1 818 723 läst ·
27 208 svar
1819k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Kör du vidare med din elbil så blir miljö och klimat bättre och fortsätt ljug för dej själv, själv cyklar jag och går mestadels.R RogerHql skrev:Och vad menar då herr OMattson med det?
"10ton" i förhållande till vad?
Hur många km en fossilbil behöver rulla innan den själv producerat 10 ton?
Jag kan lova dig att det är mycket kortare sträcka än vad du tror!!
dessutom ljuger du lite om siffran 10 ton. Kanske gällde för 10
år sen. Idag är det andra siffror som gäller:
[länk]
Kanske du ska flytta och inte transportera dej och 2 ton varje dag?
Jag håller helt med dig om komplexiteten du beskriver på slutet av inlägget. Detta är en stor nackdel. I hybrider blir det ännu värre med två system, medan rena elbilar är av enkel konstruktion med lite underhåll.R RogerHql skrev:problemet med fossil-motorer är att dom drar diesel även nör dom står still eftersom motorn ofta, åtminstone förr, gick på tomgång.
Men storleken på motorn ger en grundförbrukning som ökar med cylindervolymen och som man inte kommer ifrån.
Vidare kräver en fossil-motor dubbelt så mycket bränsle de första 15 minuterna då den behöver värmas upp till arbetstemperatur innan den blir effektiv. Alltså: Ju starkare/större motor, desto mer förluster.
Inget av dom här problemen finns på elmotorsidan. Detta lagt utöver det extremt mycket mer komplexa stödsystemen en fossil-motor behöver: startmotor, 1000 rörliga delar i motorn, oljebyten, katalysator, avgasrör, turbo, kylare, kamrem, tändstift, vibrationer, avgaser, oljud, startbatteri, you name it...
Alla moderna bilar stänger av motorn automatiskt när bilen står stilla. Dock för detta minimal skillnad vid landsvägskörning.
Nja grundförbrukningen ökar inte så mycket med effekten, som idag kan vara relativt hög i en relativt liten motor. Den ökar kanske något med cylindervolymen, men min stora motor i den stora tunga bilen går relativt snålt i konstant hastighet på landsväg. 10 minuter tar det för min motor att bli varm är det är ca noll grader ute.
Även elbilarna drar mer vid korta sträckor då batteri och eventuellt kupén ska värmas. Detta kanske görs direkt via elnätet när bilen laddas man sker ändå. På samma sätt kan en diesel värnas med elektrisk motorvärmare (ingen aning om hur detta skiljer sig åt).
Detta sagt är elbilen överlägsen, men det finns några nackdelar som tagits upp i tråden ett otal gånger redan.
Hur påverkar storleken på elbilens motor?
Ajaj, jag känner mig träffad.W witten skrev:
Ja dubbelt, då min räckvidd lite då och då är begränsande (så jag inte kan åka på jobb jag ändå inte vill ha).
Men helt klart, jag får sälla mig till samlingen med grundlurade idioter, och jag kommer nog snart inse det också.
Jag själv blev delvis ganska trygg efter att jag läst om batterikonditionen hos några Tesla som gått som taxi och de hade följt dessa i bortåt 50000 mil.D djac skrev:
Nu är det självklart lite varierande på vilken batteriteknologi som valts och hur BMS är programmerat, men jag vet idag att det går att få en ordentligt bra livslängd ifall biltillverkaren tänkt och gjort rätt.
Och varför skulle det inte göra det, deras framtid hänger ju på det.
För mig ligger break-even på ca 5kr/kWh.useless skrev:
Då räknar jag bara bränsle-> bränsle, då jag köpte bilen begagnad för ungefär samma pris som en ICE-bil med samma årsmodell och miltal skulle haft.
Ja det här är våldsamt svåra beräkningar, då det t.ex. är svårt att gissa framtida restvärde - kommer ICE-bilar eller elbilar störtdyka i värde, eller följas åt?
Nåväl, nu köpte jag för 130k för 1,5 år sedan, och har sparat in på skillnaden i bränslepris ca 25k redan.
Och service har hittills kostat noll, för det finns ju ingen olja att byta i motorn (eh, ljuger lite, då 4 nya däck precis betalats, men det skiljer sig ju inget mot ICE-bilen).
Så jag ser framför mig att bilen är helt betald (jämfört med ICE) om sisådär 4 år till, då börjar jag köra gratis.
Eller blir välvårdade ICE-bilar högt värderade sällsynta rariteter, nödvändiga för den procentuellt försumbara men ändå mångtaliga grupp som behöver en sådan?Mikael_L skrev:
Ja, det är nog som du skriver, med ett bilägande som är nytt-> 3 år, så blir vissa andra parametrar så övervägande att skillnaden i drivmedelskostnad "försvinner".useless skrev:
Dom räknar som man brukar göra. Dvs totalkostnaden för att köpa bilen ny och äga den i tre år inklusive drivmedel och service baserat på en årlig körsträcka på 2000 mil.
