Fairlane Fairlane skrev:
En fråga till er som har koll här. Jag hjälper en vän som ska köpa ny bil (ny eller lätt begagnat). Helst en elbil, eventuellt en hybrid, men som sagt helst en elbil.

Det finns inga krav på att köra 100+mil i sträck med tungt släp i 20 minusgrader, märkligt nog.

Önskemålet är att kunna ta sig Stockholm -Göteborg (50 mil) på max ett laddstopp, så kommer man 30-40 mil så räcker det.
Bilen körs av en person som inte kör med blyfot.
Längre körning, uppåt 50 mil kommer saker kanske 2-3 ggr per år. Utöver det några resor på knappt 20 mil. Resten blir mer resor i närområdet.

Laddplats finns vid bostaden. På långresor behövs inte extrem snabbladdning, men det är såklart inte kul med alltför långsam laddning heller.

Storlek ungefär som en Golf, då tidigare bilen var en Golf kombi.

Jag tänker själv kanske en ID3 (ID4 onödigt stor och dyr). Vilka vettiga alternativ finns?
Har nämnt Cupra Born tidigare, så fyller på med Hyundai Kona och MG ZS som skall ha blivit mycket bättre i nya årgången
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Snabbladdning ska man undvika så mycket som möjligt eftersom livslängden på batteripacken förkortas. Likadant med körstil: Gasen i botten förkortar både livslängd och körsträcka. Vidare ska man undvika alla extremtillstånd, såväl fulladdat som helt urladdat batteripaket, särskilt om bilen ska stå oanvänd ett tag.
Skippa det om du vill ha ditt dyrköpta batteripaket i gott skick!
Så inget för långkörningar då? Om man inte vill ha snittfart som en moped med laddning från 20 till 80 procent långsamladdning och däremellan 90 på motorvägen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Inte alla tydligen:


Nu vet jag i och för sig inte hur modern Jockes elbil är.

Det kanske är ett rimligare sätt men vad gör man om det inte finns en sådan laddplats? Jag känner personligen inte till någon jag kunde använda och det är väl det som är det mest avgörande skälet till att jag inte anser mig kunna ha en elbil.
Mja, våra elbilar är 21:or båda två. Men eftersom vi mest kör kortare sträckor och lokalt så är inte kort räckvidd ett problem. Vi laddar våra bilar kanske 2-3 gånger/vecka eller så.

Då medelkörsträckan för en svensk bilist alltså är ca 1100 mil/år så ger det en körsträcka per dag på endast 3 mil/dag. Och då är inte räckvidden något problem.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja fullt hanterbart för de som klara sig med 15 mil. Helt otänkbart för de som inte gör det. ;)

Personligen börjar jag bli nervös när bränsletanksvarningslampan tänds och då har jag närmare 15 mil kvar så nog tycker jag 15 mils räckvidd känns väldigt fjuttigt. Jag skulle inte ens kunna ta mig till landet utan laddpaus.
Det är därför vi använder bilen som har längre körsträcka när vi är på långresa.
Jag kör själv ogärna under 20% laddning i bilarna, så jag förstår vad du menar. Föredrar att kolla hur mycket laddning som återstår i procent snarare än att lita på gissometern som anger kvarvarande räckvidd.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Låter dyrt. Jag betalar 6.700 för en ID4 med 2.500+ mil/år. Garage i flerbostadshus i Sthlm.
Och jag betalar 5 900 för en Mustang Mach-E SR RWD med teknikpaket+. Dvs en bil som i dagsläget kostar drygt 750 K. 1500 mil/år.
Stockholm, villa.
Så 10 000 kr/år låter väldigt dyrt.
 
J jocke31 skrev:
en körsträcka per dag på endast 3 mil/dag. Och då är inte räckvidden något problem.
Då förutsätter du att årskörsträckan är jämt fördelad över årets alla dagar och så ser i alla fall inte våra vanor ut. Vintertid kan bilen stå i princip orörd många dagar i sträck och när den väl används kanske det handlar om en mil eller så i samband med (stor)handel. Sommartid är det helt andra vanor och då handlar det ibland om 10, 20 eller kanske till och med 30 gånger "genomsnittsdygnet" på en dag. För att en bil ska fungera för oss måste den fungera årets alla dagar.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Lite lustigt att det numera är billigare att ladda bilen på stan än att ladda den hemma. På laddparkeringarna i vår stad är det fri parkering och laddning för 3kr/kWh. Hemma kostar elen på dagtid mer än det dubbla...
 
  • Gilla
  • Haha
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då förutsätter du att årskörsträckan är jämt fördelad över årets alla dagar och så ser i alla fall inte våra vanor ut. Vintertid kan bilen stå i princip orörd många dagar i sträck och när den väl används kanske det handlar om en mil eller så i samband med (stor)handel. Sommartid är det helt andra vanor och då handlar det ibland om 10, 20 eller kanske till och med 30 gånger "genomsnittsdygnet" på en dag. För att en bil ska fungera för oss måste den fungera årets alla dagar.
Självklart så är det inte helt jämt fördelat med sträckorna för de flesta. Men om man kan ladda hemma så är det inga större problem. I princip alla elbilar kan laddas fullt över natten hemma. Och på långresorna så blir det till att ta en paus då och då vid en snabbladdare.
 
