M
J jocke31 skrev:
Ja, men likförbaskat så är de inte beräknade vid vinterkyla.
Jag har dieselvärmare i båda mina bilar och enda skillnaden jag upplever är att volvon låser inte lockupen i lådan förrän efter nån km när det är minusgrader. Nån skillnad i förbrukning upplever jag inte. Spontant så borde väl den kalla luften innebära en bättre fyllnadsgrad för en överladdad motor? Det är ju inte som en elbil som kräver extra effekt för att värma kupén. Med en fossildriven motor är det ju enbart en biprodukt av värme som annars skulle kylts bort av kylaren som styrs av termostaten.
 
Rkarlsson skrev:
Men det stämmer inte riktigt heller.

Försöker hitta motsvarighet till id3 i diesel. Svårt som tusan men hitta en audi q3, för dryga 550 tusen och drygt 13 tusen i skatt i 3 år.
En helt ny id3 pro perfomance med lite mer lull lull gick loss på 537 tusen på vw hemsida för 2 veckor sen.

Du kanske söker bättre än mig, Kriterier, 2022, samma storlek som id3, 204 hk, navi, adaptiv farthållare och det absolut viktigaste - kunna förvärma bilen via mobilen eller schema.

Återkom med en bil =)
Du kan hitta en 2022 Golf kombi för 370' med diesel, android auto och fjärrstyrd värmare. Fast den har betydligt större bagage än ID3.
Std golf är ungefär lika mot id3 i bagage, kanske Skoda Kamiq är närmare i kupén. Eller Audi A3/Q2
 
P
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Du kan hitta en 2022 Golf kombi för 370' med diesel, android auto och fjärrstyrd värmare. Fast den har betydligt större bagage än ID3.
Std golf är ungefär lika mot id3 i bagage, kanske Skoda Kamiq är närmare i kupén. Eller Audi A3/Q2
Är golf inte väldigt små i kupen? Id3 är ju större i kupen än en volvo v70 eller en hyundai i40, sen är det klart det är mindre bagage då det är en halvkombi :) Jag har aldrig kört nyare golf så kan inte uttala mig.
Men varför skulle golf vara lika stor som en passat ? (id3 är snarlik passaten)
 
M
Rkarlsson skrev:
Men det stämmer inte riktigt heller.

Försöker hitta motsvarighet till id3 i diesel. Svårt som tusan men hitta en audi q3, för dryga 550 tusen och drygt 13 tusen i skatt i 3 år.
En helt ny id3 pro perfomance med lite mer lull lull gick loss på 537 tusen på vw hemsida för 2 veckor sen.

Du kanske söker bättre än mig, Kriterier, 2022, samma storlek som id3, 204 hk, navi, adaptiv farthållare och det absolut viktigaste - kunna förvärma bilen via mobilen eller schema.

Återkom med en bil =)
En Golf Alltrack, då får du en större bil, större bagage, 4-hjulsdrift mm. och sparar 150,000 i inköpspris. Lite dyrare I skatt första 3 åren (30k ungefär), efter 3 år blir den billigare om man bakar ihop helförsäkring och skatt på båda bilarna då elbilen kostar 30-40% mer i försäkring.

VW t-roc vet jag inte hur den är storleksmässigt mot id3, men den har 190hk, 4wd och kostar 20,000 mindre än Alltracken.
 
Rkarlsson skrev:
Är golf inte väldigt små i kupen? Id3 är ju större i kupen än en volvo v70 eller en hyundai i40, sen är det klart det är mindre bagage då det är en halvkombi :) Jag har aldrig kört nyare golf så kan inte uttala mig.
Men varför skulle golf vara lika stor som en passat ? (id3 är snarlik passaten)
Bagage är ID3 som std Golf. En Golf kombi är ungefär lika rymlig som en V70, där Passaten är ytterligare en Gnutta större, fast rent praktiskt tycker jag inte det skiljer så mycket. Kupén i Golfen rymmer 4st vuxna utan problem. Den är rätt bra utnyttjande av volymen med packningsform.
T.ex. är stolarna i Golfen mycket tunnare än en V70.
Golf 7 är lite rymligare än en Volvo V60
Passat är lite rymligare än Volvo V70.

I min XC70 är det trångt att sitta framför barnstolen. Ungefär samma i en Golf 7.
Audi A6 och BMW 5 serie är förvänansvärt trånga inuti.

