1 821 998 läst ·
27 238 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 229 inlägg
Jag körde 2*30 mil med en Zoe någon gång i höstas. Plågsamt segt att vänta på laddningen och man var beroende av lite snabbare AC-laddare (för den tar väl 43 kW vill jag minnas).J JohanLun skrev:
Kan man offra någon timmes väntan funkar det, men mängden 43 kW-laddare per ställe är väl ofta en enstaka och ska man vänta en timme vill man minst ha ett trevligt promenadområde att röra sig i.
Så jag skulle säga att det går, men är en entusiastövning.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-elbil-raeckvidd.326730/page-341#post-4387444
Redigerat:
Tyvärr har den trenden vänt till det värre för ossMikael_L skrev:
Jag tycker lägre hastigheter på vägarna har varit en trend jag sett i minst 10 år, ja kanske 20 år också.
Dels tror jag det beror på den ökande trafikmängden och trängseln på vägarna, som håller ner hastigheterna, det är ju inte så meningsfullt att köra om för att bara 200 meter längre fram komma bakom nästa bil i samma hastighet. Så de blir helt enkelt de som kör långsammast som blir pace-bilar.
Sen har troligen alltmer ökande bränslepriser sakta tryckt ner hastigheterna ytterligare lite.
Men nu kan det även tillkommit det där med elbilar och laddhybrider.
Jag själv kör sakta på landsvägarna numera, endast för räckviddens skull.
Ute på E4 brukar jag leta rätt på en lastbil eller buss, eller personbil med släp, etc, som kör i en hastighet som passar min bil, och sen ligga bakom. Då blir jag inget större väghinder än vad bilen jag ligger bakom redan utgör, typ.
Nu har där börjat komma en dåre till när jag kör tidigare, de ligger extremt nära och gör omkörningar som de egentligen inte hinner om inte vi vettiga bromsar.
Det kvittar hur lite eller hur mycket trafik där är. De gör riktigt dumma omkörningar.
Och jag ligger ju på precis över 80 på en 80 väg. Så den som tycker jag kör för sakta får ju fundera på hur fort man ska köra för att det skall tyckas vara ok utan att de kör om.
Har testat med ett par för några månader sen, ända upp till 120 så skall de ändå köra om på 80 väg. Det testades vid en kilometerlång raka.
22kW har de flesta svenska Zoe. Men som du skriver är det svårt hitta laddare för 43 änd så det spelar mindre roll. Våra planerade resor är ca 20 mil enkel, men ev för kort tid att ladda med mormors laddare innan hemfärd så jag räknar med en halvtimme laddstopp på 22kw laddare och 6h 220/8A på destinationen ska fylla nog så det inte blir räckviddsångest på hemresan. Plus att hålla max 90.Nötegårdsgubben skrev:
Jag körde 2*30 mil med en Zoe någon gång i höstas. Plågsamt segt att vänta på laddningen och man var beroende av lite snabbare AC-laddare (för den tar väl 43 kW vill jag minnas).
Kan man offra någon timmes väntan funkar det, men mängden 43 kW-laddare per ställe är väl ofta en enstaka och ska man vänta en timme vill man minst ha ett trevligt promenadområde att röra sig i.
Så jag skulle säga att det går, men är en entusiastövning.
[länk]
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
På midsommarafton körde vi 16 mil (8 tor) m teslan. Startade m 90% batterikapacitet, kom hem m 40% kvar. Höll hastighet, vilket innebar 110-120 på motorväg. Körde på lite mer på vägen hem, och tog det lugnare (mer trafik) på väg upp. Fick också lägga någon procent i början på att kyla bilen (innetemp typ 37 grader när vi skulle åka)….
Fråga inte något om förbrukning etc, det har jag inte orkat nörda ner mig i, är mest intresserad av hur långt man kommer per laddning. Med de förutsättningar vi hade är jag klart nöjd!
Fråga inte något om förbrukning etc, det har jag inte orkat nörda ner mig i, är mest intresserad av hur långt man kommer per laddning. Med de förutsättningar vi hade är jag klart nöjd!
