1 822 874 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nja, det stämmer inte. Vi vet att en kilometerskatt kommer att komma till alla bilar även elbilar. Detta blir statens sätt att kompensera sig när det blir fler elbilar.R Robert-san01 skrev:Jag vill påstå att det är ekonomiskt självmord att köpa en elbil idag. Det skulle inte förvåna mig om värdeminskningen på 3år är mindre på en diesel än en hel-el. Detta pga utvecklingen som är på elbilar. På 3år kommer det att hända så mycket att en 3år gammal elbil är omodern. Bara räckvidd och självkörning, laddning mm kommer att vara på en helt annan nivå om 3år.
Så funderar man på att skaffa elbil är mitt bestämda råd att leasa den.
Men, det sämsta man kan göra nu är att gå och köpa en diesel bil. För värdeminskningen blir enorm. En orsak är att det redan finns mycket begagnat på marknaden, och när alla vill till en elbil blir det mer. Detta samtidigt som priset på diesel höjs. Samma för bensinbilen. En bils värde är tätt kopplat till priset för att köra den.
Med en batteri-elbil så vet du värdet och värdeminskningen ganska bra. Behåller du bilen hela dess livslängd kan du från starten se vad det kommer att kosta. Det är nämligen svårare att höja elpriser och det påverkar mindre kostnaden att äga en elbil. Kostnaden ligger i priset för bilen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 705 inlägg
Ja helt klart, men sen får man väl konstatera att det är svårt att leva utan att förbruka resurser. Vore intressant att faktiskt få reda på hur mycket resurser man själv förbrukar och till vad. Men nu är jag lite väl offtopic.optimum skrev:
Att leva är resursslöseri.
Vi hade själva husvagn när barnen var små på 90-talet.
Fantastisk tid tillsammans med hela familjen och spelade spel på kvällarna i förtältet.
Bensindriven bil då och inget problem med att tanka.
Nej du har nog rätt, elbil är resursslöseri det också. Du vet väl att den el du förbrukar för att ladda elbilen kunde använts bättre och ersatt skitig kolkraft. Utgår från att du inte reser någonstans på semestern.
Jag har själv varit på husvagnssemester med farmor och farfar, fast då körde vi inte ens 10mil om dagen
Var elen kommer ifrån kan nog diskuteras i leda, och jag köper inte argumentet.
Jag hoppas att du inte köper prylar från Kina, för du vet väl vilken el den tillverkas av?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 705 inlägg
Kan tillägga att vi ska åka till Österrike i sommar, men vi tar tåget ner, antar att det är mest miljöförstörande eftersom det innebär att det går el till tåget som skulle kunnat användas för att minska Tysklands kolförbrukning...
Kina, senast jag såg underlag om el där så var det 80% kolkraft. USA 60% så nästan samma elände. Alltså att köpa en USA tillverkad Tesla känns inte optimalt. Den dagen elbilar tillverkas och laddas av el tillverkad med miljömässigt rätt sätt är det ok.13th Marine skrev:
Ja helt klart, men sen får man väl konstatera att det är svårt att leva utan att förbruka resurser. Vore intressant att faktiskt få reda på hur mycket resurser man själv förbrukar och till vad. Men nu är jag lite väl offtopic.
Jag har själv varit på husvagnssemester med farmor och farfar, fast då körde vi inte ens 10mil om dagen
Var elen kommer ifrån kan nog diskuteras i leda, och jag köper inte argumentet.
Jag hoppas att du inte köper prylar från Kina, för du vet väl vilken el den tillverkas av?![]()
Jo mobilen kommer från Kina så den är med och skitar ned.
Elbilar har väl bättre verkningsgrad än bilar med förbränningsmotor? Så om elen kommer från ett kolkraftverk med bra rening av rökgaserna och återvinning av spillvärmen så är det ju bra mycket bättre både för klimatet och den lokala miljön än en fossilbil...
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Nja, det är inte alls säkert.useless skrev:
Kolkraftverken har väl något runt 30% verkningsgrad
... nu kände jag mig tvungen att kolla upp detta, och det verkar som att man idag har lyckats skrämma upp verkningsgraden rätt ordentligt, här skriver de om 43%
http://www.energinyheter.se/20161227/8548/tyskland-bygger-nya-kolkraftverk
Men det finns ju också en massa gamla dåliga kolkraftverk i drift, så om verkningsgraden då är 33% i snitt, och en dieselbil har väl börjat nosa en bit över 40% idag, så ser vi att där vinner kanske förbränningsmotorn, dvs det är bättre att elda bränslet i den maskin med högsta verkningsgraden.
