Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
En normalstor diesel typ 2013+ BMW 320d, Golf kombi, Focus, Audi A4 ligger därikring. En del en bit under 0,4 liter milen
Har haft en A4 diesel själv, och den drog inga 0,4 l/mil. 0,7-0,8 snarare. Och 1-2 dl mer på vintern. Alla bilar drar mer vintertid, även fossilbilar.
 
  • Gilla
Oskar Norrköping och 1 till
  • Laddar…
P
M Markarbetaren skrev:
Nu har man testat elbilars räckvidd i kyla, genom att ta datapunkter från 1000-tals elbilar. 2,9kWh/mil ligger t.ex. en vw id4 på i -1 till -6gr. Plötsligt känner man sig som en vinnare när elpriset kostar minst 5kr under dygnets billigare timmar och man åker dieselbil på 0,45L/mil:D
Min id3 visar 2,1kWh till jobbet och 1,8kWh hem. (mer nerför hem) så med 5 kr blir det ju bara 10,5kr milen (räknat på 2kWh. Dieseln dra 0,5 och då blir det ju med dagens priser 11,75kr milen räknat på 23,5 kr.
med 0,45l milen blir det ju 10,575.
Genomsnittet då genom hela året är du förlorare rakt över. För november kostade alla mina mil 232,4 kr. Dieseln hade vart dyrare.
 
Nu är det ju en elbilstråd, men vår V90CC och fyrhjulsdrift, diesel, kör jag nog snittat på 0,5-0,6L/mil. Men nästan bara landsvägskörning.
Så när jag kalkylerar på elbil är det de värdena jag utgår från, blir väl 14 kr/ mil idag.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
P
M Markarbetaren skrev:
Vissa som kör grävmaskiner, hjullastare, lastbilar har också möjlighet att tanka gratis;)
Det är dock kriminellt.

När jag körde taxi så var där nån idiot som hade med 5 litersdunken när det var dags för tankning. Men han blev av med jobbet och anmäld för just stöld :=
 
Majgårdarna
Min Tesla har dragit i snitt 1,51 kWh per mil sen ny, alltså på 4500mil.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
M
J jocke31 skrev:
Vilken D3 är det? Beror ju lite på bilmodell också. Om man däremot googlar en smula på t ex V60 så verkar ägarna av bilen anse att den angivna förbrukningen är långt ifrån verkligheten. Ett par dl till är vad de flesta som har bilen verkar anse rimligt. T ex här: [länk]

Färddatorn i en bil stämmer oftast inte så bra, oavsett drivmedel. Min bil är t ex väldigt pessimistisk, bättre att kolla procent laddning som finns kvar än angiven räckvidd. Ungefär som att en tankmätare i en bil är mer pålitlig än färddatorn.

Men visst har det blivit dyrare med el de sista åren, det är ju svårt att säga emot.

Jag håller också helt med dig om att bland det mest irriterande är statsmakternas velighet och dåliga framförhållning. Ena dagen så är diesel mycket mer miljövänligt än bensin, nästa dag tvärtom. Ena dagen ska man tanka etanol, efter några år så försvinner bränslet mer eller mindre från marknaden. Ena dagen bonus för elbilar, andra dagen inte. Osv.

Det är ju också den här ryckigheten som har fått de största svenska industriföretagen att skriva en debattartikel om att de vill ha fler miljösatsningar, men tydligare riktlinjer för att kunna planera sin verksamhet.
V40 2017 eller 2018, jag vet inte:oops:. Den har Ledstrålkastare iaf. Så det är den sista faceliften med 2-liters Vea.
Köpte den i slutet av 2018 och idag är utpriset i bilhandeln samma som då, men det är väl samma andrahandsvärde på elbilarna idag.

Sneglade lite på en e-golf i höstas, men jag har svårt att motivera 150-175 i mellanskillnad och få en sämre utrustad bil med sämre prestanda. Enda skillnaden blir annan bränsletyp, och skulle tanten köra den (800 mil/år) med gratis laddning på jobbet så blir det ändå låång tid innan dieselräkningen på 800kr/mån gör nån större skillnad. Betala 175,000 för att spara 800kr/mån, typ. Ska jag ladda hemma för 5kr/kWh för 60 mil i månaden så blir det 175,000 för att spara +-0kr om den snittar strax över 2kWh/mil.
 
