P
M Myckling skrev:
Det höga och direkta vridmomentet som elbilar har borde också bidra negativt till däckslitaget. Har ni som kört elbilar några år märkt någon större skillnad eller är det mer av marginell natur? Jag hade en Saab 9-5 Aero en gång och den fullkomligen slukade framdäck.
Min id3 kom tyvärr med bridgestone turanza eller vad de heter. Fullkomliga pissdäck med mycket klagomål, kom med för lite mönster från början.
Jag kollar efter billigare bättre däck än dessa för att lägga vw:s däck på hyllan fram till de ska ha bilen igen.

Just det med tyngd och vridmoment är rätt spännande, borde inte farsans cadillac på 2,7 ton slita mer däck? Den körs ändå mycket för att vara jänk, men den har de inte bytt på ett par år.
 
J jocke31 skrev:
Med det sagt så är det i dagsläget inte ekonomiskt lönsamt att t ex byta en färdigbetald, snål diesel som går bra och inte kräver några stora reparationer mot en fabriksny elbil om man bor i SE3 eller SE4 och inte kan ladda hemma. Särskilt inte om man inte kör så långt per år.
Har precis den situationen med våra bilar och utifrån att vi alltid betalar bilen direkt.
En är V90 CC som blir 6 år i februari och dryga 10 000 mil, behöver en motsvarande vid byte till elbil och det går inte att hitta idag utifrån inköpspris och med våra krav. Så man får vänta ett tag till innan det blir aktuellt med byte, även om jag kan ladda både hemma och vid fritidshuset. Kapitalkostnaden kan inte motiveras just nu.
 
  • Gilla
vikfri och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har precis den situationen med våra bilar och utifrån att vi alltid betalar bilen direkt.
En är V90 CC som blir 6 år i februari och dryga 10 000 mil, behöver en motsvarande vid byte till elbil och det går inte att hitta idag utifrån inköpspris och med våra krav. Så man får vänta ett tag till innan det blir aktuellt med byte, även om jag kan ladda både hemma och vid fritidshuset. Kapitalkostnaden kan inte motiveras just nu.
Enyaq, Q4 och ID4 är ungefär motsvarande till V90CC rent praktiskt innan Audi kommer med sin kombi nästa år.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Enyaq, Q4 och ID4 är ungefär motsvarande till V90CC rent praktiskt innan Audi kommer med sin kombi nästa år.
Tyvärr, nej.;)
 
A AndersS skrev:
Tyvärr, nej.;)
Hur menar du tyvärr nej? Har du provkört dom?

Enyaq är både bekvämare, rymligare och tystare än V90. Inredningskvalitet likvärdigt, kanske en udd mer fancy med kristallen på volvon. Enyaq är mer praktisk i inredningen iallafall.
 
M
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Enyaq är både bekvämare, rymligare och tystare än V90. Inredningskvalitet likvärdigt, kanske en udd mer fancy med kristallen på volvon. Enyaq är mer praktisk i inredningen iallafall.
Vad är det för dragvikt på dom bilarna? Frugans Golf får dra 2000kg och det är väl där gränsen ligger när båten ska tas upp.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hur menar du tyvärr nej? Har du provkört dom?

Enyaq är både bekvämare, rymligare och tystare än V90. Inredningskvalitet likvärdigt, kanske en udd mer fancy med kristallen på volvon. Enyaq är mer praktisk i inredningen iallafall.
Behövs inte, räcker att kolla specarna, tyvärr. Men vi har haft den dialogen långt tidigare i den här tråden;) Samt får lägga mera än en halv miljon och uppåt idag för att få motsvarande vid byte till elbil, så krasst ekonomiskt blir det då min absolut sämsta bilaffär.
 
G
M Markarbetaren skrev:
Vad är det för dragvikt på dom bilarna? Frugans Golf får dra 2000kg och det är väl där gränsen ligger när båten ska tas upp.
Har du 30 kärra så får du ju dra bruttovikten av bilen.
 
M
G Greger_08 skrev:
Har du 30 kärra så får du ju dra bruttovikten av bilen.
Nja, kroken och bilen har ett specat värde som inte får överskridas. Min Volvo väger (1592kg) 8kg mer än hennes Golf (1584kg) och jag får dra max 1500kg mot Golfens 2000kg. Stämmer det verkligen att jag kan haka på 2 tons 30-kärra bakom en Skoda Enyaq?

Så här säger car.info om Enyaq:
Tjänstevikt 2 150 kg
Totalvikt 2 658 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 12% 1 200 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 8% 1 000 kg
Max släpvagnsvikt, obromsad 750 kg
Max släpvagnsvikt, B-körkort 842 kg

Det tolkar iaf. jag som att bilen/kroken inte är specad för mer än 1200kg.

Samma sida gör gällande att Golfen får dra 2000kg.
Tjänstevikt 1 584 kg
Totalvikt 2 080 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 12% 2 000 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 8% 2 000 kg
Max släpvagnsvikt, obromsad 750 kg
Max släpvagnsvikt, B-körkort 1 420 kg
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
G
M Markarbetaren skrev:
Nja, kroken och bilen har ett specat värde som inte får överskridas. Min Volvo väger (1592kg) 8kg mer än hennes Golf (1584kg) och jag får dra max 1500kg mot Golfens 2000kg. Stämmer det verkligen att jag kan haka på 2 tons 30-kärra bakom en Skoda Enyaq?