Sen finns det ju överföringsförluster med elen, sen förluster igen vid laddningen.
Men nåja, flytande bränsle ska ju köras ut med tankbilar till mackarna, och personbilarna ska ta sig till mackarna, vilket är det flytande bränslets överföringsförluster.
Sammanfattat. Ja, jag läste vad du skrev, och du kan ha rätt, men jag är inte helt övertygad. Jag tror nämligen att det kan vara tvärtom också, men hursomhelst är det troligen ingen gigantisk vinst att välja antingen det ena eller det andra.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
En bensinbil som drar 2 ton, tar sig 40mil innan man måste tanka, en Tesla tar sig 60mil utan nåt på kroken, och kanske 30mil med vagn, men ändå skall den stannas och tankas mm..R Robert-san01 skrev:
Drar du ofta 2 ton genom landet? Låter som att dessa 2T sitter fast bakom din bil för jämnan
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Känner ingen i Swe som laddar sin bil med kolkraft! Elbilens verkningsgrad överlägsen fossilbilen, hur du än må räkna..Mikael_L skrev:
Nja, det är inte alls säkert.
Kolkraftverken har väl något runt 30% verkningsgrad
... nu kände jag mig tvungen att kolla upp detta, och det verkar som att man idag har lyckats skrämma upp verkningsgraden rätt ordentligt, här skriver de om 43%
[länk]
Men det finns ju också en massa gamla dåliga kolkraftverk i drift, så om verkningsgraden då är 33% i snitt, och en dieselbil har väl börjat nosa en bit över 40% idag, så ser vi att där vinner kanske förbränningsmotorn, dvs det är bättre att elda bränslet i den maskin med högsta verkningsgraden.
Sen finns det ju överföringsförluster med elen, sen förluster igen vid laddningen.
Men nåja, flytande bränsle ska ju köras ut med tankbilar till mackarna, och personbilarna ska ta sig till mackarna, vilket är det flytande bränslets överföringsförluster.
Sammanfattat. Ja, jag läste vad du skrev, och du kan ha rätt, men jag är inte helt övertygad. Jag tror nämligen att det kan vara tvärtom också, men hursomhelst är det troligen ingen gigantisk vinst att välja antingen det ena eller det andra.
Och läs detta ... 55% n i en förbränningsmotor ...
https://www.nyteknik.se/fordon/55-procent-verkningsgrad-med-bensindiesel-i-motorn-6425370
https://www.nyteknik.se/fordon/55-procent-verkningsgrad-med-bensindiesel-i-motorn-6425370
Det bästa med elbilen är att den blir en fantastisk kombination tillsammans med sol och vindkraft och smart grids.
Vilket troligen är vad vi ändå kommer få se i framtiden.
Hur har det gått med Gotlandsförsöket med smart grids?
edit:
Jag kan delvis svara själv, denna var inte svår att hitta:
http://www.smartgridgotland.se/
Vilket troligen är vad vi ändå kommer få se i framtiden.
Hur har det gått med Gotlandsförsöket med smart grids?
edit:
Jag kan delvis svara själv, denna var inte svår att hitta:
http://www.smartgridgotland.se/
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Egna solceller som laddar elbil, har jag tänkt..bygger ut anläggningen..
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Vet inte vad du har för preferenser. Men mina bilar drar inte 2l/mil med 2t bakom. Ca 1,2-1,5 med 3t brukar den ligga på. Tom ca 0,8 blandad körning.H Husqvarna220Ac skrev:
Lilla bilen drar 0,63 blandad. Den klarar drygt 100mil innan den behöver påfyllning och den tankar jag fullt på 1min. Ungefär samma tid som det tar för elbilen att rigga sladdar och starta laddning.
De olika teknikerna har olika för och nackdelar...
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vi har dragit husvagn som väger 1500kg med modern dieselbil, och ligger runt 1liter/mil, bensinbil högre.
Tror du att du måste ringa elektriker varje gång du ska snabbladda..? Låter nästan så..
En Tesla trycker in mycket energi på 20min..
Tror du att du måste ringa elektriker varje gång du ska snabbladda..? Låter nästan så..
En Tesla trycker in mycket energi på 20min..