Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Blir det? Hur många grannar har du som behöver din solel mitt på dagen på sommaren och vad händer om även de skaffar solpaneler? Jag förstår att konceptet grannar även kan inbegripa företag och andra verksamheter, men ändå: solel i Sverige bidrar extremt lite till att matcha utbud och efterfrågan.


Måste vara därför det byggs så mycket av det då… Sanningen är att den batterikapacitet som skulle krävas för att matcha solelsproduktion med efterfrågetopparna är gigantisk. Sommar=sol. Vinter=elbehov. Now do math.

Det finns absolut länder där solel med viss batterilagring kan göra nytta, men hos oss är det en bransch för bidragsentreprenörer.
nätbolagen håller koll på att topologin fungerar så ingen behöver ha ångest för överspänning.
Angående vinterhalvåret fungerar både solpaneler och vindkraft med överlappande egenskaper dvs dom producerar i regel inte el samtidigt.
Att solpaneler bidrar marginellt till total energförsörjnig är riktigt men dom producerar i nätet där dom gör mest nytta nämligen i nätperiferin, dvs transmissionsförlusterna blir mycket låga,
Sen handlar det förstås om vart vi är på väg och 2021 ökade den totala solpanelsparken med 40% !!
Finns ingen annat elproducerande teknik med samma utveckling möjligen med undantag för vindkraftverk?
Sen kommer förstås batteritekniken att utvecklas där dyngsvariationerna i första hand kompenseras.
Frågor på det?
Att Sverige inte skulle passa för solpaneler är förstås en seg myt. Så är ju inte fallet.
Inget behöver subventioneras för att löna sig på den sidan.
Det har teknikutvecklingen ordnat sedan flera år tillbaka.
Angående den totala energiproduktionen finns här lite lättläst statistik för landet-->
https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2022/fortsatt-hog-elproduktion-och-elexport-under-2021/
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Frågor på det?
Nej, vi har flera andra trådar där det här diskuteras och jag har varit OT nog i den här tråden den här helgen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, vi har flera andra trådar där det här diskuteras och jag har varit OT nog i den här tråden den här helgen.
Man får hålla sig till fakta min vän och fakta ändrar sig för varje dag!
 
Det finns flera intressanta aspekter på solpaneler i nätperiferin dvs egnhem eller liknande som inte alla tänker på:

1) integration med elbilsbatteriet
Samt
2) konvertering av överskottsenergi till vätgas.

1) pågår redan. Moderna elbilar kan pytsa ut den energi man tryckte in i batteriet på nattimmarna.
Du kan alltså koka ditt morgonkaffe inte bara på solenergi utan även på billig nattel om du inte tänker åka någonstans den dagen.

2) kanske är mera okänt men man behöver inte så mycket batterivikt i bilen om den även är utrustad med vätgasdrivna bränsleceller. Det finns redan bilar för det av toyota och mercedes som rullar på våra vägar, framför allt på kontinenten.
Om man är rädd för vätgas vill jag bara påpeka att det finns inget lättare än vätgas. Läcker det ut går det rakt upp om man tillåter gasen att göra det vilket man alltså bör göra.
Utrustning för konvertering av vatten till vätgas(och syrgas) finns redan och kostar inte mycket.
Att det blir konverteringsförluster kompenseras av att det är överskottsel, dvs man kan designa system med den målsättningen. Konverteringsvärmen kan tas om hand av huset, framför allt vår och höst.
https://www.ebay.com/itm/High-purit...0-9ee7-4bde-a277-e161a226d7a8&redirect=mobile
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Man får hålla sig till fakta min vän och fakta ändrar sig för varje dag!
Svårt att acceptera ett nej? Vi har som sagt ett flertal andra trådar där det diskuteras energisystem och kraftproduktion, exempelvis den här: https://www.byggahus.se/forum/threads/elpriserna-uppe-och-sniffar-pa-rekordnivaer-igen.474716/ Och nej, den handlade inte heller om det från början, så det är ett ämne som snabbt parasiterar på annat. Därför envisas jag med att inte svara i sak – här.

Sen får du gärna låta bli att kalla mig vän samtidigt som du insinuerar att jag ljuger.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Svårt att acceptera ett nej? Vi har som sagt ett flertal andra trådar där det diskuteras energisystem och kraftproduktion, exempelvis den här: [länk] Och nej, den handlade inte heller om det från början, så det är ett ämne som snabbt parasiterar på annat. Därför envisas jag med att inte svara i sak – här.

Sen får du gärna låta bli att kalla mig vän samtidigt som du insinuerar att jag ljuger.
Sorry om du uppfattar det på det viset NGG!
Tvärtom, jag har insett att du har huvet på skaft vilket inte hindrar mig från att reta dig lite ibland ;-)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Det finns flera intressanta aspekter på solpaneler i nätperiferin dvs egnhem eller liknande som inte alla tänker på:

1) integration med elbilsbatteriet
Samt
2) konvertering av överskottsenergi till vätgas.