M
Rkarlsson skrev:
Det är dock kriminellt.

När jag körde taxi så var där nån idiot som hade med 5 litersdunken när det var dags för tankning. Men han blev av med jobbet och anmäld för just stöld :=
Beror på arbetsgivare, jag jobbar dagligen ihop med killar som har firmakort. Det enda brottet som begås hos den arbetsgivaren som står för bränslet är att man undanhåller förmånsbeskattning isf. Jag hade själv en pickup som firmabil i några år och ett företagskort A. Min chef hade aldrig några synpunkter på att bilen drog 2L/mil, men köpte jag glass eller snus på kortet så kom det ett surt telefonsamtal:D
 
J jocke31 skrev:
Har haft en A4 diesel själv, och den drog inga 0,4 l/mil. 0,7-0,8 snarare. Och 1-2 dl mer på vintern. Alla bilar drar mer vintertid, även fossilbilar.
Jo, men det var en gammal A4 då?

En A4 Avant 2,0tdi från 2017 ligger på 4,2 blandat och 3,8 landsväg, så under 4,5 bör inte vara så svårt. 0,1 mindre för sedan och ytterligare ner till 3,4 för en manuell. Reggad på 99g co2.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jo, men det var en gammal A4 då?

En A4 Avant 2,0tdi från 2017 ligger på 4,2 blandat och 3,8 landsväg, så under 4,5 bör inte vara så svårt. 0,1 mindre för sedan och ytterligare ner till 3,4 för en manuell. Reggad på 99g co2.
Nja, en 2010 tdi med 170 hk. Har svårt att tro att nyare årsmodeller kan dra så mycket mindre.
Men det man får komma ihåg är att man inte kan likställs tillverkarens uppgifter med verklig förbrukning.
 
P
M Markarbetaren skrev:
Beror på arbetsgivare, jag jobbar dagligen ihop med killar som har firmakort. Det enda brottet som begås hos den arbetsgivaren som står för bränslet är att man undanhåller förmånsbeskattning isf. Jag hade själv en pickup som firmabil i några år och ett företagskort A. Min chef hade aldrig några synpunkter på att bilen drog 2L/mil, men köpte jag glass eller snus på kortet så kom det ett surt telefonsamtal:D
Ja det är det jag menar, kriminellt =) Sen att många företag är lite ohederliga är jävligt vanligt. Chefen jag hade då var så jävlans snål att han satt säkert och räknade på varenda kilometer och droppe som bilarna tog och gav.
Jag använde självklart taxibilen, på väg hem från arbetsdagen för att handla mat eller annat på min väg.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nja, en 2010 tdi med 170 hk. Har svårt att tro att nyare årsmodeller kan dra så mycket mindre.
Men det man får komma ihåg är att man inte kan likställs tillverkarens uppgifter med verklig förbrukning.
En sån ligger på 5,7 blandat, 4,9 landsväg.

Volvo V40 D2 har 3,3 landsväg. Kör man lugnt och lagligt går det att hålla
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
G
2.42 kWh per mil förbrukar min id4 i snitt enligt laddaren och mil antalet.

Mätt mellan Sep 2021 dec 2022.
 
  • Wow
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
M
G Greger_08 skrev:
2.42 kWh per mil förbrukar min id4 i snitt enligt laddaren och mil antalet.

Mätt mellan Sep 2021 dec 2022.
Äger du den privat, privatleasing eller företagsbil? Månadskostnad?
 
trähandtag trähandtag skrev:
Med tanke på de volatila elpriserna blir det allt viktigare med stora batteri, så man kan hoppa över laddning. Tolkar att många laddar näst intill dagligen (natt), för att ha friheten för nästa dag.
Som jag skrev häromdagen, man laddar ofta billigare på stan än hemma nuförtiden.
 
M
Minns för några år sedan när man drömde sig bort i biltidningarnas tester av Porschar och BMW's M-bilar och det abrupta uppvaknandet när man läste milkostnader på +100kr. Gick in på Volkswagens hemsida för att se vad en id4 skulle kosta att privatleasa. 124kr/mil, och då tillkommer "bränslet", men det är ju flera kr billigare än en fossilbil så det kanske är prisvärt ändå:D
 
  • Wow
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.