1 823 398 läst ·
27 241 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nej, med en bensinbil så kan man stanna till och tanka 5 minuter längs vägen. När vi är ute och långkör behöver vi aldrig anpassa resan efter var det finns mackar, när det börjar närma sig 20 liter kvar i tanken är det bara att hålla ögonen öppna och ta ett 5 minuters stopp vid första mack man hittar (och man har 20 mil på sig att leta efter macken).H Husqvarna220Ac skrev:
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 278 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 278 inlägg
Japp, det är deras garanti. La inte någon värdering i det mer än konstaterade att det var den data som fanns. Letade inte supernoga heller iofs.13th Marine skrev:
Funderar mer över när det blir dags att byta batterier. Är det vid 50%, 30% eller 20% kapacitet? Är det värt investeringen? Hur påverkas begagnatrpiset? Blir investeringskostnaden så stor att det inte är värt det?
Svårt att svara på än så länge såklart och har kanske inte så mycket med TS frågeställning att göra.
Ja men du kan väl leta fram förbrukningen för en onsdag på vintern då, för att bemöta mitt argument fakta istället?A Alexn72 skrev:
Tror du verkligen att skillnaden mellan dag och natt är större på vintern? Vilka förbrukare menar du går på dagtid på vintern men inte på natten?
Finns det några tester som visar räckvidd/förbrukning för tesla med husvagn?j.f.s skrev:
Fast det är ju ändå en drastisk skillnad på ca 40mil kontra 14? Den dramatiska skillnaden är det inte hos en modern förbränningsmotor. Skillnaden på min är 0,4dl per mil med 1600kg bakom. Och det med en en liten turbomatad bensinsnurra. Förra dieselbilen var det än mindre differens på.
Jag skulle gärna ha en elbil. Inte där skon klämmer men dragvikter/kapacitet samt pris är helt fel än så länge. För mig iaf. Och köpa en begagnad batteribil känns oerhört osäkert. Hur länge lever batterierna? Hur dyrt blir det att byta?
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 278 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 278 inlägg
Se mitt tidigare inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threa...a-elbil-raeckvidd.326730/page-75#post-3339667useless skrev:
Där står:
"In general, the consumption goes up by around 50-100 %."
Det borde väl inte betyda att räckvidden minskar från 40 till 14 mil? Vad jag kan se framgår det inte i tabellen vilken räckvidd det är utan släp, så det är svårt att veta hur mycket sämre den blir.
"In general, the consumption goes up by around 50-100 %."
Det borde väl inte betyda att räckvidden minskar från 40 till 14 mil? Vad jag kan se framgår det inte i tabellen vilken räckvidd det är utan släp, så det är svårt att veta hur mycket sämre den blir.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Jag vill minnas att genomsnittsbilen lever till 16år och 26000mil i Sverige, så är får väl iaf teslas batterier anses hålla måtten utan att bytas under livstiden?j.f.s skrev:
Japp, det är deras garanti. La inte någon värdering i det mer än konstaterade att det var den data som fanns. Letade inte supernoga heller iofs.
Funderar mer över när det blir dags att byta batterier. Är det vid 50%, 30% eller 20% kapacitet? Är det värt investeringen? Hur påverkas begagnatrpiset? Blir investeringskostnaden så stor att det inte är värt det?
Svårt att svara på än så länge såklart och har kanske inte så mycket med TS frågeställning att göra.
Vill minnas att min passat GTE har 8år eller 18000mil på att batteriet håller 80%, detta på ett batteri som kan användas rätt mycket hårdare (vårt batteri laddas ur och upp fullt två gånger om dagen).
Läste på sidan om test att dra husvagn. 14 mil med husvagn på 1600 kg.
Oj, då blir det en hel del stopp för att ladda.
Alltså hopplöst alternativ med elbil och husvagnssemester.
De laddstationer jag sett för Tesla så kan man knappast ha husvagn kopplad vid laddningen.
Nej elbilar är nog inte något alternativ för vanliga svenssons med husvagn.
Oj, då blir det en hel del stopp för att ladda.
Alltså hopplöst alternativ med elbil och husvagnssemester.
