempelvis den här: [länk] Och nej, den handlade inte heller om det från början, så det är ett ämne som snabbt parasiterar på annat. Därför envisas jag med att inte svara i sak – här.
Sen får du gärna låta bli att kalla mig vän samtidigt som du insinuerar att jag ljuger.
Tvärtom, jag har insett att du har huvet på skaft vilket inte hindrar mig från att reta dig lite ibland ;-)
Rörande #2 så är energieffektiviteten väldigt låg om man inte tar tillvara på överskottsvärmen. Det gör att det inte kommer att bli bränsleceller i vanliga bilar, om inte elen blir nästan gratis.R RogerHql skrev:Det finns flera intressanta aspekter på solpaneler i nätperiferin dvs egnhem eller liknande som inte alla tänker på:
1) integration med elbilsbatteriet
Samt
2) konvertering av överskottsenergi till vätgas.
1) pågår redan. Moderna elbilar kan pytsa ut den energi man tryckte in i batteriet på nattimmarna.
Du kan alltså koka ditt morgonkaffe inte bara på solenergi utan även på billig nattel om du inte tänker åka någonstans den dagen.
2) kanske är mera okänt men man behöver inte så mycket batterivikt i bilen om den även är utrustad med vätgasdrivna bränsleceller. Det finns redan bilar för det av toyota och mercedes som rullar på våra vägar, framför allt på kontinenten.
Om man är rädd för vätgas vill jag bara påpeka att det finns inget lättare än vätgas. Läcker det ut går det rakt upp om man tillåter gasen att göra det vilket man alltså bör göra.
Utrustning för konvertering av vatten till vätgas(och syrgas) finns redan och kostar inte mycket.
Att det blir konverteringsförluster kompenseras av att det är överskottsel, dvs man kan designa system med den målsättningen. Konverteringsvärmen kan tas om hand av huset, framför allt vår och höst.
[länk]
Vätgas är rimligast för tillverkning av värme, fjärrvärme och i industrin.
Energieffektiviteten i vätgaskonvertering är rätt lik de energiförluster vi accepterat i fossilbilar de senaste hundra åren pacman!pacman42 skrev:
Byggnovis
· Göteborg
· 229 inlägg
Vätgas är inte helt ofarligt..
https://www.mestmotor.se/recharge/a...-explosion-vid-vatgasmack-ett-valdsamt-tryck/
https://www.mestmotor.se/recharge/a...-explosion-vid-vatgasmack-ett-valdsamt-tryck/
Ja, men om man har 30-procentig effektivitet på konverteringen till först vätgas, sedan till el igen så blir den sekundära elen 10x dyrare än den första. Det skall vara väldigt stora svängningar i elpriserna för att det skall löna sig.R RogerHql skrev:
Och för att köra bilar på ren vätgas så behövs kontinuerligt låga elpriset från vindkraften. Vätgasen blir ändå 3,3x dyrare än ren el. Och eftersom bilarnas förbrukning är en relativt liten del av det totala behovet så kommer de inte att driva en vätgasinfrastruktur.
Allt talar för att personbilar kommer att drivas med el. För lastbilar är vätgas fortfarande intressant dock.
Medlem
· Uppland
· 2 524 inlägg
Att bygga elnät i utvecklingsländer är utmanade. Större byar och småstäder är lätt eftersom kablarna blir korta och många delar på en distributionstransformator. Sedan får man beivra elstölder.Bananskalare skrev:
Där sitter man inte och slösurfar eller slöglor på tv hela dagarna.
Du bekräftade min tanke när det problemen med el.
Att bygga ut bensinstationer är enkelt en tank behövs och en pump. Kan placeras överallt egentligen. för att ladda en elbil så måste man dra fram helt ny infrastruktur. Så en elbil fungerar säkert bra i storstäderna. Men inte utanför och troligtvis inte mellan dessa. Jag måste meddela de som är riktigt djupt nere i elbils religonen. Att der räcker inte med en enkel väggkontakt. Det krävs en del för att ladda en elbil.
Rätta mig om jag har fel när det gäller infrastruktur och Afrika. Jag vill lära mig!
Det blir fort dyrt och svårt när det blir glest mellan husen eftersom ledningarna blir långa. Ska många dela på en transformator blir lågspänningsledningarna långa och man får bara el så att det räcker till belysning, inte till vattenpumpar och matlagning. Ska ett fåtal hus istället ha en egen transformator blir den en stor kostnad för den och man tappar mycket i tomgångsförluster.
Byggnovis
· Göteborg
· 229 inlägg
Det finns förluster i elbilar också, tex får man räkna med 5-10% om man laddar med växelström bara för att lagra energin i batteriet om man laddar med 11kw, förlusterna blir större vid lägre effektpacman42 skrev:
Ja, men om man har 30-procentig effektivitet på konverteringen till först vätgas, sedan till el igen så blir den sekundära elen 10x dyrare än den första. Det skall vara väldigt stora svängningar i elpriserna för att det skall löna sig.
Och för att köra bilar på ren vätgas så behövs kontinuerligt låga elpriset från vindkraften. Vätgasen blir ändå 3,3x dyrare än ren el. Och eftersom bilarnas förbrukning är en relativt liten del av det totala behovet så kommer de inte att driva en vätgasinfrastruktur.
Allt talar för att personbilar kommer att drivas med el. För lastbilar är vätgas fortfarande intressant dock.