Så här säger car.info om Enyaq:
Tjänstevikt 2 150 kg
Totalvikt 2 658 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 12% 1 200 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 8% 1 000 kg
Max släpvagnsvikt, obromsad 750 kg
Max släpvagnsvikt, B-körkort 842 kg

Det tolkar iaf. jag som att bilen/kroken inte är specad för mer än 1200kg.

Samma sida gör gällande att Golfen får dra 2000kg.
Tjänstevikt 1 584 kg
Totalvikt 2 080 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 12% 2 000 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 8% 2 000 kg
Max släpvagnsvikt, obromsad 750 kg
Max släpvagnsvikt, B-körkort 1 420 kg
Som jag förstått det är man ansvarig att dragbilen inte överbelastast och sen var det innebär är en bra fråga.

Jag gissar på att en krok som är specad för 1500kg ska tex klara av att man bromsar hårt med ett obromsatsläp på 750kg i 80 km/h.

och kraften blir densamma för ett 2 tons släp i 30.
 
M
G Greger_08 skrev:
Som jag förstått det är man ansvarig att dragbilen inte överbelastast och sen var det innebär är en bra fråga.

Jag gissar på att en krok som är specad för 1500kg ska tex klara av att man bromsar hårt med ett obromsatsläp på 750kg i 80 km/h.

och kraften blir densamma för ett 2 tons släp i 30.
Du får under inga omständigheter hänga på något på dragkroken som väger mer än vad regestreringsbeviset säger. Annars hade det ju knappast skiljt 500kg på max dragvikt mellan min Volvo och frugans Golf som väger i princip lika mycket. Golfen har troligtvis kraftigare bromsar, starkare motor,(+34hk) fyrhjulsdrift, kraftigare dragkrok osv. som innebär att den därmed får dra tyngre.

Det är nog detta som även ställer till det för många som kör mycket släp/husvagn och som funderar på elbil. Den enda elbilen som får dra lite tyngre är väl Tesla model X, strax över 2ton.
 
G
M Markarbetaren skrev:
Du får under inga omständigheter hänga på något på dragkroken som väger mer än vad regestreringsbeviset säger. Annars hade det ju knappast skiljt 500kg på max dragvikt mellan min Volvo och frugans Golf som väger i princip lika mycket. Golfen har troligtvis kraftigare bromsar, starkare motor,(+34hk) fyrhjulsdrift, kraftigare dragkrok osv. som innebär att den därmed får dra tyngre.

Det är nog detta som även ställer till det för många som kör mycket släp/husvagn och som funderar på elbil. Den enda elbilen som får dra lite tyngre är väl Tesla model X, strax över 2ton.
Har du källa på det när det handlar om efterfordon dvs max 30 km/h ?

Jag hittade bara att man inte får överskrida bruttovikten på dragfordonet samt att om du har bromsar på efterfordon så får man dra hur mycket man vill...
 
M Markarbetaren skrev:
Du får under inga omständigheter hänga på något på dragkroken som väger mer än vad regestreringsbeviset säger. Annars hade det ju knappast skiljt 500kg på max dragvikt mellan min Volvo och frugans Golf som väger i princip lika mycket. Golfen har troligtvis kraftigare bromsar, starkare motor,(+34hk) fyrhjulsdrift, kraftigare dragkrok osv. som innebär att den därmed får dra tyngre.

Det är nog detta som även ställer till det för många som kör mycket släp/husvagn och som funderar på elbil. Den enda elbilen som får dra lite tyngre är väl Tesla model X, strax över 2ton.
Tesla model X 2250
BMW iX 2500kg
Volvo EX90 2200kg
Volvo XC40/C40 twin 1800kg
Mercedes EQE/eqa/eqc 1800kg
Audi Q8 3500kg
Audi e-tron 1800kg

Så visst börjar det finnas lite om än många är dyra
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
M
G Greger_08 skrev:
Har du källa på det när det handlar om efterfordon dvs max 30 km/h ?

Jag hittade bara att man inte får överskrida bruttovikten på dragfordonet samt att om du har bromsar på efterfordon så får man dra hur mycket man vill...
Japp, det är fordonets konstruktion som sätter stopp för hur mycket det tål. Dessutom får en 50mm kula på en dragkrok aldrig belastas med mer än 3500kg.

På transportstyrelsens hemsida står det ganska utförligt att det är tillverkaren som bestämt vilken maxvikt som gäller för fordonet ifråga. Man klickar på den inringade texten så kommer det upp.
Skärmdump av webbplats, markerad text, fordonsinformation, släpvagnsvikt, svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G
M Markarbetaren skrev:
Japp, det är fordonets konstruktion som sätter stopp för hur mycket det tål. Dessutom får en 50mm kula på en dragkrok aldrig belastas med mer än 3500kg.

På transportstyrelsens hemsida står det ganska utförligt att det är tillverkaren som bestämt vilken maxvikt som gäller för fordonet ifråga. Man klickar på den inringade texten så kommer det upp.
[bild]
Det där är ju max släpvagnsvikt och det gäller ju inte efterfordon då dom inte ska utsättas för samma krafter.

Det enda jag kan se på transportstyrelsen hemsida är

"Bruttovikt
Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last."

Och då tolkar jag det du får dra hur mycket du vill om efterfordonet har bromsar om inte är det brutto vikten som sätter stopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.