j.f.s
H Husqvarna220Ac skrev:
Hur länge håller motor/växellåda i din bil..? Många har tex problem med kamkedja, merca/Nissan/Mazda, går den av så ny motor, då springer 65-70’ ganska fort iväg..samt elbilens servicear under en livstid är 1/4 av fossilbilens..
Ingen aning. Speciellt eftersom jag är tvingad att lämna tillbaka den när den är 3 år. Visst kamkedjor har varit (är?) ett problem. Men inte är du väl så naiv att du tror att dagens elbilar inte är behäftade med problem?
Batteriet är dock en väsentlig del i en elbil, det kan vi väl vara överens om?

Återigen så skulle jag gärna ha en elbil. Ge mig en Model X så ska jag gladeligen köra den med släp också. Men en miljon har jag inte att slänga ut på en bil. Med finansiering klarar jag 300-350 tusen. Helt plötsligt finns det då inga alternativ som klara både det inköpspriset och klarar en släpvikt på 1300kg. Har egentligen ett behov till som gör det än svårare att få till en elbil och det är önskemål om fyrhjulsdrift.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Jag är tveksamt till att du tankar fullt på 1 minut. Eller är det F1 du kör?
Diesel kan man tanka större bilar med drygt 1l/sek.

När man tittar på bilkostnaden måste man jämföra helheter för att det ska bli rättvisande.

Låt oss säga att bränslekostnaden är två kr/mil för en elbil och tio för en dieselbil. Det är nog lite högt räknat för båda, men i rätt härad. På 1.500 mil per år sparar elbilisten således in 12.000 kr per år på driftbudgeten.

Till det ska också läggas att tekniken är mycket enklare, och således service- och reparationskostnaderna också. Ska vi höfta till det till 5.000 kr/år eller 3.000? Och skatten, även det blir ett antal tusenlappar om året i skillnad.

1.500 kr/månad billigare i drift med en elbil jämfört med en dieselbil blir det alltså snabbt. Det är rätt mycket pengar att kunna använda till ett dyrare inköp.

Visst är det så att kalkylen oftast inte faller ut till elbilens fördel idag trots det (även om det är svårt att estimera värdeminskningen när det funnits elbilar så kort tid, så kalkylerna är alltid behäftade med osäkerhet), men det ändras fort och när nybilspriset för en elbil börjar närma sig det för en diesel kommer få nog tycka att de har råd med en dieselbil, då fördelarna är så oerhört små för flertalet.

• Gilla
Alexn72
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Eller så får man inse att det är ett resursslöseri att dra runt på en husvagn.
Framtidens husvagnar kanske är utrustade med batterier också. Så att du får en rangeboost när du kör med vagnen? Men visst drar det extra att ha med sig ett hus.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jag har funderat på om man inte skulle kunna hyra en "semesterkärra" som är ett extrabatteri eller en rangeextender samt extra packutrymme i ett.

-RB- -RB- skrev:
Jag är tveksamt till att du tankar fullt på 1 minut. Eller är det F1 du kör?
Inkludera vänta på din tur, fibbla med kortet, tanka osv. Du närmar dig 5 minuter.

Den overheaden har man även när man laddar på macken.

Mikael_L
E Edgarsven skrev:
Inkludera vänta på din tur, fibbla med kortet, tanka osv. Du närmar dig 5 minuter.
Jag tycker det är rätt ointressant att diskutera om det tar 1 minut eller 4 minuter.

Om vi säger som så, att tanka fossilbilen tar ca 5 minuter.

Att tanka elbilen tar 20 minuter till drygt 10 timmar, det är oerhört beroende på var man har möjligheten att tanka och vad man är beredd att betala, och hur långt man vill köra, eller måste stanna där man inte har lust, osv.
Det är bara att inse att i dagsläget är det oerhört mycket knöligare i denna aspekt att köra elbil.
Elbilar kommer en tid framåt huvudsakligen vara alternativet för de som arbetspendlar och laddar hemma och/eller på jobbet.
Men dessa kommer börja använda sina bilar alltmer vilket bygger upp ett tryck, samt affärsmöjlighet, till att bygga fler laddställen lite här och var.
Och så småningom kommer det inte alls vara lika knöligt som det är nu, att ge sig ut på långresa med elbilen.

Men jag tror att det är mycket långt bort, om någonsin, att det blir lika snabbt och enkelt att tanka som med bensin/diesel idag (eller framförallt tanka på 60-90-talet, ty sedan 80-talet har ju mackar försvunnit i en rasande takt).

edit:
Men ser jag mitt eget bilanvändande så kör jag ju i huvudsakligen ungefär samma mönster 320 dagar om året.
Så hade jag elbil kan jag alltså ladda hemma och kanske på något annat ställe där jag är varje dag, det blir liksom bara en ren rutin. Sen blir det några till dagar under året då jag måste börja fundera på laddandet, helt enkelt krångla lite för att lösa det hela.
De första åren skulle jag nog faktiskt tycka att det var lite kul och spännande... :)

Men min poäng är, att för mig, och säkerligen väldigt många andra svenskar, så blir det ganska få dagar per år som man får några problem med laddställen, då vi lever vardagsliv de flesta dagarna under året.