Trodde man kom längre med en Tesla, har de inte 90-100kWh?KristinaRT skrev:
På midsommarafton körde vi 16 mil (8 tor) m teslan. Startade m 90% batterikapacitet, kom hem m 40% kvar. Höll hastighet, vilket innebar 110-120 på motorväg. Körde på lite mer på vägen hem, och tog det lugnare (mer trafik) på väg upp. Fick också lägga någon procent i början på att kyla bilen (innetemp typ 37 grader när vi skulle åka)….
Fråga inte något om förbrukning etc, det har jag inte orkat nörda ner mig i, är mest intresserad av hur långt man kommer per laddning. Med de förutsättningar vi hade är jag klart nöjd!
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 278 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 278 inlägg
Kan nog stämma. Kommer via Motala. Motorväg och tvåfiligt iafNötegårdsgubben skrev:
Totala sträckan var 30mil. Stannade och laddade på McDonalds i Brändåsen då de har en snabbladdare och Peugeoten klarar 150kW laddning. Sen ett till stopp strax söder om Gränna då det var kö på Ionity-stationen där vi först planerat att stanna.
Ingen räckviddsångest i denna.
När bilen kom fram till Silverstone fanns det tillräckligt mycket var i batteriet för att Formel E-racerföraren Nyck de Vries skulle kunna köra 11 varv på Silverstone nära maxfarten på 140 km/h.
Spännande om dom tar lite av denna teknik i produktion sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När bilen kom fram till Silverstone fanns det tillräckligt mycket var i batteriet för att Formel E-racerföraren Nyck de Vries skulle kunna köra 11 varv på Silverstone nära maxfarten på 140 km/h.
Spännande om dom tar lite av denna teknik i produktion sen.
Åkte Arlanda - > Härnösand förra veckan. Det blev ett ladd-stopp i Söderhamn där bilen ville att vi skulle vänta i 13 minuter. Vi i bilen ville vila några minuter till. 
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
82 enl specen. Räckvidd ska vara ca 51 mil blandad körning. 90-100 är nog modell S och/eller X? Vi har en MYP.J JohanLun skrev:
I mitt fall tror jag tre faktorer till ngt högre förbrukning spelat in; AC på fullt hela tiden pga väder, 4 vuxna i bilen samt att vi fortfarande håller på att lära känna bilen, förbrukning etc.
Enl datorn drar den 1,66 kWh per mil vid blandad körning.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
De stora teslorna S och X har större batteri än 3 och Y. 3an kommer ju 630km på 78/82kWh
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 229 inlägg
Det är imponerande effektivt. Nästan 20 % bättre än min VW med nästan exakt lika stort batteri.Johannes Carlsson skrev:
Nu klagar jag inte på de 50 WLTP-mil jag har heller, men de är duktiga på att krama ur körsträcka, Tesla.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Det är ju en kombination av lågt luftmotstånd och effektiv drivlina och värmepump
Jag vill påstå att det endast är luftmotståndet som är nyckeln till Teslas långa räckvidd.
Se bara på på gamla Hyundai Ioniq, den är ännu mer energieffektiv.
Man får inte glömma att energibehovet försatt förs fram bilen ökar med kvadraten på luftmotståndet. Jämför t.ex Tesla Y (ser ut som en uppblåst M3, fortsatt en klassisk droppformade) med VW ID4, Enyaq eller Ioniq 5
Bara att se bilen i profil ger svaret på varför den är såpass energieffektiv.
Se bara på på gamla Hyundai Ioniq, den är ännu mer energieffektiv.
Man får inte glömma att energibehovet försatt förs fram bilen ökar med kvadraten på luftmotståndet. Jämför t.ex Tesla Y (ser ut som en uppblåst M3, fortsatt en klassisk droppformade) med VW ID4, Enyaq eller Ioniq 5
Bara att se bilen i profil ger svaret på varför den är såpass energieffektiv.
