1 819 871 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Är de verkligen id4 så dyr att privatleasa? Det skulle ju bli 15 500 kr/mån vid 1500 mil per år och riktigt så höga priser har jag aldrig settM Markarbetaren skrev:Minns för några år sedan när man drömde sig bort i biltidningarnas tester av Porschar och BMW's M-bilar och det abrupta uppvaknandet när man läste milkostnader på +100kr. Gick in på Volkswagens hemsida för att se vad en id4 skulle kosta att privatleasa. 124kr/mil, och då tillkommer "bränslet", men det är ju flera kr billigare än en fossilbil så det kanske är prisvärt ändå![]()
/Krille
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jupps! 10,344 i månaden med pluspaket, drag, försäkring. +500 mil per år kostar 328kr extra i månaden.K Krille4 skrev:
124kr för att åka till Ica 5km hemifrån, det får kostnaden för laddning att vara lite "skit samma" i sammanhanget kan jag tycka.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Misstänkte det. Att stå för en 600K bil privat blir nog ganska saftigt för dom flesta, oavsett upplägget om den privatleasas eller tas på avbetalning.G Greger_08 skrev:
Jäkligt bra förbrukning på så stor bil, tycker volvo alltid har varit lite törstiga.A AndersS skrev:
Våran xc70 classic går det knappt att komma under 0,65 med om man kör landsväg, farsans v60 classic d4 manuell ligger på 0,47-0,53 vid eco körning och landsväg.
Gällande kostnader så räknade jag jäkligt mycket innan vi beställde våran elbil.
Totalt sett så skulle vi komma billigare undan med en elbil än en bensin/diesel
Det skiljde någon tusenlapp I månaden mellan el/fossilt
Vi jämförde givetvis nya bilar i samma klass, inte som många nötter som jämför en ny tesla mot deras betalda sönderrunkade 945a
Ionity med VWs kort, ligger på runt 3:15, däromkring i vilket fall. Så det blir ju nån form av tak på vad man behöver ladda för. Om man har en sådan man passerar regelbundet.M Markarbetaren skrev:
Har beställt en ID4, tjänstebil då. Känns väl sådär, ser inte fram emot alla laddningar men bara att vänja sig.
Jo, gott så. Men det här handlar ju om vad en elbil drar i ”worst case scenario”, dvs i minus 15 grader och inte heller bara landsväg. Det blir liksom äpplen och päron. Min elbil snittar 2 kWh per mil på årsbasis, inkluderat motorvägskörning på vintern i minus 15 grader, bilköer osv.Johannes Carlsson skrev:
Landsväg och sommarkörning ligger jag på 1,7-1,8 kWh.
Redigerat:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Volvo tog väl ett litet kliv framåt med VEA som är basmotor i alla modeller med bensin/diesel. Innan har det alltid varit ett jytter av köpta motorer från andra tillverkare, speciellt dieslarna.L Lutte skrev:Jäkligt bra förbrukning på så stor bil, tycker volvo alltid har varit lite törstiga.
Våran xc70 classic går det knappt att komma under 0,65 med om man kör landsväg, farsans v60 classic d4 manuell ligger på 0,47-0,53 vid eco körning och landsväg.
Gällande kostnader så räknade jag jäkligt mycket innan vi beställde våran elbil.
Totalt sett så skulle vi komma billigare undan med en elbil än en bensin/diesel
Det skiljde någon tusenlapp I månaden mellan el/fossilt
Vi jämförde givetvis nya bilar i samma klass, inte som många nötter som jämför en ny tesla mot deras betalda sönderrunkade 945a
Vilka modeller jämförde du och vilka kostnader kom du fram till?
Vea ska vara lite bättre har jag hört, men har ingen erfarenhet av dom.M Markarbetaren skrev:
Har den 5cylindriga d4/d5 som inte nu är känd för att gå billigt. Men håller det gör dom!
Nu är det snart 1år sedan vi satt och räknade,så har inte kvar alla anteckningar från kalkylerna. men vi beställde iaf en topprustad niro av nya modellen. Den jämförde vi mot bilar så som tiguan dvs bilar med samma typ av motoreffekt, utrustning och storlek.