Redigerat:
  • Gilla
Alexn72 och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När man tittar på bilkostnaden måste man jämföra helheter för att det ska bli rättvisande.

Låt oss säga att bränslekostnaden är två kr/mil för en elbil och tio för en dieselbil. Det är nog lite högt räknat för båda, men i rätt härad. På 1.500 mil per år sparar elbilisten således in 12.000 kr per år på driftbudgeten.

Till det ska också läggas att tekniken är mycket enklare, och således service- och reparationskostnaderna också. Ska vi höfta till det till 5.000 kr/år eller 3.000? Och skatten, även det blir ett antal tusenlappar om året i skillnad.

1.500 kr/månad billigare i drift med en elbil jämfört med en dieselbil blir det alltså snabbt. Det är rätt mycket pengar att kunna använda till ett dyrare inköp.

Visst är det så att kalkylen oftast inte faller ut till elbilens fördel idag trots det (även om det är svårt att estimera värdeminskningen när det funnits elbilar så kort tid, så kalkylerna är alltid behäftade med osäkerhet), men det ändras fort och när nybilspriset för en elbil börjar närma sig det för en diesel kommer få nog tycka att de har råd med en dieselbil, då fördelarna är så oerhört små för flertalet.
Vart laddar du för under 1,30/kWh inkl nät, fasta avgifter och investeringar? På laddstationer är det väl hellre 2-5kr/kWh?

Hemma och på landet. Jag skulle påstå att normalhushållet inte behöver säkra upp för att ladda en elbil, så jag ser inget behov att räkna in fasta kostnader som ändå finns.

I verkligheten laddar jag idag till en fast kostnad på 200 kr/månad i bostadsrättsföreningens garage, och jag kör inga 100 mil i månaden på den laddningen, så i praktiken åker jag dyrare. Men det beror delvis på att jag har en hybrid och inte en elbil, så de långkörningar jag exempelvis gör till landet blir huvudsakligen på bensin.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
MultiMan
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och läs detta ... 55% n i en förbränningsmotor ...
[länk]
Formel 1 har legat över 50% i flera år: https://www.roadandtrack.com/motorsports/a15049580/mercedes-f1-engine-efficiency/

Jag har för övrigt slutat diskutera med miljömupparnas fantasier och smutskastningar. Var precis likadant för perioden då vi senast hade en rabiat miljörörelse, på 1970-talet. Mycket snack, massa löften, stora brösttoner, klent praktiskt resultat.

Ska vi lyckas måste ALLA vara med, även om det sticker i ögonen på de högutbildade i storstad som oftast vet bäst enligt egen övertygelse i sin välskräddade livssituation.

Vad händer annars? Jo, det blir en total splittring likt den vi nu upplever inom politiken och som gärna leder till väpnade konflikter och annat elände.

Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag misstänker att deras F1-motor inte klarar bilprovningens NOX-krav. :)

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nu får man väl förmoda att det blir bättre ställt med laddmöjligheter allteftersom. Säker kan man ju dock inte vara, se bara motorgas som exempel, som förutspåddes en god utveckling men som plötsligt skattades ihjäl av politikerna.
Men elbilen verkar ha fått ett starkare fäste och vara en mer mogen produkt än motorgasen.
Jag tror det är för små vinstmarginaler på laddstationer. Om folk kan ladda hemma för 1 spänn per kWh så är nog väldigt få beredda att betala 5-10 gånger så mycket vid en laddstation. När det gäller flytande bränsle (och även gas) så finns det inga alternativ, men med elbilar finns det för många alternativ att få elen från för att det ska löna sig i det långa loppet.

Hur ser årsredovisningarna ut för de företag som sätter upp laddstationer? Gör de verkligen vinst?

Jag började just fundera på vad de som körde med häst och vagn sa om nymodigheten förbränningsmotordrivet fordon, när det var där i början. Troligen ansåg de att det var oanvändbart för att man kunde ju ändå inte tanka nästan någonstans.
Det är ju just det som hela tråden handlar om. Är det "för tidigt" eller inte? Och för en majoritet så är det för tidigt.

Det vi diskuterar är situationen för dagens elbilar, inte morgondagens.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
En bils värde är tätt kopplat till priset för att köra den.
Men bränslekostnaden står för de flesta bara för 20-30% av kostnaden att äga en bil. (Om man räknar med genomsnittlig körsträcka).

1200 mil om året är genomsnittet. Vi räknar med en törstig bil som drar en liter milen. 1200 liter. Och så säger att vi att soppan kostar 20 spänn litern. Det blir 24000 om året. 2000 i månaden. Det ska ställas mot värdeminskning, service, försäkring osv.

Som nån skrev tidigare i tråden, kostnaden för att köra bil ligger på 30-40 spänn milen, soppan står för max hälften av det.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, det har vi ju redan tittat på tidigare i tråden vad billån kostar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.