De laddstationer jag sett för Tesla så kan man knappast ha husvagn kopplad vid laddningen.
Nej elbilar är nog inte något alternativ för vanliga svenssons med husvagn.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Eller så får man inse att det är ett resursslöseri att dra runt på en husvagn.
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 278 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 278 inlägg
Erkänner att jag spetsade till det lite med att gå på den här delen av texten: ”Nyland concludes that the low-line X, the 60D, can have range reduced to just 70 miles or so when towing a large load.”useless skrev:
Sen är det självklart så att det här är bara ett enda test. Ovetenskapligt dessutom. I mitt tycke ändå en drastiskt ökning i förbrukning med 50-100% vid dragning av tung last.
För gemene man med normal inkomst som drar hästtransport, husvagn eller som jag ett släp lastat med skotrar är idag en elbil inte ett vettigt alternativ. Absolut kan man ladda på camping men hur gör man på fjället vid fricamping eller skotertur?
Kan idag åka 30+ mil enkel resa för att nå bra skoteråkning och det är få ställen att tanka fossilt på efter vägen. Än mindre tillfällen till laddning av elbil.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag har läst samma artikel och ser följande:j.f.s skrev:
Testhusvagnen väger 1,9 ton och klarar knappt 30 mil. Norrmannen husvagn väger 1,6 ton och klarar 14 mil. Något knas måste det vara.Den Tesla Model X 75D som testas här har en officiell räckvidd på knappt 42 mil. Med testhusvagnen på kroken sjunker den siffran till knappt 30 mil enligt skribenten. Men enligt Teslaentusiasten Bjørn Nyland har ett tungt släp betydligt större inverkan än så på räckvidden. Hans tester visar en räckvidd på 14 mil med en husvagn som väger 1,6 ton.
I denna artikel: https://www.husvagnochcamping.se/artiklar/tester/20181108/tesla-model-x-100-elbil-med-drag/
så kommer man 25 mil, med en vagn som ligger runt 1600 kg. I den artikeln skriver man också att man får 1-2 mils körning för varje timme i laddare på 230V, exempelvis på campingplatsen.
Så är man husvagnscampare som ställer husvagnen på ett ställe hela sommaren är det lugnt. Är man husvagnscampare som flyttar sig 10-20 mil och dagen så är det lugnt. Är man husvagnscampare som vill flytta sig 40-50 mil om dagen så måste man hitta snabbladdning.
För vanligt folk tror jag det räcker väldigt långt. Sen finns det såklart alltid folk med andra behov som det inte fungerar för. Många köper ju en klart större bil än vad man behöver för att man någon gång om året åker på långresa med storpackning. Jag har själv gjort så. Körde förut en Saab 9-5 kombi när jag var själv för att det var bra att ha utrymmet ibland. Nu med 2 barn så har jag en mindre bil och den fungerar nästan alltid, ibland med takbox. Någon gång har jag bytt bil med pappa som har en större bil (onödigt stor bil, men de har en mindre också som de kör för det mesta). hade jag varit ekonomisk och smart förut så hade jag köpt en liten bil när jag var själv och hyrt en större de få gånger jag behövde. Säg att man normalt kör runt med en Volvo V40 och så på semestern hyr man en Volvo V90. Kostnaden för att hyra en vecka tjänar man lätt in på resten av året. Nu är ju inte detta elbilar, men som jämförelse tycker jag det fungerar, många kör helt enkelt en bil som inte behövs för det mesta.
Att leva är resursslöseri.13th Marine skrev:
Vi hade själva husvagn när barnen var små på 90-talet.
Fantastisk tid tillsammans med hela familjen och spelade spel på kvällarna i förtältet.
Bensindriven bil då och inget problem med att tanka.
Nej du har nog rätt, elbil är resursslöseri det också. Du vet väl att den el du förbrukar för att ladda elbilen kunde använts bättre och ersatt skitig kolkraft. Utgår från att du inte reser någonstans på semestern.