ID3 känns väldigt rymlig i Kupén, men man får ju oftast plats ändå, bara bagaget som gärna kunnat vara 20cm djupare
 
M
Rkarlsson skrev:
Är golf inte väldigt små i kupen? Id3 är ju större i kupen än en volvo v70 eller en hyundai i40, sen är det klart det är mindre bagage då det är en halvkombi :) Jag har aldrig kört nyare golf så kan inte uttala mig.
Men varför skulle golf vara lika stor som en passat ? (id3 är snarlik passaten)
Id3 tillhör golfklassen

https://www.whatcar.com/volkswagen/id3/hatchback/review/n21832/space-practicality
 
M Markarbetaren skrev:
En Golf Alltrack, då får du en större bil, större bagage, 4-hjulsdrift mm. och sparar 150,000 i inköpspris. Lite dyrare I skatt första 3 åren (30k ungefär), efter 3 år blir den billigare om man bakar ihop helförsäkring och skatt på båda bilarna då elbilen kostar 30-40% mer i försäkring.

VW t-roc vet jag inte hur den är storleksmässigt mot id3, men den har 190hk, 4wd och kostar 20,000 mindre än Alltracken.
Ganska lika egentligen, mer preferens
Jämförelse av Volkswagen T-Roc och Golf; dimensioner, lastutrymme och pris; T-Roc är kortare och högre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Bagage är ID3 som std Golf. En Golf kombi är ungefär lika rymlig som en V70, där Passaten är ytterligare en Gnutta större, fast rent praktiskt tycker jag inte det skiljer så mycket. Kupén i Golfen rymmer 4st vuxna utan problem. Den är rätt bra utnyttjande av volymen med packningsform.
T.ex. är stolarna i Golfen mycket tunnare än en V70.
Golf 7 är lite rymligare än en Volvo V60
När vi fick unge nr2 var vi inne på en XC70 eller V60 CC. XC70 upplevde jag som att man satt högt och rakryggad i baksätet, inte alls bekvämt. I V60 fick jag klaustrofobi i baksätet. Bägge bilarna är dock underbara i framsätena. Vi åkte direkt till VW och provsatt Golf Alltrack och blev sålda direkt pga. baksätet och bagaget, så det blev en sån.
 
P
M Markarbetaren skrev:
En Golf Alltrack, då får du en större bil, större bagage, 4-hjulsdrift mm. och sparar 150,000 i inköpspris. Lite dyrare I skatt första 3 åren (30k ungefär), efter 3 år blir den billigare om man bakar ihop helförsäkring och skatt på båda bilarna då elbilen kostar 30-40% mer i försäkring.

VW t-roc vet jag inte hur den är storleksmässigt mot id3, men den har 190hk, 4wd och kostar 20,000 mindre än Alltracken.
Nej vi kom fram till att du hade fel om försäkringen. Jag betalar som sagt 270 kr månaden för min id3 2000 mil om året. Och det är då via vw finans.
En golf alltrack kostar hos LF kostar den 207 kr i månaden inkl min rabatt och där har jag 500 per år.
Det blir inga 30-40% på det.

Jag är tveksam om golfen är större i kupen.
 
P
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Bagage är ID3 som std Golf. En Golf kombi är ungefär lika rymlig som en V70, där Passaten är ytterligare en Gnutta större, fast rent praktiskt tycker jag inte det skiljer så mycket. Kupén i Golfen rymmer 4st vuxna utan problem. Den är rätt bra utnyttjande av volymen med packningsform.
T.ex. är stolarna i Golfen mycket tunnare än en V70.
Golf 7 är lite rymligare än en Volvo V60
Passat är lite rymligare än Volvo V70.

I min XC70 är det trångt att sitta framför barnstolen. Ungefär samma i en Golf 7.
Audi A6 och BMW 5 serie är förvänansvärt trånga inuti.

ID3 känns väldigt rymlig i Kupén, men man får ju oftast plats ändå, bara bagaget som gärna kunnat vara 20cm djupare
Problemet är att v70 är betydligt mycket mindre än en passat. Hade båda som taxi, och jag kunde inte sitta i baksätet på en v70 mer en fullvuxen rejäl man framför. (mig själv) men passaten var sjukligt mycket större. Men mindre bagage än v70. Då jämför jag med en v70 från 06 och en v70 från -10 och -11. Passaden en -12.

