1 819 871 läst ·
27 220 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja nu när det är billigare att åka fossildrivet så överdriver inte bilnasarna när dom säger att elbilsmarknaden har hamnat i komaträhandtag skrev:
Den orsaken grundar väl sig i panikbeställningar när bidraget bara försvann och handlarna bokade upp allt som gick att sälja eller kanske vad som kunde beställas. Blev väl nästan en årsvolym på en veckaM Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nu har man testat elbilars räckvidd i kyla, genom att ta datapunkter från 1000-tals elbilar. 2,9kWh/mil ligger t.ex. en vw id4 på i -1 till -6gr. Plötsligt känner man sig som en vinnare när elpriset kostar minst 5kr under dygnets billigare timmar och man åker dieselbil på 0,45L/mil
Nä, nån vinnare blir du aldrig. 3.40:- betalar jag på elmacken idag x 2.9 = 9.86:-M Markarbetaren skrev:
Diesel kostar på samma mack 23.77 x 0.45= 10.69:- ......
Det beror på om elbilsägaren laddar hemma eller inte, vissa har förmån via arbete eller gratis laddning här och varM Markarbetaren skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg... Igår var jag på jobbet, en kollega med ID4 sa att den drog 2.3 i detta vädret. Min Zoe stod på 2.1. Jag snålar inte på värme och har väl 2 mil motorväg (av 5) där jag håller 125 kanske. På hemvägen hade bilen laddat med mormorsladdare i 2h, jag slog på ECO-läget och rumpvärmen och 21 grader i kupen. Placerade mig i högerfilen och höll mig under 90. Drog 1.7. (för historiken, denna dag var det ~ -12 vid hemfärden och -18 på ditresan - på sommaren kör jag för 1.3 utan ECO läge, slår jag på det kan jag nog komma lägre, men har inte testat hur lågt).
Om jag tar min bensinbil drar den kanske 0.75 i samma drift, bensinen kostar 18-19kr. På jobbet laddar jag för fast pris 2.25. Hemma rörligt, men -OFTAST- ligger jag under 2.25 på natten, senaste dagarna har det dock varit något mer. Kontentan; Även om elpriset går upp och jag kör motorvägshastighet så är elbil fortfarande billigare per mil. Då jag nu har en beg elbil så är den rätt billig. När jag hade en Passat GTE via jobbet så kostade den (då, med de skatteeffekter) ~ lika mkt som en dieselpassat.
Fortfarande - elbil är inte för alla. Jag kan göra 90% av mina resor med denna bil, inte lika bekvämt förstås, men mycket billigare. Jag skulle ändå ha en hyfsat ny bil, men visst hade jag kunnat välja en liten bensinbil. För mig är den stora nedsidan att jag måste ha en extrabil som klarar de där 2-3 längre resor per år som inte går att göra med elbilen, plus köra med släpvagn 1gång/mån. Jag har haft mer än en bil i familjen sen väldigt länge.
Jag förstår de som väljer dieselbil, om man inte kan ladda hemma, ofta kör långt eller med släp. Men återigen. Många har kortare resor kring hemmet där laddning kan göras hemma plus att familjen har två bilar. Då är det, säger jag, dumt att inte ha ena bilen som elbil...
Om jag tar min bensinbil drar den kanske 0.75 i samma drift, bensinen kostar 18-19kr. På jobbet laddar jag för fast pris 2.25. Hemma rörligt, men -OFTAST- ligger jag under 2.25 på natten, senaste dagarna har det dock varit något mer. Kontentan; Även om elpriset går upp och jag kör motorvägshastighet så är elbil fortfarande billigare per mil. Då jag nu har en beg elbil så är den rätt billig. När jag hade en Passat GTE via jobbet så kostade den (då, med de skatteeffekter) ~ lika mkt som en dieselpassat.
Fortfarande - elbil är inte för alla. Jag kan göra 90% av mina resor med denna bil, inte lika bekvämt förstås, men mycket billigare. Jag skulle ändå ha en hyfsat ny bil, men visst hade jag kunnat välja en liten bensinbil. För mig är den stora nedsidan att jag måste ha en extrabil som klarar de där 2-3 längre resor per år som inte går att göra med elbilen, plus köra med släpvagn 1gång/mån. Jag har haft mer än en bil i familjen sen väldigt länge.
Jag förstår de som väljer dieselbil, om man inte kan ladda hemma, ofta kör långt eller med släp. Men återigen. Många har kortare resor kring hemmet där laddning kan göras hemma plus att familjen har två bilar. Då är det, säger jag, dumt att inte ha ena bilen som elbil...
OK, så en normal dieselbil drar bara 0,45 l/mil när det är -15 grader ute? Det gjorde inte mina diesel-/bensinbilar på den tiden det begav sig i alla fall.M Markarbetaren skrev:
Bortsett från uppvärmningen av kupén, stolsvärmen och rattvärmen som ju ökar förbrukningen oavsett drivmedel så ökar även förbrukningen pga högre luft- och rullmotstånd, även detta gäller oavsett drivmedel. Såg en test där det konstaterades att elbilar tappar 29% på vintern och bensinbilar 19%.