Men största boven i kalkylen är skatten på en ny bensin/diesel det tiltar fördelen mot elbil.
Sen kör vi uteslutande bara i stan och väldigt sällan längre än 15mil ToR så räckvidden är aldrig ett problem.
Vi valde att leasa en bil då vi faktiskt byter bil var 3e år endå.
Vi hamnar på cirka 5200kr per månad med "bränsle" inräknat.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Bered er på att Niro är en klass mindre än Tiguan så ni inte blir chockade när leveransen kommerL Lutte skrev:Vea ska vara lite bättre har jag hört, men har ingen erfarenhet av dom.
Har den 5cylindriga d4/d5 som inte nu är känd för att gå billigt. Men håller det gör dom!
Nu är det snart 1år sedan vi satt och räknade,så har inte kvar alla anteckningar från kalkylerna. men vi beställde iaf en topprustad niro av nya modellen. Den jämförde vi mot bilar så som tiguan dvs bilar med samma typ av motoreffekt, utrustning och storlek.
Men största boven i kalkylen är skatten på en ny bensin/diesel det tiltar fördelen mot elbil.
Sen kör vi uteslutande bara i stan och väldigt sällan längre än 15mil ToR så räckvidden är aldrig ett problem.
Vi valde att leasa en bil då vi faktiskt byter bil var 3e år endå.
Vi hamnar på cirka 5200kr per månad med "bränsle" inräknat.
VEA 2.0l är betydligt snålare och går mycket jämnare än vibrationskungen ala volvos 5 cylidrig diesel.
Fast 1,6 dieseln i V40 D2 från PSA är nog snålare?
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
På något sätt tycker jag det är relevant. Bilarna vid standardiserad körcykel går att jämföra, sen avviker de flesta standardmässigt beroende på förarens körmönster. I fallet elbilar är det ju främst hastighet och inte växelvalsom på en bil med manuell växellåda.J jocke31 skrev:Jo, gott så. Men det här handlar ju om vad en elbil drar i ”worst case scenario”, dvs i minus 15 grader och inte heller bara landsväg. Det blir liksom äpplen och päron. Min elbil snittar 2 kWh per mil på årsbasis, inkluderat motorvägskörning på vintern i minus 15 grader, bilköer osv.
Landsväg och sommarkörning ligger jag på 1,7-1,8 kWh.
Ev database har ju en highway cold räckvidd som jag tänker är vettigt för att beräkna någon sorts worst case
Allvetare
· Västra götaland
· 10 926 inlägg
Den motorn har jag i min Mondeo... Snålast jag kört är 0,28 l/mil Trollhättan - Malmö....Johannes Carlsson skrev:
Ja, EV Database stämmer mycket bra även under mindre idealiska förhållanden. Det jag vänder mig mot är att man jämför WLTP-siffror hos en fossilbil med förbrukningssiffror hos elbilar med sämsta möjliga förutsättningar.Johannes Carlsson skrev:
På något sätt tycker jag det är relevant. Bilarna vid standardiserad körcykel går att jämföra, sen avviker de flesta standardmässigt beroende på förarens körmönster. I fallet elbilar är det ju främst hastighet och inte växelvalsom på en bil med manuell växellåda.
Ev database har ju en highway cold räckvidd som jag tänker är vettigt för att beräkna någon sorts worst case
Artikeln som citerades ovan handlar ju om vinterprestanda hos elbilar. Vad en fossilbil drar på landsväg när det är 20 grader ute är helt enkelt ointressant i sammanhanget.
Det jag vill se är siffror på verklig förbrukning för fossilbil med sämsta möjliga förutsättningar. Då kan man jämföra på ett rättvist sätt.
WLTP-siffrorna för fossilbilar är också beräknade i labbmiljö och speglar sällan verkligheten.
Så mycket mindre är den endå inte, skiljer typ 32cm på längden och 3cm på bredden. så att så stor skillnad är det endå inte.Johannes Carlsson skrev:
Har dock inte provat nya niro utan vi provkörde bara den gamla och så kört tiguan och upplever dom ungefär lika rymliga. Min högst personliga uppfattning.
Men visst är det en storlekskillnad på dom, går inte att förneka.
Tycker femman har en trevlig karaktär, upplever den mer urstark än fyrorna.