1 821 794 läst ·
27 231 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Tidningen Vi Bilägare har en ID3 i sitt långteststall.
De redovisade nyligen förbrukningen uppdelad på årstider.
Sommartid drar den runt 1,8. kWh/mil. December till Mars drog den 3 kWh/mil.
50 mil med bara en laddning på vägen, kan bli spännande på slutet.
Men vad vore livet utan spänning
De redovisade nyligen förbrukningen uppdelad på årstider.
Sommartid drar den runt 1,8. kWh/mil. December till Mars drog den 3 kWh/mil.
50 mil med bara en laddning på vägen, kan bli spännande på slutet.
Men vad vore livet utan spänning
Njae. Nästan.G Greger_08 skrev:
Lagen ställer krav på att efterfordonet ska kopplas på ett säkert sätt till dragbilen och att kopplingen ska vara dimensionerad för de krafter den utsätts för.
Det kommer ju i praktiken sätta en begränsning men inte med samma siffror som står i regbeviset.
Visste inte att ID3 var så törstig. Min Mach-E drar 2,2-2,3 kWh/mil på vintern. Och det är en större och tyngre bil. Kan möjligen komma upp i 2,5-2,6 på motorväg i 120 vintertid.Isakare skrev:
har kört drygt 2300 mil med den, så den är också långtidstestad…
Jag kör en Tesla3 och är också förvånad över dessa höga förbrukningssiffror, ligger tydligt under 2 nu på vintern.J jocke31 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Vet du om det va med eller utan värmepump?Isakare skrev:
Nä, det har jag inte lyckats läsa till mig om den har eller inte.Johannes Carlsson skrev:
Tidig bil, en av de första som levererades, 58kw batteriet.
Kommentar från en testförare "Jag saknar köra elbil, men saknar inte ID.3"
En annan kul rubrik "Buggfesten fortsätter - trots 5 dagar på verkstad"
Har de nyare värmepump ?? Är buggfesten slut ??
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Jag har en likadan. Räckvidden i kyla är inte riktigt vad jag förväntat mig. Som andra elbilar gissar den optimistiskt på räckvidden men inser efter en stund att "Mon dieu, jag fryser så om batteriet. Såhär kallt är det aldrig i Paris. Jag kommer nog bara halvvägs."K Krille4 skrev:
Dessutom verkar det gå åt mycket batteri att få kupen varm så 2 x 5 mil är värre för den än 1 x 10 mil. Som ett sista lilla trick så sparar den 9% av batteriet under 0 km på mätaren. Sammantaget blir räckvidden kort. Annars är det en charmig bil med ologisk infotainment och instrumentering och med små elfel som verkstan inte kan förklara vilket avrundas med en buggig app. Den är precis som en fransk bil ska vara.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Ja, det va inte värmepump som std på de tidigare. Den har ju uppdaterats en hel del med åren så det värsta är över.Isakare skrev:
Nä, det har jag inte lyckats läsa till mig om den har eller inte.
Tidig bil, en av de första som levererades, 58kw batteriet.
Kommentar från en testförare "Jag saknar köra elbil, men saknar inte ID.3"
En annan kul rubrik "Buggfesten fortsätter - trots 5 dagar på verkstad"
Har de nyare värmepump ?? Är buggfesten slut ??
Om den bara uttryckte sig så med kraftig fransk brytning så skulle jag ta mig fan köpa den! Fantastiskt roligt varje gång man inte kommer fram ditt man ska då.H HenrikHuslöse skrev:Jag har en likadan. Räckvidden i kyla är inte riktigt vad jag förväntat mig. Som andra elbilar gissar den optimistiskt på räckvidden men inser efter en stund att "Mon dieu, jag fryser så om batteriet. Såhär kallt är det aldrig i Paris. Jag kommer nog bara halvvägs."
Dessutom verkar det gå åt mycket batteri att få kupen varm så 2 x 5 mil är värre för den än 1 x 10 mil. Som ett sista lilla trick så sparar den 9% av batteriet under 0 km på mätaren. Sammantaget blir räckvidden kort. Annars är det en charmig bil med ologisk infotainment och instrumentering och med små elfel som verkstan inte kan förklara vilket avrundas med en buggig app. Den är precis som en fransk bil ska vara.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Läs igen och tänk efter. Det står uttryckligen vad man får dra. Du får aldrig dra tyngre än vad bilen är typad för, oavsett bromsat släp eller inte, oavsett hastighet. Och för 50mm kula gäller max 3500kg.G Greger_08 skrev:Det där är ju max släpvagnsvikt och det gäller ju inte efterfordon då dom inte ska utsättas för samma krafter.
Det enda jag kan se på transportstyrelsen hemsida är
"Bruttovikt
Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last."
Och då tolkar jag det du får dra hur mycket du vill om efterfordonet har bromsar om inte är det brutto vikten som sätter stopp.
Jag tycker resonemanget faller på sin egna orimlighet. Om min bil får dra 3ggr bruttovikten om efterfordonet är bromsat, så skulle det innebära 6,2ton på kroken. Vad händer när jag ska uppför branta backen med 6,2ton bakom, det funkar ju liksom inte.
Men jag har ställt frågan till Transportstyrelsen så jag återkommer om det blir en pudel på den isf.
Redigerat:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag pudlar, beträffande maxvikten vid bromsat efterfordon. Men det verkar vara eget ansvar med påföljd som gäller. Att det finns ingen viktbegränsning men om olycka sker så är man ansvarig och kan dömas till påföljd för oaktsamhet.G Greger_08 skrev:Det där är ju max släpvagnsvikt och det gäller ju inte efterfordon då dom inte ska utsättas för samma krafter.
Det enda jag kan se på transportstyrelsen hemsida är
"Bruttovikt
Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last."
Och då tolkar jag det du får dra hur mycket du vill om efterfordonet har bromsar om inte är det brutto vikten som sätter stopp.
Riktlinjerna är att man ej ska överskrida vad max släpvagnsvikt säger då detta är vad tillverkaren kommit fram till vad dom tekniska förutsättningarna klarar för fordonet.
Som exempel, min fwd Volvo säger max 1500kg, 4wd Golfen 2000kg. Bilarna väger i princip samma. Rak asfalterad väg, Volvo löser säkert 2000kg utan problem. Uppför en brant backe blir det en helt annan situation, på grus blir det än mer problem.
Hade tidigare en bil med vanlig bensinmotor utan turbo och automat, dvs. uselt vridmoment. Bilen hade 4wd och 1500kg som max släpvilt. När min båt på kärra skulle uppför backen hemma, 1500kg ca., och jag stannade så orkade bilen inte igång igen. Stallvarvet på automaten var så lågt att trots fullgas så orkade inte ekipaget komma igång efter stopp.
Med tanke på de volatila elpriserna blir det allt viktigare med stora batteri, så man kan hoppa över laddning. Tolkar att många laddar näst intill dagligen (natt), för att ha friheten för nästa dag.