Visst är det rimligt att anta att fossilbränslet kommer att bli dyrare i framtiden, men inte 7-8 gånger dyrare som elpriset har blivit på ett drygt år.
De två största anledningarna till att kalkylen blir sämre för elbilen är dels elpriset och dels att inköpspriset är ett par hundra tusen högre än motsvarande fossilbil. bara för mellanskillnaden i inköpspris kan man köra runt 12 000 mil med en dieselbil om dieseln kostar 25 kronor per liter utan att kapitalkostnaderna är medräknade.
[bild]
Då kommer följande ägare få skörda frukterna av billigare bilägande.
Det är ju dock ingen kioskvältare, så har det väl alltid varit?, man får betala drygt för lukten av ny plast i en nyproducerad bil!
Som jag skrev, inte lätt att sia om just nu. Det kommer nog helt enkelt bli ett ganska dynamiskt förlopp, som kanske tom svänger lite hit och dit, innan de flesta ICE till sist blir värdelösa.Alfredo skrev:
Men kommer en cheva -59, någonsin bli värdelös? jag tvivlar.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
enkelt... om du tittar på avgaserna på en bil så inte är det co2 som är det farliga som kommer ut.R RogerHql skrev:Bananskalare: 10 miljarder människor:
7 miljarder tror att det är co2 som är det största problemet någonsin i mänsklighetens historia, dvs det som vi som art är drabbad av och som vi dessutom kollektivt är ansvariga inför.
Något vi inte drabbats av sen 1000000 år tillbaka då apan blev människa.
Varför tror inte du det?
co2 är en nödvändighet för att människan ska kunna överleva.. Jag tror inte att co2 är det farliga.
Nej, jag förnekar inte att vi har problem med miljön. Jag tror bara att det inte är co2 som är boven. Sen finns det ett stort problem med debatten och forskningen när det gäller miljön. Om du är kritisk till det allmänna bestämda så blir du hängd och skjuten.
Du får inte vara med och leka med de andra forskarna.
Som med allting så är det inte bra med förmycket av något.
Det roliga är att du inte ens tänkte till på det jag skrev utan istället berättade hur fel jag hade direkt.
Men tror du alltså att det är co2 som är det farliga ända problemet med utsläppen från bilar?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Hur laddar du bilen gratis? aah du har tjuvkopplat dig förbi mätarenMikael_L skrev:
För mig ligger break-even på ca 5kr/kWh.
Då räknar jag bara bränsle-> bränsle, då jag köpte bilen begagnad för ungefär samma pris som en ICE-bil med samma årsmodell och miltal skulle haft.
Ja det här är våldsamt svåra beräkningar, då det t.ex. är svårt att gissa framtida restvärde - kommer ICE-bilar eller elbilar störtdyka i värde, eller följas åt?
Nåväl, nu köpte jag för 130k för 1,5 år sedan, och har sparat in på skillnaden i bränslepris ca 25k redan.
Och service har hittills kostat noll, för det finns ju ingen olja att byta i motorn (eh, ljuger lite, då 4 nya däck precis betalats, men det skiljer sig ju inget mot ICE-bilen).
Så jag ser framför mig att bilen är helt betald (jämfört med ICE) om sisådär 4 år till, då börjar jag köra gratis.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Låter som du elbils religonen. Men en sak förstår jag inte. Varför skulle bilen inte vara frihet även om det är en elbil? Är det så usel räckvidd att den är.längre än din längsta skarvsladd? Då bör du nog se över valet av elbil. Annars kan jag berätta en hemlis. En ny elbil klarar sig väldigt bra utan skarvsladd....R RogerHql skrev:Folk är konservativa och misstänksamma mot ny teknik, särskilt sånt som har med bilar att göra eftersom den har fått sådan status som frihetssymbol och denna idè om frihet sitter djupt i den svenska och för all del amerikanska folksjälen.
Men tittar man närmare på saken är friheten en skenbild och myterna om elbilar är många och mer eller mindre förljugna. Men har man provat en elbil och i viss mån anpassat sig till dom förutsättningar som råder idag och på ett rimligt sätt tar hänsyn till miljöaspekterna borde valet vara ganska lätt!
Dessutom måste man inte begränsa sig till en bil.
Man kan ha den som andrabil och snart upptäcker man att den i huvudsak används som föstabil och förstabilen kan sättas i malpåse med hjälp av Transportstyrelsen långa lista med avställda!
Jag själv vill inte ha en bil där räckvidden inte är längre än skarvsladden, eller där man får börja reservdunken så fort man startat bilen.
Där avståndet mäts i reservdunkar eller i skarvsladdar.