1 819 727 läst ·
27 220 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Min id3 visar 2,1kWh till jobbet och 1,8kWh hem. (mer nerför hem) så med 5 kr blir det ju bara 10,5kr milen (räknat på 2kWh. Dieseln dra 0,5 och då blir det ju med dagens priser 11,75kr milen räknat på 23,5 kr.M Markarbetaren skrev:
med 0,45l milen blir det ju 10,575.
Genomsnittet då genom hela året är du förlorare rakt över. För november kostade alla mina mil 232,4 kr. Dieseln hade vart dyrare.
Nu är det ju en elbilstråd, men vår V90CC och fyrhjulsdrift, diesel, kör jag nog snittat på 0,5-0,6L/mil. Men nästan bara landsvägskörning.
Så när jag kalkylerar på elbil är det de värdena jag utgår från, blir väl 14 kr/ mil idag.
Så när jag kalkylerar på elbil är det de värdena jag utgår från, blir väl 14 kr/ mil idag.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
V40 2017 eller 2018, jag vet inteJ jocke31 skrev:Vilken D3 är det? Beror ju lite på bilmodell också. Om man däremot googlar en smula på t ex V60 så verkar ägarna av bilen anse att den angivna förbrukningen är långt ifrån verkligheten. Ett par dl till är vad de flesta som har bilen verkar anse rimligt. T ex här: [länk]
Färddatorn i en bil stämmer oftast inte så bra, oavsett drivmedel. Min bil är t ex väldigt pessimistisk, bättre att kolla procent laddning som finns kvar än angiven räckvidd. Ungefär som att en tankmätare i en bil är mer pålitlig än färddatorn.
Men visst har det blivit dyrare med el de sista åren, det är ju svårt att säga emot.
Jag håller också helt med dig om att bland det mest irriterande är statsmakternas velighet och dåliga framförhållning. Ena dagen så är diesel mycket mer miljövänligt än bensin, nästa dag tvärtom. Ena dagen ska man tanka etanol, efter några år så försvinner bränslet mer eller mindre från marknaden. Ena dagen bonus för elbilar, andra dagen inte. Osv.
Det är ju också den här ryckigheten som har fått de största svenska industriföretagen att skriva en debattartikel om att de vill ha fler miljösatsningar, men tydligare riktlinjer för att kunna planera sin verksamhet.
Köpte den i slutet av 2018 och idag är utpriset i bilhandeln samma som då, men det är väl samma andrahandsvärde på elbilarna idag.
Sneglade lite på en e-golf i höstas, men jag har svårt att motivera 150-175 i mellanskillnad och få en sämre utrustad bil med sämre prestanda. Enda skillnaden blir annan bränsletyp, och skulle tanten köra den (800 mil/år) med gratis laddning på jobbet så blir det ändå låång tid innan dieselräkningen på 800kr/mån gör nån större skillnad. Betala 175,000 för att spara 800kr/mån, typ. Ska jag ladda hemma för 5kr/kWh för 60 mil i månaden så blir det 175,000 för att spara +-0kr om den snittar strax över 2kWh/mil.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Beror på arbetsgivare, jag jobbar dagligen ihop med killar som har firmakort. Det enda brottet som begås hos den arbetsgivaren som står för bränslet är att man undanhåller förmånsbeskattning isf. Jag hade själv en pickup som firmabil i några år och ett företagskort A. Min chef hade aldrig några synpunkter på att bilen drog 2L/mil, men köpte jag glass eller snus på kortet så kom det ett surt telefonsamtalRkarlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Jo, men det var en gammal A4 då?J jocke31 skrev:
En A4 Avant 2,0tdi från 2017 ligger på 4,2 blandat och 3,8 landsväg, så under 4,5 bör inte vara så svårt. 0,1 mindre för sedan och ytterligare ner till 3,4 för en manuell. Reggad på 99g co2.
Nja, en 2010 tdi med 170 hk. Har svårt att tro att nyare årsmodeller kan dra så mycket mindre.Johannes Carlsson skrev:
Men det man får komma ihåg är att man inte kan likställs tillverkarens uppgifter med verklig förbrukning.
Ja det är det jag menar, kriminellt =) Sen att många företag är lite ohederliga är jävligt vanligt. Chefen jag hade då var så jävlans snål att han satt säkert och räknade på varenda kilometer och droppe som bilarna tog och gav.M Markarbetaren skrev:Beror på arbetsgivare, jag jobbar dagligen ihop med killar som har firmakort. Det enda brottet som begås hos den arbetsgivaren som står för bränslet är att man undanhåller förmånsbeskattning isf. Jag hade själv en pickup som firmabil i några år och ett företagskort A. Min chef hade aldrig några synpunkter på att bilen drog 2L/mil, men köpte jag glass eller snus på kortet så kom det ett surt telefonsamtal![]()
Jag använde självklart taxibilen, på väg hem från arbetsdagen för att handla mat eller annat på min väg.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
En sån ligger på 5,7 blandat, 4,9 landsväg.J jocke31 skrev:
Volvo V40 D2 har 3,3 landsväg. Kör man lugnt och lagligt går det att hålla
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Minns för några år sedan när man drömde sig bort i biltidningarnas tester av Porschar och BMW's M-bilar och det abrupta uppvaknandet när man läste milkostnader på +100kr. Gick in på Volkswagens hemsida för att se vad en id4 skulle kosta att privatleasa. 124kr/mil, och då tillkommer "bränslet", men det är ju flera kr billigare än en fossilbil så det kanske är prisvärt ändå