Sedan beror det ju på var/hur man kör - min elbil drar garanterat mindre än en fossilbil om jag sitter i bilkö. Däremot drar den förhållandevis mer i 120 på motorväg i tvåsiffriga minusgrader.
Att alla bilar drar mer på vintern är rätt självklart, nu när det är rejält kallt (typ -15 grader) så ligger jag nog uppåt 3 kWh/mil. Men - jag tankar fortfarande hemma för 1,33 kr/KwH inkl elnät, skatt och moms, så det blir 4 kr/mil för min del. 10,5 kr/mil om jag tankar på snabbladdare på stan.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Det går ju att sno både bensin, diesel och el om man nu vill det... Men tycker det är utanför tråden. I exemplet med arbetsgivare så är det nog mer vanligt förekommande på el och då är det (iallafall i mitt fall) ordentligt gjort så jag betalar för mig helt korrekt, både till arbetsgivaren och skattmasen. Som jag förstår måste arbetsgivaren antingen ta betalt för det med ett marknadsmässigt pris, eller ska det förmånsbeskattas på något sätt.M Markarbetaren skrev:
Som sagt, laddningstiden är ju längre - men om man i sin vardagskörning inte kör längre än räckvidden behöver man aldrig ladda "på vägen" så tid och kostnad vid snabbladdare är inget problem. Till vardags upplever jag elbilen bekvämare än motsvarande fossilbil, men jag håller helt med att om på långresa så har fossilbilen en klar uppsida.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Min Volvo D3 är specad till 0,37L/mil på landsväg. Sommar och 70-väg så har jag lyckats med det. Nu ligger den på 0,45 med mestadels 80/100-väg. Följer man skyltarna slaviskt så lägger han sig på 0,42-0,43. Om det stämmer med när jag tankar har jag aldrig brytt mig om att kolla.J jocke31 skrev:OK, så en normal dieselbil drar bara 0,45 l/mil när det är -15 grader ute? Det gjorde inte mina diesel-/bensinbilar på den tiden det begav sig i alla fall.
Bortsett från uppvärmningen av kupén, stolsvärmen och rattvärmen som ju ökar förbrukningen oavsett drivmedel så ökar även förbrukningen pga högre luft- och rullmotstånd, även detta gäller oavsett drivmedel. Såg en test där det konstaterades att elbilar tappar 29% på vintern och bensinbilar 19%.
Sedan beror det ju på var/hur man kör - min elbil drar garanterat mindre än en fossilbil om jag sitter i bilkö. Däremot drar den förhållandevis mer i 120 på motorväg i tvåsiffriga minusgrader.
Att alla bilar drar mer på vintern är rätt självklart, nu när det är rejält kallt (typ -15 grader) så ligger jag nog uppåt 3 kWh/mil. Men - jag tankar fortfarande hemma för 1,33 kr/KwH inkl elnät, skatt och moms, så det blir 4 kr/mil för min del. 10,5 kr/mil om jag tankar på snabbladdare på stan.
Sedan detta med kostnaden för elbilstankning. Som jag nämnt innan, frugan kan ladda gratis på jobbet, men det känns inte korrekt för en direkt jämförelse, precis som gratistankandet utanför ICA osv. Samma sak med ni som bundit elpriset, hur ser kalkylen ut när låsta priset övergår till rörligt? Jag tror inte Uffe har skakat fram några kärnkraftverk till nästa vinter iaf. så 3-5kr/kWh är nog här för att stanna ett tag.
Men jag förstår att detta är ett känsligt ämne, av alla direkta mothugg att döma
För att återgå till tråden. Tycker sista åren har varit ett jäkla velande bort och fram. När jag köpte min Volvo så klassades den som miljöbil och kostade 360kr/år i skatt i 5 år. Nu tog man bort elbilsbonusen över en natt och bensinen kostar typ 4-5kr mindre än dieseln pga. att man måste köra en massa tankfartyg på råolja för att importera "förnybara bränslen" att blanda i dieseln. Räntan har gått upp kraftigt så privatleasing (som innan var bästa alternativet när man inte vet vad som gäller efter 36mån) har blivit dyrt som skam.
Känns som att man inte vet vad som gäller om nått år eller två så då är det lika bra att rulla på med dieseln. Många större tillverkare börjar nu prata om vätgas som framtidens melodi. Dom som åker tjänstesläde så är det väl bara att välja det som arbetsgivaren tycker och betala förmånsdelen. Men vi som handlar privat har ju lite mera att fundera på. En MG4 kostar 6000kr/mån att privatleasa, kostar sedan hemmaladdning 4-5-6kr/kWh så känns den betalda Våfflan som vill ha 10kr/mil i diesel och 1100kr/år i skatt helt okej ändå.