På id3 så är det inte trångt alls med bakvänd stol i baksätet och 4 vuxna. Den som sitter i passagerarstol fram sitter inte trångt alls med knä även om man är 185 lång. På i40 så slog knä i panelen med bakvänd stol.

Men hurusom =) id3 är inte så fruktansvärt dyr ändå till vad man får. Folk tänker teslapriser när de tänker elbil.
 
K
Rkarlsson skrev:
Problemet är att v70 är betydligt mycket mindre än en passat. Hade båda som taxi, och jag kunde inte sitta i baksätet på en v70 mer en fullvuxen rejäl man framför. (mig själv) men passaten var sjukligt mycket större. Men mindre bagage än v70. Då jämför jag med en v70 från 06 och en v70 från -10 och -11. Passaden en -12.

På id3 så är det inte trångt alls med bakvänd stol i baksätet och 4 vuxna. Den som sitter i passagerarstol fram sitter inte trångt alls med knä även om man är 185 lång. På i40 så slog knä i panelen med bakvänd stol.

Men hurusom =) id3 är inte så fruktansvärt dyr ändå till vad man får. Folk tänker teslapriser när de tänker elbil.
Fast över 500 000 kr för en bil i golfklassen är väl inte direkt billigt heller?

/Krille
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
P
K Krille4 skrev:
Fast över 500 000 kr för en bil i golfklassen är väl inte direkt billigt heller?

/Krille
Nej det har jag klart inte sagt heller =) Men det finns ändå en del bilar i den prisklassen.
Nu äger jag inte min men hade jag köpt så hade jag fortfarande köpt id3 framför valfri bil för 400 000 kr.

Nämn en enda bil som känns billig förutom dacia idag.
 
M
Rkarlsson skrev:
Nej vi kom fram till att du hade fel om försäkringen. Jag betalar som sagt 270 kr månaden för min id3 2000 mil om året. Och det är då via vw finans.
En golf alltrack kostar hos LF kostar den 207 kr i månaden inkl min rabatt och där har jag 500 per år.
Det blir inga 30-40% på det.

Jag är tveksam om golfen är större i kupen.
Nej jag hade inte fel om HELFÖRSÄKRINGEN!
Du måste förstå att det finns en stor osäkerhet kring batteritekniken efter 3 år när tillverkarens vagnskada går ut. Du har väldigt dåliga argument, om några öht. , att motivera id3 framför en Golf Sportcombi pga. kupeutrymmet. Bagaget, får man in en sportbag i id3'an?:D

Du får nog komma med något bättre för att motivera 150,000 högre inköpspris för en småbil som id3.:rolleyes:
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nej jag hade inte fel om HELFÖRSÄKRINGEN!
Du måste förstå att det finns en stor osäkerhet kring batteritekniken efter 3 år när tillverkarens vagnskada går ut. Du har väldigt dåliga argument, om några öht. , att motivera id3 framför en Golf Sportcombi pga. kupeutrymmet. Bagaget, får man in en sportbag i id3'an?:D

Du får nog komma med något bättre för att motivera 150,000 högre inköpspris för en småbil som id3.:rolleyes:
Generellt sett är det väl 8år på batteriet, och det har väl visat sig att det är sällan batteriet är ett större problem i en elbil...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nej jag hade inte fel om HELFÖRSÄKRINGEN!
Du måste förstå att det finns en stor osäkerhet kring batteritekniken efter 3 år när tillverkarens vagnskada går ut.
Nej, det gör det inte. Däremot drar väl det antagna höga restvärdet upp premierna. Ju mer bilen är värd, desto större gap mellan hel- och halvförsäkring.

M Markarbetaren skrev:
Du får nog komma med något bättre för att motivera 150,000 högre inköpspris för en småbil som id3.:rolleyes:
Vill du ha ett ekonomiskt motiv så skulle jag tro att driftkostnad + värdeminskning är lägre på en elbil än på en avgasbil. Men det är svårt att gissa vad framtida restvärden blir och kapitalkostnaden ska ju också beaktas, men kör man mycket är min gissning att elbilen är en bättre affär.

Sen är förstås inte allt pengar. Vilken bil man väljer är för många av oss ett väldigt subjektivt val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.