1) pågår redan. Moderna elbilar kan pytsa ut den energi man tryckte in i batteriet på nattimmarna.
Du kan alltså koka ditt morgonkaffe inte bara på solenergi utan även på billig nattel om du inte tänker åka någonstans den dagen.

2) kanske är mera okänt men man behöver inte så mycket batterivikt i bilen om den även är utrustad med vätgasdrivna bränsleceller. Det finns redan bilar för det av toyota och mercedes som rullar på våra vägar, framför allt på kontinenten.
Om man är rädd för vätgas vill jag bara påpeka att det finns inget lättare än vätgas. Läcker det ut går det rakt upp om man tillåter gasen att göra det vilket man alltså bör göra.
Utrustning för konvertering av vatten till vätgas(och syrgas) finns redan och kostar inte mycket.
Att det blir konverteringsförluster kompenseras av att det är överskottsel, dvs man kan designa system med den målsättningen. Konverteringsvärmen kan tas om hand av huset, framför allt vår och höst.
[länk]
Rörande #2 så är energieffektiviteten väldigt låg om man inte tar tillvara på överskottsvärmen. Det gör att det inte kommer att bli bränsleceller i vanliga bilar, om inte elen blir nästan gratis.

Vätgas är rimligast för tillverkning av värme, fjärrvärme och i industrin.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande #2 så är energieffektiviteten väldigt låg om man inte tar tillvara på överskottsvärmen. Det gör att det inte kommer att bli bränsleceller i vanliga bilar, om inte elen blir nästan gratis.

Vätgas är rimligast för tillverkning av värme, fjärrvärme och i industrin.
Energieffektiviteten i vätgaskonvertering är rätt lik de energiförluster vi accepterat i fossilbilar de senaste hundra åren pacman!
 
P
M M.sandström skrev:
Vätgas är inte helt ofarligt..
[länk]
Ingen gas är ofarlig. Biogasen är förödande och har faktiskt tagit liv.

Det är därför det är så strikta regler ang en gasbils tankar. Och man vill inte ha en äldre gasbil då de är värda ungefär ingenting.
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Energieffektiviteten i vätgaskonvertering är rätt lik de energiförluster vi accepterat i fossilbilar de senaste hundra åren pacman!
Ja, men om man har 30-procentig effektivitet på konverteringen till först vätgas, sedan till el igen så blir den sekundära elen 10x dyrare än den första. Det skall vara väldigt stora svängningar i elpriserna för att det skall löna sig.

Och för att köra bilar på ren vätgas så behövs kontinuerligt låga elpriset från vindkraften. Vätgasen blir ändå 3,3x dyrare än ren el. Och eftersom bilarnas förbrukning är en relativt liten del av det totala behovet så kommer de inte att driva en vätgasinfrastruktur.

Allt talar för att personbilar kommer att drivas med el. För lastbilar är vätgas fortfarande intressant dock.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Där sitter man inte och slösurfar eller slöglor på tv hela dagarna.
Du bekräftade min tanke när det problemen med el.
Att bygga ut bensinstationer är enkelt en tank behövs och en pump. Kan placeras överallt egentligen. för att ladda en elbil så måste man dra fram helt ny infrastruktur. Så en elbil fungerar säkert bra i storstäderna. Men inte utanför och troligtvis inte mellan dessa. Jag måste meddela de som är riktigt djupt nere i elbils religonen. Att der räcker inte med en enkel väggkontakt. Det krävs en del för att ladda en elbil.
Rätta mig om jag har fel när det gäller infrastruktur och Afrika. Jag vill lära mig!
Att bygga elnät i utvecklingsländer är utmanade. Större byar och småstäder är lätt eftersom kablarna blir korta och många delar på en distributionstransformator. Sedan får man beivra elstölder.

Det blir fort dyrt och svårt när det blir glest mellan husen eftersom ledningarna blir långa. Ska många dela på en transformator blir lågspänningsledningarna långa och man får bara el så att det räcker till belysning, inte till vattenpumpar och matlagning. Ska ett fåtal hus istället ha en egen transformator blir den en stor kostnad för den och man tappar mycket i tomgångsförluster.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men om man har 30-procentig effektivitet på konverteringen till först vätgas, sedan till el igen så blir den sekundära elen 10x dyrare än den första. Det skall vara väldigt stora svängningar i elpriserna för att det skall löna sig.

Och för att köra bilar på ren vätgas så behövs kontinuerligt låga elpriset från vindkraften. Vätgasen blir ändå 3,3x dyrare än ren el. Och eftersom bilarnas förbrukning är en relativt liten del av det totala behovet så kommer de inte att driva en vätgasinfrastruktur.

Allt talar för att personbilar kommer att drivas med el. För lastbilar är vätgas fortfarande intressant dock.
Det finns förluster i elbilar också, tex får man räkna med 5-10% om man laddar med växelström bara för att lagra energin i batteriet om man laddar med 11kw, förlusterna blir större vid lägre effekt
 
M M.sandström skrev:
Det finns förluster i elbilar också, tex får man räkna med 5-10% om man laddar med växelström bara för att lagra energin i batteriet.
Ja, men vi pratar inte om 70% i förlust...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.