När elen låg på mer normala 50-öringen, räntan var låg och man kunde privatleasa en schysst elbil för runt 3-3500/mån så var det ju intressant, men idag?
Vilken D3 är det? Beror ju lite på bilmodell också. Om man däremot googlar en smula på t ex V60 så verkar ägarna av bilen anse att den angivna förbrukningen är långt ifrån verkligheten. Ett par dl till är vad de flesta som har bilen verkar anse rimligt. T ex här: https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=124013M Markarbetaren skrev:Min Volvo D3 är specad till 0,37L/mil på landsväg. Sommar och 70-väg så har jag lyckats med det. Nu ligger den på 0,45 med mestadels 80/100-väg. Följer man skyltarna slaviskt så lägger han sig på 0,42-0,43. Om det stämmer med när jag tankar har jag aldrig brytt mig om att kolla.
Sedan detta med kostnaden för elbilstankning. Som jag nämnt innan, frugan kan ladda gratis på jobbet, men det känns inte korrekt för en direkt jämförelse, precis som gratistankandet utanför ICA osv. Samma sak med ni som bundit elpriset, hur ser kalkylen ut när låsta priset övergår till rörligt? Jag tror inte Uffe har skakat fram några kärnkraftverk till nästa vinter iaf. så 3-5kr/kWh är nog här för att stanna ett tag.
Men jag förstår att detta är ett känsligt ämne, av alla direkta mothugg att döma.
För att återgå till tråden. Tycker sista åren har varit ett jäkla velande bort och fram. När jag köpte min Volvo så klassades den som miljöbil och kostade 360kr/år i skatt i 5 år. Nu tog man bort elbilsbonusen över en natt och bensinen kostar typ 4-5kr mindre än dieseln pga. att man måste köra en massa tankfartyg på råolja för att importera "förnybara bränslen" att blanda i dieseln. Räntan har gått upp kraftigt så privatleasing (som innan var bästa alternativet när man inte vet vad som gäller efter 36mån) har blivit dyrt som skam.
Känns som att man inte vet vad som gäller om nått år eller två så då är det lika bra att rulla på med dieseln. Många större tillverkare börjar nu prata om vätgas som framtidens melodi. Dom som åker tjänstesläde så är det väl bara att välja det som arbetsgivaren tycker och betala förmånsdelen. Men vi som handlar privat har ju lite mera att fundera på. En MG4 kostar 6000kr/mån att privatleasa, kostar sedan hemmaladdning 4-5-6kr/kWh så känns den betalda Våfflan som vill ha 10kr/mil i diesel och 1100kr/år i skatt helt okej ändå.
När elen låg på mer normala 50-öringen, räntan var låg och man kunde privatleasa en schysst elbil för runt 3-3500/mån så var det ju intressant, men idag?
Färddatorn i en bil stämmer oftast inte så bra, oavsett drivmedel. Min bil är t ex väldigt pessimistisk, bättre att kolla procent laddning som finns kvar än angiven räckvidd. Ungefär som att en tankmätare i en bil är mer pålitlig än färddatorn.
Men visst har det blivit dyrare med el de sista åren, det är ju svårt att säga emot.
Jag håller också helt med dig om att bland det mest irriterande är statsmakternas velighet och dåliga framförhållning. Ena dagen så är diesel mycket mer miljövänligt än bensin, nästa dag tvärtom. Ena dagen ska man tanka etanol, efter några år så försvinner bränslet mer eller mindre från marknaden. Ena dagen bonus för elbilar, andra dagen inte. Osv.
Det är ju också den här ryckigheten som har fått de största svenska industriföretagen att skriva en debattartikel om att de vill ha fler miljösatsningar, men tydligare riktlinjer för att kunna planera sin verksamhet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
En normalstor diesel typ 2013+ BMW 320d, Golf kombi, Focus, Audi A4 ligger därikring. En del en bit under 0,4 liter milenJ jocke31 skrev:OK, så en normal dieselbil drar bara 0,45 l/mil när det är -15 grader ute? Det gjorde inte mina diesel-/bensinbilar på den tiden det begav sig i alla fall.
Bortsett från uppvärmningen av kupén, stolsvärmen och rattvärmen som ju ökar förbrukningen oavsett drivmedel så ökar även förbrukningen pga högre luft- och rullmotstånd, även detta gäller oavsett drivmedel. Såg en test där det konstaterades att elbilar tappar 29% på vintern och bensinbilar 19%.
Sedan beror det ju på var/hur man kör - min elbil drar garanterat mindre än en fossilbil om jag sitter i bilkö. Däremot drar den förhållandevis mer i 120 på motorväg i tvåsiffriga minusgrader.
Att alla bilar drar mer på vintern är rätt självklart, nu när det är rejält kallt (typ -15 grader) så ligger jag nog uppåt 3 kWh/mil. Men - jag tankar fortfarande hemma för 1,33 kr/KwH inkl elnät, skatt och moms, så det blir 4 kr/mil för min del. 10,5 kr/mil om jag tankar på snabbladdare på stan.