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, helförsäkringen blir sannolikt dyrare då bilen är dyrare i inköp. Sen kanske det kommer ner över tid om man märker att en kvaddad elbil har fler återvinningsbara delar, som batterierna. Om det är så.

Men visst, en korrekt jämförelse ska förstås innehålla såväl för- som nackdelar. Där har elbilen även högre däcksslitage på minussidan, men lägre service- och reparationskostnader på plussidan.

Sen är det som vanligt restvärdet som är en stor puck, och om det kan man bara gissa. Själv köpte jag min bil istället för att leasa då jag tror på bra restvärden på elbilar (och kör mycket och kan låna relativt billigt, så leasing har jag svårt att räkna hem).
Ja sedan kanske man ska räkna med räntekostnader också, 6% idag på en bil som kostar 200,000 mer än sin fossilbroder (Golf tsi 270K, id3 470k) blir några kronor extra i månaden.

Någon nämnde Ford mach e. Folksam vill ha 7932kr i halvförsäkring för en sån, överkomligt. Helförsäkring? 16980kr.(y)

Man får nog ha i åtanke att allt inom batteri för drivning av fordon är svindyrt att ersätta! Vad kostar ett batteripack till en elbil på 50-60kWh? Vid en krock så kan det bli lite dyra saker att byta. Kanske därför helförsäkring blir så dyr.
 
M Markarbetaren skrev:
Ja sedan kanske man ska räkna med räntekostnader också, 6% idag på en bil som kostar 200,000 mer än sin fossilbroder (Golf tsi 270K, id3 470k) blir några kronor extra i månaden.

Någon nämnde Ford mach e. Folksam vill ha 7932kr i halvförsäkring för en sån, överkomligt. Helförsäkring? 16980kr.(y)

Man får nog ha i åtanke att allt inom batteri för drivning av fordon är svindyrt att ersätta! Vad kostar ett batteripack till en elbil på 50-60kWh? Vid en krock så kan det bli lite dyra saker att byta. Kanske därför helförsäkring blir så dyr.
Jag har självklart helförsäkring på min Mach-E, och betalar alltså 5 900 kr/år. Skulle alltså inte välja Folksam med det priset du anger ovan. :cool:

Den kostar mao mindre i försäkring än de senaste bilarna jag haft (Mitsubishi Outlander PHEV och Audi A4 Avant TDI)

Med det sagt så är det i dagsläget inte ekonomiskt lönsamt att t ex byta en färdigbetald, snål diesel som går bra och inte kräver några stora reparationer mot en fabriksny elbil om man bor i SE3 eller SE4 och inte kan ladda hemma. Särskilt inte om man inte kör så långt per år.
 
M
J jocke31 skrev:
Jag har självklart helförsäkring på min Mach-E, och betalar alltså 5 900 kr/år. Skulle alltså inte välja Folksam med det priset du anger ovan. :cool:
Är det inte 3 års vagnskadegaranti på Mach-e? Den kom väl 2021?
 
M Markarbetaren skrev:
Är det inte 3 års vagnskadegaranti på Mach-e? Den kom väl 2021?
Du har helt rätt. Så är det ju. Det är halvförsäkring jag har, behövs ju inte helförsäkring när man har vagnskadegarantin. Får skylla på allmän trötthet och dominikansk rom i afton.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Lite lustigt att det numera är billigare att ladda bilen på stan än att ladda den hemma. På laddparkeringarna i vår stad är det fri parkering och laddning för 3kr/kWh. Hemma kostar elen på dagtid mer än det dubbla...
Det här förbryllar mig också. Det känns som om de ser över priserna någon gång i kvartalet samtidigt som bensinbolagen nästan realtidsjusterar mot spotpriset på Brentolja (nu överdriver jag förstås).

En mer kostnadsbaserad prissättning skulle öka förtroendet för systemet, även om man nu kan vinna på att använda rätt laddare.
 
A Avemo skrev:
Elbilarna brukar vara tyngre. Därför mer däckslitage.
Det höga och direkta vridmomentet som elbilar har borde också bidra negativt till däckslitaget. Har ni som kört elbilar några år märkt någon större skillnad eller är det mer av marginell natur? Jag hade en Saab 9-5 Aero en gång och den fullkomligen slukade framdäck.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Det höga och direkta vridmomentet som elbilar har borde också bidra negativt till däckslitaget. Har ni som kört elbilar några år märkt någon större skillnad eller är det mer av marginell natur? Jag hade en Saab 9-5 Aero en gång och den fullkomligen slukade framdäck.
Det beror på hur man kör. Jag bytte däck på min Outlander (mycket tung) i somras efter fem år och nästan tio tusen mil. Det får man väl ändå säga är ok?

Då upptäckte jag dock att många nya däck har betydligt mindre gummi för att få ned vikt och bullernivåerna. Däcket jag köpte hade 2,3mm mer slitdjup än testvinnare, jag har för mig att jag köpte däcket som kom trea i testerna i våras. 2,3mm det motsvarar ett-tre tusen mils extra körströcka.

Med detta vill jag bara ha sagt att man lätt jämför äpplen med päron...

Jag upplever i alla fall inte att min Outlander käkar däck, frugans Fiat 500e däremot...
...den spinner man ju loss med om man slinter lite på gasen...
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.