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 278 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 278 inlägg
Skulle vara väldigt intressant att se ett mer vetenskapligt test med en ”normal” (1,4-1,6ton kanske) husvagn i Sverige och Model X. Även om den är alldeles för dyr för mig.Fairlane skrev:
Jag har läst samma artikel och ser följande:
Testhusvagnen väger 1,9 ton och klarar knappt 30 mil. Norrmannen husvagn väger 1,6 ton och klarar 14 mil. Något knas måste det vara.
I denna artikel: [länk]
så kommer man 25 mil, med en vagn som ligger runt 1600 kg. I den artikeln skriver man också att man får 1-2 mils körning för varje timme i laddare på 230V, exempelvis på campingplatsen.
Så är man husvagnscampare som ställer husvagnen på ett ställe hela sommaren är det lugnt. Är man husvagnscampare som flyttar sig 10-20 mil och dagen så är det lugnt. Är man husvagnscampare som vill flytta sig 40-50 mil om dagen så måste man hitta snabbladdning.
För vanligt folk tror jag det räcker väldigt långt. Sen finns det såklart alltid folk med andra behov som det inte fungerar för. Många köper ju en klart större bil än vad man behöver för att man någon gång om året åker på långresa med storpackning. Jag har själv gjort så. Körde förut en Saab 9-5 kombi när jag var själv för att det var bra att ha utrymmet ibland. Nu med 2 barn så har jag en mindre bil och den fungerar nästan alltid, ibland med takbox. Någon gång har jag bytt bil med pappa som har en större bil (onödigt stor bil, men de har en mindre också som de kör för det mesta). hade jag varit ekonomisk och smart förut så hade jag köpt en liten bil när jag var själv och hyrt en större de få gånger jag behövde. Säg att man normalt kör runt med en Volvo V40 och så på semestern hyr man en Volvo V90. Kostnaden för att hyra en vecka tjänar man lätt in på resten av året. Nu är ju inte detta elbilar, men som jämförelse tycker jag det fungerar, många kör helt enkelt en bil som inte behövs för det mesta.
Har verkligen ingen stor bil idag, Golf Alltrack, med tanke på antalet barn och bilstolar. Takbox är en nödvändighet vid semester. Sommar som vinter
Självklart är det mer besvärligt med en batteribil än en bensin/dieselbil.N Nerre skrev:Nej, med en bensinbil så kan man stanna till och tanka 5 minuter längs vägen. När vi är ute och långkör behöver vi aldrig anpassa resan efter var det finns mackar, när det börjar närma sig 20 liter kvar i tanken är det bara att hålla ögonen öppna och ta ett 5 minuters stopp vid första mack man hittar (och man har 20 mil på sig att leta efter macken).
Nu får man väl förmoda att det blir bättre ställt med laddmöjligheter allteftersom. Säker kan man ju dock inte vara, se bara motorgas som exempel, som förutspåddes en god utveckling men som plötsligt skattades ihjäl av politikerna.
Men elbilen verkar ha fått ett starkare fäste och vara en mer mogen produkt än motorgasen.
Men det är ju precis som du skriver, vill man hitta fel och nackdelar är det verkligen inte något alls problem.
Jag började just fundera på vad de som körde med häst och vagn sa om nymodigheten förbränningsmotordrivet fordon, när det var där i början. Troligen ansåg de att det var oanvändbart för att man kunde ju ändå inte tanka nästan någonstans.
Jag vet dock vad min pappa berättade om, från tiden då han var skogshuggare i några år runt omkring 20-årsåldern.
Han och en annan yngre kompis var de första att skaffa motorsåg, en sån där stor, tung och klumpig nymodighet ifrån USA. De var absolut först med detta inom hela det där skogsdistriktet, så det vart ju lite uppståndelse och mycket åsikter som haglade över dem.
Väldigt många fnös åt nymodigheten och var av uppfattningen att de bara skulle få lägga tiden på att mecka, tanka och greja med sina sågar och fälla mindre skog, och de jobbade på strikt ackord på den tiden, de fick bara betalt per kubikfot fällt och kvistat virke.
Nåväl, som vi sen såg av historien så fanns det absolut ingen yrkesverksam fällare kvar utan motorsåg tio år senare.