Mopedbilar kostar o
H Husqvarna220Ac skrev:
Men är verkligen mopedbil dyrare att försäkra? Den känns som mer som en ”bil”, samt att denna batterihyra känns onödigt dyr, än när den står kostar det...ser att det finns beggade sådana som går 80kmh för 40’, men då tillkommer batterihyran, bytt jobb och har 2.5mil enkel väg till jobbet, med bra väg med lite trafik..men vintern är lång..
Mopedbil trafik runt 10000 per år. De flesta försäktar inte vagnskada. Fick flera förslag på mellan 20-30kkr för vagnskada. Per år.

Ingen batterihyra längre på Twizy, den steg dock med 30kkr i pris när man rog bort den. Så numera 99kkr.

Twizyn är trafiksäkrare än vanliga mopedbilar.

A-traktorer går inte att försäkra alls för vagnskada. Reparationen är för dyr på hemmabyggen. Ändras kanske iom att många A-traktorer numera inte är skurna i plåten.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
N Nerre skrev:
För att ledningarna från norrland (där vattenkraften finns) till södra Sverige (för mest folk bor) är för klena.

[länk]

Det är alltså om en massa bilar ska laddas samtidigt som man får problem. Det är trist om folk i Lund måste vänta med laddningen eftersom folk i Malmö håller på och laddar.
Ehm.... du kollar förbrukningen sommartid.... en lördag.... jag ser 2 problem här
;)

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
.....

Ja, som ni ser anser jag det är för tidigt att köpa elbil. De är inte färdigutvecklade.
Det är ingen fara. Med bonus malus bidrar du till omställningen.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Och det faktum att räckvidden sjunker drastiskt till ca 14 mil enligt en del som testat att dra tungt samt att en Model X kostar över miljonen är försumbart I kalkylen?
Har dem glömt handbromsen på släpet;)
Nog för att det drar mer men nä.
Nu har jag ju bara elbil med drag så vad vet jag:thinking:

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Fast det är ju ändå en drastisk skillnad på ca 40mil kontra 14? Den dramatiska skillnaden är det inte hos en modern förbränningsmotor. Skillnaden på min är 0,4dl per mil med 1600kg bakom. Och det med en en liten turbomatad bensinsnurra. Förra dieselbilen var det än mindre differens på.

Jag skulle gärna ha en elbil. Inte där skon klämmer men dragvikter/kapacitet samt pris är helt fel än så länge. För mig iaf. Och köpa en begagnad batteribil känns oerhört osäkert. Hur länge lever batterierna? Hur dyrt blir det att byta?
Batterierna kommer högst troligt överleva bilen.

j.f.s
A Alexn72 skrev:
Har dem glömt handbromsen på släpet;)
Nog för att det drar mer men nä.
Nu har jag ju bara elbil med drag så vad vet jag:thinking:
Det var en Model X med en 1.6tons husvagn i det exemplet. Tämligen vanlig företeelse med en husvagn i den viktklassen med andra ord.
Som jag skrev förut, skulle gärna ha en elbil men inte ens min moderata släpvagn (totalvikt 1300kg) får dras av någon elbil i normal prisklass. Normal prisklass för mig är 300-350 tusen. Att lägga en miljon på en bil går inte när man har villa och tre egna plus två bonusbarn.

j.f.s
A Alexn72 skrev:
Batterierna kommer högst troligt överleva bilen.
”Mest troligt” är väl pudelns kärna. Ingen vet. Än.

optimum optimum skrev:
Även om de kommer fram till campingen kommer de inte hem då campingplatsernas elnät inte klarar av laddning av elbilar.

Hur tänker man där?
Ska man då ha ett bensin/diesel -aggregat för laddning med sig?
Vad är det för magiskt med strömmen till en elbil. Varför klarar inget nät av den?
Som lägst kan en elbil laddad med 6a 230v det blir ca 0.5mil per timme. En normal spis drar nästan det dubbla.
Det är inget problem. Men de som inte har en elbil ser problemet som inte finns. Men du har rätt i att man inte kan laga mat. Värma tältet ladda elbilen och föna håret på en 16 240v uttag samtidigt.
Fast jag gissar att i detta fallet måste elbilen laddas med minst 40a och 3 fas så de inte känner sig strandsatta första dagen på semestern på campingen;)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
”Mest troligt” är väl pudelns kärna. Ingen vet. Än.
Nä inte mest troligt de över lever bilarna räknat på vad de statiskt sett rullar innan de skrotas

j.f.s j.f.s skrev:
....
Som jag skrev förut, skulle gärna ha en elbil men inte ens min moderata släpvagn (totalvikt 1300kg) får dras av någon elbil i normal prisklass. Normal prisklass för mig är 300-350 tusen. Att lägga en miljon på en bil går inte när man har villa och tre egna plus två bonusbarn.
Du får gärna skicka någon länk. Jag är nyfiken på vad teslan drog.

Min är en Nissan leaf i ditt prisspann från 2012.

j.f.s
A Alexn72 skrev:
Nä inte mest troligt de över lever bilarna räknat på vad de statiskt sett rullar innan de skrotas
Tesla säger själva 70% kapacitet vid 15000mil för Model 3. Så visst, du kanske har rätt att batteriet överlever men med hur lång körsträcka? 70% skulle innebära ca 30mil på en laddning med long range batteriet.

j.f.s
optimum
A Alexn72 skrev:
Vad är det för magiskt med strömmen till en elbil. Varför klarar inget nät av den?
Som lägst kan en elbil laddad med 6a 230v det blir ca 0.5mil per timme. En normal spis drar nästan det dubbla.
Det är inget problem. Men de som inte har en elbil ser problemet som inte finns. Men du har rätt i att man inte kan laga mat. Värma tältet ladda elbilen och föna håret på en 16 240v uttag samtidigt.
Fast jag gissar att i detta fallet måste elbilen laddas med minst 40a och 3 fas så de inte känner sig strandsatta första dagen på semestern på campingen;)
På den campingen de låg nu var det nog 16A men de hade legat på campingar med både 10 och 6A tidigare. Vi kom in på det då de hade värmefläkt i förtältet och den hade de haft problem med att säkringen gick på tidigare platser men inte där de var nar vi besökte dem.
Men för att dra husvagn är det väl Tesla modell X som gäller. Undrar om någon överhuvudtaget sett en sådan på en camping. De som ligger på camping har nog en helt annan ekonomi än att ha en bil för över 1 miljon plus dyr husvagn.

j.f.s j.f.s skrev:
Tesla säger själva 70% kapacitet vid 15000mil för Model 3. Så visst, du kanske har rätt att batteriet överlever men med hur lång körsträcka? 70% skulle innebära ca 30mil på en laddning med long range batteriet.
Det är väl teslas garanti?

De verkar hålla rätt bra i övrigt.
Diagram som visar Teslas Modell S/X körsträcka i förhållande till återstående batterikapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Om utvecklingen på elbilar går så fort som du säger (jag tror & hoppas du har rätt) så är snart de fördelar fossilbilar har jmf med el idag utplånade, och vad händer i så fall med värdefallet på den tre år gamla dieseln?
Poängen är att inköpspriset på dieseln är läget.

En bil för 150 000 kan aldrig falla mer i värde än en bil för 300 000. Säg att restvärdet på bilen är noll om tre år, vilken av bilarna väljer du?

Och alla de som kör omkring i en bränsledriven bil (jag fattar inte varför folk envisas med att kalla dem fossilbilar när de faktiskt kan köras på förnybart bränsle) som kostat mindre än 50 000 i inköp lär få vänta länge innan de hittar en batteribil de har råd med.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.