1 820 219 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Min id3 kom tyvärr med bridgestone turanza eller vad de heter. Fullkomliga pissdäck med mycket klagomål, kom med för lite mönster från början.M Myckling skrev:
Jag kollar efter billigare bättre däck än dessa för att lägga vw:s däck på hyllan fram till de ska ha bilen igen.
Just det med tyngd och vridmoment är rätt spännande, borde inte farsans cadillac på 2,7 ton slita mer däck? Den körs ändå mycket för att vara jänk, men den har de inte bytt på ett par år.
Har precis den situationen med våra bilar och utifrån att vi alltid betalar bilen direkt.J jocke31 skrev:
En är V90 CC som blir 6 år i februari och dryga 10 000 mil, behöver en motsvarande vid byte till elbil och det går inte att hitta idag utifrån inköpspris och med våra krav. Så man får vänta ett tag till innan det blir aktuellt med byte, även om jag kan ladda både hemma och vid fritidshuset. Kapitalkostnaden kan inte motiveras just nu.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Enyaq, Q4 och ID4 är ungefär motsvarande till V90CC rent praktiskt innan Audi kommer med sin kombi nästa år.A AndersS skrev:Har precis den situationen med våra bilar och utifrån att vi alltid betalar bilen direkt.
En är V90 CC som blir 6 år i februari och dryga 10 000 mil, behöver en motsvarande vid byte till elbil och det går inte att hitta idag utifrån inköpspris och med våra krav. Så man får vänta ett tag till innan det blir aktuellt med byte, även om jag kan ladda både hemma och vid fritidshuset. Kapitalkostnaden kan inte motiveras just nu.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Vad är det för dragvikt på dom bilarna? Frugans Golf får dra 2000kg och det är väl där gränsen ligger när båten ska tas upp.Johannes Carlsson skrev:
Behövs inte, räcker att kolla specarna, tyvärr. Men vi har haft den dialogen långt tidigare i den här trådenJohannes Carlsson skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nja, kroken och bilen har ett specat värde som inte får överskridas. Min Volvo väger (1592kg) 8kg mer än hennes Golf (1584kg) och jag får dra max 1500kg mot Golfens 2000kg. Stämmer det verkligen att jag kan haka på 2 tons 30-kärra bakom en Skoda Enyaq?G Greger_08 skrev:
Så här säger car.info om Enyaq:
Tjänstevikt 2 150 kg
Totalvikt 2 658 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 12% 1 200 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 8% 1 000 kg
Max släpvagnsvikt, obromsad 750 kg
Max släpvagnsvikt, B-körkort 842 kg
Det tolkar iaf. jag som att bilen/kroken inte är specad för mer än 1200kg.
Samma sida gör gällande att Golfen får dra 2000kg.
Tjänstevikt 1 584 kg
Totalvikt 2 080 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 12% 2 000 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 8% 2 000 kg
Max släpvagnsvikt, B-körkort 1 420 kg
Som jag förstått det är man ansvarig att dragbilen inte överbelastast och sen var det innebär är en bra fråga.M Markarbetaren skrev:Nja, kroken och bilen har ett specat värde som inte får överskridas. Min Volvo väger (1592kg) 8kg mer än hennes Golf (1584kg) och jag får dra max 1500kg mot Golfens 2000kg. Stämmer det verkligen att jag kan haka på 2 tons 30-kärra bakom en Skoda Enyaq?
Så här säger car.info om Enyaq:
Tjänstevikt 2 150 kg
Totalvikt 2 658 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 12% 1 200 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 8% 1 000 kg
Max släpvagnsvikt, B-körkort 842 kg
Det tolkar iaf. jag som att bilen/kroken inte är specad för mer än 1200kg.
Samma sida gör gällande att Golfen får dra 2000kg.
Tjänstevikt 1 584 kg
Totalvikt 2 080 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 12% 2 000 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 8% 2 000 kg
Max släpvagnsvikt, B-körkort 1 420 kg
Jag gissar på att en krok som är specad för 1500kg ska tex klara av att man bromsar hårt med ett obromsatsläp på 750kg i 80 km/h.
och kraften blir densamma för ett 2 tons släp i 30.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Du får under inga omständigheter hänga på något på dragkroken som väger mer än vad regestreringsbeviset säger. Annars hade det ju knappast skiljt 500kg på max dragvikt mellan min Volvo och frugans Golf som väger i princip lika mycket. Golfen har troligtvis kraftigare bromsar, starkare motor,(+34hk) fyrhjulsdrift, kraftigare dragkrok osv. som innebär att den därmed får dra tyngre.G Greger_08 skrev:
Det är nog detta som även ställer till det för många som kör mycket släp/husvagn och som funderar på elbil. Den enda elbilen som får dra lite tyngre är väl Tesla model X, strax över 2ton.
Har du källa på det när det handlar om efterfordon dvs max 30 km/h ?M Markarbetaren skrev:Du får under inga omständigheter hänga på något på dragkroken som väger mer än vad regestreringsbeviset säger. Annars hade det ju knappast skiljt 500kg på max dragvikt mellan min Volvo och frugans Golf som väger i princip lika mycket. Golfen har troligtvis kraftigare bromsar, starkare motor,(+34hk) fyrhjulsdrift, kraftigare dragkrok osv. som innebär att den därmed får dra tyngre.
Det är nog detta som även ställer till det för många som kör mycket släp/husvagn och som funderar på elbil. Den enda elbilen som får dra lite tyngre är väl Tesla model X, strax över 2ton.
Jag hittade bara att man inte får överskrida bruttovikten på dragfordonet samt att om du har bromsar på efterfordon så får man dra hur mycket man vill...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Tesla model X 2250M Markarbetaren skrev:Du får under inga omständigheter hänga på något på dragkroken som väger mer än vad regestreringsbeviset säger. Annars hade det ju knappast skiljt 500kg på max dragvikt mellan min Volvo och frugans Golf som väger i princip lika mycket. Golfen har troligtvis kraftigare bromsar, starkare motor,(+34hk) fyrhjulsdrift, kraftigare dragkrok osv. som innebär att den därmed får dra tyngre.
BMW iX 2500kg
Volvo EX90 2200kg
Volvo XC40/C40 twin 1800kg
Mercedes EQE/eqa/eqc 1800kg
Audi Q8 3500kg
Audi e-tron 1800kg
Så visst börjar det finnas lite om än många är dyra
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Japp, det är fordonets konstruktion som sätter stopp för hur mycket det tål. Dessutom får en 50mm kula på en dragkrok aldrig belastas med mer än 3500kg.G Greger_08 skrev:
På transportstyrelsens hemsida står det ganska utförligt att det är tillverkaren som bestämt vilken maxvikt som gäller för fordonet ifråga. Man klickar på den inringade texten så kommer det upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ju max släpvagnsvikt och det gäller ju inte efterfordon då dom inte ska utsättas för samma krafter.M Markarbetaren skrev:Japp, det är fordonets konstruktion som sätter stopp för hur mycket det tål. Dessutom får en 50mm kula på en dragkrok aldrig belastas med mer än 3500kg.
På transportstyrelsens hemsida står det ganska utförligt att det är tillverkaren som bestämt vilken maxvikt som gäller för fordonet ifråga. Man klickar på den inringade texten så kommer det upp.
[bild]
Det enda jag kan se på transportstyrelsen hemsida är
"Bruttovikt
Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last."
Och då tolkar jag det du får dra hur mycket du vill om efterfordonet har bromsar om inte är det brutto vikten som sätter stopp.